Sânge nobil. Artist de mare talent. Caracter distins. Savant european de primă mână. Fire curajoasă. Excentric fără seamăn. Foarte abil. Foarte pasional. Foarte orgolios. Spion. Dublu spion. Triplu spion? Homosexual declarat. Luptător de gherilă. Primul om care a deturnat un avion... O viaţă incredibil de tumultoasă pentru un copil crescut în paşnicul castel de la Haţeg, sfârşită cu o sinucidere precedată de uciderea iubitului său, într-un apartament din Viena.
Franz Nopcea (Nopcsa, în transcrierea maghiarizată a numelui). Ultimul Nopcea. Ultimul descendent pe linie masculină al uneia dintre cele mai importante familii nobiliare ardelene. O veche familie cu origini româneşti, din zona Haţegului, care i-a dat, printre alţii, pe Maestrul Suprem al Curţii şi Cancelarul împărătesei Sissi a Austriei (Franz Nopcea, unchiul său), pe directorul Teatrului Naţional de Operă din Budapesta, totodată reprezentant al Ţinuturilor Hunedoarei în Adunarea Naţională (Alexius Nopcea, tatăl său) şi pe comitele suprem al Hunedoarei dinaintea Revoluţiei de la 1848 (Vasile Nopcea, bunicul său). De la fiecare dintre ei a moştenit câte ceva tânărul baron Franz Nopcea: stilul distins şi abilitatea diplomatică a unchiului său, cel mai important confident al Împărătesei Sissi, pasiunea pentru cultură şi cercetare, dar şi curajul extraordinar al tatălui său - fost comandant de husari, care a ajuns să lupte până în Mexic! Iar de la bunicul Vasile Nopcea, excentricul comite, despre care umbla vorba că noaptea se masca în bandit şi-i jefuia la drumul mare pe grofii din Ardeal (celebrul personaj "Faţă neagră” din romanul de mare succes al lui Jokai Mor), a moştenit întocmai dragostea nebună pentru viaţa trăită pe muchia clipei. Pe toţi i-a moştenit într-un fel sau altul. Şi pe toţi i-a depăşit, până la urmă, prin intensitatea cu care şi-a cultivat şi şi-a savurat, deopotrivă, şi calităţile, şi capriciile. Un personaj nonconformist, cu totul şi cu totul ieşit din tiparele epocii sale şi ale deceniilor ce i-au urmat. Poate cel mai bizar personaj pe care l-a dat Ardealul, în prima jumătate a secolului XX... Franz Nopcea: un nume recunoscut în întreaga Europă, un nume pe care şi-l revendică şi austriecii, şi ungurii, şi albanezii, şi despre care noi, cei de-un neam cu el, nu ştim absolut nimic...
Dinozaurii pitici
"Despre Franz sunt atâtea de spus, încât chiar nu ştii cu ce să începi. S-a născut la Deva, în 1877, şi a crescut la Săcel, pe domeniul familiei sale. A urmat, ca şi tatăl său, Colegiul Theresianum din Viena şi şi-a însuşit, astfel, o aleasă pregătire militară. Pe când avea 18 ani, sora sa, Ilona, a găsit în Sânpetru nişte oase ciudate, pe care le-a studiat, descoperind că provin de la dinozauri pitici. A dezvoltat astfel un concept revoluţionar, necunoscut până atunci în lumea ştiinţifică - teoria nanismului insular. La 22 de ani, a prezentat la Academia de Ştiinţe din Viena o teză asupra fiziologiei acestor oase şi a numit-o specie de dinozauri ierbivori - "Limnosaurus Transsylvanicus”. Atenţie, în tot acest demers ştiinţific a acţionat în mare parte ca autodidact! Un tânăr care la 26 de ani, era deja doctor în ştiinţe. A început apoi o fantastică aventură prin ţările locuite de albanezi, pentru care dezvoltase o mai veche obsesie: Bosnia, Kosovo, Albania, Macedonia şi Muntenegru. În mai bine de 10 ani, a surprins şi fotografiat momente istorice şi instantanee unice ale Albaniei, a descoperit lumea albanezilor, cultura şi tradiţiile lor, legile, obiceiurile şi istoria. Deşi nu avea decât 36 de ani, nu s-a sfiit să se autopropună şi să candideze la tronul Principatului Independent al Albaniei, fără succes, însă, în ciuda susţinerii sale de către puternicele triburi din nord. Trei ani mai târziu, conducea un regiment de trupe albaneze în Kosovo, în timpul primului război mondial, iar la 40 de ani, spiona în favoarea Puterilor Centrale, în Munţii Retezat şi în Ţara Haţegului. La 48 de ani, devenea director al Institutului Geologic Regal din Budapesta. Până la 56 de ani, a publicat peste 140 de lucrări ştiinţifice de paleontologie, paleobiologie, geologie şi albanologie... Şi ar mai fi atâtea de spus...”, rezumă Dacian Muntean, director al Societăţii de Educaţie Nonformală şi Socială (SENS) din Deva. Dacian Muntean şi colegii săi şi-au dedicat ultimii ani cercetării şi popularizării celor mai semnificative repere istorice, tradiţionale, ştiinţifice şi naturale ale Ţării Haţegului. Când s-au apropiat de studierea familiei Nopcea, şi-au dat imediat seama că aveau de-a face cu un personaj a cărui poveste merită, într-adevăr, să fie spusă mai departe. "Despre Nopcea sunt atâtea de spus, că nu ştii cu ce să începi. Noi am început cu latura sa artistică, respectiv cu activitatea sa de pionier al fotografiei, un domeniu mai accesibil publicului larg. Am făcut rost de multe dintre fotografiile sale inedite şi am reuşit să le expunem în România.” Astfel s-a născut, în 2011, proiectul "Savantul Fotograf Nopcsa”, primul proiect de anvengură dedicat acestui faimos ardelean, despre care se ştiu atât de puţine lucruri în ţara noastră. Însă Franz Baron Nopcea e mult mai mult decât un pionier al fotografiei la început de secol XX...
Drumul oaselor
În 1892, la Viena, un adolescent de naţionalitate română citea pe nerăsuflate, în sălile de lectură de la Colegiul Theresianum, cărţile lui Karl May. Era atât de pasionat de aventurile din cărţile popularului autor german, încât se visa el însuşi bântuind prin America de Sud sau prin exoticii Balcani ai secolului XIX. "Nu există nici o îndoială că visele lui de adolescent, inspirate de lucrările lui Karl May, l-au împins să viziteze Balcanii”, susţine Dacian Muntean. "Culmea e că nu aveau să treacă decât trei ani până când ele aveau să prindă contur! În 1895, a descoperit acele oase de dinozaur la Săcel, în propriul său «ţinut de vânătoare»", povesteşte Dacian Muntean.
Ceea ce pentru sora lui mai mică, Ilona, care dezgroapă oasele din joacă, în pământurile Sânpetrului, nu era decât o ciudăţenie, pentru tânărul elev vienez devine destin ştiinţific. "Când a sosit toamna, a trebuit să mă întorc la pupitrul meu de la liceul Theresianum din Viena. Cu inima strânsă am părăsit locul, dar am luat fosilele cu mine în oraşul regal, unde le-am arătat renumitului profesor de geologie Eduard Suess. Acesta m-a invitat să descriu singur fosilele. I-am răspuns uimit că ceea ce doreşte este imposibil, deoarece nu aveam nici un fel de cunoştinţe ştiinţifice. «Atunci învaţă», mi-a răspuns profesorul”, îşi aminteşte Franz Baron Nopcea într-unul dintre jurnalele sale. Profesorul Suess are mână bună. "Franz se dovedeşte un cercetător cu viziune profundă. Făcând analogii cu elefanţii de insulă, care îşi reduc talia, Nopcea a dedus că animalele au tendinţa de a se adapta micşorându-şi dimensiunile. A fost luat în râs, dar azi, intuiţiile lui se dovedesc realităţi. Când a propus lumii ştiinţifice teoria nanismului, spunând că dinozaurii de la Haţeg erau pitici, pentru că acolo fusese cândva o insulă, ceilalţi râdeau de el: «Ce, au intrat la apă dinozaurii?»” Dar Franz nu s-a descurajat. Vasta lui activitate paleontologică ne dă un indiciu şi despre problema mult discutatei sale origini etnice. "Pe unul dintre dinozaurii pe care i-a descoperit l-a botezat «Dacus». Şi nu i-a spus «Magyarosaurus Dacus», cum a fost consacrată denumirea după moartea sa, de către un paleontolog austriac, rival de-al său, ci «Titanosaurus Dacus». Nopcea nu a spus nici unui dinozaur de-ai lui «Magyarosaurus», însă unuia i-a spus «Dacus». Dacă nu ar fi avut conştiinţa descendenţei lui româneşti, dacice, nu i-ar fi dat acest nume dinozaurului descoperit în pământurile de aici”, afirmă Dacian Muntean.
Pe urmele lui Karl May
Consacrat de tânăr ca mare speranţă a cercetării ştiinţifice occidentale, Franz Nopcea profită de generosul cadou de 200 de coroane primit de la unchiul său, pentru a porni în aventura vieţii sale, în Balcani, pe urmele personajelor lui Karl May. În 1906, la trei ani de la începutul expediţiei sale, Franz îl cunoaşte pe albanezul Bajazid Elmas Doda, de care avea să fie nedespărţit, până la tragicul sfârşit comun. Precum adevăraţii eroi, îşi găseşte în Bajazid un slujitor credincios, un secretar şi un partener de viaţă şi de aventură, alături de care avea să trăiască mânat de aceeaşi dorinţă de cunoaştere şi descoperire. În Balcani, îşi cultivă pasiunea pentru fotografie, realizând o excepţională monografie în imagini a zonei, pe care o dublează cu cercetări extinse în domenii precum lingvistica, etnografia, arheologia şi istoria. Alcătuieşte inclusiv o hartă geologică a Albaniei, care e valabilă şi în zilele noastre.
Mândru cioban în Munţii Haţegului
Culisele congresului de la Trieste surprind nu doar vocaţia de aventurier a lui Franz, ci şi extraordinara influenţă politică pe care o obţinuse în zonă. În spatele ei stăteau nu doar relaţiile pe care cu abilitate şi le-a cultivat peste tot pe unde a mers, de la Viena şi Bucureşti la Budapesta şi Skopje, ci şi o remarcabilă activitate diplomatică şi de spionaj, pe care a dus-o, oficial, pentru curtea imperială austriacă. "E un detaliu extrem de interesant, pe care l-am descoperit selectând numeroasele fotografii pe care Franz le-a realizat în Balcani. Apar, din când în când, imagini foarte ciudate, care nu cadrează deloc cu talentul său inegalabil de artist: fotografiază ba poduri, ba şosele, ba linii de cale ferată... E clar că, de fapt, dincolo de pasiunea pentru fotografie, se ascund temele sale de spionaj, documentarea unor obiective strategice care interesau Austria”, spune Dacian Muntean. Dar Franz Nopcsa a fost nu doar spion, ci şi emisar diplomatic. În 1914, a fost trimis de Imperiul Austro-Ungar la Bucureşti, cu mandat oficial, în încercarea de a convinge autorităţile române să nu intre în război alături de puterile Antantei. În momentul în care s-a declanşat războiul, a fost o vreme pe front, comandant de trupe, apoi şi-a reluat activitatea de spionaj pentru Austria. Se îmbrăca în cioban, îşi lăsase barbă şi mustăţi şi stătea nespălat cu zilele, în munte, ca să se încadreze în peisaj şi, din Munţii Haţegului, încerca să obţină informaţii despre mişcările de trupe româneşti şi sârbeşti de la graniţa Imperiului, pe care apoi le trimitea la Viena, prin scrisori imprimate cu zeamă de lămâie... "Asta ne dă un nou indiciu interesant despre Franz Nopcea: vorbea la perfecţie limba română, doar altfel nu l-ar fi crezut nimeni că e cioban român!”, spune Dacian, în timp ce îmi arată o fotografie absolut spectaculoasă. Franz Nopcea e de nerecunoscut! Savantul pedant, cu trăsături fine, cu mustaţă discretă şi părul scurt, pieptănat cu cărare, care miroase a parfum scump numai când îl priveşti în poze, apare, în imaginea aceasta din urmă, ca un veritabil cioban ardelean. Păr lung, revărsat în plete "dacice”, mustaţă stufoasă, chimir lat de două palme, iţari de lână şi opinci în picioare!
Ruleta de pe Singerstrasse 12
După terminarea Primului Război Mondial, Franz Nopcea începe să tragă ponoasele de pe urma tinereţii sale aventuroase şi a caracterului său impulsiv. Iniţial, statul român îi sechestrează averea, pentru că acţionase de partea Austriei, în timpul conflagraţiei. Apoi, după ce îşi reprimeşte castelul de la Săcel, ca urmare a recunoaşterii valorii sale ştiinţifice de către Bucureşti, intră în conflict cu ţăranii de pe moşia lui. "Ţăranii se considerau de-acum stăpâni pe acele terenuri, iar pentru Franz, un tip orgolios, cu mentalitatea nobilului de modă veche, asta era pur şi simplu prea mult. S-a înarmat cu un pistol şi cu o bâtă şi s-a dus, el singur, să-i scoată de pe moşie”, relatează Dacian Muntean. O piatră aruncată de unul dintre săteni îl loveşte atât de tare, încât îl pune la pământ. Scapă cu greu, dar rămâne cu sechele după acest eveniment nefericit. Pleacă la Viena, alături de iubitul său, Bajazid, încercând să o ia de la capăt. E marcat de lipsurile pricinuite de pierderea privilegiilor nobiliare de dinainte de război şi se descurcă tot mai greu, deşi devine directorul Institutului Geologic Regal din Budapesta. Boala de nervi cu care s-a ales după bătaia de la Săcel devine tot mai agasantă. Abandonează cu totul cercetarea ştiinţifică, în vreme ce iubitul său cade în patima băuturii. Înflăcărarea cu care, în 1918, în plină revoluţie bolşevică, la Budapesta, deturnează avionul cu care călătorea spre Ungaria, în direcţia Vienei, pentru a nu cădea în mâinile oamenilor lui Bela Kun, se pierde încet, încet, în ceaţa mâloasă a depresiei. Pistoletul cu care îl ameninţase pe pilotul de avion, pistoletul cu care Vasile Nopcea va fi jefuit atâţia şi atâţia bogaţi pe drumurile Haţegului, pistoletul rămas moştenire de la bunicul său, faimosul "Faţă Neagră”, ajunge să fie, pe 25 aprilie 1933, ultima soluţie. Ultima soluţie pentru ultimul Nopcea. Întâi de toate, îi toarnă lui Bajazid, în ceai, un somnifer, ca să nu sufere. Curând, trage primul foc. Îşi ia adio de la cel pe care l-a iubit peste 20 de ani, aşterne pe o coală, în grabă, câteva rânduri, mai aruncă o privire spre Singerstrasse, bulevardul pulsând de viaţă, de fervoare interbelică, apoi verifică atent şi absent butucul rece al pistoletului, învârtindu-l o dată, de două ori, de trei ori, ca pe o ruletă a destinului...
*
"Există istorici care susţin că Franz a fost triplu spion - atât al austriecilor, cât şi al românilor şi al ruşilor. Apar tot mai multe informaţii care conduc către concluzii de genul acesta, că ar fi spionat şi pentru unii şi pentru alţii şi că ar fi făcut jocuri la cel mai înalt nivel. Dacă, într-adevăr, aceste informaţii se verifică, atunci e posibil ca şi povestea morţii lui să fie învăluită în mister şi să nu fi fost, de fapt, o sinucidere”. Dacian Muntean îmi zâmbeşte misterios. "Despre Franz Nopcsa sunt atâtea de spus, că nu ştii cu ce să începi...” Un final ca un posibil început.
Fotografii din arhiva Societăţii de Educaţie Nonformală şi Socială (SENS)