Veţi fi văzut deja multe şi vreţi să încercaţi ceva nou. Parcă nu v-ar tenta ceva foarte extravagant, pentru că e criză, aşa că sunteţi cu ochii pe oferte avantajoase, un loc unde cazarea nu costă cât la Paris sau Barcelona, iar vinul şi berea se găsesc la preţuri decente. Vi se propune România. România? Sună interesant. Dar cum stau lucrurile în România? E linişte prin ţară, e stabilitate, e genul de loc în care rişti să ai parte de surprize sau nu?
Acum imaginaţi-vă că sunteţi un afacerist occidental. Aţi investit până acum pe destule pieţe. Nu vă mai permiteţi fabrici în Germania, pentru că forţa de muncă e scumpă, nu vă mai permiteţi nici Franţa, pentru că sindicatele sunt foarte puternice şi nu mai poţi să marşezi la infinit la pretenţiile lor. Aţi căuta ceva mai spre est şi vi se propune România. România? Sună interesant. Dar cum stau lucrurile în România? E linişte prin ţară, e stabilitate, e genul de loc în care rişti să ai surprize sau nu?
Oricum o iei, şi la nivel particular, de simplu turist, şi la nivel de corporaţie, de grup investiţional, esenţial când alegi să mergi într-un loc e să ştii exact la ce te aştepţi să găseşti acolo. Vrei aventură, alegi un loc mai aventuros. Vrei acţiune, alegi un loc mai dinamic, mai tineresc. Vrei plimbări liniştite, alegi un loc mai retras. Dar ce te faci când informaţiile despre locul vizat sunt contradictorii, când ce afli azi nu mai e valabil peste o săptămână, când eşti pe punctul de a-ţi rezerva biletele de avion sau hotelul? Sau, mai grav, ce te faci când, odată ajuns în locul ales, vezi că lucrurile stau cu totul altfel decât ştiai tu?
"În 20 de ani, cât am reprezentat companiile americane, am învăţat că nu le pasă aşa de mult care sunt politicile fiscale, vor doar să ştie că va fi o politică anume şi vor să ştie care va fi aceasta, ca să se poată organiza în vederea acelei politici. În condiţiile în care politica este foarte imprevizibilă şi se schimbă odată cu ministrul, din cauza instabilităţii extraordinare, asta nu e un lucru bun, cel puţin nu pentru atragerea investiţiilor”. Acesta e cel mai important mesaj transmis de Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite ale Americii, în ultimul interviu acordat presei române, înainte de predarea mandatului. Ambasador vocal, intransigent, profund ataşat de România (ţară din care are descendenţi) pe de o parte, dar şi de interesele Statelor Unite, care l-au trimis ca reprezentant la Bucureşti, Mark Gitenstein s-a remarcat prin acest pragmatism tipic unui fost om de afaceri, cu care şi-a dublat mereu discursul diplomatic. Sfaturile lui sunt, de aceea, cu atât mai semnificative pentru noi. "Dacă nu ai un regim legal previzibil, nu eşti un aliat de încredere şi nu eşti un loc sigur pentru investiţii. Vorbiţi cu orice director, cu un membru al unui consiliu de administraţie dintr-o companie occidentală. Când iau decizii de investiţii, când cheltuiesc banii altora, asta fac ei: vor să ştie că banii vor fi în siguranţă şi că pot lua decizii informate şi că guvernul însuşi va lua decizii previzibile, altfel banii investiţi nu sunt în siguranţă”, adaugă Gitenstein. Un mesaj simplu: predictibilitate, stabilitate, consecvenţă. Asta trebuie să le cerem şi noi aleşilor noştri din decembrie. De la învăţământ şi justiţie, până la reglementarea TVA-ului şi a dărilor către stat, România are mai mult ca oricând nevoie de politici sociale şi economice predictibile pe termen mediu. Altfel vom aştepta în zadar ca investitorii străini, dar şi cei locali, deopotrivă, să îşi mai rişte banii într-un loc în care ce e valabil azi nu mai e valabil mâine.
P.S.: Victoria în alegeri a lui Barack Obama e, ea însăşi, o extraordinară lecţie de pragmatism pe care America o serveşte Europei şi lumii întregi: în plină criză, SUA alege calea stabilităţii, a predictibilităţii, a "răului cunoscut”, cum spuneau unii critici ai preşedintelui în funcţie, în dauna schimbării!