Un neam ilustru
- Unul dintre primele lucruri pe care le aflăm despre dvs. din enciclopedii este că sunteţi descendent al domnitorului Constantin Brâncoveanu. Vă propun să le povestiţi cititorilor despre predecesori. Cât a contat familia în existenţa dvs.?
- Într-adevăr, sunt a 11-a generaţie din Constantin Brâncoveanu. Toată această moştenire de familie - să ştii că rădăcinile tale merg atât de departe în trecut - îţi dă o mare responsabilitate. Nu vrei să rupi lanţul acestor oameni iluştri. Şi au fost mulţi oameni iluştri în familia mea. Dar să încep cu tata, care a fost avocat. Când a intrat România în război, în 1916, tata era la Paris, la studii. Şi ei, toţi, studenţii români din Franţa, s-au dus la Legaţia României şi s-au înscris voluntar să plece pe front. Au făcut o călătorie extraordinară din Franţa, prin Anglia, Finlanda, Nordul Rusiei (la Arhanghelsk), coborând pe frontul din Moldova. A scăpat cu viaţă în urma luptelor de pe front, deşi o bombă l-a îngropat, iar alta l-a dezgropat. Din momentul acela însă a început, treptat, să surzească, lucru care pentru cariera lui s-a dovedit catastrofal. Cât despre mama, a fost o femeie extraordinară. Când aveam zece ani, s-a despărţit însă de tata. A fost pentru mine o traumă. N-am putut să-i iert niciodată egoismul. M-am simţit părăsit. Am rămas doar cu tata şi, săracul, a făcut tot posibilul să mă lanseze în viaţă. Mama s-a recăsătorit cu inginerul Alexandru Balş, un om pentru care am, postum, un respect deosebit. La un moment dat, a fost infirmieră voluntară pe front, a ajuns până în adâncurile Rusiei. După 1944, când au început persecuţiile regimului comunist, tata s-a angrenat în prima acţiune de rezistenţă, a fost condamnat şi a murit la Aiud. Iar mama a fost arestată şi închisă pentru doi ani. Însă nu părinţii mei au fost modelele mele imediate, ci străbunicii mei, care s-au numărat printre făuritorii României. Doi dintre ei, care erau fraţi, se numeau tot Berindei (mama şi tata erau veri de-al doilea, deci purtau acelaşi nume). Aceşti doi fraţi Berindei au fost trimişi, după 1848, la studii la Paris, în vremea lui Napoleon al III-lea, lucru care i-a marcat pentru toată viaţa. Fiindcă au venit de acolo impregnaţi de alte mentalităţi şi alte idei. Au făcut amândoi carieră, unul în arhitectură, şi a fost Ministru al Lucrărilor Publice, celălalt în armată, ajungând Ministru de Război. Apoi, străbunicul dinspre mama mamei, Emil Costinescu, a fost un fel de forţă a naturii. Tatăl său, Alexandru Costinescu, fusese unul din bursierii statului în perioada lui Mihail Sturdza. A făcut Arhitectura la Viena, apoi s-a reîntors în Moldova şi a ridicat câteva construcţii importante. Ghinionul lui însă a fost o ghicitoare care i-a prezis, în perioada de frământări a Unirii, că va deveni caimacam al Moldovei. Convins de predicţie, şi-a încetat activitatea şi a aşteptat să se împlinească profeţia. N-a devenit caimacam, dar fiul lui, pornind de la zero şi făcând abstracţie de visurile dezechilibrante ale tatălui său, a venit la Bucureşti, s-a apropiat de C.A.Rosetti şi a devenit unul din stâlpii vestitului "Românul”, ziarul radical din vremea Unirii. A devenit creator de industrie la Sinaia, director de fabrici şi un foarte bun ministru de finanţe, în mai multe guverne. În 1877, Emil Costinescu şi Dumitru Berindei erau membri ai Parlamentului şi au votat independenţa ca deputaţi, iar Anton Berindei, militar şi ministru de război, era pe câmpul de luptă, genist. A făcut podul peste Dunăre şi a asistat la predarea lui Osman Paşa. Iar fiul arhitectului Berindei, bunicul meu, a fost, la rândul lui, un arhitect celebru, a făcut Palatul Cantacuzino, Casa Oamenilor de Ştiinţă şi Palatul Culturii, de la Iaşi. Sunt deci foarte legat, prin sânge, de România care s-a construit atunci. Toţi oamenii aceştia au fost pentru mine nişte exemple şi nişte depozitari de trecut, de istorie şi de poveşti adevărate despre România.
Dragoste la prima vedere
- Pasiunea dvs. pentru istorie se datorează acestei descendenţe ilustre şi patriotice?
- Pasiunea mea pentru istorie s-a născut, în primul rând, datorită bunicii mele, Ioana Berindei, fiica lui Emil Costinescu. A fost o femeie absolut remarcabilă, care în procesul formării mele a contat chiar mai mult decât părinţii. Era o femeie sclipitor de inteligentă, care prin anii 60, 70 ai secolului 19 făcuse trei ani de pension la München şi doi ani de studii în Anglia. Franceza, germana, engleza erau pentru ea limbi curente. Citea multă istorie şi filosofie. Şi era, în acelaşi timp, o tacticiană foarte bună. Am reprezentat pentru ea un câmp de experienţă pe care şi l-a dorit, pentru că nu l-a avut cu copiii ei. Unul se ocupase prea mult cu finanţele, altul fusese prea milităros. La mine a găsit interesul pentru ştiinţele umane. Ea m-a constrâns să învăţ franţuzeşte, fiindcă voiam mult să aflu continuarea Celor Trei Muschetari, care nu exista în limba română. Aşa că mi-a pus în faţă dicţionarul. A calculat bine. La finalul cărţii, nu mai aveam o problemă cu limba franceză. Ba mai mult, pe la 13 ani, am fost capabil să scriu un mic studiu de istorie, direct în limba franceză. Decizia de a urma facultatea de istorie a venit, deci, natural.
- Cam în aceeaşi perioadă v-aţi şi căsătorit...
- Eu am făcut două salturi în viaţă care m-au ajutat. Şi ambele din motive sentimentale. Prima dată, am dat examenele de a şaptea şi a opta într-un singur an, fiindcă eram îndrăgostit şi voiam să mă însor, aşa că am luat bacalaureatul mai repede. Pasiunea s-a stins pe parcurs. Însă ambiţia mi-a salvat, într-un fel, viaţa, fiindcă, datorită decalajelor care s-au produs, n-am mai fost recrutat în armată şi trimis pe front. A doua oară, am făcut asta din cauza războiului. În 1944, când a avut loc teribilul bombardament american, s-au întrerupt cursurile la facultate. Apucaserăm totuşi să dăm examenele anului III. După luni de zile, am făcut o cerere către consiliul profesoral să mi se aprobe să dau ultimele trei examene, cele de anul IV, ca să termin înainte de termen. Imediat după, mi-am dat licenţa şi m-am însurat.
- V-aţi căsătorit din dragoste?
- A fost dragoste la prima vedere. Ne-am cunoscut în facultate, Ioana studia şi ea tot istoria. Ne-am certat la un seminar, din cauza lui Iorga, care mai încurca datele în cărţile lui. În "Istoria popoarelor balcanice” se vorbeşte de o sârboaică, Stanca, ce fusese soţia unui vestit haiduc sârb, Iordache Olimpiotul. La distanţă de 60 de pagini, Stanca apare ca soţie a lui Bimbaşa Sava. Eu aveam de făcut lucrare de seminar despre Iordache, ea despre Sava. Şi amândoi i-am căsătorit cu Stanca. Polemica s-a pornit la clasă şi a continuat pe drum. Mi-am zis să o conduc până la staţia de maşină, dar tot discutând, am mai mers o staţie pe jos şi încă una, până am ajuns la ea acasă. La nunta noastră, au venit Iuliu Maniu, Dinu Brătianu şi Petre Constantinescu-Iaşi. Naş ne-a fost Gheorghe Brătianu. A avut mână bună. Am avut 63 de ani de căsnicie şi asta spune tot.
- Arestarea mamei a fost doar începutul unui lung şir de întemniţări care v-au marcat familia.
- Era ca o epidemie atunci, la sfârşitul anilor 40, începutul anilor 50. Te culcai seara şi nu ştiai dacă dimineaţa o să mai fii liber. Orice maşină care se oprea în faţa casei îţi dădea fiori. În 1948, ni se născuse băiatul, Mihnea, iar în 1950, soţia mea a fost arestată. Era însărcinată din nou şi a născut-o pe Ruxandra în puşcărie. Fetiţa noastră şi-a petrecut primele 11 luni de viaţă în închisoarea Văcăreşti. Primea o raţie de lapte şi biscuiţi pe zi. Numai că apoi a venit procesul şi condamnarea, la doi ani de închisoare, şi a pierdut această raţie. Atunci Ioana a făcut cerere să trimită copilul acasă, la mine. M-am dus să o iau de la puşcărie, cu mama, care între timp ieşise din închisoare, dar fetiţa se uita la noi ca la nişte străini, ar fi vrut să rămână cu miliţienii. Ioanei i-a fost teamă să nu ajungă copilul într-un azil. Dar doctorul închisorii a trecut seara pe la ea, să facă numărătoarea, şi a întrebat-o: "Bărbatul dumitale este preot?”. Ea a răspuns: "Vă mulţumesc!”. Înţelesese că a dat fetiţa unui bărbat cu barbă, adică mie.
- Cum se face că din toată familia, sunteţi singurul care nu a făcut puşcărie?
- Pentru că mi-am văzut de parcursul meu profesional. Tata a fost condamnat fiindcă intrase în mişcarea de rezistenţă. Socrul meu, Ioan Hudiţă, fost ministru ţărănist, făcea o politică din ce în ce mai contrară. A stat opt ani în închisoare, fără condamnare. Soţia mea a fost prinsă ducându-i mamei sale un bilet de la o persoană deja condamnată. Cu atâţia membri ai familiei în închisoare, în 1952, toamna, am fost scos de la Institutul de Istorie. Atunci ar fi trebuit să se elibereze Ioana, dar pe atunci, nu te elibera obligatoriu la termen. Au mai ţinut-o şapte luni în plus. Eram într-o situaţie disperată. Scoaterea din Institut s-a făcut cu litera E, care îţi permitea să lucrezi numai pe stradă, la lucrări de canalizare. Istoricul Petre Constatinescu-Iaşi m-a ajutat să schimb litera din E în D, adică să mi se permită să lucrez în cooperative. Dar chiar şi aşa, cineva trebuia să te accepte, trebuia să ai o pilă ca să poţi face asta. Am avut noroc că în blocul în care stăteam, pe strada Toamnei, locuia un inginer care, aflând de povestea mea, m-a dus la cooperativa Mecanica Nouă şi m-a lăsat, de frică, în dreptul uşii. Am intrat, am spus că vreau să mă angajez, că sunt cercetător, dar am fost dat afară, fiindcă soţia e închisă. Am fost întrebat: "Bine, dar soţia nu avea, şi ea, o mamă s-o sfătuiască să nu intre în necaz?”. "Păi, tocmai, că mama e închisă împreună cu fiica”. "Atunci, un tată?”. "Socru-meu e de trei ani închis”. "Dar dumneata ce faci?”. "Îngrijesc de copii”. "Păi, de ce nu-i laşi mamei tale?”. "E şi ea închisă”. "Şi tata?”. "Tata e la Canal”. Atunci şi-a dat seama de grozăvie şi m-a acceptat.
- Cât aţi lucrat la cooperativă?
- Doar opt luni. După eliberarea Ioanei am trecut la Institutul de Proiectare a Oraşelor, unde am avut o viaţă bună. Nu eram obligat să fiu mereu la birou, puteam lucra şi la bibliotecă. Iar după trei ani, m-am întors la Institutul de Istorie. Pentru mine însă, munca la cooperativă a fost o experienţă de viaţă interesantă, pe care nu o regret. Lucram la o presă mecanică, făceam blacheuri pentru încălţăminte. Colegii mei erau toţi oameni simpli, dar adevăraţi.
- Un bărbat tânăr cu doi copii foarte mici. Nu v-a apucat disperarea?
- Eram tânăr şi aveam forţă. Am găsit o doamnă bătrână, care stătea la 150 de metri de noi. Avea grijă de copii cât eu eram la cooperativă. Iarna, venea pe gheaţă, cu un covoraş. Îl tot arunca înaintea ei, ca să nu alunece. Seara, o înlocuiam. Le făceam eu baie, le găteam. Dar nu eram prea inventiv, recunosc. Săracul băiatul meu, când aude de griş cu lapte se înspăimântă şi azi, a rămas marcat pe viaţă. Să ştiţi însă, cu tot programul ăsta, am avut grijă să lucrez în fiecare seară un ceas, două, în meseria mea, oricât de obosit eram. Îmi dădea impresia de normalitate şi mă ajuta să nu abdic.
- Să ştiţi că viaţa merge înainte, în orice împrejurări. Ajungi să ai bucuriile momentului. De exemplu, îmi amintesc că prin 47, 48, a fost o expoziţie sovietică şi s-a împărţit ciocolată. A fost o bucurie enormă. Nu mai mâncaserăm ciocolată de multă vreme. Existase în timpul războiului o ciocolată nemţească, "Ersatz”, care era bună la început, dar apoi rămâneai cu un gust de fasole. Mai era cinematograful, care era ieftin, spre deosebire de teatru. Cam 2 lei intrarea. Era singura distracţie pe care ne-o permiteam. Lumea în care fuseserăm aruncaţi era cu totul diferită. Trăiam ce ne era dat, încercam să nu ne gândim prea mult.
Istorie sub lupa partidului
- Cum aţi rezistat la calvarul prin care aţi trecut? Din ce vă hrăneaţi speranţa?
- Din munca mea, în primul rând. Din pasiunea pentru ceea ce făceam. Nu prea aveam alternativă. Am crezut şi eu un an, doi, că vin americanii. Apoi m-am lămurit. Pentru mine, istoria era un fel de refugiu. Mi s-a părut mereu, chiar şi când în mod evident nu aveam justificare, că vremurile trecute erau mai înfloritoare şi că mizeria e întotdeauna în prezent.
- Mai puteaţi scrie o istorie dreaptă sub atâtea directive de partid?
- Era o luptă adevărată să-ţi poţi păstra onestitatea intelectuală, să nu laşi ideologia să siluiască trecutul. Istoria era catalogată din start, trebuia rescrisă. Anglia, Franţa erau puteri imperialiste, Ion Brătianu era trădător de ţară. Despre astfel de lucruri nu aveai voie să scrii de bine. Trebuia să găseşti un culoar, să te strecori, ca istoric. Eu, de pildă, m-am ocupat foarte mult de frământările sociale. Fuseseră o realitate a istoriei noastre, dar interesau şi regimul. Totul era să tratezi aşa cum a fost, să nu fii obligat să schimbi istoria. Când ajungeai la cenzură, era deja plăcut, stăteai un pic de vorbă şi ţi se spunea unde să îndulceşti câte o formulare. În 1958, am avut chiar parte de scandal în revista Scânteia, pe marginea unei comunicări pe care o ţinusem, în care susţineam că liberalii radicali C.A.Rosetti şi Ion Brătianu fuseseră partizanii reformei agrare, care s-a realizat în 1864. Era o erezie cumplită în ochii lor, m-au frecat mult pe treaba asta, ca mai târziu, în 1964, să revin cu exact aceleaşi teze, care erau brusc acceptate.
Duplicitatea ca exerciţiu al supravieţuirii
- Vechilor dvs. traume biografice, li s-a adăugat, recent, un alt episod inconfortabil. S-a dezvăluit dosarul dvs. de Securitate şi s-au făcut publice notele de informator, semnate sub numele de cod Băleanu. Ce v-a împins să faceţi pactul cu regimul? Nu suferise destul întreaga dvs. familie din cauza lui?
- Am fost chemat la Ministerul Învăţământului şi, când am ajuns în faţă, m-au împins într-o maşină şi m-au dus la Securitate. Singurul lucru pe care am putut să-l fac a fost să diluez aceste note până la anihilare. Nu m-am putut opune. Dacă nu le-aş fi semnat, m-ar fi scos iar din Institut. Or, tocmai ieşisem la lumină, cât de cât. Rezistenţa mea morală se diminuase. Aşa am continuat să lucrez. În 1965, am putut chiar pleca la Viena, într-o delegaţie de 40 de istorici. Am avut libertatea de a ne face meseria şi de a lua chiar cuvântul liber. Vreau să reamintesc însă că am avut de două ori negaţia CNSAS-ului că aş fi fost colaborator al Securităţii.
- Totuşi, în aceste note, care pot fi văzute pe internet, vă trădaţi colegii, scrieţi limpede că activităţile şi vorbele lor nu sunt pe linia partidului. Nu vă pare rău că aţi făcut-o?
- Tot ce scriam se ştia deja. Se ştia că respectivii nu sunt de partea conducerii de partid. N-a fost decapitat nimeni din cauza lor. Vă asigur că atunci lucrurile se vedeau cu totul altfel. Trăiam nişte vremuri cumplite şi importantă era supravieţuirea.
- Numărul marilor oameni de cultură români care au cedat presiunilor comuniste este dezamăgitor. Privind în urmă, românii par un popor slab.
- Românii au avut mereu un instinct de conservare, au acţionat radical rareori. Duplicitatea e un exerciţiu al supravieţuirii, pe care poporul nostru l-a cunoscut în multe momente istorice. Şi am mai avut mereu o slăbiciune, o limită istorică: am reuşit rareori să facem echipă. Chiar şi când păream uniţi, ne-am lăsat risipiţi de tensiuni interne (cum a fost cazul mişcării paşoptiste).
- Cum pare România de azi în ochii unui istoric care a traversat atâtea regimuri?
- Tristă. Au trecut mai bine de două decenii de democraţie, în care nu am reuşit să facem mare lucru. Corupţie a existat în toate timpurile şi în toate ţările. Dar ce se întâmplă acum e o degenerare naţională. S-a răsturnat cu totul ierarhia valorilor. Un scriitor, un avocat sau un dascăl bun nu mai stârneşte nimănui respect. Singurul care contează e omul cu bani. Dar şi mai trist e că românii şi-au pierdut în ultimul secol dorinţa de a mai face ceva pentru ţară. Au abandonat-o!
Ţara se risipeşte
- Ne-am pierdut patriotismul?
- Dacă azi ar mai fi o situaţie ca în tinereţea tatălui meu, câţi oare dintre studenţii străini ar veni înapoi să se înroleze? Niciunul. Ba ar fugi în străinătate toţi cei de aici. Visul tuturor e să plece. Fiecare vrea să facă ceva doar pentru el, nimeni nu mai vrea să facă ceva şi pentru ţară. Şi copiii mei sunt plecaţi, din anii 70. Fata s-a măritat în Olanda, e pensionara statului olandez. Băiatul e la Paris. Au fugit de un sistem totalitar. Cine s-a mai întors după 1989? Dinu Giurăscu şi Neagu Djuvara! Nu, nu mai avem patrioţi! Nu mai avem conştiinţă colectivă şi niciun fel de educaţie naţională. Ţara se risipeşte.
- Soţia dvs. s-a stins din viaţă acum câţiva ani, copiii sunt plecaţi. Sunteţi destul de singur...
- Singur, cu un căţel. Dar lucrez în fiecare zi, sper să-mi iasă două cărţi până la începutul anului. Fără muncă aş fi disperat. Am 89 de ani, dar nu m-am oprit o clipă. Munca făcută din pasiune e moştenirea cea mai importantă pe care mi-a lăsat-o tatăl meu. În mai, 1990, când m-am pensionat, m-a chemat a doua zi Zoe Petre şi mi-a dat cursuri la facultate. Am fost profesor până acum trei ani şi aş mai fi continuat, dacă nu aş fi dat peste o generaţie îngrozitor de slabă, care nu cunoştea nici măcar gramatica. De atunci, mă concentrez doar pe munca mea la Academie. Mă trezesc în fiecare zi la 7.30 şi vin aici. Munca mă ajută să fiu. Şi mai ales să nu mă simt singur.
Fotografii din arhiva personală
05.01.2013, 21:53I Simone
Am gasesc in fata unui articol Formula-As si din nou vreau sa postez un comentariu..care mai mult ca sigur va fi sters. Motivele nu le aflu niciodata, probabil ca cenzura este destul de activa in Tara Romaneasca..(inca?!) Oricum, eu sunt omul cu morile de vant asa ca ..scriu pentru mine!
Cred ca romanii de care isi aminteste cu drag Dl. Berindei exista in inimile noastre, ei sunt parintii, bunicii ori strabunicii nostri, fireste ca nu mai sunt generatia de astazi!
Personal sunt un exemplu de roman, care a studiat tot istoria, in Romania, ca si Dl. Berindei, care apoi a studiat si mai mult in strainatate, apoi a inceput sa cutreiere, cu pasul sau cu masina cotloanele Europei si nu numai. Si am cunoscut oameni frumosi, care se mira ca sunt din Romania, insa care raman cu alta impresie despre romani dupa experientele de calitate, impartasite de-a lungul anilor (colegi de colegiu, serviciu, iubiti ori prieteni). Asadar, oameni ca mine fac o munca de pionierat in inimile europenilor intai fiindca trebuie sa stearga impresii inradacinate gen "toti romanii sunt tigani!", apoi romanii de "acasa" considera ca noi (cei plecati) ne-am abandonat tara!
Am plecat de cativa ani buni din tara, nici eu nu mai gasesc in Romania de astazi romani care sa-mi fie prieteni, ci niste oameni dezorientati, fara valori, care sunt la faza intai de evolutie-aceea de acumulare de..valori materiale, indiferent ca le trebuie sau nu!
Imi amintesc de un articol al D-lui Andrei Serban pe aceeasi tema, care vorbea de o alta Romanie la care revenim noi cei din afara, crescuta pe valorile noastre individuale, filtrate de valorile altor meleaguri si care, extraordinar, se suprapune geografiei actuale!
O sa-mi rezerv dreptul sa fac abstractie de manele si muzica romaneasca, de filmele noastre foarte premiate (care oripileaza spectatorii prin detalii ne-necesare) Taraf.tv, otv, you name it! Toate cele bune!