"Am vrut să mă implic mult mai intens şi în problemele stricte ale ţiganilor mei”
- Damian, ţi-ai tăiat pletele, ai pus naiul şi toba în pod, ai lăsat scena şi America, devenind funcţionar public. Năvalnicul artist e acum la birou. Ce s-a întâmplat?
- Sunt mai multe explicaţii pentru transformarea asta a mea, dar cea mai importantă din ele este că muzica nu mă mai făcea fericit. Am trăit intens fiecare etapă a vieţii mele artistice, am vrut neapărat să mai fac un album de jazz, la care visam de mult, am realizat şi acest lucru. După ultimul concert, pe care l-am susţinut cu marele violonist Nigel Kennedy, am pus punct muzicii şi m-am implicat foarte mult în activitatea fundaţiei mele de ajutorare a copiilor defavorizaţi, "Bright Light”. Nu ne ocupăm numai de copiii romi în cadrul acestei fundaţii, ci de toţi copiii defavorizaţi din România (ar fi culmea ca tocmai eu să fac discriminări...). De asta m-am ocupat în ultimul an şi jumătate, cu toată inima şi puterea mea. Apoi, am vrut să mă implic mult mai intens şi în problemele stricte ale ţiganilor mei, care se ştie că nu sunt deloc puţine. Am încercat pe toate părţile, dar când o uşă mi se deschidea, alta mi se trântea în faţă. Am insistat foarte mult, iar apoi mi-am dat seama că atâta vreme cât vei fi o persoană particulară, fie ea şi un artist cunoscut, nu eşti cu adevărat ascultat sau ţi se fac promisiuni deşarte. Celebritatea, seriozitatea, insistenţa nu sunt suficiente, trebuie să ajungi într-o poziţie de pe care tu să fii cel care poate lua decizii. Aveam, aşadar, nevoie de o funcţie prin care să mă pot ocupa de problema romilor, ca reprezentant al administraţiei publice. Nu fac politică, mă consider ceea ce se numeşte "tehnocrat”, dar funcţia mea este acum de Consilier de Stat al primului ministru pe problemele romilor. Dar, crede-mă, că e artă sau şedinţe la birou, pasiunea mea pentru ceea ce fac în viaţă este şi va rămâne aceeaşi.
- Ce faci concret în această funcţie?
- Încerc să uşurez integrarea romilor în societatea românească, urmărind nişte direcţii pe care eu le consider deosebit de importante: educaţie, locuri de muncă, locuinţe şi sănătate. Poate altcineva le-ar aşeza în altă ordine, mie însă aceasta mi se pare cea firească. Dacă vrem să schimbăm mentalitatea generaţiei viitoare, numai prin educaţie o putem face. Acest lucru e cu atât mai important printre romi, unde un procent covârşitor nu are educaţia minimă de care ar fi nevoie. Nu mai trebuie să existe cazuri singulare de ţigan cu carte. Toţi ar trebui să ştie suficient încât să poată găsi de muncă şi să se poată astfel întreţine, ca orice cetăţean al acestei ţări. Al doilea aspect important sunt locurile de muncă. Ele trebuie să existe înaintea locuinţelor, pentru ca romii să-şi poată permite să aibă grijă de acele locuinţe, să poată plăti chiria, cheltuielile. Este obligatoriu ca ei să devină cetăţeni responsabili. Apoi urmează locuinţele şi sănătatea. Iar prin sănătate, nu mă refer la asistenţă socială, ţin foarte mult să menţionez acest lucru. Dacă oferim pur şi simplu ajutor social, cădem iarăşi în aceeaşi plasă: aceea de a-i da omului ceva degeaba.
Nu! Cetăţeanul rom trebuie să devină contribuabil, responsabil. Numai aşa îi va creşte cu adevărat respectul de sine, numai aşa se va integra cu adevărat printre români.
- Nu e prima dată când se încearcă o integrare socială a romilor. Au existat numeroase iniţiative, chiar şi internaţionale. De ce n-au avut succes?
- Nu pot spune că ştiu absolut toată istoria ţiganilor din România, dar încerc să fac o sinteză. Noi, romii, am trăit foarte mult timp în sclavie, mai mult decât oricine. Pe la 1860, Alecsandri şi-a eliberat ţiganii care lucrau pe pământurile lui. După două săptămâni, s-au întors dezorientaţi total, că nu ştiau încotro s-o apuce. Atunci Alecsandri le-a dat pământ şi i-a lăsat să-l lucreze. Lumea a evoluat, iar pe la 1900, toţi romii erau dezrobiţi. Patruzeci şi cinci de ani s-au descurcat cum au putut, au devenit lăutari, meşteşugari, iar apoi li s-a făcut un rău mai mare decât sclavia: comunismul. Oferindu-le case în schimbul angajării prin fabrici, romilor li s-a dat falsa impresie că ar fi proprietari, deşi erau simpli chiriaşi ai statului. După anii '90, însă, a venit tot statul şi le-a luat tot. Şi azi întâlnesc bieţi bătrâni care îmi arată câte o hârtie din anii 1960 şi zic că ei sunt proprietari pe petecul lor de pământ, când pe ea scrie clar că e un simplu chiriaş. Iar petecul acela de pământ, în adevăr, nu este al bietului ţigan, dar cred că dacă statul nu are nevoie de el, prin prisma faptului că omul a stat pe el patruzeci şi cinci de ani, i-l poate lăsa, cu o condiţie majoră: să-l merite. Să-l lucreze, să-l îngrijească, să plătească impozite pe el, să fie responsabil.
Ţigan în ţara minunilor
- Damian, pe lângă ruptura dintre români şi romi, mai există o alta majoră, chiar în rândul romilor: o falie incredibilă între elitele voastre (fie ele artistice sau nu) şi pătura de foarte jos.
- În ultimii douăzeci de ani, a existat un număr de romi care (mai ales datorită etniei lor, prin diferite programe europene) au primit burse la şcoli din străinătate, s-au adaptat foarte bine acolo, iar odată întorşi, deşi şi-au asumat condiţia de rom, s-au distanţat cultural şi spiritual, nu s-au mai putut readapta la vieţile dinainte şi astfel nu au putut crea cu adevărat un exemplu pentru cei din comunităţile lor, un exemplu direct.
Degeaba avem elite care se întâlnesc numai între ele, precum impresioniştii de la începutul secolului, vorbesc în cafenea, la Hilton, despre proiectele lor profesionale, au citit Rousseau şi Dostoievski... Conversaţiile lor, oricât de preţioase, nu vor schimba cu nimic lumea de jos din care au plecat. Trebuie să mergi în mijlocul romilor, să le vorbeşti în limba lor, să le arăţi concret ce au de făcut, nu să le prezinţi diplomele tale şi să le vorbeşti de proiecte europene. Îi pierzi aşa. Eu am o convingere pe care ţin neapărat să o rostesc: singura şansă de reuşită în această problemă este să te ocupi de ea la nivel local, nu naţional. În sat. Trebuie să mergi acolo, să stai cu ei, să dormi într-un sat din acela din Moldova, vai de mama lui. Dacă nu faci asta, este ca şi cum voi, jurnaliştii de la Formula AS, aţi scrie reportaje stând în fotoliu, din auzite, de la televizor. Or, eu ştiu că voi cutreieraţi ţara la milimetru, ca să vedeţi cu ochii voştri ce se întâmplă, ca să-i simţiţi pulsul cu adevărat. Aşa trebuie studiată şi problema romilor: cu cizmele de cauciuc în picioare, de acolo, din casele lor.
- Există progrese? Putem spera, cândva, la o horă a unirii între romi şi români?
- Pentru a schimba cu adevărat percepţia românilor despre romi şi a romilor despre ei înşişi, avem nevoie de un "proiect pilot”. Iată cum arată proiectul meu de suflet: voi face la început un sat, o comunitate compactă de romi, în care ei să aibă acces la educaţie, locuri de muncă, case şi sănătate. Vreau să creez un univers precum acela din filmul "The Truman Show”, al lui Peter Weir, o lume pentru romi, în care totul este posibil. O "ţară a minunilor”, dacă vrei. Aşa cum încercăm cu toţii să le creăm copiilor noştri toate condiţiile materiale şi educaţionale, ca până la optsprezece ani să le crească nişte aripi suficient de mari, încât să poată zbura către propriile lor vieţi, tot aşa trebuie să creăm pentru romi un sprijin până se pun pe picioare. Aceasta este responsabilitatea mea ca lider de opinie, ca om: să le creez acest sprijin. Chiar am început ceva concret la Pata Rât, în judeţul Cluj, şi vom continua la Iaşi. Bineînţeles că e nevoie de sprijinul primăriilor, al consiliilor, al europenilor, al tuturor, dar e perfect realizabil. E proiectul meu, e inima mea, dacă va funcţiona, voi fi în al nouălea cer şi voi şti cu certitudine că lucrurile vor merge bine de la sine, după aceea.
"Mă voi muta cu ţiganii mei, un an, doi, trei, până va merge treaba”
- E un vis minunat, dar poate uşor utopic...
- Nu-i da omului un peşte, ci învaţă-l să pescuiască. Aceasta este marea revelaţie pe care am avut-o colindând comunitate după comunitate de romi. Că dacă-i înveţi pe ţigani să pescuiască, o fac cu măiestrie, nu numai pentru ei, ci şi pentru alţii. Astfel, s-ar putea ca într-o zi ei să pescuiască atât de mult, încât să ne fie nouă tuturor folositori. Nu! Nu visez! Uite, acum patruzeci de ani, un aşa-zis visător american zicea "I have a dream” (Am un vis). Acel om era Martin Luther King, şi visul lui era legat de negrii americani. Şi priviţi unde sunt acum cetăţenii de culoare în societatea americană. Erau la fel de jos ca noi, romii, iar acum sunt perfect integraţi, ba chiar au primul preşedinte de culoare. Putem trăi un miracol asemănător, cu ajutorul românilor. Românii prin definiţie sunt oameni toleranţi, oameni care trăiesc de sute de ani alături de noi, romii, şi vor sigur să ne ajute. Mult mai mult decât europenii. Un prim pas este să-i scoatem pe romi puţin din mediul lor, să aibă şi alte exemple decât cele ale familiei şi istoriei lor. Uite, eu dacă nu aş fi plecat, nu din România, ci de lângă familia mea, aş fi rămas la fel ca atâţia şi atâţia ţigani.
Sunt născut în mijlocul lor, dar, precum bine ştii, pentru că eşti una dintre primele persoane care mi-a luat un interviu după ce m-am întors în România, am venit dezintegrat. Am venit dintr-o cultură americană, în care mă integrasem atât de bine, cameleonic de-a dreptul, încât uitasem nu numai că sunt rom, ci şi că sunt român. În primele şase-opt luni m-am făcut din nou român, în următoarele opt m-am făcut ţigan adevărat, în următorii ani am trăit ca ţiganii şi am renăscut acolo unde mă născusem. La rădăcini. Dacă acum şase ani mi se oferea să fac ceea ce fac acum, nu aş fi fost capabil. Pentru că aş fi văzut lucrurile din afară, superficial. Acum sunt gata să fac acest lucru, acum sunt gata să trăiesc printre ţigani. Eu nu voi urmări desfăşurarea acestui proiect din biroul meu de la Palatul Victoria. Nu. Mă voi muta, cu ţiganii mei, un an, doi, trei, până va merge treaba.
- În final, o curiozitate personală: chiar nu ţi-e dor de muzică?
- Nu mi-e dor de muzică. Absolut deloc. Particip cu plăcere la orice fel de concert caritabil, în care ştiu exact unde se duc fondurile. Eu mă consider un voluntar al societăţii, funcţia pe care o deţin acum nu-mi ia nimic din acest statut, în care eu m-am simţit mereu confortabil şi împlinit.