Veți fi văzut deja multe și vreți să încercați ceva nou. Parcă nu v-ar tenta ceva foarte extravagant, pentru că e criză, așa că sunteți cu ochii pe oferte avantajoase, un loc unde cazarea nu costă cât la Paris sau Barcelona, iar vinul și berea se găsesc la prețuri decente. Vi se propune România. România? Sună interesant. Dar cum stau lucrurile în România? E liniște prin țară, e stabilitate, e genul de loc în care riști să ai parte de surprize sau nu?
Acum imaginați-vă că sunteți un afacerist occidental. Ați investit până acum pe destule piețe. Nu vă mai permiteți fabrici în Germania, pentru că forța de muncă e scumpă, nu vă mai permiteți nici Franța, pentru că sindicatele sunt foarte puternice și nu mai poți să marșezi la infinit la pretențiile lor. Ați căuta ceva mai spre est și vi se propune România. România? Sună interesant. Dar cum stau lucrurile în România? E liniște prin țară, e stabilitate, e genul de loc în care riști să ai surprize sau nu?
Oricum o iei, și la nivel particular, de simplu turist, și la nivel de corporație, de grup investițional, esențial când alegi să mergi într-un loc e să știi exact la ce te aștepți să găsești acolo. Vrei aventură, alegi un loc mai aventuros. Vrei acțiune, alegi un loc mai dinamic, mai tineresc. Vrei plimbări liniștite, alegi un loc mai retras. Dar ce te faci când informațiile despre locul vizat sunt contradictorii, când ce afli azi nu mai e valabil peste o săptămână, când ești pe punctul de a-ți rezerva biletele de avion sau hotelul? Sau, mai grav, ce te faci când, odată ajuns în locul ales, vezi că lucrurile stau cu totul altfel decât știai tu?
"În 20 de ani, cât am reprezentat companiile americane, am învățat că nu le pasă așa de mult care sunt politicile fiscale, vor doar să știe că va fi o politică anume și vor să știe care va fi aceasta, ca să se poată organiza în vederea acelei politici. În condițiile în care politica este foarte imprevizibilă și se schimbă odată cu ministrul, din cauza instabilității extraordinare, asta nu e un lucru bun, cel puțin nu pentru atragerea investițiilor”. Acesta e cel mai important mesaj transmis de Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite ale Americii, în ultimul interviu acordat presei române, înainte de predarea mandatului. Ambasador vocal, intransigent, profund atașat de România (țară din care are descendenți) pe de o parte, dar și de interesele Statelor Unite, care l-au trimis ca reprezentant la București, Mark Gitenstein s-a remarcat prin acest pragmatism tipic unui fost om de afaceri, cu care și-a dublat mereu discursul diplomatic. Sfaturile lui sunt, de aceea, cu atât mai semnificative pentru noi. "Dacă nu ai un regim legal previzibil, nu ești un aliat de încredere și nu ești un loc sigur pentru investiții. Vorbiți cu orice director, cu un membru al unui consiliu de administrație dintr-o companie occidentală. Când iau decizii de investiții, când cheltuiesc banii altora, asta fac ei: vor să știe că banii vor fi în siguranță și că pot lua decizii informate și că guvernul însuși va lua decizii previzibile, altfel banii investiți nu sunt în siguranță”, adaugă Gitenstein. Un mesaj simplu: predictibilitate, stabilitate, consecvență. Asta trebuie să le cerem și noi aleșilor noștri din decembrie. De la învățământ și justiție, până la reglementarea TVA-ului și a dărilor către stat, România are mai mult ca oricând nevoie de politici sociale și economice predictibile pe termen mediu. Altfel vom aștepta în zadar ca investitorii străini, dar și cei locali, deopotrivă, să își mai riște banii într-un loc în care ce e valabil azi nu mai e valabil mâine.
P.S.: Victoria în alegeri a lui Barack Obama e, ea însăși, o extraordinară lecție de pragmatism pe care America o servește Europei și lumii întregi: în plină criză, SUA alege calea stabilității, a predictibilității, a "răului cunoscut”, cum spuneau unii critici ai președintelui în funcție, în dauna schimbării!