- Ne reîntâlnim în pragul unui eveniment de anvergură din cariera ta, asociat prestigiosului Festival Internaţional "George Enescu", care tocmai a început. Pe 9 septembrie, de la ora 19:30, în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, vei susţine concertul intitulat "From Classical to Jazz", în cadrul căruia vei interpreta vocal "Rapsodiile Române" ale lui George Enescu, re-gândite în cheie jazz. O iniţiativă îndrăzneaţă...
- Nu m-am gândit niciodată că aş putea să cânt muzica lui George Enescu. Îi priveam creaţia cu pioşenie, ba chiar şi cu teamă, consideram că muzica lui este atât de grea, încât n-ar putea să fie abordată vocal! Dar a venit o invitaţie din partea Muzeului "George Enescu" de la Tescani: am fost rugată să susţin acolo un recital, în vara lui 2018. Şi invitaţia asta mi-a schimbat cumva ecuaţia interioară! Cum în ultima vreme colaborez foarte bine cu chitaristul Călin Grigoriu, cu care am o chimie foarte frumoasă, am vorbit cu el şi-aşa, împreună, ne-am gândit să pregătim pentru Tescani o rapsodie a lui George Enescu. "Ce-ar fi?", ne-am întrebat.
- Mare curaj!
- Exact! Mare curaj! Ba ne-am dovedit încă şi mai curajoşi, căci nu ne-am oprit la un anume fragment, cum se procedează de obicei, ci noi am luat întreaga lucrare, "Rapsodia nr. 1", am început să "descoasem" întreaga partitură şi toate temele prezente în ea. Practic, eu am luat fiecare temă în parte, ca şi când ar fi fost piesele unui joc de puzzle, şi-am început să le învăţ, cu sârguinţă şi cu smerenie, descoperind cu surprindere că temele din "Rapsodia nr. 1" sunt nu doar splendide, extrem de profunde şi de o inocenţă emoţionantă, dar sunt şi foarte cantabile. Finalmente, bazându-mă foarte mult pe intuiţie, am reaşezat piesele acestui puzzle în ordinea pe care... am simţit-o şi, pe această variantă, am început să lucrez cu Călin, să experimentăm împreună, şi cu această "viziune" muzicală am mers la Tescani. Unde recitalul - chitară şi voce - ne-a ieşit foarte frumos, publicul a fost încântat, iar noi ne-am simţit foarte bine... Ştii, parcă sentimentul patriotic al "rădăcinii" se năştea în timp ce cântam. Atunci, la Tescani, interpretându-l pe Enescu, ne-am simţit într-adevăr localizaţi în spaţiul ăsta, ne-am simţit una cu tot ce există aici! Mai mult, patriotismul acela izvorât din muzică a fost atât de adânc, de profund, încât, până la urmă, ne-am dat seama că ne simţeam una cu tot ce există nu doar aici, în spaţiul românesc, ci peste tot, pe întregul pământ - şi-aşa am realizat că s-ar fi potrivit foarte bine să intervenim şi cu o arie de Bach, şi cu un ritm african, şi cu puţin swing sau cu un ritm brazilian! De-asta, după Tescani, am extins echipa şi i-am invitat alături de noi pe Joca Perpignan (percuţie braziliană) şi pe Răzvan Suma (violoncel). Asta va fi, aşadar, formula în care vom urca pe scenă pe 9 septembrie, urmând a prezenta publicului "Rapsodiile" lui Enescu, aşa cum le-am simţit, pornind de la scânteia aceea care ne-a scăpărat în suflet la Tescani.
- Lucrând "Rapsodiile" mai bine de un an de zile, l-ai descoperit într-un fel diferit, mai intim, pe Enescu?
- Daaa! E ca şi cum te uiţi la un munte măreţ, dar nu-l atingi. În faţa muntelui ăsta imens, ţi se taie respiraţia, eşti fascinată, îl admiri, dar n-ai cu el o legătură organică. În schimb, în clipa în care începi să urci efectiv muntele, între tine şi el se ţese o legătură organică, îi percepi maiestuozitatea cu sufletul, nu doar cu privirea. Intervine un schimb energetic subtil, vibraţia ta se întrepătrunde cu vibraţia lui. Asta s-a întâmplat cu Enescu: acum îl simt cu mine! El nu mai e muntele la care doar mă uitam şi pe care îl admiram, ci e muntele pe care urc, care mă inspiră cu fiecare pas şi căruia eu îi dau din sudoarea mea, iar odată ajunsă în vârf, suntem împreună!
Freamătul şi bucuria emoţiei
- Ai emoţii în faţa acestui concert în premieră de pe 9 septembrie?
- De-a lungul carierei mele, am simţit emoţia de dinainte şi din concerte în moduri extrem de nuanţate. Foarte multe tipuri de emoţii s-au perindat prin mine pe parcursul anilor. Iar asta s-a simţit şi se simte mereu în muzica mea. Mă uit uneori la înregistrările mele mai vechi şi îmi percep emoţia din acele clipe, deşi azi n-o mai regăsesc. Până şi chipul mi s-a schimbat nu doar prin trecerea anilor, ci şi sub imperiul acestor felurite emoţii. Dacă n-aş şti că eu sunt în înregistrările alea, aş crede că în fiecare dintre ele e câte o persoană diferită! Azi, ceea ce simt e emoţia conştientizării că în joc nu e doar munca mea şi a colegilor mei, nu sunt doar uneltele mele, ci e şi muzica lui Enescu. Şi-apoi mai intervine ceva, ceva ce nu pot să controlez: harul! Care vine, dar care nu are legătură cu intenţia mea mentală. Azi simt o emoţie fremătătoare, care e împletită cu multă bucurie: şi muncesc mai mult ca înainte, şi uneltele le simt că-mi sunt mult mai rafinate, şi maşinuţa cu care călătoresc, "maşinuţa jazzului", e de o mai bună calitate... (râde) Într-un cuvânt, emoţia pe care o simt azi are o vibraţie înaltă, în care nu mai încape şi frica, ci încap doar pioşenie, smerenie, dorinţă, multă bucurie, mult entuziasm şi curaj! Ceea ce mi se pare extraordinar, pentru că - vezi! - întotdeauna eu am avut o dragoste imensă pentru muzică şi o dorinţă imensă de a mă exprima prin muzică, aproape de topire a fiinţei mele în muzică, însă emoţia nu mi-a fost întotdeauna de înaltă vibraţie şi, de multe ori, din cauza asta, cântul a fost o suferinţă, chiar dacă el venea din flacăra aia interioară imensă! Un cântăreţ exprimă prin voce tot ce e în sufletul lui, iar un cântăreţ poate să aibă o voce excepţională şi o tehnică perfectă, dar dacă vibraţia lui sufletească şi emoţia nu-i sunt înalte, atunci se simte ceva grotesc în cântul lui. Ascultându-l, te strângi, ţi-e frig. În schimb, o voce mică poate să aibă o vibraţie înaltă, din suflet, şi-atunci, ascultând-o, te simţi bine. Azi s-a pierdut calitatea cea mai importantă a cântăreţilor: aceea de a ajuta la purificarea şi la vindecarea emoţională a oamenilor (s-a demonstrat, inclusiv ştiinţific, că sunetele pot să ajute la vindecare)! Vocea nu e un simplu instrument, cântul e o artă înaltă, care conţine mult mai mult decât ce se învaţă azi în şcoli, tehnic vorbind. Cântul adevărat implică o atitudine pioasă, curăţenie interioară şi devoţiune.
- Daaa, acum calea s-a deschis şi-ţi dai seama că nu mă pot opri! (râde) De exemplu, deja am fost invitată să cânt pe 17 octombrie, în cadrul Festivalului "George Enesco", din Paris. Doar că acolo voi urca pe scenă într-o altă formulă, împreună cu pianista Ramona Horvath, discipola lui Jancy Korossy, de fapt, cu "Ramona Horvath Trio", un grup de muzicieni minunaţi din Paris, şi voi prezenta un alt Enescu, adică am pregătit deja un program alcătuit din lieduri enesciene: "Şapte cântece pe versuri de Clément Marot". De asemenea, deja am pus la cale ca tot în septembrie să înregistrăm întregul proiect "From Classical to Jazz", ceea ce, din nou, e o mare bucurie!
"E timpul să ne mutăm în Germania"
- De ceva timp, te-ai stabilit în Germania, la Frankfurt. Ce a motivat această mutare?
- Toate deciziile importante care ţin de viaţa mea şi a familiei mele le-am luat spontan, fără să le pritocesc, le-am luat în baza a ceea ce am simţit, nu în baza a ceea ce aş fi gândit. Aşa ne-am mutat şi din Bucureşti în Cluj. Într-o fracţiune de secundă am zis: "Ne mutăm!", şi m-am apucat de împachetat. (râde) Încă dinainte de a-l cunoaşte, soţul meu locuia în două oraşe: în Cluj şi în Frankfurt. După căsătorie, în cei nouă ani în care am trăit în Cluj, noi am considerat că în Germania aveam "casa de vacanţă". După care, într-o zi, când eram în vacanţă acolo, în Frankfurt, am simţit şi-am zis: "Acum e timpul să ne mutăm în Germania". Soţul meu doar s-a uitat lung la mine şi m-a întrebat: "Eşti sigură?" I-am răspuns imediat că "Da", apoi mi-am trecut decizia şi prin filtrul raţiunii şi, cu gândul la binele copiilor noştri, după câteva zile, i-am comunicat, convinsă, că "Da, sunt sigură!" şi... ne-am mutat. Da' să ştii că şi mie mutarea asta mi-a prins foarte bine, pentru că mi-a dat mai mult timp pentru creaţie şi pentru internalizare, două lucruri de care un muzician are nevoie ca de aer. Nu am prieteni acolo şi nici n-am timp să-mi fac, nu pierd vremea sub nicio formă, ci doar mă îngrijesc de familia mea - care e baza mea, edificiul de pe care, dacă alor mei le e bine, pot să mă înalţ şi eu - şi-mi văd de muzică. E o viaţă foarte simplă şi foarte naturală şi totul, inclusiv muzica, se naşte din iubire şi din dăruire, şi... din mersul prin pădure. În fiecare zi, cam o oră, mă duc şi mă plimb printr-o pădure. Din degajarea aia extraordinară pe care mi-o dă mersul printre copaci, se nasc o mulţime de idei. Depărtarea fizică de România mi-a permis să nu mă mai las atrasă într-o multitudine exagerată de angajamente profesionale. Lumea nu mă mai sună că "Hai, c-avem un concert!". "Ce concert?". "Ei, găsim o trupă şi hai şi tu...". Nu mă mai las atrasă în improvizaţii din astea, doar din dragul meu imens de a cânta. Acum îmi pregătesc concertele temeinic, am timp să le internalizez... Lipsa asta de fugăreală, de improvizaţie, temeinicia asta pe care mi-o permit acum mai mult decât înainte, luxul de a-mi alege exact formele de manifestare artistică pe care le consider potrivite, toate astea îmi dau o satisfacţie fantastică şi o formă de libertate nemaîntâlnită anterior. Acum simt că pot să respir deplin şi ca om, şi ca artist!
Seva românească din noi nu moare
- Oare sentimentul patriotic pe care l-ai trăit la Tescani nu te încearcă şi în Germania? Nu ţi-e dor măcar puţin de acasă?
- Casa mea a fost, de-a lungul anilor, în multe locuri: m-am mutat din Oneştiul natal în Iaşi, din Iaşi în Bucureşti, din Bucureşti în Timişoara, din Timişoara înapoi în Bucureşti, din Bucureşti în Cluj şi, acum, din Cluj în Frankfurt. Eu toată viaţa am fost "pe mutare" şi în viteză, or, şi asta m-a învăţat să trăiesc în prezent, să nu prea acord timp dorurilor şi melancoliilor şi trecutului. Adăugând la experienţa mea directă şi tot ceea ce am studiat, tot ceea ce am citit, mi-am făcut din atitudinea asta o filozofie de viaţă: să trăiesc în prezent! Sigur, există şi reversul medaliei: filozofia asta îţi impune să nu-ţi faci planuri mari pe termen lung, ceea ce nu e tocmai uşor... Dar mă educ constant în sensul ăsta, lucrez cu mine însămi ca să mă concentrez pe ceea ce fac şi pe ceea ce simt în prezent, pe bucuriile şi pe realizările prezentului, nu pe melancoliile, dorurile, tristeţile ori neîmplinirile trecutului, oricât de îndepărtat sau de apropiat ar fi acest trecut. Şi, oricum, peste toate astea, eu revin destul de des în România. Mai mult, în noi, în români, există ceva care nu moare, e o sevă - dacă vrei - românească, ceva ce rămâne în noi, indiferent unde ne-ar purta paşii fizici, ceva ce e mereu prezent în interiorul nostru. Eu, tocmai prin seva asta a mea de româncă, mă simt cu-adevărat patrioată. Pentru că, altfel, nu sunt o luptătoare, nu sunt o militantă, nu fac politică, nu arăt cu degetul şi nu mă revolt împotriva unora sau altora, nu critic şi nici nu judec... Eu sunt româncă şi patrioată prin seva mea interioară, prin ceea ce simt şi trăiesc în relaţie cu poporul şi cu ţara mea şi în relaţie cu mine însămi, căci cred sincer în ceea ce a spus Gandhi: dacă vrei să schimbi lumea, începe prin a te schimba pe tine.
- Schimbarea ta a avut ca punct de pornire episodul unei boli destul de grave, cu care ai avut de luptat. Te-au dus încercările prin care ai trecut către o transformare cu-adevărat spirituală?
- Călătoria interioară, care mi s-a părut că a început atunci, a început, de fapt, odată cu naşterea mea, şi ea nu are capăt. Ea mi-a deschis mereu uşi, menite să mă ducă spre descoperirea diverselor mele faţete, care - evident! - ca în cazul oricărui alt om, sunt nesfârşite, nenumărate. Apar, desigur, momente, când orice om se simte descurajat, nefericit, îndurerat, însă, în clipa când începi să percepi unitatea din tine şi cu ceilalţi, peisajul interior ţi se inundă cu lumină, cu un curcubeu de culori şi cu o bucurie infinită. Sentimentul de unitate eu îl percep foarte uşor prin muzică, căci muzica exact acest rol imens îl are, de a uni, şi-atunci simt o fericire imensă. De fapt, ştii cum îmi închipui eu? Că noi stăm mereu ca sub o umbrelă de lumină şi de iubire, pe care Dumnezeu o ţine deasupra noastră, doar că noi începem să judecăm şi oamenii, şi lucrurile, şi-atunci, nu că ieşim de sub umbrelă, dar intrăm într-un spaţiu al nostru, mental, în care nu mai percepem lumina şi iubirea, ci ni se pare că rătăcim prin semi-obscuritate sau chiar prin întuneric şi nu mai avem încredere în unitatea dintre noi şi întreaga creaţie a lui Dumnezeu, în ţesătura de lumină şi de iubire care ne leagă pe toţi - oameni, animale, plante, ape şi pământ... Nu-l mai lăsăm pe Dumnezeu să lucreze în noi, ni se pare că suntem atotştiutori, iar stările care ne domină şi ne macină sunt negative: suntem iritaţi, suntem trişti, suntem deprimaţi, suntem furioşi, ne simţim singuri...
- Şi cum ne putem regăsi starea de lumină?
- Fiecare om are o deschidere către o anume cale. Uneori, poate că şi o simplă rugăciune e suficientă, dacă o faci cu pătrundere şi cu conştiinţa că eşti un fir de iarbă, aşa cum toţi ceilalţi sunt fire de iarbă.
Sunetul rădăcinii: "Sânzienele"
- Să vorbim şi despre proiectele tale. Dincolo de angajamentele legate de Enescu, ce altceva mai ai în plan?
- Chiar aseară am început să filmez un videoclip pentru cântecul meu "Sânzienele", pe care l-am scris de multişor şi l-am cântat în diverse formule instrumentale. Acum l-am înregistrat într-o variantă nouă, cu Călin, la chitară, şi cu Joca, la percuţie, şi l-am introdus pe noul meu album, "Sunetul rădăcinii". A ieşit ceva atât de frumos! E o variantă care mă defineşte pe mine, cea de acum: este jazz, este improvizaţie, dar are şi o parte minunată de nou, pe care nu pot s-o încadrez nicăieri... e chiar ca un cânt de Sânziene. Ei, şi fiind atât de mişcată de cum a ieşit înregistrarea asta nouă, m-am gândit să fac şi primul meu videoclip. Şi-a ieşit atât de frumos şi m-am simţit atât de bine...! Plus că mi-am dat seama că mi-ar plăcea să fiu şi regizor. (râde) Asta, pe lângă faptul că prin acest videoclip mi-am mai realizat un vis: acela de a fi actriţă. În clasa a XII-a, învăţam pentru Matematică şi, în paralel, cântam şi compuneam la chitară, dar cântul meu nu cerea scenă, era doar o exteriorizare a emoţiilor. Până în decembrie, când, din senin, şi nici azi nu ştiu să-ţi spun de unde, mi s-a năzărit că vreau să devin actriţă. Şi le-am zis asta şi alor mei: că o să dau la Teatru. Numai că reacţia lor a fost atât de surprinsă, încât mi-a retezat imediat elanul. În acei ani de comunism, ideea de bază era ca tinerii să meargă la facultăţi "serioase", să devină doctori, profesori, ingineri... Aşa că m-am reapucat de învăţat pentru Matematică, pe care de altfel o iubeam, mi-am văzut în continuare de muzică şi am devenit profesoară de matematică, meserie care chiar mi-a fost foarte dragă. Deci visul cu actoria s-a dus pe apa sâmbetei. Până acum câteva zile, când am început să filmăm la videoclipul ăsta, şi datorită echipei extraordinare - Bogdan Botofei şi Alina Calotă, împreună cu Vlad Dobrescu şi Ştefan Vasilescu - m-am simţit atât de în largul meu, încât am redescoperit dorinţa aceea de demult şi... iată-mă şi actriţă! Şi de-acum înainte să ştii că n-o să mă mai feresc de videoclipuri! O să mai fac şi altele!