Galeriile bucureştene "Artmark”, în colaborare cu Ambasada Republicii Moldova în România, au pus la cale un eveniment cultural de excepţie: expoziţia de artă de patrimoniu din cele două (deocamdată) state româneşti, România şi Republica Moldova. Vernisajul a avut loc miercuri, 6 iunie, în prezenţa ambasadorului Iurie Reniţă, a managerului "Artmark”, Alexandru Bâldea, şi a unui impresionant număr de personalităţi culturale şi politice. Palatul Cesianu-Racoviţă, din strada C.A. Rosetti nr. 5, care a găzduit evenimentul, este probabil cel mai potrivit spaţiu pentru o astfel de desfăşurare de valori, îndeplinind întru totul condiţia marelui pictor Corneliu Baba, care spunea că arta trebuie expusă numai în spaţii largi, luxoase, generoase. Pentru prima oară de la ocuparea Basarabiei din 1944, zeci de capodopere ale pictorilor români şi basarabeni sunt expuse laolaltă, aşa cum este firesc pentru exponenţii unei culturi unice. Nu întâmplător, proiectul, susţinut şi de Institutul Cultural Român din Chişinău, a fost numit "de anvergură”, întrucât încurajează justa apreciere şi perpetuează valorile artei de patrimoniu de pe cele două maluri ale Prutului. Au fost expuse 30 de capodopere ale unora dintre cei mai apreciaţi artişti din Republica Moldova, printre care Mihail Grecu, Igor Vieru, Miliţa Petraşcu, Leonid Grigoraşenco, Idel Ianchelevici, Moisey Gamburd, Theodor Kiriacoff Suruceanu, Ada Zevin, Nina Arbore, alături de alte peste 150 de opere semnate Nicolae Grigorescu, Alexandru Ciucurencu, Nicolae Tonitza etc.Organizatorii au văzut în această expoziţie nu numai simbolul Unirii celei de mult aşteptate, a românilor de pe ambele maluri ale Prutului, ci şi un demers inedit de integrare a creaţiei artistice din Republica Moldova într-un circuit european şi internaţional al valorilor.
"În artă, unirea este o realitate, şi e bine aşa”
În cuvântul de deschidere, ambasadorul Republicii Moldova la Bucureşti, Iurie Reniţă, i-a invitat pe cei prezenţi să admire "un început de dialog al artei pe teme care definesc românitatea de pe ambele maluri ale Prutului. De sub această cupolă a artelor, ce denotă comuniunea noastră culturală, lingvistică şi istorică, să purcedem şi în continuare la edificarea unei cupole comune, a unei cupole europene”.
Secretarul de stat de la ministerul culturii, Victor Opaschi, a vorbit despre "spaţiul comun românesc” construit de artişti, începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea."Publicul românesc”, a spus Opaschi, "va descoperi că operele basarabenilor, puse alături de operele unor clasici români, precum Tonitza, Grigorescu, Ciucurencu, se completează, sunt «de aici», prin «aici» înţelegând un spaţiu de spiritualitate pe care istoria plină de violenţe şi încercări a secolului XX nu a reuşit să-l scindeze, să-l transforme în altceva.Nu simţi în operele expuse azi nici o umbră a vreunui complex, întrucât, la Bucureşti şi la Chişinău, artiştii s-au simţit acasă. Cu fiecare astfel de eveniment, redescoperim că ceea ce ne-a despărţit n-a reuşit să distrugă ceea ce ne-a unit şi ne uneşte. În artă, unirea este o realitate, şi e bine aşa”.
La rândul său, patriotul basarabean Mircea Druc, fost prim-ministru la Chişinău, a ţinut să facă o radiografie a situaţiei la zi a "celor două state româneşti”, apreciind "realitatea pragmatică” şi "curajul” celor care au organizat expoziţia. A venit vremea, crede domnul Druc, să înceapă "reintegrarea din rădăcini” a artei, culturii, spiritualităţii. Pe de altă parte, criticul de artă Ruxandra Garofeanu, organizatoare, în 2009, a expoziţiei "Bessarabia maya”, s-a arătat impresionată de bogăţia şi "naturaleţea” exponatelor, topite într-o magmă unică, aceea a spaţiului românesc.
Pagină realizată de
"Această expoziţie româno-română recuperează poveştile unor opere care, vreme de 50 de ani, au stat ascunse după cortina de oţel a sârmei ghimpate de pe Prut”
Criticul de artă şi scriitorul Tudor Octavian, bucuros că participă la un eveniment pe care şi l-a dorit de multă vreme, ne-a acordat un scurt interviu.
- Ce semnificaţie are această primă expoziţie de artă româno-română?
- O colecţie de patrimoniu este oferită spre vizionare şi cumpărare publicului larg. Îşi pot permite românii să achiziţioneze astfel de capodopere?
- În toată lumea, ideea de colecţie a coborât de la nivelul împăraţilor şi al potentaţilor, la nivelul pieţei sociale, unde are acces şi clasa mijlocie. Plecăm şi de la realitatea că se "înjumătăţeşte” timpul achiziţionării unui tablou: ceea ce era colectibil din sută în sută de ani, întrucât valorile şi stilurile se schimbau încet, astăzi a devenit colectibil în 50 sau chiar în mai puţini ani. Sticlăria şi mobilierul de 30 de ani sunt deja achiziţionate pentru colecţii. Tot ce a însemnat cândva consum devine reprezentare, design, artă. De aceea, nu trebuie să aşteptăm o sută de ani, ca să vedem că artişti ca Idel Ianchelevici, Tania Baillayre, Elena Muller-Stăncescu sau Igor Vieru au intrat pe porţile mari ale colecţiilor de patrimoniu.
- În acest context, ce se va întâmpla cu cariera europeană a pictorilor basarabeni expuşi la Artmark?
- Astăzi se vând nu numai tablourile, ci şi poveştile lor. Sub regimul comunist, artistul n-a avut poveşti, era imprudent să vorbeşti despre viaţa lui, venea securitatea sau KGB-ul şi-i lua opera. Uneori, povestea poate face mai mulţi bani decât pictura. Spre exemplu, povestea bunei prietene a lui Brâncuşi, Miliţa Petraşcu, fascinează. Toate aceste tablouri basarabene au poveşti încă necunoscute la noi.De aceea, este un noroc că aceşti artişti sunt promovaţi de Artmark. Artmark este singura întreprindere de acest gen din România, care deschide poteci. Celelalte case de licitaţie îşi duc existenţa licitând arte plastice şi aşteptând cumpărători. Artmark inventează, lărgeşte aria de interes, deschide tematic căi către domenii puţin cunoscute de public. De exemplu: regalitatea. Istoria mică a regalităţii. A fost aici o expoziţie şi s-a licitat un ceas al lui Carol I. Aşa am aflat că marele rege, văzând că generalii şi miniştrii întârzie întotdeauna la Palat, a cumpărat 400 de ceasuri şi le-a dăruit demnitarilor, cu dedicaţie, în speranţa că nu vor mai întârzia. Acele ceasuri sunt istoria unui tip de relaţie socială: românii întârziau la Palat. Iată cum ceasul acela a devenit poveste. Astfel, am ajuns la miezul lucrurilor: această expoziţie româno-română recuperează miezul lucrurilor, poveştile lucrurilor care, vreme de 50 de ani, au stat ascunse după cortina de oţel a sârmei ghimpate de pe Prut. O idee admirabilă, meritorie, patriotică.
Foto: CORNELIU STĂNCESCU