Un loc de trăit şi un loc de murit
Nici nu trecuse bine vestea venirii noului prinţ de sânge nemţesc pe tronul regal de la Bucureşti, că un vuiet cuprinse, pe neaşteptate, România întreagă. Însoţit de un mic alai soldăţesc, Carol luase la pasul calului, ţara care urma să-i devină şi patrie, ridicând nori de colb, în căutarea frumuseţilor ei. Bucuroşi şi miraţi, ţăranii se opreau din muncile câmpului, privindu-l cu mândrie pe Carol, noul principe al ţării, aşa de tânăr şi sigur, în şaua lui. "De când lumea şi pământul, n-o trecut vreun domn prin părţile noastre!", ziceau. Dar tânărul prinţ era omul unei misiuni. Ca să înţeleagă mai bine ce răspundere avea, ca să descopere "minunea de ţară" despre care îi vorbise cu atâta însufleţire Brătianu, când îl convinsese să ia drumul mlăştinosului Bucureşti, Carol s-a hotărât să bată la pas toată ţara, să vadă România de-aproape, neinfluenţat şi ferit de prejudecăţi. Însufleţit de frumuseţea priveliştilor pe care le întâlnea, prinţul străbate codrii Vlăsiei (încă întregi pe atunci), coboară Valea Prahovei, urcă pe Olt, trece câmpia arsă de soare a Bărăganului, urcă în frumoasa Moldovă, ia urma istoriei vechi, cu cetăţile ei domneşti, calcă pragul tainicelor mânăstiri ortodoxe, impresionat de clopotele şi toaca vecerniei...
La Bucureşti, boierii privesc suspicioşi acest "du-te-vino" al tânărului principe. Într-o zi, câţiva dintre ei îşi iau inima în dinţi şi, pe ton jumătate mieros, jumătate ironic, îl întreabă pe Carol despre incursiunile sale în şaua calului, prin păduri şi câmpii: "Eeei, Măriaaa Taaa! Da' ce tot cauţi atâta prin ţară?". "Ce caut?", răspunde Carol calm şi politicos. Caut şi eu, ca tot omul, un loc de trăit şi-un loc de murit!". "Şi-aţi găsit ceva?", îşi face curaj un boier tinerel. "Am găsit!", îi răspunde Carol. "Loc de trăit am găsit la Câmpulung, pe Dealul Măţăului". "Şi loc de murit?". "Loc de murit am aflat la Curtea de Argeş...". O tăcere respectuoasă se aşterne peste adunare, când află că tânărul principe, înainte chiar să-şi înceapă domnia, îşi hotărăşte sfârşitul vieţii "pe Argeş în sus".
"Locul cel mai aproape de cer"
Sunt şi eu la Curtea de Argeş, pe urmele regelui Carol şi pe locul fostei Curţi Domneşti a primilor Basarabi. În faţa mea e turla de la intrarea în incinta superbei biserici Sfântul Nicolae Domnesc, în dreapta e bulevardul principal din oraş, tras peste drumul deschis de Carol, până în capătul celălalt al localităţii, la mânăstirea Meşterului Manole. Mă aflu în Muzeul de istorie al oraşului şi am în faţă o litografie de pe la 1800, cu vederea spre Curtea Domnească, şi încerc să-mi imaginez priveliştea care l-a întâmpinat pe Carol la prima sa venire aici. Sus, pe un deal cuprins de jur-împrejur de copaci, ruinele unui turn se profilează pe un fundal dominat, ca de nişte creneluri de piatră, de Munţii Făgăraşului. Jos, la poalele dealului, e biserica domnească a Basarabilor, în rest, verde cât vezi cu ochii! "Curtea Domnească se termina puţin mai sus, unde e acum Primăria. Acolo se bătea monedă pe vremea primilor Basarabi! Un pic mai încolo, era biserica Sfântul Gheorghe, după care începea moşia Mânăstirii Curtea de Argeş. Moşie mare, cu sălaşe de ţigani. Iar pe aici, peste tot în jur, era plin, plin, plin de vii! Peste tot, în Curtea Domnească, numai vii". Refac, ajutat de Ştefan Dumitrache, directorul muzeului din Curtea de Argeş, "tabloul" primei vizite a lui Carol în fosta capitală a Ţării Româneşti. Mi-l şi imaginez pe tânărul principe, strunindu-şi calul prin ograda Curţii Domneşti, înainte să pornească spre Mânăstirea de la Curtea de Argeş. "Lui Carol i-a plăcut foarte mult locul", spune istoricul Ştefan Dumitrache. "Puţină lume ştie, dar înainte să facă Peleşul, Carol alesese, în călătoriile lui prin ţară, Dealul Măţăului de la Câmpulung, ca loc unde să-şi ridice un castel. A văzut acolo, la Podul lui Neag, un peisaj care semăna perfect cu zona natală a strămoşilor săi din familia Hohenzollern. Numai că moşnenii din Câmpulung au ţinut la preţ, iar Carol a renunţat la idee şi şi-a ales «locul de trăit» la Sinaia. Dar de ce a ales Curtea de Argeş ca «loc de murit», o să mă întrebaţi. Eu cred că principele a simţit energia unică a acestui loc. Chiar Carol le spune asta boierilor, când îl întreabă de ce anume a ales Curtea de Argeş: «Acolo e locul cel mai aproape de cer!»".
Istoria de sub podea
E o după-amiază de vară, molcomă ca apa Argeşului, bate un vânticel cald, iar pe cerul albastru-viu, decupat, parcă, din frescele bisericeşti, nori lungi şi albi alunecă, atât de aproape de turla Bisericii Domneşti, de simţi că-i poţi atinge cu vârful degetelor. "Locul cel mai aproape de cer"!
Sunt prima oară la Curtea de Argeş, la fel ca Regele Carol, în călătoria lui din tinereţe. Locul chiar are o energie aparte! O simţi de cum păşeşti în curtea Bisericii Domneşti. Laşi în urmă bulevardul oraşului, cu terasele lui dichisite, mai ceva decât Centrul Vechi al Capitalei de azi, şi calci, ca printr-un tunel al timpului, pe urmele regilor Basarabi, în prima capitală a Ţării Româneşti. Faci câţiva paşi şi ajungi, pe dată, în urmă cu 700 de ani! O lumină ireală stăpâneşte biserica şi aşează o patină argintie peste frescele aşternute pe pereţi. O nălucă din altă lume, ce se lasă privită în străfulgerările unei zile de vară. Fiecare mic detaliu al istoriei noastre vechi e încrustat în foiţă de aur, ca un sfânt odor. Nici nu ştii la ce să te uiţi mai întâi, la cupola bisericii străbătute de raze, la însemnările prinse în ziduri, la catapeteasma lucrată, parcă, cu un ac fermecat, la portretele domnilor Basarabi, aburite de timp ca de ceaţă, înveşmântaţi în mătăsuri şi aur, asemenea regilor europeni, mormintele domneşti, care pavează întreaga biserică, încât trăieşti aievea senzaţia că păşeşti, la propriu, nu pe marmură, ci pe istorie...
Chiar la intrarea în Biserica Domnească, restauratorii au lăsat pe-un perete urme ale tuturor straturilor de pictură ale vechii biserici. Jos e stratul de la începuturi, apoi unul mai nou, apoi încă unul. Straturi, straturi, filă peste filă, aşa s-a scris istoria românească la Curtea de Argeş. Aici au trăit, aici au domnit, aici au ctitorit şi aici şi-au găsit odihna veşnică "ctitorii de neam şi de ţară", primii domni ai Ţării Româneşti. Pentru cei dintâi Basarabi, Curtea de Argeş a fost şi "loc de trăit", şi "loc de murit"...
Nu mai puţin de 14 morminte, dintre care 13 de domni şi cavaleri munteni, găzduieşte necropola Basarabilor de la Curtea de Argeş! Dintre toate, cel mai misterios este aşa-numitul "mormânt 10", un sarcofag magnific, cioplit din piatră, încrustat cu simboluri vechi, multe nedezlegate, ce tronează imperial, încadrat de candele şi străjuit de tricolorul românesc. Legenda spune că sub lespedea cenuşie zace chiar Negru Vodă, misteriosul domn întemeietor al Munteniei. Descoperirea lui, în 1920, a născut o vie emoţie în ţară. Regele Ferdinand, Maniu şi Brătianu, vin să vadă minunea, marele istoric Nicolae Iorga cade în genunchi în faţa sarcofagului, Regina Maria e sedusă de podoabele domnitorului. De faţă cu asistenţa aşa de aleasă, se desface giulgiul de pe prinţul "cel negru", iar cei prezenţi sunt fascinaţi de eleganţa veşmintelor voevodului, de croiul tunicii, de rafinamentul manşetelor, de nasturii cu stemă basarabească, inspiraţi de un model angevin, paftaua de aur, grea de aproape 300 de grame, în formă de castel medieval. "Voievodul de la Argeş, aşa cum ni-l arată veşmintele şi podoabele sale, putea sta alături de cei mai străluciţi monarhi ai Europei contemporane lui!", constată, la unison, istoricii români. "Mormântul 10" repune istoria României acolo unde îi era locul, în lumea bună a Europei medievale! Dar cine să fie îngropat în el? Să fie rămăşiţele legendarului Radu Negru Vodă? Misterul învăluie, încă, răspunsul, precum un fum de tămâie. Dar tocmai lipsa certitudinilor lasă şi mai mult loc pentru emoţia aceasta atât de vie, pe care trebuie să o fi simţit şi Regele Carol, când a intrat pentru prima oară în Biserica Domnească de la Curtea de Argeş. Măreţele umbre îl aşteptau: 13 domni şi boieri, întemeietori de ţară, îşi duc somnul de veci în biserică! Testamentul lor - o ţară puternică, întărită în dreapta credinţă - devine legământ şi pentru tânărul principe prusac. Primii Basarabi au ridicat Curtea şi Biserica Domnească, Vlad Ţepeş şi-a făcut cetate mai sus, la Poienari. Neagoe Basarab a ctitorit Mânăstirea Curtea de Argeş... Cotropit de frumuseţea şi măreţia locului, înconjurat de atâta trecut regal, Carol înţelege mesajul: acum e rândul lui în istorie. România modernă are şi ea nevoie de un întemeietor.
Meşterii cei mari
Când ajunge la cea de a doua ţintă a călătoriei sale, la Mânăstirea de la Curtea de Argeş, Carol găseşte locul într-o stare de deplină ruină, după două incendii succesive. Decide imediat să investească într-un amplu proiect de reconstrucţie a lăcaşului în care Meşterul Manole şi-o zidise pe Ana lui. Şi el, şi mai ales Regina Elisabeta, sunt seduşi de legenda locului. Pentru reconstrucţia mânăstirii, Carol îl aduce, tocmai din Franţa, pe arhitectul André Lecomte de Nouy, cel mai vrednic dintre discipolii faimosului Eugene Viollet-le-Duc, restauratorul Catedralei Notre-Dame. Viollet-le-Duc s-ar fi înhămat el însuşi la proiectul ambiţios al lui Carol de la Curtea de Argeş, dacă nu ar fi fost grav bolnav. Cu limbă de moarte, l-a trimis în România pe energicul Lecomte de Nouy, cel care avea să schimbe magistral faţa celor mai importante monumente medievale din ţara noastră, începând cu Biserica "Trei Ierarhi" din Iaşi, şi sfârşind cu Mitropolia din Târgovişte. Dar marea capodoperă a lui Lecomte de Nouy rămâne ansamblul Mânăstirii Curtea de Argeş, lucrare pe care Regele Carol a urmărit-o permanent, pas cu pas. Sunt pline paginile jurnalului său de notiţe scrise febril, la ceas de noapte, despre mersul renovărilor de la Curtea de Argeş. "Au fost lucrări serioase aici", îmi explică Ştefan Dumitrache. "S-a dărâmat zidul din jurul mânăstirii, s-a dărâmat paraclisul, s-au dărâmat seminarul, cuhlele, trapezele, totul. Şi, în paralel, s-a ridicat palatul regal, cel din spatele mânăstirii. A fost palat regal, să ne înţelegem, făcut din banii lui Carol! S-a făcut, apoi, parcul, pe model englezesc. Carol şi de Nouy au schimbat complet Curtea de Argeş".
Absorbiţi de proiectul de renovare de la Curtea de Argeş, Carol şi Elisabeta vin mereu în zonă. Curtea de Argeş li se cuibăreşte în inimă, ţin la locşorul acesta încărcat de istorie la fel de mult ca la Palatul Peleş. Rar găseşti un atât de tihnit "loc de trăit"! Regina îşi instalează un superb atelier de pictură, într-un foişor al palatului, la ultimul etaj. Acolo, numai deschide larg geamul, vară, iarnă, nu contează!, şi se pune să aştearnă pe pânză priveliştea ireal de frumoasă pe care o avea în faţă, zi de zi. Iar în timp ce Carol şi de Nouy lucrează de zor la propria lor ctitorie, Regina Elisabeta lucrează şi ea, în secret, la o capodoperă de un rafinament unic în istoria noastră: un manuscris pictat pe pergament, cu cele douăsprezece Evanghelii ce se citesc în Joia Mare, precum şi Evanghelia Învierii din Sâmbăta Mare. Un nepreţuit odor de 50 de pagini, dichisit cu motive dintre cele mai frumoase, cu textul scris cu litere de aur şi argint. Când e gata Mânăstirea, Regina Elisabeta are cadoul pregătit pentru ziua marii sfinţiri!
Ziua cea mai fericită
Sfinţirea mânăstirii rectitorite de la Curtea de Argeş e ziua cea mai frumoasă din viaţa lui Carol şi a Elisabetei, ziua cea mai frumoasă din istoria Curţii de Argeş. Stilul frust, milităros, al "Jurnalului" lui Carol nu poate ascunde emoţia momentului. "Vreme minunată. Plecat la biserică în ţinută de gală. Procesiune în jurul bisericii, apoi târnosirea, în încheiere liturghia, la care se foloseşte «Evangheliarul» Elisabetei. În faţa treptelor, ţin un frumos discurs, care face o impresie adâncă. 20.000 de oameni în curte! Alecsandri citeşte o poezie. Defilarea trupelor. Promenadă la biserică, plimbare cu trăsura peste podul de pe Argeş, ovaţii. Seara, retragere cu torţe, ovaţii, una dintre cele mai frumoase serbări din România." Mult mai poetică, evocarea Elisabetei întregeşte imaginea unei zile cu adevărat regale, pe măsura istoriei milenare a Curţii de Argeş. "«Evanghelia» mea a slujit la inaugurare, toată lumea a sărutat-o şi mi s-a înfiorat pielea pe mine, văzând că lucrul mâinilor mele a devenit obiect de veneraţie. Episcopul a adus «Evanghelia» în uşa bisericii şi eu întorceam paginile, explicându-le, iar bieţii oameni le sărutau şi mă blagosloveau de o mie de ori. A fost cea mai frumoasă zi din viaţa mea! Un soare strălucitor lumina biserica ideală, cuceritoare, atât de frumoasă, că, intrând în ea, am început să plâng...".
Ctitoria lui Neagoe Basarab, despre care cronicarii vremii scriau că e mai graţioasă decât "Sfânta Sofia" de la Constantinopol, are, din nou, strălucirea de pe vremea Meşterului Manole! Basarabii de la Curtea Domnească şi marii domnitori Neagoe Basarab şi Radu de la Afumaţi, înmormântaţi chiar în biserica Mânăstirii Curtea de Argeş, pot fi mândri de Carol, noul rege al României. Moştenirea vechilor Basarabi e pe mâini bune! Râvna lor de secole n-a fost în zadar. Curtea de Argeş, capitala lor sfântă, e din nou, adevărata capitală a Ţării Româneşti. Ce dovadă mai bună de credinţă faţă de noua lor patrie decât dragostea cu care Carol şi Elisabeta i-au redat Mânăstirii Curtea de Argeş aurul strălucirii pierdute, alegând-o, totodată, ca loc de veci.
Ultima dorinţă
Anii trec, iar Carol şi Elisabeta sunt tot mai ataşaţi de Curtea de Argeş. În 1899, când îşi scrie testamentul, în liniştea Palatului Regal din Bucureşti, Regele Carol îşi aminteşte de călătoriile lui de tinereţe prin Ţara Românească şi îşi aminteşte şi de Curtea de Argeş, "locul cel mai apropiat de cer". "Un loc de murit", cum, cu orgoliul tinereţii, îl descrisese boierilor de la Bucureşti. De va fi să moară, la Curtea de Argeş ar vrea să-şi găsească locul de veci. Sufletul îl trage spre biserica mânăstirii, pe pereţii căreia el şi Regina Elisabeta sunt pictaţi în chip de ctitori. Dar cum ştie că, fiind catolic, nu poate fi înmormântat în biserica mânăstirii, scrie, umil, în testament, doar atât: că ar vrea să fie îngropat cât mai aproape de lăcaşul pe care l-a reclădit. Pe 27 septembrie 1914, când Regele îşi dă ultima suflare, la Sinaia, întreaga Românie aşteaptă, îndoliată, ziarele de a doua zi. "Universul" scoate o ediţie specială cu testamentul lui Carol, iar lumea întreagă află unde vor avea loc funeraliile regale: în fosta capitală a Ţării Româneşti, la Curtea de Argeş!
Refac, dinspre Biserica Domnească înspre Mânăstirea Curtea de Argeş, de la intrarea până la ieşirea din oraş, primul şi ultimul drum al lui Carol, prin fosta capitală a Basarabilor. Ghid îmi e dramaticul "Jurnal de război" al noii Regine, Maria. "Mulţi militari, toate steagurile vechi, mulţi preoţi în veşminte de mare ceremonie. Soarele poleieşte straiele tricolore, o frumuseţe! Cântările lente inspiră o jale adâncă. În jurul nostru, copacii sunt îmbrăcaţi în frumuseţea înflăcărată a toamnei - niciodată nu i-am văzut mai frumoşi, pe fundal sunt mesteceni de un galben auriu, profilaţi pe dealurile de un albastru înceţoşat, iar deasupra cerul e strălucitor, fără urmă de nor, o cupolă azurie".
*
După exact şapte secole, o nouă dinastie îşi află necropola la Curtea de Argeş. Pe lângă cele 13 morminte de la Biserica Domnească, pe lângă mormintele lui Neagoe Basarab şi Radu de la Afumaţi, la Mânăstirea Curtea de Argeş se aşează placa de mormânt a lui Carol, întâiul dintre noii regi ai României. Într-un gest de mare nobleţe, Biserica Ortodoxă îşi dă binecuvântarea pentru îngroparea regelui în biserica mânăstirii pe care o reconstruise. La puţin timp, răpusă de durere, minunata Regină Elisabeta i se alătură, de-a dreapta sa. "Evangheliarul" pictat de regină veghează şi azi mormintele celor doi la Curtea de Argeş. Pe stânga, cum intri în superba biserică, sunt mormintele lui Ferdinand şi al Reginei Maria. Au urmat, amândoi, rugămintea testamentară a lui Carol, care îşi dorea ca fosta capitală a Basarabilor să devină necropolă şi pentru noua dinastie regală a României. Mai încoace, la intrarea în complex, Regina Ana şi Regele Mihai, Principele Mircea, fiul Mariei, şi Carol al II-lea îşi duc şi ei somnul de veci. Mai puţin de doi kilometri distanţă - o plimbare de jumătate de oră într-o zi de vară - despart vechea Biserică Domnească de Mânăstirea Curtea de Argeş. Începutul şi sfârşitul istoriei noastre regale, în matca unui oraş minunat. De la legendarul Negru Vodă până la bunul Rege Mihai, toată istoria regală a României e îngropată - tezaur nepreţuit - la Curtea de Argeş...
Foto: Agerpres - 1