Povestea unui magician
Îmi deschide larg poarta, făcându-mi semn să intru cu maşina în curte. Mă priveşte încruntat, măsurându-mă pe îndelete şi-apoi îmi strânge ferm mâna. "Câtă benzină ai consumat până aici? Multă, nu? Păi dacă ai cărat după tine, de la Bucureşti, ditamai hardughia de o tonă, e normal, nu? Noi asta facem cu maşinile astea, consumăm combustibil ca să le cărăm, de fapt, chiar pe ele. De ce nu încearcă nimeni să producă maşini mai uşoare, ca să care mai puţin şi să nu mai consume atâta combustibil? Eu am făcut zeci din astea, le-am demonstrat că se poate. De ce crezi că nu m-a luat nimeni în seamă?”. Zâmbeşte amar, ţintuindu-mă cu privirea. "Păi, ce s-ar face miliardarii lumii din industria petrolului? Ce s-ar întâmpla cu bursele şi cu economia mondială? Ai înţeles? De-aia nu suntem noi iubiţi. De-aia nu dă nimeni doi bani pe noi”.
Îl cheamă Justin Capră, are 79 de ani şi este unul dintre cei mai importanţi inventatori români din ultimele decenii. Este autorul a 77 de invenţii, a realizat 57 de prototipuri de automobile cu un consum infim de carburant, a înălţat către cer şapte aparate individuale de zbor, fabricate de el, a câştigat o sumedenie de premii, diplome şi medalii. Multe dintre invenţiile lui au fost ţinta unor acţiuni de spionaj, unele fiind ulterior folosite în cercetări militare secrete, din alte colţuri ale lumii, altele fiind revendicate, mai târziu, de către diverşi inventatori străini. A avut trei întâlniri cu Henri Coandă, a cunoscut toată elita internaţională a inventatorilor, a fost invitat în toată Europa, la cele mai importante conferinţe din domeniul cercetării, iar povestea lui şi a invenţiilor sale a fost subiectul unor filme prezentate de Discovery Channel şi National Geographic. Cu toate astea, în mod paradoxal, în lumea cercetătorilor din România, a fost dintotdeauna marginalizat cu înverşunare. Niciuna dintre realizările lui nu i-a adus vreodată vreun câştig financiar. A fost hăituit de Securitate, beştelit de colegii de breaslă, luat adesea în râs de către amici sau vecini. Niciodată însă nu s-a plâns. Şi-a găsit mereu refugiul în atelierul lui. Aici, printre sute de schiţe şi fiare, visează în voie, uitând de toate tristeţile. "Pentru mine, atelierul a fost şi este singurul loc din care văd lumea altfel, mai frumoasă, mai bună. Acolo îmi pun mereu întrebări, acolo îmi zboară gândul la tot felul de năstruşnicii. Iar dacă nu găsesc rezolvare la ceea ce mi-am propus să fac, nu mă supăr deloc. Merg frumos seara la culcare şi a doua zi mă trezesc cu soluţia în cap. O visez... Dumnezeu nu mă lasă niciodată. Îmi dă rezolvarea în vis. Pentru că tot ce-am făcut eu a apărut dintr-o inspiraţie. Iar inspiraţia vine doar de la Dumnezeu.Cum spunea Ţuţea: «Tuturor ne-au căzut mere în cap, dar numai Newton a descoperit legea aracţiei universale». De ce el? Pentru că a fost inspirat. Iar cine zice că inspiraţia vine de la noi e un prost.” De câţiva ani s-a retras aici, la Filipeştii de Pădure, într-o casă din lemn, aşezată la poala unui colnic plin de livezi. Trăieşte singur, ca un pustnic, obosit şi dezgustat de lumea care îl înconjoară. Şi totuşi, singurătatea asta nu-l înduioşează deloc. Nu are nostalgii, nu se amăgeşte din amintiri. E tot mai viu, mai activ, visează neîncetat la minunăţiile lui, petrece zile la rând în atelier, meştereşte fără odihnă, umple caiete întregi cu schiţe şi proiecte. În casa lui nu există nici un computer, n-are nevoie de aşa ceva, tot ce are în minte, tot ce visează aşterne cu migală pe hârtie, folosind doar rigla şi compasul. "Ne-am complicat viaţa cu tot felul de telefoane, cu internetul, cu sute de canale de televiziune. Vezi Doamnne, ca să fim mai informaţi. Din cauza asta, am cam uitat de noi înşine. Cum zicea Eminescu: «Ochiul ce se-nchide-afară se deschide înăuntru». Noi stăm ca nătărăii, mereu cu ochii după aiureli. Am uitat cum mai e înăuntrul nostru, ne-am sălbăticit, ne risipim toată energia în tot felul de mărunţişuri, în loc să o focalizăm spre lucruri esenţiale”. Îl ascult cu uimire. Până să ajung aici, mă temeam de un discurs searbăd, ticsit cu detalii tehnice. Descopăr însă un om înzestrat cu smerenia şi înţelepciunea unui călugăr. Mă invită să iau loc şi aduce dintr-un sertar o mapă mare din carton, plină cu desene. O şterge puţin cu o cârpă, îi desface şnurul, o deschide şi îmi arată o maşină desenată perfect cu creionul. E primul lui desen, făcut la vârsta de patru ani. Pe-atunci, toate roţile maşinilor aveau spiţe. El le-a desenat altfel, adică aşa cum sunt astăzi construite, uimind pe toată lumea. Aşa a început povestea lui.
Hora păpuşilor
Avea vreo cinci ani când a văzut pentru prima oară o furtună. Era acasă, în Măgureni, un sat prahovean aşezat la doar câţiva kilometri de locul în care s-a prăbuşit avionul lui Aurel Vlaicu. Stătea ghemuit la fereastră şi privea plin de spaimă cum viforniţa culca la pământ copacii din spatele casei. Cel mai tare se scutura prunul bătrân, în care obişnuia să se caţere. Trosnea din toate încheieturile, se arcuia în toate direcţiile, şuierul lui era ca un urlet de groază. Micuţul Justin privea înfricoşat, rugându-se cu glasul stins să se oprească urgia şi să-i lase prunul în pace. Vântul însă nu contenea, se înteţea tot mai mult, iar sărmanul prun bătrân nu mai avea atâta vigoare să-i reziste. După multe smucituri, o rafală năpraznică l-a frânt şi l-a culcat la pământ. A fost o mare durere. Justin era un copil timid şi singuratic, prunul ăla moşneag era unicul lui prieten. A doua zi, de cum s-a trezit, s-a uitat din nou pe fereastră. Era tot acolo, prăbuşit în iarbă. Plin de furie, a luat din bucătărie un cuţit şi a ieşit cu el în grădină. Gândul că prunul lui avea să putrezească prin nu ştiu care cotlon era de neîndurat. A tăiat din el crengile mai groase, apoi le-a cioplit frumos, dându-le chipuri de oameni, bărbaţi şi femei. Le-a făcut ochi, nas, gură, le-a lăsat apoi mâinile şi picioarele mobile, şi aşa şi-a meşterit primele lui jucării. Ceva mai târziu, le-a prins într-un suport circular şi le-a făcut să se învârtă cu ajutorul unei manivele. Toate din aceleaşi crengi groase de prun. După câteva zile, s-a gândit să înlocuiască manivela cu un dispozitiv ingenios, meşterit dintr-un mecanism de ceasornic. Îl întorcea cu o cheie şi păpuşile lui se învârteau minute în şir, ca într-o horă. Minunea asta de jucărie a făcut mare vâlvă prin sat. Părinţii erau mândri foc, toţi vecinii veneau să-i vadă isprava. Dar bucuria lui s-a stins repede. Copiii au început de-atunci să-l privească cu invidie, să-l respingă, să râdă de el ca de o ciudăţenie. Mai târziu, a început şcoala. Era locul unde se simţea cel mai stingher. Nimeni nu-l avea prea mult la suflet, nici măcar învăţătorul sau profesorii. N-a fost un elev strălucit, în afară de câteva materii, nu se prea ostenea cu învăţatul. Îi plăcea să observe tot felul de fenomene, să le studieze, să le înţeleagă. Pentru el, a memora date ori informaţii găunoase era cel mai mare calvar. "Pe lângă calităţile ei incontestabile, şcoala are totuşi şi anumite păcate. Odată cu şcolarizarea, copiii încep să-şi piardă anumite calităţi primare. Încep să se încarce cu tot felul de «toxine», de prejudecăţi, de reprezentări deformate. Un copil la numai un an poate să zâmbească în prezenţa unui om bun şi să plângă în hohote la apropierea unui om cu inimă rea. Tot aşa cum o plantă se poate veşteji ori se poate înviora, după cum sunt oamenii din jurul ei. Din păcate, oamenii îşi pierd prea repede calităţile astea, simţurile astea originare. De-aia, eu cred că există de pildă ciobani, fără pic de carte, care stau de-o viaţă în munte şi văd lumea asta mai limpede decât noi. Pentru că ei sunt mai aproape de Dumnezeu”. Îmi arată un caiet vechi, cu foi îngălbenite, plin cu desene făcute cu creionul. Avioane ciudate, tancuri plutind pe apă, tunuri cu ţevi lungi şi subţiri, maşini zburătoare. Avea nouă sau zece ani, lumea era în plin război, iar el asculta tot felul de poveşti înfricoşătoare care îi umpleau nopţile cu coşmaruri. Spaima lui cea mai mare era că duşmanii vor năvăli într-o noapte în sat şi vor face prăpăd. Ce s-ar întâmpla cu el, cu familia lui, unde s-ar ascunde? Atunci i-a încolţit ideea că singura scăpare ar putea fi un mic aparat pe care să-l pună în spate, ca pe o raniţă, şi să zboare cu el. Gândul ăsta nu i-a mai dat pace ani de zile. Devenise aşa, ca o dorinţă nepotolită de a evada mereu dintr-o lume urâtă, de care se temea.
Mai târziu, în timpul liceului, după mai multe nopţi de studiu şi meşterit, inventează un motor care porneşte doar printr-o simplă comandă vocală. O membrană subţire, sensibilă la orice adiere, inclusiv la vibraţia glasului, declanşează un circuit şi, gata, motorul se pune în mişcare. Şi ca să-i găsească şi o utilitate, s-a gândit să-l folosească la deschiderea de la distanţă a unui garaj, printr-un simplu claxon. Nici unul dintre colegi sau profesori nu s-a arătat prea entuziasmat, ba chiar unii dintre ei l-au luat în băşcălie. Pentru el însă, atitudinea asta nu mai era o noutate. Nu aştepta niciodată laude ori încurajări, ba chiar evita să mai arate şi altora născocirile lui. "Mă obişnuisem cu reacţiile astea, preferam să mă izolez şi să-mi văd de treburile mele. Căutam să discut numai cu oameni mai în vârstă, m-am împrietenit cu câţiva preoţi, îmi plăcea să-i ascult, să descopăr lumea prin ochii lor. În rest, eram singur şi deja mă învăţasem cu soarta asta. Îmi improvizasem un mic atelier şi acolo îmi petreceam aproape tot timpul. Ca într-o chilie.”
Rucsacul zburător
După liceu, a urmat Şcoala Tehnică de Aviaţie de la Mediaş. În 1954, a construit un automobil pe două roţi, pe care l-a botezat "Virgilius”, după cel de-al doilea prenume al său. Vehiculul cântărea 250 de kilograme, avea 105 cai putere şi atingea viteza de 300 km/oră. Şi de data asta, entuziasmul lui s-a stins repede. Nu se oprea niciodată, voia mereu ceva nou. S-a mutat apoi la Bucureşti şi s-a angajat ca subinginer la o unitate militară de la Otopeni unde, în 1956, a ajuns ofiţer de aviaţie. A fost anul în care a încercat realizarea acelei năzbâtii care îi trecuse prin cap în vremea copilăriei: rucsacul zburător. "Tot timpul m-a urmărit ideea asta. De câte ori aş fi vrut să evadez dintr-un loc, îmi apărea în minte visul ăsta. Ţin minte că eram în armată şi aş fi dat orice să pot dispărea din cazarmă, mai ales că aveam un comandant foarte afurisit. Şi-atunci iar mi-a apărut ideea asta. Şi tot aşa, până când am zis să mă apuc de treabă. Nu mi-a plăcut niciodată chestia cu decolarea unui avion. Mi se pare atehnic. Să alerge ca nebunul pe câmp, ca să-şi ia zborul? Ce, vrabia o ia la fugă pe câmp?”
A realizat primele schiţe, a început apoi să procure materiale şi, după doi ani de muncă, cu nopţi la rând nedormite şi zile în care uita să mănânce, visul lui s-a împlinit. Aparatul era gata. Urma momentul cel mai greu: primele probe, pe o pistă a aerodromului din Băneasa. După câteva încercări ratate, după câteva căzături, după alte zile şi nopţi de modificări ale aparatului, Justin Capră a reuşit să se înalţe cu rucsacul în spate, la vreo doi metri înălţime, zburând la înălţimea asta, pe toată lungimea aerodromului. A fost cel mai frumos moment al carierei lui. Avea 25 de ani şi realizase un miracol. Nimeni, până la el, nu cutezase să viseze măcar la un asemenea aparat. După câteva luni, "rucsacul zburător” a fost din nou testat în faţa unei comisii, fiind apoi omologat. Asta a fost tot. Justin Capră n-a vrut să-şi breveteze aparatul, i se părea un lucru neimportant. Tot ce mai voia era să-l perfecţioneze, să-l poată înălţa mai sus. Pentru asta, avea nevoie acum de mijloace mai sofisticate. În toamna lui '58, se hotărăşte să meargă la Ambasada SUA. Nu pentru a cere să emigreze, ci doar să-l ajute pentru a-şi îmbunătăţi proiectul. Oamenii de-acolo au chemat un expert în domeniu, l-au ascultat cu multă atenţie, l-au înregistrat, i-au studiat minuţios schiţele şi, la urmă, l-au poftit respectuos spre ieşire, făgăduindu-i că îl vor căuta. Ajuns în stradă, a fost imediat înşfăcat de câţiva zdrahoni, legat fedeleş la ochi şi dus cu maşina într-un loc rece şi întunecos. Declaraţii, bătăi, ameninţări, totul pentru a mărturisi ce anume a discutat cu americanii din ambasadă. După două săptămâni de chin, a fost eliberat şi ameninţat cu dispariţia fizică, în cazul în care va îndrăzni să relateze cuiva despre cele întâmplate sau dacă va mai continua să lucreze la "drăcovenia aia zburătoare”. Erau convinşi că a făcut un asemenea aparat doar pentru a fugi cu el din ţară. A fost dat afară din serviciu şi pus sub o permanentă supraveghere. Rămas pe drumuri, e nevoit să spele maşinile vecinilor, pentru a câştiga de-o pâine. Singura lui alinare rămâne tot atelierul, locul ăla magic unde născoceşte minuni. Americanii, fireşte, nu l-au căutat niciodată, iar în februarie 1962, un grup de cercetători de-ai lor realizează un aparat identic, pe care îl brevetează, folosindu-l mai târziu în cercetări secrete ale armatei şi chiar în misiunile cosmice. "Nu am avut niciodată simţul proprietăţii. Nu mă interesează brevetarea, nu mai brevetez de vreo 40 de ani. Nu îmi pasă dacă îmi ia cineva ideile. Ele nu îmi aparţin mie şi nici altcuiva, eu doar am avut, să zicem aşa, norocul să se pogoare în mintea mea, aşa, ca într-un vis.”
Lumina blândă a amurgului se aşterne prin fereastră şi îi mângâie chipul. Bătrânul inventator stă nemişcat, parcă fără suflare, cu privirea lui aspră, cufundată în amintiri. "Atunci a fost momentul în care destinul meu putea s-o ia razna”. Rămas singur, fără un sfanţ, cu securitatea mereu pe urmele lui, s-a gândit mai întâi să se întoarcă acasă, în satul lui, lângă părinţi. Asta, însă, ar fi însemnat sfârşitul. Până la urmă, s-a decis să rămână în Bucureşti şi să îndure cu smerenie traiul ăla urât, până când o vrea Dumnezeu să-i lumineze şi lui calea. Vreo două luni a trăit cumplit, din cele mai jalnice munci. A spălat maşini, a măturat scări de bloc, a cărat mobilă şi saci plini cu gunoaie. Într-o zi, un vecin mai prietenos, om cu funcţie grea în partid, l-a oprit pe stradă şi l-a întrebat: "Măi, tovarăşul Capră! Ce şcoală ai făcut dumneata?”. Vecinul i-a ascultat uimit toată povestea şi, chiar în ziua aia, şi-a sunat un amic, director la uzinele "23 August”, cerând o audienţă pentru un "tânăr cuminte şi cu o pregătire de excepţie”. După un examen trecut cu brio, Justin Capră a fost numaidecât angajat la o secţie de proiectare pentru construcţii de motoare. A stat acolo doi ani, uimind pe toată lumea, după care a ales să se mute la "Institutul de Cercetări în Transporturi Navale şi Aeriene”, unde a inventat un dispozitiv de oprire a trenurilor în caz de pericol. Destinul lui era din nou pe un făgaş luminos. Tot atunci, a cunoscut o femeie de naţionalitate germană, angajată într-o întreprindere de comerţ exterior. Şi cum el a fost dintotdeauna fascinat de rigoarea nemţească, nu a trecut mult timp până la marea iubire. În 1968, s-au căsătorit, singura lui condiţie fiind aceea de a se cununa într-o biserică ortodoxă. "Ortodoxia e pentru mine cea mai frumoasă taină”, spune. "E singura taină pe care nu pot şi nici nu vreau s-o aflu vreodată. Vreau să rămână pentru totdeauna aceeaşi taină minunată.”
În toţi aceşti ani, Justin Capră a reuşit să-şi pună la punct un atelier nou, dotat cu utilaje noi, performante. Au urmat iar nopţi în şir de studii, zeci de caiete cu schiţe şi, la final, noi invenţii uluitoare, cele mai multe brevetate. În 1964, construieşte un "elicopter portativ pentru juniori”, adică un aparat de zbor de numai 30 de kilograme. În 1967, scoate din atelier un aparat de zbor individual, cu azot lichid. Mai târziu, iese în Parcul Carol şi testează, sub privirile uimite ale trecătorilor, un automobil cu caroserie fluidă ("sustenaţie cu efect pelicular”). Era vorba de un jet de aer evacuat din faţă şi aspirat în spate, ca o perdea invizibilă care acoperea maşina şi ferea şoferul de ploi ori ninsori. Testarea acestui aparat a fost consemnată de un ziarist de la Agerpress. A doua zi, Securitatea i-a confiscat toate fotografiile, iar el a fost dat afară definitiv din presă. De atunci, nici un ziar al vremii nu mai avea voie să scrie despre asemenea reuşite. Pentru tânărul inventator însă, lucrul ăsta nu mai conta. Era fericit numai cu libertatea asta de a face ce vrea, de a meşteri tot ce-i trece prin cap. Prin anii '70, după ce a absolvit Institutul Politehnic, a început să construiască tot felul de vehicule ciudate, cu care apoi bătea drumurile ţării. "Soleta F” era la vremea aia cea mai mică maşină din lume, cu un consum infim de benzină. "Sarmis EM 4K”, o altă maşină, fără volan sau pedale, cu comenzi la nişte butoane aşezate lângă scaun. "Oroles ES 5” (după numele unui rege dac), o motoretă cu un acumulator electric şi o autonomie de 90 de kilometri. "Toate astea le-am făcut dintr-o obsesie de-a mea de a reduce cât mai mult consumul de combustibil. Să fie cât mai uşoare şi nepoluante. Am făcut multe, nici nu le mai ştiu numărul. Nu sunt lucruri deosebite, sunt doar optimizări”. Şi totuşi, nimeni nu-i lua în seamă invenţiile. Cercetătorii erau mereu cârcotaşi, colegii făceau băşcălie, şefii îl beşteleau. Soţia era singurul om care îi înţelegea pasiunea. Era alături de el cu toată fiinţa ei. Prin relaţiile pe care le avea, îl ajuta cu materiale, cu cărţi, îl încuraja de câte ori era în impas, îi oblojea amărăciunea la fiecare eşec. A venit apoi anul în care s-a născut Doina, fetiţa lor. Şi tot atunci, în anul ăla mărinimos, a apărut şi cea mai importantă invenţie, cea care avea să-l ridice pe Justin Capră în marea elită a inventatorilor. Se numea "cutia neagră”. Un miracol care a învins parţial gravitaţia. "Era un dispozitiv care micşora masa unui obiect. Folosea teoria impulsului şi contrazicea una din legile fizicii, care spune că oricărei acţiuni îi corespunde o reacţiune egală şi de sens contrar.Ăsta al meu n-avea jet, roţi, elice sau interacţiune magnetică, şi totuşi se mişca.” Ciudăţenia asta a făcut vâlvă mare, iar autorul ei a fost imediat chemat în faţa unei mulţimi de savanţi, membri ai Consiliului Naţional de Ştiinţă şi Tehnică. Au rămas cu toţii uluiţi. "Aşa ceva nu se poate! Cum e posibil?” Asistau la un miracol. Dan Vamanu, un celebru doctor în fizică, şef de promoţie la Oxford, s-a apropiat de dispozitiv, l-a studiat pe toate părţile, şi pe urmă a zis: "Justine, să mă ia dracu' dacă am înţeles. Aşa ceva nu se poate, dar uite că funcţionează. Om găsi noi cândva şi vreo explicaţie”. Explicaţia nu s-a găsit nici până în ziua de azi. Vestea s-a dus peste mări şi ţări, iar după puţin timp, Justin Capră primeşte un telefon şi e invitat la o întâlnire cu un om important, la Athéné Palace. Nu ştia despre cine e vorba. Când a intrat acolo, cineva l-a dus la o masă unde stătea un domn elegant. Era Henri Coandă. Au stat împreună câteva ore. Au vorbit despre invenţia lui, apoi despre teoria spinului şi alte asemenea minuni. De-atunci, s-au mai întâlnit de două ori. În România, şocul acestei invenţii a trecut repede. "Cutia neagră” a fost expusă la un muzeu, iar oamenii de ştiinţă au uitat de ea. Pentru Justin Capră, descoperirea asta uluitoare a rămas un moment necunoscut al vieţii sale. Nu ştie nici acum ce anume s-a întâmplat cu el, cum i-a răsărit ideea, de unde a venit. "Cred că a fost cel mai bun exemplu pentru mine, ca să îmi dau seama că, de fapt, n-am inventat niciodată nimic. E doar ceva aşa, ca o revelaţie. La fel de puternică şi de neînţeleasă”. Din acel moment, viaţa lui a curs uniform, cu aceleaşi nopţi de râvnă, cu aceleaşi nelinişti şi succese împărtăşite numai cu doamna lui iubită. A continuat să născocească tot felul de minuni, unele brevetate, altele neştiute de nimeni. Abia după decembrie '89, oamenii au început să-l cunoască mai bine. El însă, după atâţia amar de ani, se înstrăinase prea tare şi nu prea mai punea preţ pe bunăvoinţa oamenilor. I-au luat invenţiile şi le-au dus la muzee din ţară sau din străinătate, l-au invitat la conferinţe, i-au dat nişte premii, diplome şi medalii şi cam atât. În 2000, după 32 de ani de poveste frumoasă, soţia lui a murit. Din acel moment, Bucureştiul nu mai însemna nimic pentru el. S-a mutat la Filipeştii de Pădure, singur, aproape de satul natal. "Nu prea mai cred în sinceritatea oamenilor, nici în imagini frumos colorate ori în lucruri virtuale. Cred doar în pădure, în apă, în iarbă, în filosofia ţăranului bătrân”. Doina, fata lui, trăieşte în Canada şi vine să-l vadă rar. Justin Capră are o pensie de vreo 10 miloane, din care se chiverniseşte cum poate. În 2002, americanii i-au recunoscut, în sfârşit, meritul de a fi fost cel dintâi inventator al rucsacului zburător.Din '90 până azi, s-a întâlnit cu toţi preşedinţii ţării şi le-a cerut sprijin pentru încurajarea cercetării din România. Ei l-au ascultat zâmbind, au făcut poze cu el şi apoi l-au uitat. Încă mai e invitat la tot felul de conferinţe sau simpozioane, însă acceptă rar să mai iasă în lume. De câţiva ani, se luptă să înfiinţeze aici, în Filipeştii de Pădure, o tabără pentru tinerii geniali din România. Dar, ca şi până acum 22 de ani, aproape nimeni nu prea îl ia în seamă. "Nu-i nimic, e mai bine să fiu mic. Pe noi, ăştia mici, ne iubeşte Dumnezeu cel mai tare”.
07.12.2012, 13:10Stela Strebco
Frumos articol, dar realitatea e trista...
08.12.2012, 12:03O Cititoare Fidela
Am citit acest articol si mi-au dat lacrimile deorece sunt convinsa ca suntem contemporani si cu alti asemenea oameni cu minte stralucita si binecuvantata de Dumnezeu,pe care nu ii cunoastem si nici nu facem nimic sa ii cunoastem.Din pacate nici autoritatile nu sunt interesate de asa ceva ci mai degraba suntem impinsi spre strainatate in ideia ca tot ce e de afara e bun,deja se stie ca avem si noi calitate si idei mult mai bune,dar...Oricum,stiu ca nu am nici o putere in a-l ajuta pe domnul Justin Capra in lupta lui de a infiinta acea tabara pentru tinerii geniali din Romania,dar daca suportul meu moral il ajuta il are cu cea mai mare placere.Doamnelor si Domnilor redactori ai acestei reviste,pe care o apreciez nespus,credeti ca puteti initia un grup de initiaiva pentru asa ceva?Stiu ca ati descoperit, sustinut si continuati aceste demersuri in ce priveste valorile autohtone.Dati-ne idei,noua celor marunti,cum putem ajuta oameni ca Justin Capra cat si initiativele lor.Hei,cititori ai Formulei-as,printre voi nu se gaseste cineva care sa aiba o oarecare putere sau relatie pe care sa o alaturarati in lupta pentru infiintarea acestei tabere!Noi toti am avea de castigat...