Când Părintele Ilie, de la Mânăstirea Slănic-Argeş, ajunge pe Muntele Athos, călugării vin la el să-i înveţe tainele picturii bisericeşti. Văzându-i icoanele şi fresca mânăstirii făcute de el la Slănic, înţelegi că povestea cu fraţii de la Muntele Sfânt nu este o legendă. Părintele Ilie este un pictor dăruit de Domnul cu har şi cu un talent uriaş, unul dintre cei mai mari zugravi de icoane şi de biserici din ziua de azi. În plus, şi un om plin de bunăvoinţă, care şi-a lăsat culorile şi pensulele pentru a-mi răspunde la întrebări. Ceea ce am crezut că o să fie un interviu despre pictura bisericească s-a dovedit a fi, în cele din urmă, o discuţie despre Dumnezeu şi credinţă. Părintele Ilie pare să fie nu doar un mare pictor, dar şi un duhovnic adevărat.
"Pictura m-a ales pe mine"
- Părinte, am contemplat îndelung icoanele dumneavoastră din biserica mânăstirii şi am fost uimit de puterea lor, de energia pe care o transmit şi care te ţintuieşte în faţa lor. Ai jura că sunt vii. De unde aveţi forţa asta, Părinte?
- Ce aţi văzut sunt nişte icoane din tinereţea mea, de-acum 20 de ani... Forţa unei icoane nu ţine de tehnică, ţine de viaţa cu care o pictezi, de dragul cu care o faci, de puterea de a-ţi muta în ea sufletul. Dacă pictezi cu dragoste, indiferent ce pictezi, îţi iese frumos. Sigur că şi tehnica va conta... Trebuie să cunoşti, să ştii, să te documentezi, pentru că nu poţi picta aşa, după ureche. sunt până la urmă chipurile sfinţilor... dincolo de ce face artistul, ai în faţă chipul lui Hristos, şi nu se poate să nu simţi puterea Lui, doar dacă nu cumva eşti împietrit în inimă, şi atunci nu simţi nimic, nici la Liturghie şi nici când te apropii de ceva sfânt.
- Cum aţi ajuns la pictură? De ce aţi ales să faceţi pictură bisericească?
- De mic copil am pictat şi am desenat. Sigur că părinţii mei au avut un rol important, ei mi-au călăuzit paşii. De pe la 3-4 ani am început să pictez, şi destul de serios. Sunt din Târgu Jiu şi acolo am început... La 13-14 ani am plecat la Bucureşti, la Liceul "Tonitza". Am terminat Grafică, am făcut mult desen şi pictură, iar la Facultate, am urmat secţia de artă monumentală, unde am aprofundat iconografia şi pictura bisericească. Aş putea spune că pictura aceasta m-a ales pe mine. Dumnezeu a făcut să fie aşa. Mi-am dat seama că multe lucruri sunt deşarte pe lumea aceasta, ca şi în artă, în muzică sau arte plastice. Mi-am zis că lucrul care rămâne, şi este cel mai frumos în viaţa aceasta, este să îl slujeşti pe Hristos. Şi atunci nu mi-a rămas decât să îl pictez pe El şi pe sfinţii Lui.
"Într-o zi, mi-am dat seama că nu mai pot picta altceva decât icoane şi sfinţi"
- Aţi avut o revelaţie? Cum v-aţi hotărât pentru călugărie? Eraţi, totuşi, absolvent de Arte Plastice...
- Nu a fost o revelaţie... Cred că la un moment dat, fiecare om îşi pune nişte întrebări despre rostul lui în lume, despre rostul vieţii în sine şi dacă e atent cu viaţa lui, probabil că va lua şi nişte decizii bune şi Dumnezeu îl va ajuta. Eu am căutat mereu adevărul, şi întrebările astea au devenit şi mai acute pe la 19-20 de ani. Punându-mi întrebări despre viaţă, moarte şi sensul meu pe pământ, într-o zi, mi-am dat seama că nu mai pot picta altceva decât icoane şi sfinţi. Altceva nu am mai putut să pictez.
- Pictura bisericească nu este mai restrictivă pentru un artist? Sunt multe canoane ce trebuie respectate, care îţi limitează libertatea creaţiei...
- Fiind vorba de pictură bisericească, personalitatea artistului trebuie să se regăsească în smerenia artistului. Noi ducem mai departe ceea ce am primit. Nu suntem îngrădiţi cu nimic, fiecare este liber să se manifeste după cum consideră când e vorba, de exemplu, să pictam chipul Maicii Domnului. Dar avem lucruri bine stabilite, referitor la înfăţişarea chipului ei, nu putem să îl facem după cum ne trece prin minte. Avem modele foarte clare în iconografie, capodopere extraordinare, pe care noi le considerăm izvod sau îndreptar, modelul demn de urmat. Şi noi le studiem şi încercăm, la rândul nostru, să pictăm. Acesta este doar un exemplu, însă aşa se întâmplă cu toţi sfinţii. Trebuie mai întâi să studiezi pictura bizantină, pictura veche, din cele mai vechi timpuri chiar, perioada de glorie a stilului bizantin. În felul ăsta îţi dai seama unde te afli tu, ca artist, şi ce ai de făcut.
- Există astfel de modele celebre şi în pictura bisericească de la noi?
- Da, există, nu foarte multe, dar avem. E vorba de şcoala românească sau de şcoli din pictura românească, nu neapărat de icoane anume... Avem, de exemplu, la Mânăstirea Sinaia, icoana lui Pârvu Mutu - Sfânta Treime, o icoană foarte frumoasă, deosebită, românească. Mai avem apoi icoanele lui Nicolae Grigorescu, făcute la tinereţe, pe când avea doar 16-17 ani, dar a făcut nişte icoane deosebite, în stil realist. În satul Peri, din judeţul Vâlcea, există o Maică a Domnului şi un Hristos, două icoane extraordinar de frumoase, bizantine, vechi, româneşti. Avem şi multe icoane din şcoala brâncovenească, foarte frumoase - la Govora, la Mânăstirea dintr-un lemn, prin Oltenia sunt multe icoane frumoase. Eu nu am fost atras foarte tare de icoanele româneşti, mai mult mi-au plăcut cele greceşti, pentru că sunt lucrate mai elaborat, de meşteri mari şi foarte buni. Probabil că împăraţii bizantini aveau şi posibilitatea de a aduce meşteri mari la curte, şi în felul ăsta s-au creat ateliere vestite. Nu erau toţi greci cei care au pictat, dar au rămas aceste icoane extraordinare, care sunt considerate erminie a picturii şi a chipului lui Dumnezeu.
Duhul faptelor
- E mai dificil să pictezi un sfânt decât altul, pe Maica Domnului, pe Iisus?
- Este la fel de dificil. Sigur că orice artist e mai atent când pictează chipul lui Hristos decât chipul unui alt sfânt, dar eu zic că este la fel de greu.
- Se creează o legătură specială cu sfântul pe care îl pictaţi? Sunt anumiţi sfinţi pentru care aveţi o chemare aparte?
- Când pictezi, viaţa ta intră în comuniune cu viaţa sfântului respectiv, şi sigur că se creează o legătură, un dialog. Înainte de a picta, trebuie obligatoriu să cunoşti viaţa sfântului, că altfel doar îi ai chipul în faţă, te bucuri, însă nu ştii nimic despre el. Studiindu-i viaţa, încerci să te apropii de el, să îl înţelegi, să înveţi din viaţa lui, încerci să îi urmezi învăţătura atât cât poţi, să intri în duhul faptelor lui. Nu pot să spun că un sfânt e mai mare decât altul, însă mie îmi place, de pildă, să îi pictez pe Sf. Ioan Botezătorul, Sf. Gheorghe şi Sf. Nicolae. Se întâmplă o mare bucurie cu mine. Simt o mare bucurie şi atunci când îl pictez pe Hristos. Aş vrea să îl pictez pe Hristos întruna, mereu, mereu...
- Fresca bisericii Slănic-Argeş, în care ne aflăm, este o capodoperă în stil bizantin. I-a mers buhul în lume. Este adevărat că pictaţi la această biserică de 20 de ani?
- Da, este adevărat, însă a durat atât de mult mai ales pentru că am avut ajutoare foarte puţine, şi nu mereu. A fost şi o oarecare doză de severitate şi exigenţă din partea mea, pentru că aşa consider eu că se cuvine, când e vorba de Dumnezeu şi de suflet, de arta aceasta sensibilă, a bisericii, care până la urmă e făcută pentru a întări credinţa, pentru a o spori în sufletul omului credincios. Sigur că tu pictezi pentru tine, însă, implicit, pictezi pentru cei care văd icoanele şi imaginile tale, şi de aceea trebuie foarte multă atenţie în ce faci. În ce priveşte fresca aceasta, a bisericii de la Mânăstirea Slănic-Argeş, eu am încercat să fac un lucru cât se poate de serios, cu toată puterea mea, şi de aceea a durat aşa de mult. Dacă ceva nu mergea sau nu ieşea aşa cum îmi doream, eram neîmpăcat, mă luptam până ce îmi ieşea. Am mai dat jos din frescă chiar după ce a fost gata. Am curăţat picturile şi le-am reluat.
- Când ştiţi că o frescă este gata? E un sentiment? O stare?
- Este o stare, atunci când simţi că nu mai ai nimic de adăugat. E vorba şi de cât cunoşti, că dacă ai cunoaşte mai mult, poate ai face mai mult, deci şi cunoaşterea proprie te limitează. A fost întrebat, odată, un artist, cât a lucrat la un tablou, şi el a zis: 50 de ani, adică atâta câţi ani avea el. Cum aşa?, s-a mirat cel ce întreba. Artistul a răspuns că a fost nevoie de 49 de ani de viaţă trăită şi de studiu, şi de un an ca să picteze propriu-zis. Aşa se face performanţă, chiar şi în pictura bisericească.
- Am citit că vechii zugravi se pregăteau anume înainte de a picta, postind şi rugându-se, pentru a le fi îngăduită lucrarea de Dumnezeu şi de sfinţi. Practicaţi şi sfinţia voastră acest ritual?
- Poate o să vă dezamăgească răspunsul meu, care nu se potriveşte cu povestea vechilor zugravi, dar eu nu postesc, în mod special, pentru a picta o icoană. Aici, în mânăstire, noi avem oricum o datorie care trebuie respectată, în ceea ce priveşte postul. Postim lunea, miercurea şi vinerea. Eu nu sunt pentru un post foarte aspru atunci când lucrezi din greu, pentru că şi trupul trebuie să fie hrănit, şi mintea să fie limpede, că altfel rişti să ajungi la extenuare şi nu faci faţă la ceea ce îţi propui. Fresca are o tehnică dificilă şi trebuie să ai putere fizică să poţi lucra.
- La ce va gândiţi, în răstimpul în care pictaţi? Vă rugaţi într-un fel special?
- Rugăciunea este o stare trăită în faţa lui Dumnezeu, dar şi alături de credincioşi, în biserică. Eu nu caut să mă rog neapărat când pictez, atunci trebuie să fiu concentrat la cum pictez, cât mai cu atenţie şi cât mai bine. Când mă rog, atunci sunt atent să mă rog cât mai bine. Rugăciunea curată şi serioasă, consider că trebuie făcută, la rândul ei, cum se cuvine, cu toată atenţia, nu să mai faci şi altceva în acelaşi timp. Mă adun şi sunt cu totul în rugăciune. De aceea, şi rugăciunea poate să fie socotită o stare permanentă de atenţie în faţa lui Dumnezeu. Sigur, când pictezi în biserică, trebuie să conştientizezi ce faci, că pictezi chipul lui Dumnezeu, nu zugrăveşti un gard. Trebuie concentrare totală, din toate punctele de vedere, şi asta te consumă, nu este uşor.
"Tot ce facem, să facem din dragoste"
- Pictorii laici primesc drept răsplată pentru munca lor recunoaşterea publicului. Există o recunoaştere la scenă deschisă a talentului şi muncii. În pictura bisericească există aşa ceva?
- Da, sigur că există, primeşti laude şi recunoaştere de la oameni, însă ele nu sunt importante, mai ales pentru un om duhovnicesc. Un om duhovnicesc, dimpotrivă, se fereşte de laude şi de renume. Noi îl lăudăm pe Dumnezeu, pentru că, dacă avem ceva bun, de la El avem. Ceea ce facem nu este pentru recunoaştere şi laude, ci de dragul lui Dumnezeu şi pentru semenii noştri, şi atunci eşti fericit şi bucuros, fără să aştepţi ceva înapoi. Cred că asta este valabil şi dincolo de graniţele artei - tot ceea ce faci să fie de dragul lui Dumnezeu şi pentru cei ce sunt în jurul tău. Când am ajuns prima oară în sfântul Munte Athos, m-a întrebat un părinte - "Cum stai tu acolo, în mânăstire? Îi odihneşti pe ceilalţi?". Şi eu am rămas aşa, un pic surprins... cum adică, să-i odihnesc eu pe alţii? "Adică prin felul tău de a fi, prin viaţa ta, nu doar să nu îi deranjezi pe ceilalţi, dar să îi odihneşti". Am luat aminte la cuvintele astea. Într-adevăr, frumos ar fi ca noi, prin tot ceea ce facem, să îi odihnim pe cei de lângă noi. Că, până la urmă, idealul şi scopul vieţii este dragostea, şi tot ceea ce facem, să facem din dragoste şi cu dragoste. Abia atunci te împlineşte pe tine, ca om, atunci când din pacea şi dragostea sufletească faci o faptă bună. Simţi că eşti o scânteie din Dumnezeu, pentru că Dumnezeu îţi arată acest lucru. Văzând Dumnezeu la tine străduinţa în bunătate, El îţi descoperă că eşti scânteie din El. Şi-atunci nu îţi rămâne decât să fii fericit... "Căutând fericirea, vei fi fericit. Nu trebuie neapărat să o găseşti. Tu caută fericirea, şi Dumnezeu va hotărî dacă o vei găsi sau nu, important este să o cauţi, pentru că sigur vei fi fericit". Eu aşa zic şi aşa cred.
- Mergeţi des în Muntele Athos?
- Da, merg des. Mai am un frate la Mânăstirea Vatoped, dar nu neapărat că merg la el, merg în sfântul munte pentru că îmi place acolo, e un loc cu mulţi oameni minunaţi şi cu oameni care s-au jertfit cu multă credinţă pe acel munte. E o bucurie să îi vezi pe acei oameni. E un loc minunat, şi sufletul ştie imediat, el îţi spune. Sufletul simte orice lucru sfânt, venit de la Dumnezeu. Imediat îl simte! Trupul se mai gândeşte, dar sufletul ştie imediat. Aşa e şi cu icoanele: o icoană bună, făcută în duhul lui Dumnezeu, este recunoscută de sufletul omului imediat ce se află în faţa ei. Sufletul omului simte adevărul înainte ca omul să îl gândească.
- Cum vă explicaţi că unele icoane au puteri miraculoase, şi altele nu?
- Unele icoane chiar au făcut minuni! În Grecia, de exemplu, se marchează acest lucru: unei icoane care a făcut minuni de-a lungul timpului ei îi pun o îmbrăcăminte de argint. Dar când ne rugăm, noi trebuie să ne rugăm sincer, fără orgoliul de avea şi o icoană de preţ în faţă. Să uităm de noi. Şi, mai ales, să ne rugăm pentru ceilalţi. Să te rogi pentru ceilalţi şi să uiţi de tine! Noi am venit la mânăstire nu ca să stăm liniştiţi, ci ca să ne rugăm pentru ca lumea întreagă să fie mântuită. Important este să te rogi smerit şi să nu te rogi pentru tine, ci pentru cei sărmani şi cei necăjiţi. Înainte de a te ruga curat, trebuie să îţi recunoşti în faţa lui Dumnezeu căderile tale, slăbiciunile şi patimile. Abia apoi poţi să ai o rugăciune plăcută lui Dumnezeu. Că altfel, dacă începi să înşiri acolo o listă cu dorinţele tale... Dumnezeu ştie mai bine decât tine ce ai nevoie, El ştie deja! Mai bine spui "Doamne, voia Ta să se facă!". Rugăciunea este o stare de trezvie, să fii conştient permanent că Dumnezeu este lângă tine, că vede permanent ce faci, şi atunci viaţa ta se îndreaptă. Numai că, de multe ori, uităm.
- Atenţia asta ţintită la Dumnezeu nu este uşoară. Câteodată e greu să te rogi, nu simţi starea aceea în care comunici cu Dumnezeu, nu te poţi aduna, sau mintea îţi zboară la griji...
- Da, şi atunci ar trebui să îţi începi rugăciunea, spunând chiar aşa: "Doamne, iartă-mă că nu mă pot ruga. Doamne, iată-mă cum sunt şi nu mă pot ruga"... Şi Dumnezeu te înţelege. Şi asta tot o rugăciune poate să fie. Era un bătrân care spunea că el nu are timp de rugăciune, şi ceilalţi s-au mirat. "Cum să nu ai timp pentru aşa ceva?". Şi el a zis că nu are timp, că de dimineaţa până seara, el îi mulţumeşte lui Dumnezeu încontinuu, pentru ce are şi pentru ce este, şi nu mai are timp de rugăciune. Cât îi mulţumim noi lui Dumnezeu? Poate doar aşa, dacă ni se întâmplă ceva foarte special, eventual, o minune! Dar uităm să îi mulţumim dimineaţa că ne-am trezit, că suntem vii, că Dumnezeu ne mai dăruieşte o zi, că putem să vedem şi să auzim... Ni se pare că toate astea ni se cuvin...
- Părinte, cu experienţa dvs. duhovnicească, întărită şi de faptul că sunteţi zi de zi printre sfinţii pe care îi zugrăviţi, ce credeţi că ar trebui să facem, ca să rămânem mai aproape de Dumnezeu?
- Noi trebuie să ne împlinim datoria de oameni făcuţi după chipul lui Dumnezeu, pentru că ştim că vom da un răspuns la Judecata de Apoi, viaţa asta fiind examenul în faţa lui Hristos. Ai iubit? Ai fost un om după chipul lui Dumnezeu? Atunci, şi viaţa ta a fost frumoasă şi poate Dumnezeu se va milostivi de tine. Pentru că, în cele din urmă, toate ţin de mila Lui, indiferent dacă avem sau nu o viaţă sfântă. Şi dacă am trăi o mie de ani numai în fapte bune, nici aşa Dumnezeu nu este obligat să ne mântuiască, pentru că în Rai, frumuseţea şi bucuria sunt veşnice, şi e greu să spui că o viaţă de om, fie ea şi exemplară, este un preţ suficient pentru o eternitate în Rai.