Debut cu aplauze și urale
- Pentru tine și soțul tău, vara pare să fi început bine. Filmul vostru de debut, "Mo", a fost întâmpinat la avanpremiera de la TIFF cu aplauze și urale.
- Așa e. Știi, eu cu Radu suntem împreună de 15 ani. Ei bine, noi vorbim, ne imaginăm și visăm la filmul ăsta de 15 ani. Aproape că nu-mi vine să cred că, în sfârșit, l-am dus la bun sfârșit. Din 2014, de când proiectul a ieșit câștigător la Centrul Național al Cinematografiei, aproape toată viața noastră s-a învârtit în jurul acestui film, tot așteptând să acoperim bugetul necesar, să îl putem face. Am trăit într-o continuă așteptare, că ba la primăvară, ba la toamnă, o să începem filmările. Abia îl născusem pe băiețelul nostru, Vlad, și-mi făceam probleme că n-o să pot filma, că alăptez. Și uite că, până la premieră, Vlad a făcut cinci ani. Când am ajuns cu filmul în festival, noi doi eram pur și simplu bucuroși că filmul există, după toate piedicile, după toate clipele în care ne-am temut că nu vom avea bani, că n-o să ne ajungă zilele, că o să filmăm prost... Un travaliu de ani de zile fusese dus la bun sfârșit. Nici nu aveam alte așteptări. Stăteam acolo, în sală, distruși efectiv de emoții, am crezut că murim la fiecare scenă. Habar nu aveam încotro o va lua sala aia de 800 de oameni, ce reacții vor fi. Și apoi s-a întâmplat pur și simplu. Sala a izbucnit în aplauze și urale, care nu se mai terminau. Clujenii ne-au primit cu atâta căldură, că și noi am rămas surprinși.
Fuga de pe micul ecran
- Aș zice că nu doar clujenii... Filmul tocmai a fost selectat la Festivalul de la Sarajevo și a avut parte de cronici foarte bune, una din ele publicată în faimoasa revistă americană "Variety". A fost o surpriză pentru toată lumea, cu atât mai mult cu cât și tu, și Radu aveați în spate un lung istoric în televiziune. A fost ușor saltul ăsta, de la micul la marele ecran?
- Radu a terminat Regie, a făcut câteva scurtmetraje cu care a avut un frumos traseu festivalier, dar nu a mai apucat să-și facă primul lung metraj, pentru că a intrat foarte repede în televiziune. A fost în primul val de regizori intrați în TV. Pentru el, a fost o experiență foarte bună, foarte mișto, de care s-a lăsat purtat, dar care de la un punct încolo, l-a și mâncat. Acum zece ani, a reușit să se rupă de televiziune. S-a retras să se curețe de toate clișeele de TV, să-și regăsească liniștea, stilul, să se elibereze de presiunea ratingului. Și s-a apucat de scris. S-a întors, practic, într-o zonă pe care o abandonase. Cât despre mine, retragerea mea s-a făcut treptat. Practic, când am rămas însărcinată cu Vlad, am cerut o pauză din TV, cu rugămintea de a mă înțelege, fiindcă îmi doream să petrec perioada aia în liniște. Doar că, după ce am născut, nu am mai simțit nevoia să mă întorc. Făcusem destulă televiziune toată viața mea. În timp, mi-am câștigat independența financiară cu blogul meu și cu proiectele de social media. Lejeritatea asta financiară pe care mi-o dă online-ul îmi permite să fac teatru și film, fără stresul că nu am cu ce trăi de pe o zi pe alta. Televiziunea nu-ți permite să mai faci nimic altceva. Când făceam seriale, eram de dimineață până seara în Buftea, pe platou.
"Radu a crezut ca nimeni altul în mine, iar eu am crezut ca nimeni alta în el"
- A fost și pentru voi, ca parteneri de viață, un test filmul ăsta? Nu s-au amestecat prea mult munca și dragostea, de la un punct încolo?
- Ba s-au amestecat și într-un fel a fost un test, dar unul căruia cred că i-am făcut față foarte bine. Cum îți ziceam și la începutul interviului, ne doream de 15 ani să facem filmul ăsta, pentru noi e mai mult decât un film. Dacă ne-a ieșit, e și pentru că Radu a crezut ca nimeni altul în mine, a crezut mai mult decât am crezut eu însămi în mine în anumite momente, iar eu am crezut ca nimeni alta în el. Radu chiar și-a asumat niște riscuri ca să-mi dea mie rolul principal. Era filmul lui de debut, ar fi putut să-l dea unui actor verificat, cu cotă mare, care să-i ridice filmul. Doar că Radu de la bun început a scris filmul ăsta cu gândul la mine și la Răzvan Vasilescu și și-a dorit să păstreze proiectul așa.
- Umblă vorba că ați filmat totul în doar 14 zile, o perioadă-record. Cum ați reușit?
- Am fost constrânși, fiindcă nu aveam buget decât pentru două săptămâni. Ca să ne descurcăm, am făcut foarte multe repetiții înainte, până ne-au devenit foarte clare intențiile. Dar apoi, pe platou, am lăsat lucrurile să curgă la modul organic, am avut libertate. Radu nu a repetat dinainte cu noi, dar a avut marea inspirație să filmeze în ordine cronologică, iar tensiunea a crescut în mod natural. De asta nici n-am prea simțit că zilele au fost puține. A fost multă presiune pe mine, nu voiam să-l trag în jos. Dar până la urmă, cred că ne-am ajutat unul pe altul enorm. Și pe set și în afara setului. Iar echipa a fost absolut extraordinară. "Unită" ar părea un cuvânt slab pentru ce era între noi. Eram cu toții «întru» același scop. Sper să nu mai treacă 15 ani până la următorul film.
- Tu și Radu sunteți un cuplu foarte longeviv. Cum v-ați întâlnit?
- Ne-am cunoscut lucrând în televiziune și, la un moment dat, după vreo doi ani de lucru împreună, s-a întâmplat să ne îndrăgostim. Și uite-ne, suntem încă împreună. Cum? Nu știu, nu prea pot să vorbesc despre asta, fiindcă nu e o rețetă, ceva ce se aplică tuturor. Cred că semănăm pe dinăuntru foarte tare. Și mai cred că ne-am lăsat în pace, nu ne-am schimbat niciunul de dragul celuilalt. Am fost sinceri și autentici și am intrat în relația asta foarte curați, cu mare încredere unul în celălalt. Uite că am ajuns să împlinim 15 ani de relație, în ciuda tuturor așteptărilor din jurul nostru. Nimeni nu ne dădea șanse, nici familia, nici chiar prietenii cei mai apropiați. Dar între noi era ceva așa de puternic, credeam așa de tare în relația asta, încât mi se părea ridicol că ei nu văd. Poate, din exterior, și eu aș fi judecat la fel. Gândiți-vă că încă nu împlinisem 19 ani când ne-am mutat împreună, iar el avea deja 36. În același timp, totuși, eu nu eram o fată de 18 ani, eram mult mai matură, eram un copil crescut între adulți. Eu, la vârsta pe care o are Vlad acum, mergeam singură în turnee și mă spălam singură.
"Aș fi murit de rușine să se dea o dublă din cauza mea"
- Ce-i drept, ești pe sticlă de când te știi, tu chiar ai crescut pe platourile de filmare. Ba ți s-a dus și vestea că ești foarte muncitoare. De unde moștenești seriozitatea asta, Dana?
- Habar nu am, așa am fost crescută, așa m-am format, așa cred că s-a format toată generația noastră. Noi nu ne plângeam, noi ne rezolvam problemele singuri, n-am fost copii răsfățați. Am fost copil cuminte și la școală, învățam bine, mergeam la olimpiade, la concursuri. Am terminat liceul șefă de promoție. Iar când lucram, pur și simplu nu concepeam să nu fiu serioasă. Când filmam pentru "Abracadabra", stăteam trei luni de zile la mare singură, părinții ne vizitau doar din când în când. Sigur că era o atmosferă de joacă foarte plăcută, de care erau responsabili Ruxandra Ion și Marian Râlea. Dar, de fapt, era tot o muncă. Era un job pentru care aveam o responsabilitate, exact ca un adult. În fiecare seară, mă duceam singură la intrarea în hotel, unde era afișat programul, și mă uitam la ce oră am prima secvență. În fiecare zi, fără să-mi zică nimeni, mergeam singură în cameră să-mi învăț textul pentru a doua zi. Nu exista să merg pe platou și să nu știu replicile. Aș fi murit de rușine să se dea o dublă din cauza mea, că nu m-am culcat la timp și am încurcat cuvintele. Așa am fost noi educați sau poate așa a fost felul meu de-a fi. Părinții mei nu m-au pregătit pentru cariera asta, nici n-aveau cum. Erau ingineri chimiști, n-aveau nicio legătură cu zona artistică. Dar și-au dorit să le ofere copiilor lor cât mai multe opțiuni în afara școlii. Fratele meu cel mare a făcut scrimă, iar eu și cu celălalt frate mergeam de mici la Minisong. În 1993, după ce a murit fondatorul grupului, Ioan Luchian Mihalea, câțiva copii din Minisong au fost selectați pentru un spectacol de teatru. Acolo m-au văzut cei de la ProTV și așa am ajuns la Abracadabra. Lucrurile au mers cumva de la sine, ei m-au susținut, dar n-au văzut-o ca pe o posibilă carieră pentru mine.
- Dar tu, în tot tăvălugul ăsta de întâmplări fericite din viața ta, ai mai apucat să te gândești ce-ți dorești, de fapt, să faci?
- Nu. Târziu am început să-mi pun întrebarea cum ar fi fost lucrurile pentru mine, dacă nu aș fi intrat așa devreme în televiziune. Răspunsul e că nu știu. În liceu, fiecare profesor vedea că performez la materia lui și trăgea de mine în direcția aia. Poate din cauza asta, mult timp m-a copleșit sentimentul că nu fac destul. Că mă joc. Că mai bine aș fi făcut medicina, să salvez vieți. Că actoria nu ajută pe nimeni, în fond. Mi-au trebuit niște ani să accept că ăsta e drumul meu și că e loc pentru toate pe lumea asta. Că e nevoie de toate. Asta e ceea ce simt că pot să fac, să performez în zona asta a actoriei. Am avut și norocul să pot să testez lucruri și proiecte la o vârstă fragedă. Rodajul în TV a fost incredibil de bine venit. E o școală, orice s-ar zice, nu doar din punct de vedere profesional. De pildă, cât eram la liceu, eu prezentam vremea la ProTV. În fiecare zi, după ore, mergeam în televiziune și-mi făceam treaba. Lucrurile astea m-au antrenat. Mi-au dat foarte mult...
"Am trăit cu «Abracadabra» experiențe minunate, pentru care sunt foarte recunoscătoare"
- Dar ți-au și luat probabil ceva...
- Mi-au luat din timpul pe care l-aș fi putut petrece cu frații mei. Mi-au luat din timpul de hobby-uri. Sunt unele lucruri pe care le-am ratat complet. Eu n-am avut, ca alți adolescenți, muzica mea, casetele mele. N-aveam timp să ascult, să caut, să descopăr. În puținul timp care-mi rămânea, trebuia să învăț. Profesorii erau cu ochii pe mine, toți. Și-așa lipseam enorm de mult de la școală, ca să merg la filmări. Mama se ocupa să-mi ia temele, îmi suna în fiecare seară colegele. Deja vorbea la plural, le întreba: "Ce avem pentru mâine?". Eu nu-mi permiteam să merg nepregătită la școală, dacă aveam cinci materii într-o zi, știam că sunt scoasă la lecție la toate cinci, ca să-mi poată pune notă. Dacă nu m-aș fi organizat foarte bine, n-aș fi făcut față. Noroc că aveam o memorie foarte bună, pe care mi-o antrenasem și pe platoul de filmare. A fost marea calitate a copilăriei mele. N-am avut parte nici de petreceri și distracții, dar măcar pe alea nu le regret. Chiar dacă n-aveam timp de tabere și excursii cu colegii de școală, n-am suferit, în comunitatea noastră de la "Abracadabra" aveam distracții destule. Am trăit cu "Abracadabra" experiențe minunate, pentru care sunt foarte recunoscătoare.
- Și apoi, ai avut o independență financiară de mic copil, care te-a format. Nu-i puțin lucru.
- Când eram copil, nu mi se dădeau banii pe mână, dar știam ce înseamnă un salariu, semnam lunar pentru banii câștigați. Și cel mai bun exercițiu a fost că, în toate lunile alea petrecute la mare, aveam o diurnă. Știam că din banii ăia trebuie să mănânc. Era treaba mea dacă mâncam ceva bun sau mi-i cheltuiam la păcănele și mâncam în cameră supă la plic, făcută cu fierbătorul. Mi-am dat seama repede că nu-mi place supa la plic, așa că am decis să nu dau banii pe prostii. Eram chiar recunoscută în echipă pentru economiile mele, reușeam să pun bani deoparte și pentru acasă, ajunseseră adulții să se împrumute de la mine. A existat un moment greu în viața familiei mele, când ai mei au divorțat și, pentru un timp, am trăit cu mama într-o garsonieră, când banii pe care îi aduceam eu chiar contau.
"Nu cheltui bani pe mașini, nu cheltui bani pe bijuterii, dar călătoresc foarte mult"
- Cine te urmărește pe Instagram știe că marea ta pasiune sunt călătoriile. Nu prea te prinde omul pe-acasă, ești mereu prin țări îndepărtate.
- Așa e, e unul din puținele lucruri care îmi fac mare, mare plăcere și mă bucur că-mi permit să îl accesez. Nu cheltui bani pe mașini, nu cheltui bani pe bijuterii, dar călătoresc foarte mult. Caut zone care să nu fie turistice neapărat, unde să mai pot călători cu rucsacul în spate. Când sunt departe, mă rup de lume, mă simt cu adevărat liberă. Acolo sunt, pur și simplu, nimeni, departe de orice presiune de a fi în vreun fel și de standardele ridicate pe care cred că mi le pun singură. Sunt în contact cu realitatea adevărată. Îmi dau pur și simplu reset, rup total legătura cu viața mea obișnuită și confortabilă. După ce călătorești cu trenul prin India, îți dai seama că ai nevoie de foarte puține lucruri pe lume, n-ai nevoie nici de cafeaua de dimineață. După nuntă, am stat o lună de miere cu rulota prin Europa. Aveam loc doar de cinci umerașe. Vlad, pe care l-am luat cu noi peste tot, a trăit atâtea experiențe! A stat și-n hoteluri scumpe, dar și la cort sau în bungalow-uri, în Sri Lanka, a mâncat de peste tot și a văzut nenumărate feluri de a trăi.
"Vine din urmă o generație pe care eu n-o mai înțeleg"
- Când te-am cunoscut, te-am auzit vorbind despre pericolul pe care social media îl reprezintă, despre dorința ta de a ieși din online. M-a frapat, gândindu-mă la cei aproape 400.000 de followeri pe care îi ai. Până la urmă, din asta trăiești, nu?
- Da, dar eu am stat să mă gândesc în ultima vreme de câte ori intru pe Instagram, fiindcă am job-ul ăsta și trebuie să postez ceva. Și de câte ori intru, ca să văd ce fac alții. Și, sincer, intru tot mai rar în calitate de consumator. Or, eu nu pot să mă prefac nici pe Instagram, nici pe blog. Eu vorbesc pentru oameni ca mine, care și ei au ajuns să se sature de social media, oameni care au crescut odată cu mine, care au și ei aceleași valori. La 19 ani, mă interesau hainele și scriam despre haine. Acum scriu despre cum îmi educ copilul. Ce spuneam atunci e că simt că oamenii ca mine se vor îndepărta de social media. Vine din urmă o generație pe care eu, una, nu o mai înțeleg. Am încredere că în viitor vom lăsa online-ul deoparte și ne vom întâlni tot mai des față în față. Deja am inițiat unele întâlniri cu oameni care mă urmăresc. Și, de fiecare dată, s-au legat discuții foarte interesante.
- Cum reușești să-ți păstrezi motivația între atâtea proiecte, în așteptarea rolurilor?
- Până acum, am evitat frustrările, fiind activă în foarte multe zone. Partea asta de blogging, din care trăiesc, îmi ia destul de mult timp. Toată lumea crede că dacă devii independent și ești propriul tău manager, ai mai mult timp. De fapt, ești păcălit, nu mai știi care e timpul tău și timpul de lucru. Nicio zi nu mai e cu adevărat liberă. Uneori, stau și beau o cafea și mă simt vinovată: nu mai bine făceam niște poze sau editam videoul ăla? Alteori, mă trezesc că scriu un articol la 1 noaptea. În fine, cert e că blogging-ul m-a ținut la suprafață, în momentele mele de nesiguranță. Cel mai greu mi-a fost când am ieșit din TV. Abia intrasem în teatru. Eram așa, între lumi, parcă nu eram nicăieri. Dar anul ăsta parcă s-au așezat toate. Întâi, s-a întâmplat "Proof", în regia lui Andrei și a Andreei Grosu, un spectacol greu, cu miză mare, fiindcă după mulți ani, jucam din nou alături de Marian Râlea. Trebuia să iasă bine și să nu dezamăgesc. "Proof" a fost un proiect bun, pe care l-am așteptat ani de zile, la care am avut cronici foarte bune. Și apoi, a fost filmul ăsta care pentru mine e aur curat. M-a ridicat în primul rând în ochii mei. Am primit niște confirmări de care chiar aveam nevoie. Acum, simt că pot merge liniștită mai departe.