"Am vrut să mă implic mult mai intens și în problemele stricte ale țiganilor mei”
- Damian, ți-ai tăiat pletele, ai pus naiul și toba în pod, ai lăsat scena și America, devenind funcționar public. Năvalnicul artist e acum la birou. Ce s-a întâmplat?
- Sunt mai multe explicații pentru transformarea asta a mea, dar cea mai importantă din ele este că muzica nu mă mai făcea fericit. Am trăit intens fiecare etapă a vieții mele artistice, am vrut neapărat să mai fac un album de jazz, la care visam de mult, am realizat și acest lucru. După ultimul concert, pe care l-am susținut cu marele violonist Nigel Kennedy, am pus punct muzicii și m-am implicat foarte mult în activitatea fundației mele de ajutorare a copiilor defavorizați, "Bright Light”. Nu ne ocupăm numai de copiii romi în cadrul acestei fundații, ci de toți copiii defavorizați din România (ar fi culmea ca tocmai eu să fac discriminări...). De asta m-am ocupat în ultimul an și jumătate, cu toată inima și puterea mea. Apoi, am vrut să mă implic mult mai intens și în problemele stricte ale țiganilor mei, care se știe că nu sunt deloc puține. Am încercat pe toate părțile, dar când o ușă mi se deschidea, alta mi se trântea în față. Am insistat foarte mult, iar apoi mi-am dat seama că atâta vreme cât vei fi o persoană particulară, fie ea și un artist cunoscut, nu ești cu adevărat ascultat sau ți se fac promisiuni deșarte. Celebritatea, seriozitatea, insistența nu sunt suficiente, trebuie să ajungi într-o poziție de pe care tu să fii cel care poate lua decizii. Aveam, așadar, nevoie de o funcție prin care să mă pot ocupa de problema romilor, ca reprezentant al administrației publice. Nu fac politică, mă consider ceea ce se numește "tehnocrat”, dar funcția mea este acum de Consilier de Stat al primului ministru pe problemele romilor. Dar, crede-mă, că e artă sau ședințe la birou, pasiunea mea pentru ceea ce fac în viață este și va rămâne aceeași.
- Ce faci concret în această funcție?
- Încerc să ușurez integrarea romilor în societatea românească, urmărind niște direcții pe care eu le consider deosebit de importante: educație, locuri de muncă, locuințe și sănătate. Poate altcineva le-ar așeza în altă ordine, mie însă aceasta mi se pare cea firească. Dacă vrem să schimbăm mentalitatea generației viitoare, numai prin educație o putem face. Acest lucru e cu atât mai important printre romi, unde un procent covârșitor nu are educația minimă de care ar fi nevoie. Nu mai trebuie să existe cazuri singulare de țigan cu carte. Toți ar trebui să știe suficient încât să poată găsi de muncă și să se poată astfel întreține, ca orice cetățean al acestei țări. Al doilea aspect important sunt locurile de muncă. Ele trebuie să existe înaintea locuințelor, pentru ca romii să-și poată permite să aibă grijă de acele locuințe, să poată plăti chiria, cheltuielile. Este obligatoriu ca ei să devină cetățeni responsabili. Apoi urmează locuințele și sănătatea. Iar prin sănătate, nu mă refer la asistență socială, țin foarte mult să menționez acest lucru. Dacă oferim pur și simplu ajutor social, cădem iarăși în aceeași plasă: aceea de a-i da omului ceva degeaba. Nu! Cetățeanul rom trebuie să devină contribuabil, responsabil. Numai așa îi va crește cu adevărat respectul de sine, numai așa se va integra cu adevărat printre români.
- Nu e prima dată când se încearcă o integrare socială a romilor. Au existat numeroase inițiative, chiar și internaționale. De ce n-au avut succes?
- Nu pot spune că știu absolut toată istoria țiganilor din România, dar încerc să fac o sinteză. Noi, romii, am trăit foarte mult timp în sclavie, mai mult decât oricine. Pe la 1860, Alecsandri și-a eliberat țiganii care lucrau pe pământurile lui. După două săptămâni, s-au întors dezorientați total, că nu știau încotro s-o apuce. Atunci Alecsandri le-a dat pământ și i-a lăsat să-l lucreze. Lumea a evoluat, iar pe la 1900, toți romii erau dezrobiți. Patruzeci și cinci de ani s-au descurcat cum au putut, au devenit lăutari, meșteșugari, iar apoi li s-a făcut un rău mai mare decât sclavia: comunismul. Oferindu-le case în schimbul angajării prin fabrici, romilor li s-a dat falsa impresie că ar fi proprietari, deși erau simpli chiriași ai statului. După anii '90, însă, a venit tot statul și le-a luat tot. Și azi întâlnesc bieți bătrâni care îmi arată câte o hârtie din anii 1960 și zic că ei sunt proprietari pe petecul lor de pământ, când pe ea scrie clar că e un simplu chiriaș. Iar petecul acela de pământ, în adevăr, nu este al bietului țigan, dar cred că dacă statul nu are nevoie de el, prin prisma faptului că omul a stat pe el patruzeci și cinci de ani, i-l poate lăsa, cu o condiție majoră: să-l merite. Să-l lucreze, să-l îngrijească, să plătească impozite pe el, să fie responsabil.
Țigan în țara minunilor
- Damian, pe lângă ruptura dintre români și romi, mai există o alta majoră, chiar în rândul romilor: o falie incredibilă între elitele voastre (fie ele artistice sau nu) și pătura de foarte jos.
- În ultimii douăzeci de ani, a existat un număr de romi care (mai ales datorită etniei lor, prin diferite programe europene) au primit burse la școli din străinătate, s-au adaptat foarte bine acolo, iar odată întorși, deși și-au asumat condiția de rom, s-au distanțat cultural și spiritual, nu s-au mai putut readapta la viețile dinainte și astfel nu au putut crea cu adevărat un exemplu pentru cei din comunitățile lor, un exemplu direct. Degeaba avem elite care se întâlnesc numai între ele, precum impresioniștii de la începutul secolului, vorbesc în cafenea, la Hilton, despre proiectele lor profesionale, au citit Rousseau și Dostoievski... Conversațiile lor, oricât de prețioase, nu vor schimba cu nimic lumea de jos din care au plecat. Trebuie să mergi în mijlocul romilor, să le vorbești în limba lor, să le arăți concret ce au de făcut, nu să le prezinți diplomele tale și să le vorbești de proiecte europene. Îi pierzi așa. Eu am o convingere pe care țin neapărat să o rostesc: singura șansă de reușită în această problemă este să te ocupi de ea la nivel local, nu național. În sat. Trebuie să mergi acolo, să stai cu ei, să dormi într-un sat din acela din Moldova, vai de mama lui. Dacă nu faci asta, este ca și cum voi, jurnaliștii de la Formula AS, ați scrie reportaje stând în fotoliu, din auzite, de la televizor. Or, eu știu că voi cutreierați țara la milimetru, ca să vedeți cu ochii voștri ce se întâmplă, ca să-i simțiți pulsul cu adevărat. Așa trebuie studiată și problema romilor: cu cizmele de cauciuc în picioare, de acolo, din casele lor.
- Există progrese? Putem spera, cândva, la o horă a unirii între romi și români?
- Pentru a schimba cu adevărat percepția românilor despre romi și a romilor despre ei înșiși, avem nevoie de un "proiect pilot”. Iată cum arată proiectul meu de suflet: voi face la început un sat, o comunitate compactă de romi, în care ei să aibă acces la educație, locuri de muncă, case și sănătate. Vreau să creez un univers precum acela din filmul "The Truman Show”, al lui Peter Weir, o lume pentru romi, în care totul este posibil. O "țară a minunilor”, dacă vrei. Așa cum încercăm cu toții să le creăm copiilor noștri toate condițiile materiale și educaționale, ca până la optsprezece ani să le crească niște aripi suficient de mari, încât să poată zbura către propriile lor vieți, tot așa trebuie să creăm pentru romi un sprijin până se pun pe picioare. Aceasta este responsabilitatea mea ca lider de opinie, ca om: să le creez acest sprijin. Chiar am început ceva concret la Pata Rât, în județul Cluj, și vom continua la Iași. Bineînțeles că e nevoie de sprijinul primăriilor, al consiliilor, al europenilor, al tuturor, dar e perfect realizabil. E proiectul meu, e inima mea, dacă va funcționa, voi fi în al nouălea cer și voi ști cu certitudine că lucrurile vor merge bine de la sine, după aceea.
"Mă voi muta cu țiganii mei, un an, doi, trei, până va merge treaba”
- E un vis minunat, dar poate ușor utopic...
- Nu-i da omului un pește, ci învață-l să pescuiască. Aceasta este marea revelație pe care am avut-o colindând comunitate după comunitate de romi. Că dacă-i înveți pe țigani să pescuiască, o fac cu măiestrie, nu numai pentru ei, ci și pentru alții. Astfel, s-ar putea ca într-o zi ei să pescuiască atât de mult, încât să ne fie nouă tuturor folositori. Nu! Nu visez! Uite, acum patruzeci de ani, un așa-zis visător american zicea "I have a dream” (Am un vis). Acel om era Martin Luther King, și visul lui era legat de negrii americani. Și priviți unde sunt acum cetățenii de culoare în societatea americană. Erau la fel de jos ca noi, romii, iar acum sunt perfect integrați, ba chiar au primul președinte de culoare. Putem trăi un miracol asemănător, cu ajutorul românilor. Românii prin definiție sunt oameni toleranți, oameni care trăiesc de sute de ani alături de noi, romii, și vor sigur să ne ajute. Mult mai mult decât europenii. Un prim pas este să-i scoatem pe romi puțin din mediul lor, să aibă și alte exemple decât cele ale familiei și istoriei lor. Uite, eu dacă nu aș fi plecat, nu din România, ci de lângă familia mea, aș fi rămas la fel ca atâția și atâția țigani. Sunt născut în mijlocul lor, dar, precum bine știi, pentru că ești una dintre primele persoane care mi-a luat un interviu după ce m-am întors în România, am venit dezintegrat. Am venit dintr-o cultură americană, în care mă integrasem atât de bine, cameleonic de-a dreptul, încât uitasem nu numai că sunt rom, ci și că sunt român. În primele șase-opt luni m-am făcut din nou român, în următoarele opt m-am făcut țigan adevărat, în următorii ani am trăit ca țiganii și am renăscut acolo unde mă născusem. La rădăcini. Dacă acum șase ani mi se oferea să fac ceea ce fac acum, nu aș fi fost capabil. Pentru că aș fi văzut lucrurile din afară, superficial. Acum sunt gata să fac acest lucru, acum sunt gata să trăiesc printre țigani. Eu nu voi urmări desfășurarea acestui proiect din biroul meu de la Palatul Victoria. Nu. Mă voi muta, cu țiganii mei, un an, doi, trei, până va merge treaba.
- În final, o curiozitate personală: chiar nu ți-e dor de muzică?
- Nu mi-e dor de muzică. Absolut deloc. Particip cu plăcere la orice fel de concert caritabil, în care știu exact unde se duc fondurile. Eu mă consider un voluntar al societății, funcția pe care o dețin acum nu-mi ia nimic din acest statut, în care eu m-am simțit mereu confortabil și împlinit.