Patrimoniu românesc fără frontiere - Capodopere ale României si Basarabiei, expuse împreună la București

Ion Longin Popescu
- Unirea prin artă, repetiție generală pentru unirea cea mare la care visăm -

Galeriile bucureștene "Artmark”, în cola­borare cu Ambasada Republicii Moldova în România, au pus la cale un eveniment cultural de excepție: expoziția de artă de patrimoniu din cele două (deocamdată) state românești, România și Republica Moldova. Ver­nisajul a avut loc miercuri, 6 iunie, în prezența amba­sadorului Iurie Reniță, a managerului "Artmark”, Alexandru Bâldea, și a unui impresionant număr de personalități culturale și politice. Palatul Cesianu-Racoviță, din strada C.A. Rosetti nr. 5, care a găzduit evenimentul, este probabil cel mai potrivit spațiu pen­tru o astfel de desfășurare de valori, îndeplinind în­tru totul condiția marelui pictor Corneliu Baba, care spunea că arta trebuie ex­pusă numai în spații largi, luxoase, generoase. Pentru prima oară de la ocuparea Basarabiei din 1944, zeci de capodopere ale pictorilor români și basarabeni sunt expuse laolaltă, așa cum este firesc pentru exponenții unei culturi unice. Nu întâmplător, pro­iec­tul, susținut și de Institutul Cultural Ro­mân din Chișinău, a fost numit "de anvergură”, întrucât încurajează justa apreciere și perpetuează valorile artei de patrimoniu de pe cele două maluri ale Prutului. Au fost expuse 30 de capo­do­pere ale unora dintre cei mai apreciați artiști din Republica Moldova, printre care Mihail Grecu, Igor Vieru, Milița Pe­trașcu, Leonid Grigorașenco, Idel Ian­chelevici, Moisey Gamburd, Theodor Kiriacoff Suruceanu, Ada Zevin, Nina Arbore, alături de alte peste 150 de opere semnate Nicolae Grigorescu, Alexandru Ciu­curencu, Nicolae Tonitza etc. Orga­nizatorii au văzut în această expoziție nu numai simbolul Unirii celei de mult așteptate, a românilor de pe ambele maluri ale Pru­tului, ci și un demers inedit de inte­grare a creației artistice din Re­publica Moldova într-un cir­cuit european și inter­na­țional al valorilor.

"În artă, unirea este o realitate, și e bine așa”

În cuvântul de deschidere, ambasadorul Republicii Mol­dova la București, Iurie Re­niță, i-a invitat pe cei prezenți să admire "un început de dia­log al artei pe teme care de­fi­nesc ro­mâ­nitatea de pe ambele maluri ale Prutului. De sub această cupolă a artelor, ce denotă comuniunea noastră culturală, lingvistică și istorică, să purcedem și în continuare la edificarea unei cupole comune, a unei cupole europene”.
Secretarul de stat de la mi­nis­terul culturii, Victor Opas­chi, a vorbit des­pre "spațiul co­mun românesc” cons­truit de artiști, începând cu a doua ju­mă­tate a secolului al XIX-lea. "Pu­bli­cul românesc”, a spus Opaschi, "va descoperi că ope­rele basara­benilor, puse ală­turi de operele unor clasici români, precum To­nitza, Gri­go­rescu, Ciucu­ren­cu, se com­ple­tea­ză, sunt «de aici», prin «aici» în­țe­legând un spațiu de spiritualitate pe care istoria plină de violențe și în­cer­cări a secolului XX nu a reușit să-l scindeze, să-l transforme în alt­ceva.Nu simți în operele ex­puse azi nici o umbră a vre­u­nui complex, în­trucât, la Bucu­rești și la Chișinău, artiștii s-au simțit acasă. Cu fiecare astfel de eveniment, redescoperim că ceea ce ne-a despărțit n-a reușit să distru­gă ceea ce ne-a unit și ne unește. În artă, unirea este o realitate, și e bine așa”.
La rândul său, patriotul basara­bean Mircea Druc, fost prim-ministru la Chișinău, a ținut să facă o radio­grafie a situației la zi a "celor două state românești”, apre­ciind "realitatea pragmatică” și "cu­rajul” celor care au organizat ex­po­ziția. A venit vremea, cre­de domnul Druc, să înceapă "rein­tegrarea din ră­dăcini” a artei, culturii, spiritualității. Pe de altă parte, criticul de artă Ru­xandra Garofeanu, organi­za­toare, în 2009, a expoziției "Bessa­rabia maya”, s-a arătat impresionată de bogăția și "naturalețea” expo­na­te­lor, topite în­tr-o magmă unică, aceea a spațiului românesc.
Pagină realizată de

"Această expoziție româno-română recuperează poveștile unor opere care, vreme de 50 de ani, au stat ascunse după cortina de oțel a sârmei ghimpate de pe Prut”

Criticul de artă și scriitorul Tu­dor Octavian, bucuros că participă la un eveniment pe care și l-a dorit de multă vreme, ne-a acordat un scurt interviu.

- Ce semnificație are această primă expoziție de artă româno-română?

- Ideea mi se pare strălucită. Este dezvelită o colecție de lucrări din patrimoniul românesc, care n-a mai ajuns în România până acum. Mulți dintre acești maeștri ai penelului de la Chișinău sunt școliți la Mos­cova și la Sankt Petersburg, în pe­rioada interbelică și după. De aceea, suntem martorii pri­mei recuperări a pictorilor basarabeni, prin mij­loacele sistemului de piață. Ei sunt lansați, practic, într-o licitație de tip eu­ropean, alături de frații lor din dreapta Prutului. Mul­te tablouri aparțin deja unor colecționari din Bucu­rești. Avem emoții, deoarece asistăm la recu­perarea unei suprafețe din istoria artei românești și a unei cul­turi vizuale neglijate.

- O colecție de patrimoniu este oferită spre vi­zionare și cumpărare publicului larg. Își pot permite românii să achiziționeze astfel de capodopere?

- În toată lumea, ideea de colecție a coborât de la nivelul împăraților și al potentaților, la nivelul pieței sociale, unde are acces și clasa mijlocie. Plecăm și de la realitatea că se "înjumătățește” timpul achiziționării unui tablou: ceea ce era colectibil din sută în sută de ani, întrucât valorile și stilurile se schimbau încet, astăzi a devenit colectibil în 50 sau chiar în mai puțini ani. Sticlăria și mobilierul de 30 de ani sunt deja achiziționate pentru colecții. Tot ce a însemnat cândva consum devine reprezentare, design, artă. De aceea, nu trebuie să așteptăm o sută de ani, ca să vedem că artiști ca Idel Ianchelevici, Tania Baillayre, Elena Muller-Stăncescu sau Igor Vieru au intrat pe porțile mari ale colecțiilor de patrimoniu.

- În acest context, ce se va întâmpla cu cariera eu­ropeană a pictorilor basarabeni expuși la Art­mark?

- Astăzi se vând nu numai tablourile, ci și po­veș­tile lor. Sub regimul comunist, artistul n-a avut po­vești, era imprudent să vorbești despre viața lui, venea securitatea sau KGB-ul și-i lua opera. Uneori, poves­tea poate face mai mulți bani decât pictura. Spre exemplu, povestea bunei prietene a lui Brâncuși, Mi­lița Petrașcu, fascinează. Toate aceste tablouri basa­rabene au povești încă necunoscute la noi. De aceea, este un noroc că acești artiști sunt promovați de Art­mark. Artmark este singura întreprindere de acest gen din România, care deschide poteci. Celelalte case de licitație își duc existența licitând arte plastice și aș­teptând cumpărători. Artmark inventează, lărgește aria de interes, deschide tematic căi către domenii puțin cunoscute de public. De exemplu: regalitatea. Istoria mică a regalității. A fost aici o expoziție și s-a licitat un ceas al lui Carol I. Așa am aflat că marele rege, vă­zând că generalii și miniștrii întârzie întot­deauna la Palat, a cumpărat 400 de ceasuri și le-a dăruit dem­ni­tarilor, cu dedicație, în speranța că nu vor mai în­târ­zia. Acele ceasuri sunt istoria unui tip de relație socială: românii întârziau la Palat. Iată cum ceasul acela a devenit poveste. Astfel, am ajuns la miezul lu­crurilor: această expoziție româno-română recu­perează miezul lucrurilor, poveștile lucrurilor care, vreme de 50 de ani, au stat ascunse după cortina de oțel a sârmei ghim­pate de pe Prut. O idee admi­rabilă, meritorie, pa­triotică.

Foto: CORNELIU STĂNCESCU