Sau poate că ele însele radiază această lumină păstrată din vremuri neştiute, în care aveau alt înţeles şi alt rost. Sunt obiecte de lemn auriu, şlefuite de mâinile ţăranilor ladini, obiecte atât de folosite în viaţa de zi cu zi, încât marginile lor s-au tocit, s-au îmblânzit şi au devenit catifelate. Acum sunt doar exponate într-un muzeu, ca nişte mici animale nemişcate într-o grădină zoologică ciudată. În vitrina asta, o furcă de ţinut în brâu şi de tors lâna. Dincolo, un fus. În partea cealaltă, o roată de scos fuioarele, ba chiar şi un pop al casei, de pus în zid, pentru a ţine la distanţă duhurile necurate. Dar cel mai mare perete al expoziţiei este acoperit cu instrumente păstoreşti: de la găleţi de lemn şi untar, la perii de ţesălat oile şi foarfece de tuns, de la putini de ţinut brânza, la banalul fund de lemn, cu buză pentru zer. Există chiar şi un manechin îmbrăcat ca un păstor, sprijinit în bota sa... Stau uimit în faţa vitrinelor pline de obiecte vechi. E pentru prima oară când întâlnesc tradiţiile ladinilor, fraţii noştri mai mici, cum i-a numit Iorga, atunci când i-a descoperit, în urmă cu aproape o sută de ani. Ceea ce mă uimeşte în primul rând este asemănarea acestor obiecte cu cele din satele româneşti, aflate la mai bine de două mii de kilometri! Nu doar obiectele în sine sunt identice, dar până şi felul în care sunt decorate. Aceeaşi lucrătură minuţioasă şi delicată pe toate uneltele. Aceeaşi dragoste de frumos, pusă pe lucruri banale. Încrustări şi desene extravagante prin simplitatea lor. Un joc de plin şi gol, de linie rotundă şi dreaptă, de soare şi lună, de lumină şi umbră! Bote sculptate exact cum văzusem în Apuseni şi sori parcă acum coborâţi de pe porţile maramureşene! Pecetare sculptate cu modele pe care le ştiam atât de bine din Vrancea! Străbătusem mii de kilometri, ca să văd viaţa de acasă, din curţile ţăranilor noştri, în inima Alpilor Dolomiţi, vârâtă sub vitrine de sticlă luminate de proiectoare. O senzaţie stranie! Pe unul dintre pereţii muzeului, fotografii gigantice explică vizitatorilor cum se trăia odinioară: cositul fânului, adunatul şi clăditul căpiţelor, transportul poverilor în căruţe trase de boi. Exact la fel ca la noi, ladinii arau cu plug de lemn şi semănau din mână. Zeci de fotografii alb-negru înfăţişează femei cu broboade legate sub bărbie, în fuste lungi cu fote. Bărbaţii îşi duc turmele de oi peste munţi, într-un obicei ancestral prezent şi acolo: transhumanţa. Nicio diferenţă între ei şi ciobanii de pe Retezat sau de la Jina Sibiului! Şi apoi, alte fotografii şi alte explicaţii, pentru ce înseamnă transhumanţa, măsuratul laptelui, răvăşitul oilor şi jocul cu măşti al păstorilor. Nicăieri nu se amintea că toate aceste obiceiuri sunt încă vii, undeva în lume, în nişte munţi îndepărtaţi, numiţi Carpaţi. Nicăieri nu se făcea vreo legătură cu România. Dar în memoria mea, asemănările erau atât de izbitoare, încât concluzia nu putea fi decât una singură: întâlnirea, cândva, în istorie, a românilor cu ladinii. Am ieşit din muzeu şi am pornit pe străduţele din Pozza de Fassa. M-am oprit la un mic restaurant şi am comandat de mâncare ceva tradiţional. Mi s-a oferit supă de orz şi mămăligă cu tocană de capră. Cu privirea pierdută în auriul feliei de mămăligă, mi-am zis: "No, aici e ceva!”.
Ciobanii de la răsărit
Ca să îl întâlnesc pe cel mai important etnograf al ladinilor a trebuit să ocolesc aproape în întregime spectaculoşii Alpi Dolomiţi. Am mers până la Trento, şi de acolo până undeva lângă Bolzano, capitala provinciei independente Tirol. Într-un mic sat de sub munte, într-o căsuţă de lemn cu verandă, aflată chiar lângă un râu limpede, l-am găsit pe Caesare Poppi. Camera de lucru - un living enorm, plin de cărţi şi măşti adunate din toată lumea. "Păstorii au venit de undeva din est. Nu ştim exact de unde. Posibil să fi fost de undeva din sudul Dunării, din Balcani sau chiar din Carpaţi. Când au venit, nimeni nu poate spune cu exactitate, poate la începutul Europei, poate la începutul lumii. Există însă o coincidenţă stranie: pe de o parte, este o legendă care circulă în toţi munţii ăştia şi prin toate văile ladine. Se spune că demult-demult, de pe vârfurile munţilor, ar fi coborât la cei din vale o creatură ciudată, omul selvatic. La început, el înfricoşa oamenii şi ei se fereau de el. Până într-o zi, când acesta a venit între ei, îmbrăcat în haine făcute din scoarţă de copac, şi le-a dăruit o bucată de brânză. Cea mai albă şi cea mai gustoasă pe care o văzuseră ei până atunci. Aşa s-au împrietenit oamenii de aici cu omul selvatic. Cel mai probabil, acea creatură era un cioban care arăta neobişnuit. Însă coincidenţa face că actualul carnaval cu măşti tradiţionale a fost moştenit de la aceşti oameni selvatici. Şi pe atunci nu era un carnaval, ci era un dans ritualic, de foarte mare însemnătate, din moment ce s-a păstrat până în zilele noastre. Eu am fost odată în România. Aşa am aflat de dansul cu măşti de la Nereju, din Vrancea. Dorinţa mea cea mai mare este să ajung acolo şi să văd acel dans al măştilor. Cred că are foarte mare legătură cu dansurile ritualice ale ciobanilor de aici, asta ar explica multe şi ar arăta o legătură spirituală extraordinară”, spune Caesare Poppi. Teoria sa este simplă şi logică: păstorii veniţi peste munţi cu oile au adus cu ei şi obiceiurile de acasă, fiind nişte veritabili mesageri spirituali. Ei au dus peste munţi practici de viaţă imediată, dar şi tradiţii, cântece şi dansuri.
Când au venit ei în această parte a Alpilor nu se poate spune. Cele mai vechi documente vorbesc despre anul 643 (Codex Rotari), când prin lege, păstorii erau protejaţi şi oricine le făcea vreun rău sau nu îi lăsa să treacă cu turmele era aspru pedepsit.
Caesare Poppi îmi vorbeşte cu multă dragoste despre păstorii Dolomiţilor, plimbându-se prin camera sa de lucru uriaşă, printre măştile stranii. Într-un colţ, recunosc o capră românească de lemn, cu panglici multicolore. "Sunt multe asemănări cu ceea ce există în România. Ca cercetător, nu pot spune că sursa este asta sau asta, trebuie să am dovezi solide. Pot să spun însă că toată zona ladinilor şi chiar şi a friulilor şi romanşilor din Elveţia a avut mare tradiţie pastorală.
Că transhumanţa se ţine şi acum şi traseele sunt aceleaşi de sute de ani. Cele mai importante merg spre Veneţia şi Coasta Dalmaţiei, acolo unde a existat o republică a morlacilor, adică a vlahilor. Există trasee şi prin nord. În ce priveşte tradiţiile, avem şi noi iele (Vivana sau Bregostone), avem dansuri cu măşti şi avem focurile aprinse noaptea, pe dealuri. Şi în dansurile vechi ale ciobanilor noştri se folosea pelinul, ca plantă magică, ce poate să facă legătura între lumea viilor şi cea a morţilor. Din punctul ăsta de vedere, Căluşul românesc este un dans foarte interesant, prezent într-o formă modificată şi la noi”, spune Poppi şi mă întreabă apoi multe lucruri despre miturile noastre, despre doine, despre cuvintele vechi şi despre măşti. Şi lui i se pare că există ciudat de multe coincidenţe cu tradiţiile ladinilor. Însă priveşte totul detaşat, ca un chirurg în faţa unui corp aflat pe masa de operaţii. Ştiinţa nu poate lua ca argument tresăltarea inimii...
Neamul celor ce trăiesc în munţi
La Val Badia, la Cortina d'Ampezzo sau la Vigo di Fassa, în extraordinarele muzee ladine, te afli într-o lume magică, recreeată prin imagini, obiecte şi poveşti. Imediat ce ai ieşit pe străzi, te trezeşti însă în secolul XXI. Toate satele adunate în căuşul văilor sunt astăzi staţiuni turistice, mai mult sau mai puţin luxoase. Dacă în Cortina te plimbi pe străzi cu vitrine aurite, pe care scrie "Gucci” sau "Versace”, acolo unde altădată, probabil, îşi vindeau ţăranii brânza şi legumele, în aşezările de pe Val Badia sau Val Senales, clădirile noi cu faţade pictate şi balcoane pline de flori au înlocuit vechile case de lemn de odinioară. Foarte puţini locuitori din această zonă mai trăiesc din agricultură, majoritatea au învăţat să facă turism de înaltă clasă. Directorul institutului Mikura de Ru, din Saint Martin, îmi spunea că tradiţia şi agricultura s-au terminat odată cu asfaltarea drumului până în vârful muntelui, în urmă cu 15 ani. Abia acum, când identitatea locului este exilată în muzee, oamenii au înţeles valoarea traiului arhaic şi încep să se întoarcă la ceea ce erau odată aceste văi. Singura moştenire pe care ladinii s-au încăpăţânat să o păstreze neclintit este păstoritul. Încă au turme de sute de oi şi fac cea mai bună brânză din Italia. În afara şoselelor principale, prin cleanţuri şi văioage, mai sunt oameni care trăiesc ca altădată, încă mai poţi găsi case din lemn, în curtea cărora juri că eşti în România. Ceva autentic pentru turişti, simplu şi curat, chiar dacă imperfect. Doar în asemenea locuri îţi poţi da seama cât s-a schimbat Europa în ultima sută de ani, cât a pierdut din identitatea ei, de dragul banilor şi al turismului de masă. Privind cerul către România, nu ai cum să nu te bucuri că acasă sunt toate încă vii, că ţăranii încă mai fluieră câte o doină, întorcându-se în amurg de la coasă, că toamna satele miros a grajd şi a foc de ierburi uscate sau că tălăngile mai vestesc asfinţitul soarelui. Şi prin cotloanele Dolomiţilor mai poţi găsi astfel de urme ale trecutului, mai poţi vedea tresăltând inima bătrânului continent bătând, probabil, în ultimii ani ai vieţii, înainte de a se moderniza. Dar ţinutul ladinilor face o excepţie faţă de restul Italiei. Şi asta, datorită locuitorilor lui, oameni de munte conservatori şi încăpăţânaţi, aşa cum sunt şi friulii, sau romanşii, fraţii lor din Alpii învecinaţi, cu care au în comun originea latină şi limba reto-romană. Ultim bastion în calea modernităţii, acum vor cu orice preţ să îşi păstreze tradiţia şi identitatea.
De ce mă simt oare, aici, atât de printre ai mei? Să fie de vină fizionomiile complet diferite de cele ale italienilor sau austriecilor? Preocuparea lor pentru păstorit? În căutarea unui răspuns, am ajuns până la Bressanone, în nordul ţinutului ladin. Aici este una dintre universităţile importante ale regiunii şi l-am întâlnit pe unul dintre lingviştii cei mai de renume: Paul Videsott. El mi-a dat o posibilă explicaţie. "Există o teorie a elveţianului Johannes Hubschmid. El a studiat mai bine de 20 de ani limbile minorităţilor din această zonă. Concluzia lui, pe care tot mai mulţi cercetători o iau în serios, este că a existat, cândva, o comunitate alpină. Adică un neam ce trăia cu precădere pe înălţimile munţilor, din Pind şi până în Ţara Bascilor, şi chiar mai departe, către Anglia şi ţările nordice. Nu ştim încă dacă era un popor anume, dar era clar o populaţie specială. Hubschmid a descoperit că de la o anumită altitudine în sus, în toate aceste zone alpine, anumite lucruri au aceeaşi denumire. Această unitate lingvistică transfrontalieră ridică mari semne de întrebare şi, deocamdată, nu ştim să o explicăm, dar una dintre ipoteze este că aceeaşi populaţie domina înălţimile de azi ale Europei. Rămâne de văzut cât de vechi sunt aceste urme, ca să putem vorbi după aceea de vlahi, daci, sau poate de o populaţie existentă aici, chiar cu mult înainte de venirea indo-europenilor.”
Doru din Galaţi
"Bon giorno! Sono giornalisto rumeno”, zic eu, citind de pe carneţelul cu expresii în italiană.
"Hai noroc! Io sunt Doru, din Galaţi”, s-a înseninat omul din faţa mea. Ne-am îmbrăţişat ca nişte vechi prieteni care s-au întâlnit, întâmplător, departe de casă. Mă bucuram, nu doar pentru că era român, ci şi pentru că era prima turmă de oi adevărată pe care o vedeam în zona ladinilor. O turmă mare, pe valea cu cea mai mare tradiţie în oierit, Val Fiemme. La marginea satului Ziano, am văzut turma risipită într-o vâlcea, în apropierea unui râu verde-albastru, printre stâncile de munte. Doru e ars de soare, zâmbitor şi mereu urmat de cei doi câini credincioşi ai săi. El este ciobanul întregului sat Ziano. Ne aşezăm pe o stâncă, pe malul râului învolburat, şi după ce îşi sprijină bota în pământ, îşi aprinde o ţigară, îmi povesteşte viaţa lui. De zece ani vine şi munceşte aici ca cioban. Anul ăsta are aproape şapte sute de oi în grijă.
"E grea singurătatea, da' locurile sunt frumoase, şi mă gândesc mereu la fetiţa mea de-acasă, are zece ani. Aşa trece timpul mai uşor. Aici, în zona asta, sunt 90 la sută ciobani români. Când plec cu oile în transhumanţă, numa' de români de-ai noştri dau. Toţi munţii ăştia sunt plini de ei. Şi eu merg mult cu oile, din primăvară până acum, în toamnă. Ajung în jos, până spre Trieste şi Veneţia. Ne-au angajat pe noi pentru că ei nu mai ştiu sau nu mai vor să meargă cu turmele, însă vor să ţină capre şi oi, că aşa e din moşi-strămoşi pe-aici.”
Doru îmi spune pe unde a umblat, îmi arată filmuleţe pe telefonul mobil, cu crestele peste care a trecut cu oile sale, pe cele mai vechi drumuri, ştiute doar de câţiva ciobani. Stâncării nesfârşite, vârfuri cu apă în cascade, drumuri late doar de o palmă, pe sub coasta muntelui...
Şi povestea lui curgea aşa cum curgea şi apa râului de lângă noi, în timp ce eu urc cu gândul către izvoare, către timpurile de altădată, când aceiaşi munţi erau stăpâniţi, probabil, tot de păstori veniţi dinspre Carpaţi.Acum, după sute de ani, vlahii s-au întors, sunt din nou aici, din nou stăpânii înălţimilor, singurii în stare să supravieţuiască muntelui, împreună cu oile lor. Doru fluieră scurt şi câinii aleargă să întoarcă oile. Toate lucrurile sale sunt un sac de haine. Se roagă după datină în fiecare zi. Visează să strângă destui bani, cât să poată începe o afacere în agricultură, acasă, în România.
Se lasă înserarea şi soarele coboară încet, în spatele muntelui din faţa noastră. Crestele de piatră devin aurii, apoi mov, apele râului se înroşesc, iarba, încă verde, capătă o aură gălbuie. Peste întreaga vale curge mierea apusului, învăluindu-ne, făcând orice deal sau mesteacăn mai frumos, mai misterios. Doru zâmbeşte timid: "Nu ştiu ce altceva să vă mai arăt, că eu atâta am - oile şi câinii şi bota mea”. Fără să ştie, are totul. Are mai mult decât am putut eu găsi răscolind bibliotecile, în căutarea legăturilor lingvistice dintre români şi ladini. Ce rost ar avea să îi explic lui că mai întâi aici au fost etruscii, celţii, traco-ilirii, care s-au amestecat cu alte neamuri, ca mai apoi, romanizaţi, să devină ladini. Şi că e posibil ca rădăcina celor dintâi de aici să fie aceeaşi cu a noastră, a românilor. Cine poate vedea atât de departe, în negura timpului? Însă Doru şi ciobanii ce stăpânesc astăzi munţii din nordul Italiei sunt români! Asta e sigur! Nu sunt veniţi de undeva din Balcani, nici din Rusia sau Albania, cu toate că şi acolo există tradiţia păstoritului. Sunt veniţi cu toţii din România. Acesta nu este un argument istoric sau lingvistic, este un fapt real, este viaţa în toată deplinătatea ei. Plimbându-se pe sub mestecenii în amurg, în vuietul râului amestecat cu clinchetul clopoţeilor, Doru scrie mai departe istoria, fără să ştie, fără să îi pese. O istorie pentru care nu există alte argumente, decât cele pe care le poţi vedea cu inima.
20.11.2012, 08:49Emanuiel Pavel
Continuati sa publicati asemenea articole.merita tot efortul,da a fii culese, si citite deasemenea.