An de an, în preajma sărbătorii din luna august a Sfintei Marii, sute de mii de pelerini vin să se închine la Mânăstirea Nicula, icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului pictate acum trei veacuri de preotul Luca din Iclod. Minunatul chip al Sfintei Fecioare cu Pruncul în braţe a devenit sprijin de viaţă şi de nădejde pentru generaţii la rând de români credincioşi. Fără să fie trecut cu litere roşii în calendarul bisericesc, pelerinajul de la Nicula este un reper istoric al iubirii vii şi adevărate dintre Maica Domnului şi credincioşii ei. O minune adevărată, despre care l-am rugat să vorbească pe părintele arhimandrit Andrei Coroian de la Catedrala ortodoxă din Deva, fost stareţ al Mânăstirii Nicula.
"Era lângă mine, acolo, vie"
- Părinte Andrei, sunteţi călugăr de aproape 30 de ani şi aţi trecut prin multe mânăstiri. Zece ani aţi vieţuit ca monah şi apoi ca stareţ la Nicula, unde se află icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Aş vrea să vă întreb dacă v-aţi simţit acolo altfel decât în celelalte mânăstiri în care aţi fost. Schimbă o icoană atât de puternică locul în care se află? I se simte prezenţa într-un fel special?
- Da, există un har special al locului. Eu am trăit o legătură deosebită cu Maica Domnului după ce am mers la Nicula. Măicuţa a şi intervenit direct în viaţa mea, chemându-mă să merg să mă călugăresc acolo. Nu ştiam dacă să intru într-o mânăstire din Muntenia sau să merg aici, în Ardeal, la Nicula, aşa că mi-am pus în gând să mă rog Maicii Domnului să îmi descopere ce să fac. Noaptea am avut un vis. Se făcea că sunt la slujbă, la Nicula, şi după slujbă toată lumea a intrat la stăreţie, iar eu nu ştiam ce să fac, dacă să merg cu ei sau nu. Şi atunci mi-a apărut Preacurata şi m-a întrebat: "Tu de ce nu intri?" "Pentru că nu sunt hotărât, Măicuţă." "Atunci roagă-te Fiului meu!" Şi tot în vis am început să spun rugăciunea "Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine păcătosul!". După încă o zi de rugăciune, în a doua noapte, l-am visat pe Prea Sfinţitul Vasile Someşanul, care îmi era duhovnic şi care pe atunci era stareţ la Nicula, într-o încăpere plină de o lumină dumnezeiască, în care se afla şi Domnul Hristos. Fiinţa mea şi viaţa toată mi s-au luminat atunci. După aceste două vise, ceva înlăuntrul meu s-a schimbat. Mi s-a limpezit sufletul, fără să vă pot spune cum şi de ce. Am ştiut sigur că eu trebuie să merg călugăr la Nicula, deşi Maica Domnului nu mi-a spus asta direct. Pur şi simplu, am simţit chemarea asta în inimă şi m-am dus de m-am călugărit la Nicula. Când m-am închinat la icoana făcătoare de minuni a Preacuratei, am văzut că Maica Domnului, pe care eu o văzusem în vis, avea chipul exact ca în icoană. Asta mi-a creat o legătură specială cu Fecioara Maria şi am trăit momente deosebite în biserica de acolo, unde făceam slujbe zilnic în faţa icoanei făcătoare de minuni. Cam după doi ani de cântat la strană în faţa ei, am început să o simt pe Maica Domnului ca pe o făptură vie. Au trecut anii şi am înţeles că acolo, la Nicula, Fecioara Maria există aievea, e prezentă cu adevărat. Aveam mare bucurie din rugăciunile pe care le înălţam înaintea ei! Când rămâneam nopţile singur, în biserică, citind la Psaltire, simţeam că stau în faţa ei. Era chiar acolo, lângă mine, vie, şi cred că aşa o simt toţi pelerinii care vin la Nicula. Nu simţeam că stau în faţa unei icoane, ci a unei făpturi vii, care trăia printre noi, vieţuitorii de la Nicula, şi era solidară cu noi. Şi, de câte ori plecam din mânăstire, simţeam un gol în suflet, pentru că o părăseam. Un gol pe care nu îl puteam umple în niciun fel. De aceea, oriunde sunt rânduit să slujesc, aduc cu mine cópii de icoane ale Maicii Domnului, cunoscute drept mari făcătoare de minuni. Nu numai cópii ale celei de la Nicula, ci şi ale altor icoane, din alte părţi ale lumii, mai ales din Sfântul Munte Athos. Şi, de îndată ce le aşez prin biserici, icoanele acestea îmi aduc o mare bucurie. Şi aici, la Deva, am făcut o copie a Maicii Domnului de la Nicula şi o alta a icoanei "Tricherousa", o icoană făcătoare de minuni care a aparţinut Sfântului Ioan Damaschin şi care acum se află la mânăstirea Hilandar din Sfântul Munte Athos. Am adus cópii de icoane făcătoare de minuni nu numai la catedrala din Deva, ci şi în oraş. Le-am răspândit pe la toate bisericile. Le aduc ca să astup vidul care s-a căscat în inima mea, după ce am plecat de la Nicula, de lângă Maica Domnului. Nu-l pot umple, încerc doar să îl suplinesc, iar ceea ce fac mă ajută să simt că Preacurata este pretutindeni, nu numai la Nicula.
"O făptură de necuprins, care însă cuprinde lumea întreagă"
- Părinte, întrucât aţi simţit prezenţa Maicii Domnului vie, şi nu o cunoaşteţi doar din cărţi sau din Scriptură, îndrăznesc să vă întreb cum e? Poate fi aşezată Preacurata în cuvinte?
- E foarte spirituală şi capabilă de multă dragoste, de multă bunătate şi de multă smerenie. E o făptură în care sunt parcă strânse toate sentimentele omeneşti, dar purificate de Duhul Sfânt în cel mai înalt grad. De aceea, iubirea, blândeţea, bucuria ei sunt la cele mai înalte culmi pe care le poate trăi un om. Aşa am simţit-o eu în primii ani de mânăstire la Nicula, când eram sub harul ei. Deşi, aşa cum spune o cântare, ea este mai cuprinzătoare decât cerurile, încât eu nu o pot cuprinde în câteva cuvinte. Dar aşa o văd - ca pe o făptură de necuprins, care însă mă cuprinde, mă îmbrăţişează. Duhovniceşte ea poate îmbrăţişa o biserică, o ţară şi chiar lumea toată şi universul întreg. Acestea nu vi le spun din cărţi. Aşa am simţit-o eu pe Măicuţa în anii aceia de început de la Nicula, când nu ştiam atâta teologie legată de Ea. Eu cred că simplitatea m-a şi ajutat. Iubirea simplă îţi dă trăiri adânci. Nu citisem eu prea multe, dar îi cântam Măicuţei cu tot dragul. Apoi, în timp, am ajuns să strâng şi să citesc orice carte care s-a scris despre ea, pentru că am fost însetat să cunosc toată lucrarea pe care ea a făcut-o pe pământ, atât în vremea cât a trăit printre noi, cât şi după ce s-a înălţat la cer. Am studiat tradiţia bisericii despre Fecioara Maria din iubire, pentru că eu cred că acesta este rostul scrierilor bisericii - să găsim în ele izvoare de lumină şi de trăire. Mi-a rămas adânc în inimă impresia pe care ea a făcut-o asupra sfântului Dionisie Areopagitul, ucenicul Sfântului Apostol Pavel, un filosof care a fost şi primul episcop al Atenei, o impresie care ni s-a păstrat în tradiţie. După ce s-a întâlnit cu Maica Domnului, el i-a scris Sfântului Timotei din Efes - "Iubite frate, vrând să o văd pe aceea care a născut Cuvântul, am mers la Ierusalim. Şi îţi mărturisesc că dacă nu aş fi fost întărit în dogmele învăţate de la preaiubitul nostru dascăl, Sfântul Apostol Pavel, m-aş fi închinat ei ca lui Dumnezeu!". Aşa har, aşa prezenţă avea Maica Domnului! Ea s-a luat la luptă cu tot imperiul răului şi a reuşit să îl biruiască. Sigur, asta şi datorită educaţiei pe care a primit-o din fragedă pruncie, de la Sfinţii Ioachim şi Ana, care au crescut-o spunându-i că ei sunt părinţii ei trupeşti, dar ea este, în fapt, un dar de la Dumnezeu, născută în urma unei minuni, la o vârstă la care niciun cuplu nu mai poate avea copii. Fericitul Augustin spune că dacă Dumnezeu ar vrea să facă o lume nouă, mai bună, ar putea; dacă ar vrea să facă un cer nou, mai frumos, ar putea; dar dacă ar fi să o facă din nou pe Maica Domnului, mai bună, nu ar avea cum. Maica Domnului a reuşit să adune în sine toată credinţa sfinţilor şi a proorocilor, de aceea ea este mai presus de toţi oamenii şi chiar şi decât toate cetele îngereşti. De aici şi rolul ei de mijlocitoare între lume şi Dumnezeu.
"N-am murit, părinte!"
- Părinte Andrei, aţi asistat vreodată, la Nicula, la minuni săvârşite de icoana Maicii Domnului?
O altă minune deosebită s-a petrecut cu o femeie din Constanţa, care a venit adusă în cărucior, în dimineaţa zilei de Bunavestire a anului 1999. Se sărbătoreau trei sute de ani de când plânsese icoana Preasfintei. Noi am făcut taina Sfântului Maslu şi, după slujbă, femeia a început să strige în gura mare: "M-am vindecat! Am venit pe cărucior şi plec pe picioarele mele!" Îşi ducea singură acel cărucior cu care venise!
La final, aş vrea să mai pomenesc de o minune făcută cu un credincios romano-catolic german, domnul Kendig, care a avut o tumoră canceroasă la creier şi a trecut printr-o operaţie care trebuia să dureze şase ore, dar, pentru că a fost dificilă, s-a prelungit la treisprezece. Şi ne povestea acest domn din Germania (eu l-am înregistrat), că pe tot parcursul operaţiei, l-a ţinut de mână o femeie îmbrăcată aşa cum se îmbracă măicuţele ortodoxe, doar că veştmântul ei era alb. Iar el a avut conştiinţa că, de fapt, acea femeie era Maica Domnului de la Nicula. Şi s-a vindecat şi vine, din 1994, în fiecare an la mânăstire, cu o precizie nemţească, să îi mulţumească Sfintei Fecioare. Acestea sunt doar trei dintre vindecările fizice petrecute la Nicula. Au fost mult mai multe, le-am şi strâns într-o carte, dar acestea trei m-au impresionat cel mai mult. Desigur că, pe lângă tămăduirile trupului, la Nicula s-au petrecut şi multe tămăduiri ale sufletului, despre care se vorbeşte mai puţin, pentru că sunt mai tainice. Am întâlnit multe cazuri.
"Pelerinii stau şi se roagă cântând aproape neîntrerupt"
- Odinioară, pelerinajul de la Nicula era compus în majoritate din ţărani din nordul Ardealului. Ce fel de oameni vin astăzi la minunata icoană a Maicii Domnului?
- Oameni de foarte multe feluri, dar, în primul rând, creştini pentru care Maica Domnului e un membru al familiei. De aceea îi şi spun prin cântări: "Am venit Măicuţă, să ne mai vedem/ Să-ţi spunem necazul/ Care-l mai avem." Sunt mii de familii care o simt pe Preasfânta vie şi care vin regulat în pelerinaj, mulţi dintre ei pe jos, trei zile dus şi alte trei zile întors, de la mai bine de o sută de kilometri. Unde îi prinde noaptea, preotul paroh deschide biserica satului şi acolo se odihnesc, unii dintre ei nici măcar nu dorm, cântă tot timpul pricesne. Am cunoscut o bătrână care venise la Nicula 50 de ani la rând pe jos, iar cel mai mic pelerin din grup era un copil de unsprezece ani. Cu trei zile înainte, se umplu toate dealurile dimprejur, iar pelerinii stau şi se roagă cântând aproape neîntrerupt. Te înfiori de atâta credinţă şi frumuseţe. Slujbele curg aproape continuu, zi şi noapte. Mai nimeni nu doarme, pentru că e o stare de har. După ce merg pe jos trei zile, pelerinii înconjoară bisericuţa şi icoana Prea Sfintei, tot aşa, cântând neîntrerupt. Cred că şi de o sută de ori înconjoară biserica! I-am urmărit ani la rând - stăteau treji toată noaptea! Poate că ziua mai aţipesc, dar noaptea, vă spun sigur că nu dorm. Am stat şi eu cu ei, treaz, ca să le cunosc evlavia şi am rămas uimit! Mi-am şi zis că dacă oamenii ăştia s-ar ruga doar aceste şapte zile într-un an, cât fac pelerinajul, apăi le-ar fi de ajuns, la cât se nevoiesc! O nevoinţă mare şi o rugăciune foarte puternică! Eu cred că, datorită rugăciunilor, acest pelerinaj a ajuns atât de amplu.
"Cel mai mare pelerinaj din sud-estul Europei"
- V-aţi întrebat vreodată de ce se petrece tocmai la Nicula acest pelerinaj uriaş, când în ţară sunt multe alte icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului, care au făcut, şi ele, miracole multe şi mari?
- Am două răspunsuri la această întrebare pe care mi-am pus-o şi eu, pentru că, într-adevăr, pelerinajul de la Nicula este cel mai mare pelerinaj făcut în cinstea Maicii Domnului, în toată ortodoxia din sud-estul Europei. La pelerinaj veneau şi stăteau la Nicula cam 4-500.000 de oameni. În 1995, au venit şi au filmat pelerinajul chiar şi de la televiziunea de stat japoneză. Gândiţi-vă că atunci când am fost stareţ, primeam la mânăstire cam 2000 de scrisori pe săptămână, din toată ţara. Eram trei părinţi care le răspundeau. Nu ştiu dacă la ruşi e vreunul mai mare, pentru că nu le cunosc atât de bine pelerinajele, dar în Balcani nu există.
În primul rând, cred că icoana Maicii Domnului de la Nicula are un har aparte între celelalte icoane făcătoare de minuni ale Fecioarei Maria. De la părintele Luca din Iclod, care a zugrăvit această icoană în anul 1681, s-au păstrat în total douăzeci şi două de icoane ale Maicii Domnului, iar din acestea, trei sunt făcătoare de minuni. Eu cred că acest părinte Luca a fost un om cu viaţă sfântă, altminteri nu putea lăsa în urmă trei icoane făcătoare de minuni. Aşadar, avem un părinte-pictor cu o viaţă aparte, iar icoana de la Nicula are şi ea un har aparte. Un al doilea motiv cred că e legat de prigoana contra creştinilor ortodocşi din Ardeal. În secolul al XVIII-lea, aproape toate mânăstirile din Transilvania au fost distruse, ceea ce le-a lăsat credincioşilor ortodocşi un mare gol spiritual, pe care ei l-au umplut cu acest pelerinaj. A fost o imensă tragedie din care ei au renăscut în felul acesta. Iar la renaşterea lor s-a alăturat acum ţara toată, pentru că în prezent, la Nicula vin credincioşi din toate colţurile României. Pelerinajele pot să renască sau măcar să păstreze vie credinţa. Până şi cei care nu vin la biserică şi care aud de acest pelerinaj pot să primească un imbold să vină la biserică, apoi să se roage, să se spovedească şi să se împărtăşească.
- Părinte Andrei, oare există un drum, o "ştiinţă" care să ne apropie de Maica Domnului, ca şi când am simţi-o stăpâna vieţii noastre?
- Nu îţi trebuie multă teologie ca să te apropii de Fecioara Maria. Pentru că ea e, în primul rând, mamă şi nu ai nevoie de ştiinţă pentru a te apropia de mama ta. În dragoste nu ai nevoie de tratate de filosofie. Apoi, ea este o tânără Preasfântă, dar şi foarte frumoasă, pe care nu ai cum să nu o îndrăgeşti. Şi mai este şi o copilă, care, dacă eşti în vârstă, te poate duce cu gândul la copiii tăi. Ce inimă nu se topeşte atunci când ia un copil în braţe? Cum spunea o bătrână venită în pelerinaj: "Tu, copilă, ce dragă îmi eşti!" Aşa că ne putem gândi la ea în aceste trei ipostaze şi vom găsi multe căi pentru a ne apropia de ea. Nu ai nevoie de multă filosofie ca să i te rogi. Să ne rugăm ei pur şi simplu pentru că orice acatist, orice paraclis sau orice cântare este făcută astfel încât să ne dea trăire, dragoste. De aceea şi avem atâta bucurie atunci când ascultăm un paraclis al Maicii Domnului sau un axion sau orice alt imn al bisericii închinat ei.
Istoria miracolului de la Nicula
Trecutul Mânăstirii Nicula coboară până în secolul al XIV-lea, când un sihastru, Nicolae, se nevoieşte aici, împrumutând apoi numele său pădurii, satului şi mânăstirii care avea să ia fiinţă.
* În 1552, apare şi prima atestare istorică a bisericuţei de lemn cu hramul "Sfânta Treime".
* În 1659 documentele menţionează nu numai schitul, ci şi şcoala "împărătească", unde învăţau copiii din satele dimprejur.
* Adevărata intrare a mânăstirii în istorie se petrece în anul 1699, pe 15 februarie, când icoana Maicii Domnului, pictată de părintele Luca din Iclod în 1681, a început să plângă. Douăzeci şi şase de zile a lăcrimat neîntrerupt. Lacrimile izvorau din lemn atât de puternic, încât nu puteau fi şterse şi curgeau pe pământ. Trei preoţi iezuiţi au examinat icoana şi au atestat documentar minunea, care avea să dea naştere celui mai mare pelerinaj închinat Fecioarei Maria din toată ortodoxia.
Foto: Cristian Curte şi Mânăstirea Nicula