Debut cu aplauze şi urale
- Pentru tine şi soţul tău, vara pare să fi început bine. Filmul vostru de debut, "Mo", a fost întâmpinat la avanpremiera de la TIFF cu aplauze şi urale.
- Aşa e. Ştii, eu cu Radu suntem împreună de 15 ani. Ei bine, noi vorbim, ne imaginăm şi visăm la filmul ăsta de 15 ani. Aproape că nu-mi vine să cred că, în sfârşit, l-am dus la bun sfârşit. Din 2014, de când proiectul a ieşit câştigător la Centrul Naţional al Cinematografiei, aproape toată viaţa noastră s-a învârtit în jurul acestui film, tot aşteptând să acoperim bugetul necesar, să îl putem face. Am trăit într-o continuă aşteptare, că ba la primăvară, ba la toamnă, o să începem filmările. Abia îl născusem pe băieţelul nostru, Vlad, şi-mi făceam probleme că n-o să pot filma, că alăptez. Şi uite că, până la premieră, Vlad a făcut cinci ani. Când am ajuns cu filmul în festival, noi doi eram pur şi simplu bucuroşi că filmul există, după toate piedicile, după toate clipele în care ne-am temut că nu vom avea bani, că n-o să ne ajungă zilele, că o să filmăm prost... Un travaliu de ani de zile fusese dus la bun sfârşit. Nici nu aveam alte aşteptări. Stăteam acolo, în sală, distruşi efectiv de emoţii, am crezut că murim la fiecare scenă. Habar nu aveam încotro o va lua sala aia de 800 de oameni, ce reacţii vor fi. Şi apoi s-a întâmplat pur şi simplu. Sala a izbucnit în aplauze şi urale, care nu se mai terminau. Clujenii ne-au primit cu atâta căldură, că şi noi am rămas surprinşi.
Fuga de pe micul ecran
- Aş zice că nu doar clujenii... Filmul tocmai a fost selectat la Festivalul de la Sarajevo şi a avut parte de cronici foarte bune, una din ele publicată în faimoasa revistă americană "Variety". A fost o surpriză pentru toată lumea, cu atât mai mult cu cât şi tu, şi Radu aveaţi în spate un lung istoric în televiziune. A fost uşor saltul ăsta, de la micul la marele ecran?
- Radu a terminat Regie, a făcut câteva scurtmetraje cu care a avut un frumos traseu festivalier, dar nu a mai apucat să-şi facă primul lung metraj, pentru că a intrat foarte repede în televiziune. A fost în primul val de regizori intraţi în TV. Pentru el, a fost o experienţă foarte bună, foarte mişto, de care s-a lăsat purtat, dar care de la un punct încolo, l-a şi mâncat. Acum zece ani, a reuşit să se rupă de televiziune. S-a retras să se cureţe de toate clişeele de TV, să-şi regăsească liniştea, stilul, să se elibereze de presiunea ratingului. Şi s-a apucat de scris. S-a întors, practic, într-o zonă pe care o abandonase. Cât despre mine, retragerea mea s-a făcut treptat. Practic, când am rămas însărcinată cu Vlad, am cerut o pauză din TV, cu rugămintea de a mă înţelege, fiindcă îmi doream să petrec perioada aia în linişte. Doar că, după ce am născut, nu am mai simţit nevoia să mă întorc. Făcusem destulă televiziune toată viaţa mea. În timp, mi-am câştigat independenţa financiară cu blogul meu şi cu proiectele de social media. Lejeritatea asta financiară pe care mi-o dă online-ul îmi permite să fac teatru şi film, fără stresul că nu am cu ce trăi de pe o zi pe alta. Televiziunea nu-ţi permite să mai faci nimic altceva. Când făceam seriale, eram de dimineaţă până seara în Buftea, pe platou.
"Radu a crezut ca nimeni altul în mine, iar eu am crezut ca nimeni alta în el"
- A fost şi pentru voi, ca parteneri de viaţă, un test filmul ăsta? Nu s-au amestecat prea mult munca şi dragostea, de la un punct încolo?
- Ba s-au amestecat şi într-un fel a fost un test, dar unul căruia cred că i-am făcut faţă foarte bine. Cum îţi ziceam şi la începutul interviului, ne doream de 15 ani să facem filmul ăsta, pentru noi e mai mult decât un film. Dacă ne-a ieşit, e şi pentru că Radu a crezut ca nimeni altul în mine, a crezut mai mult decât am crezut eu însămi în mine în anumite momente, iar eu am crezut ca nimeni alta în el. Radu chiar şi-a asumat nişte riscuri ca să-mi dea mie rolul principal. Era filmul lui de debut, ar fi putut să-l dea unui actor verificat, cu cotă mare, care să-i ridice filmul. Doar că Radu de la bun început a scris filmul ăsta cu gândul la mine şi la Răzvan Vasilescu şi şi-a dorit să păstreze proiectul aşa.
- Umblă vorba că aţi filmat totul în doar 14 zile, o perioadă-record. Cum aţi reuşit?
- Am fost constrânşi, fiindcă nu aveam buget decât pentru două săptămâni. Ca să ne descurcăm, am făcut foarte multe repetiţii înainte, până ne-au devenit foarte clare intenţiile. Dar apoi, pe platou, am lăsat lucrurile să curgă la modul organic, am avut libertate. Radu nu a repetat dinainte cu noi, dar a avut marea inspiraţie să filmeze în ordine cronologică, iar tensiunea a crescut în mod natural. De asta nici n-am prea simţit că zilele au fost puţine. A fost multă presiune pe mine, nu voiam să-l trag în jos. Dar până la urmă, cred că ne-am ajutat unul pe altul enorm. Şi pe set şi în afara setului. Iar echipa a fost absolut extraordinară. "Unită" ar părea un cuvânt slab pentru ce era între noi. Eram cu toţii «întru» acelaşi scop. Sper să nu mai treacă 15 ani până la următorul film.
- Tu şi Radu sunteţi un cuplu foarte longeviv. Cum v-aţi întâlnit?
- Ne-am cunoscut lucrând în televiziune şi, la un moment dat, după vreo doi ani de lucru împreună, s-a întâmplat să ne îndrăgostim. Şi uite-ne, suntem încă împreună. Cum? Nu ştiu, nu prea pot să vorbesc despre asta, fiindcă nu e o reţetă, ceva ce se aplică tuturor. Cred că semănăm pe dinăuntru foarte tare. Şi mai cred că ne-am lăsat în pace, nu ne-am schimbat niciunul de dragul celuilalt. Am fost sinceri şi autentici şi am intrat în relaţia asta foarte curaţi, cu mare încredere unul în celălalt. Uite că am ajuns să împlinim 15 ani de relaţie, în ciuda tuturor aşteptărilor din jurul nostru. Nimeni nu ne dădea şanse, nici familia, nici chiar prietenii cei mai apropiaţi. Dar între noi era ceva aşa de puternic, credeam aşa de tare în relaţia asta, încât mi se părea ridicol că ei nu văd. Poate, din exterior, şi eu aş fi judecat la fel. Gândiţi-vă că încă nu împlinisem 19 ani când ne-am mutat împreună, iar el avea deja 36. În acelaşi timp, totuşi, eu nu eram o fată de 18 ani, eram mult mai matură, eram un copil crescut între adulţi. Eu, la vârsta pe care o are Vlad acum, mergeam singură în turnee şi mă spălam singură.
"Aş fi murit de ruşine să se dea o dublă din cauza mea"
- Ce-i drept, eşti pe sticlă de când te ştii, tu chiar ai crescut pe platourile de filmare. Ba ţi s-a dus şi vestea că eşti foarte muncitoare. De unde moşteneşti seriozitatea asta, Dana?
- Habar nu am, aşa am fost crescută, aşa m-am format, aşa cred că s-a format toată generaţia noastră. Noi nu ne plângeam, noi ne rezolvam problemele singuri, n-am fost copii răsfăţaţi. Am fost copil cuminte şi la şcoală, învăţam bine, mergeam la olimpiade, la concursuri. Am terminat liceul şefă de promoţie. Iar când lucram, pur şi simplu nu concepeam să nu fiu serioasă. Când filmam pentru "Abracadabra", stăteam trei luni de zile la mare singură, părinţii ne vizitau doar din când în când. Sigur că era o atmosferă de joacă foarte plăcută, de care erau responsabili Ruxandra Ion şi Marian Râlea. Dar, de fapt, era tot o muncă. Era un job pentru care aveam o responsabilitate, exact ca un adult. În fiecare seară, mă duceam singură la intrarea în hotel, unde era afişat programul, şi mă uitam la ce oră am prima secvenţă. În fiecare zi, fără să-mi zică nimeni, mergeam singură în cameră să-mi învăţ textul pentru a doua zi. Nu exista să merg pe platou şi să nu ştiu replicile. Aş fi murit de ruşine să se dea o dublă din cauza mea, că nu m-am culcat la timp şi am încurcat cuvintele. Aşa am fost noi educaţi sau poate aşa a fost felul meu de-a fi. Părinţii mei nu m-au pregătit pentru cariera asta, nici n-aveau cum. Erau ingineri chimişti, n-aveau nicio legătură cu zona artistică. Dar şi-au dorit să le ofere copiilor lor cât mai multe opţiuni în afara şcolii. Fratele meu cel mare a făcut scrimă, iar eu şi cu celălalt frate mergeam de mici la Minisong. În 1993, după ce a murit fondatorul grupului, Ioan Luchian Mihalea, câţiva copii din Minisong au fost selectaţi pentru un spectacol de teatru. Acolo m-au văzut cei de la ProTV şi aşa am ajuns la Abracadabra. Lucrurile au mers cumva de la sine, ei m-au susţinut, dar n-au văzut-o ca pe o posibilă carieră pentru mine.
- Dar tu, în tot tăvălugul ăsta de întâmplări fericite din viaţa ta, ai mai apucat să te gândeşti ce-ţi doreşti, de fapt, să faci?
- Nu. Târziu am început să-mi pun întrebarea cum ar fi fost lucrurile pentru mine, dacă nu aş fi intrat aşa devreme în televiziune. Răspunsul e că nu ştiu. În liceu, fiecare profesor vedea că performez la materia lui şi trăgea de mine în direcţia aia. Poate din cauza asta, mult timp m-a copleşit sentimentul că nu fac destul. Că mă joc. Că mai bine aş fi făcut medicina, să salvez vieţi. Că actoria nu ajută pe nimeni, în fond. Mi-au trebuit nişte ani să accept că ăsta e drumul meu şi că e loc pentru toate pe lumea asta. Că e nevoie de toate. Asta e ceea ce simt că pot să fac, să performez în zona asta a actoriei. Am avut şi norocul să pot să testez lucruri şi proiecte la o vârstă fragedă. Rodajul în TV a fost incredibil de bine venit. E o şcoală, orice s-ar zice, nu doar din punct de vedere profesional. De pildă, cât eram la liceu, eu prezentam vremea la ProTV. În fiecare zi, după ore, mergeam în televiziune şi-mi făceam treaba. Lucrurile astea m-au antrenat. Mi-au dat foarte mult...
"Am trăit cu «Abracadabra» experienţe minunate, pentru care sunt foarte recunoscătoare"
- Dar ţi-au şi luat probabil ceva...
- Mi-au luat din timpul pe care l-aş fi putut petrece cu fraţii mei. Mi-au luat din timpul de hobby-uri. Sunt unele lucruri pe care le-am ratat complet. Eu n-am avut, ca alţi adolescenţi, muzica mea, casetele mele. N-aveam timp să ascult, să caut, să descopăr. În puţinul timp care-mi rămânea, trebuia să învăţ. Profesorii erau cu ochii pe mine, toţi. Şi-aşa lipseam enorm de mult de la şcoală, ca să merg la filmări. Mama se ocupa să-mi ia temele, îmi suna în fiecare seară colegele. Deja vorbea la plural, le întreba: "Ce avem pentru mâine?". Eu nu-mi permiteam să merg nepregătită la şcoală, dacă aveam cinci materii într-o zi, ştiam că sunt scoasă la lecţie la toate cinci, ca să-mi poată pune notă. Dacă nu m-aş fi organizat foarte bine, n-aş fi făcut faţă. Noroc că aveam o memorie foarte bună, pe care mi-o antrenasem şi pe platoul de filmare. A fost marea calitate a copilăriei mele. N-am avut parte nici de petreceri şi distracţii, dar măcar pe alea nu le regret. Chiar dacă n-aveam timp de tabere şi excursii cu colegii de şcoală, n-am suferit, în comunitatea noastră de la "Abracadabra" aveam distracţii destule. Am trăit cu "Abracadabra" experienţe minunate, pentru care sunt foarte recunoscătoare.
- Şi apoi, ai avut o independenţă financiară de mic copil, care te-a format. Nu-i puţin lucru.
- Când eram copil, nu mi se dădeau banii pe mână, dar ştiam ce înseamnă un salariu, semnam lunar pentru banii câştigaţi. Şi cel mai bun exerciţiu a fost că, în toate lunile alea petrecute la mare, aveam o diurnă. Ştiam că din banii ăia trebuie să mănânc. Era treaba mea dacă mâncam ceva bun sau mi-i cheltuiam la păcănele şi mâncam în cameră supă la plic, făcută cu fierbătorul. Mi-am dat seama repede că nu-mi place supa la plic, aşa că am decis să nu dau banii pe prostii. Eram chiar recunoscută în echipă pentru economiile mele, reuşeam să pun bani deoparte şi pentru acasă, ajunseseră adulţii să se împrumute de la mine. A existat un moment greu în viaţa familiei mele, când ai mei au divorţat şi, pentru un timp, am trăit cu mama într-o garsonieră, când banii pe care îi aduceam eu chiar contau.
"Nu cheltui bani pe maşini, nu cheltui bani pe bijuterii, dar călătoresc foarte mult"
- Cine te urmăreşte pe Instagram ştie că marea ta pasiune sunt călătoriile. Nu prea te prinde omul pe-acasă, eşti mereu prin ţări îndepărtate.
- Aşa e, e unul din puţinele lucruri care îmi fac mare, mare plăcere şi mă bucur că-mi permit să îl accesez. Nu cheltui bani pe maşini, nu cheltui bani pe bijuterii, dar călătoresc foarte mult. Caut zone care să nu fie turistice neapărat, unde să mai pot călători cu rucsacul în spate. Când sunt departe, mă rup de lume, mă simt cu adevărat liberă. Acolo sunt, pur şi simplu, nimeni, departe de orice presiune de a fi în vreun fel şi de standardele ridicate pe care cred că mi le pun singură. Sunt în contact cu realitatea adevărată. Îmi dau pur şi simplu reset, rup total legătura cu viaţa mea obişnuită şi confortabilă. După ce călătoreşti cu trenul prin India, îţi dai seama că ai nevoie de foarte puţine lucruri pe lume, n-ai nevoie nici de cafeaua de dimineaţă. După nuntă, am stat o lună de miere cu rulota prin Europa. Aveam loc doar de cinci umeraşe. Vlad, pe care l-am luat cu noi peste tot, a trăit atâtea experienţe! A stat şi-n hoteluri scumpe, dar şi la cort sau în bungalow-uri, în Sri Lanka, a mâncat de peste tot şi a văzut nenumărate feluri de a trăi.
"Vine din urmă o generaţie pe care eu n-o mai înţeleg"
- Când te-am cunoscut, te-am auzit vorbind despre pericolul pe care social media îl reprezintă, despre dorinţa ta de a ieşi din online. M-a frapat, gândindu-mă la cei aproape 400.000 de followeri pe care îi ai. Până la urmă, din asta trăieşti, nu?
- Da, dar eu am stat să mă gândesc în ultima vreme de câte ori intru pe Instagram, fiindcă am job-ul ăsta şi trebuie să postez ceva. Şi de câte ori intru, ca să văd ce fac alţii. Şi, sincer, intru tot mai rar în calitate de consumator. Or, eu nu pot să mă prefac nici pe Instagram, nici pe blog. Eu vorbesc pentru oameni ca mine, care şi ei au ajuns să se sature de social media, oameni care au crescut odată cu mine, care au şi ei aceleaşi valori. La 19 ani, mă interesau hainele şi scriam despre haine. Acum scriu despre cum îmi educ copilul. Ce spuneam atunci e că simt că oamenii ca mine se vor îndepărta de social media. Vine din urmă o generaţie pe care eu, una, nu o mai înţeleg. Am încredere că în viitor vom lăsa online-ul deoparte şi ne vom întâlni tot mai des faţă în faţă. Deja am iniţiat unele întâlniri cu oameni care mă urmăresc. Şi, de fiecare dată, s-au legat discuţii foarte interesante.
- Cum reuşeşti să-ţi păstrezi motivaţia între atâtea proiecte, în aşteptarea rolurilor?
- Până acum, am evitat frustrările, fiind activă în foarte multe zone. Partea asta de blogging, din care trăiesc, îmi ia destul de mult timp. Toată lumea crede că dacă devii independent şi eşti propriul tău manager, ai mai mult timp. De fapt, eşti păcălit, nu mai ştii care e timpul tău şi timpul de lucru. Nicio zi nu mai e cu adevărat liberă. Uneori, stau şi beau o cafea şi mă simt vinovată: nu mai bine făceam nişte poze sau editam videoul ăla? Alteori, mă trezesc că scriu un articol la 1 noaptea. În fine, cert e că blogging-ul m-a ţinut la suprafaţă, în momentele mele de nesiguranţă. Cel mai greu mi-a fost când am ieşit din TV. Abia intrasem în teatru. Eram aşa, între lumi, parcă nu eram nicăieri. Dar anul ăsta parcă s-au aşezat toate. Întâi, s-a întâmplat "Proof", în regia lui Andrei şi a Andreei Grosu, un spectacol greu, cu miză mare, fiindcă după mulţi ani, jucam din nou alături de Marian Râlea. Trebuia să iasă bine şi să nu dezamăgesc. "Proof" a fost un proiect bun, pe care l-am aşteptat ani de zile, la care am avut cronici foarte bune. Şi apoi, a fost filmul ăsta care pentru mine e aur curat. M-a ridicat în primul rând în ochii mei. Am primit nişte confirmări de care chiar aveam nevoie. Acum, simt că pot merge liniştită mai departe.