- S-au scris biblioteci întregi despre viaţa lui Mihai Eminescu. Unele întâmplări sunt binecunoscute, altele mai puţin. Copilăria lui, de pildă, ţine mai mult de vrajă decât de realitate. Ca să-i găseşti urmele, trebuie să le cauţi prin iarba timpului, care a crescut peste ele, prin ocolul de soare al satului care îi poartă şi azi amintirea şi, mai ales, în iluminarea cu care oamenii locului vorbesc despre copilul Mihai. S-au şters urmele, dar nu chiar toate. Am trăit o bucurie uriaşă, să mai aflăm câte un firicel de biografie, străbătând magic, precum o cometă, spaţiul copilăriei din Ipoteşti -
Mătuşile maici de la Agafton
Câinii aciuaţi pe lângă Mânăstirea Agafton vesteau primii sosirea băiatului. Numai ce-i vedeai luând-o ca nebunii pe cărările strâmte ale pădurii, să-i iasă înainte. Venea pe jos de dincolo de graniţă, tocmai din Cernăuţiul imperial, cu şcoale alese, unde-şi trimiteau copiii toţi boiernaşii din părţile Moldovei. Numai că, în vreme ce "şcolerii" de vârsta lui stăteau neclintiţi la şcoala din Cernăuţi, Mihai lăsa baltă lecţiile la "Ober-Königkaiserlichen Gymnasium" şi o lua spre casă când i se năzărea. Nu-l putea împiedica nimeni. Când îşi punea ceva în cap, apoi aia făcea! Pornea pe jos cale de 100 de kilometri, de ajungea la Agafton răpănos şi flămând, ca vai de el! Dormea doar prin căpiţe şi fânare, iar de mâncat mânca mere verzi, cireşe câte-ncăpeau în pălărie şi, dacă se nimerea, vreun boţ de mămăligă, primită de la femeile cu care intra în vorbă prin satele de pe drum, pe la care oprea negreşit, cu carneţelul la gât, nu doar ca să-şi astâmpere foamea, ci gata oricând să-şi noteze, cu scrisul său frumos, caligrafic, cuvinte şi expresii noi, poveşti sau obiceiuri din trecut... Cât ce apărea în poartă la Agafton, însoţit de haita de câini iubitori (era în stare să împartă cu ei şi ultimul codru de pâine!) - mătuşile, tustrele îmbrăcate în hainele lor cele negre şi lungi, îi ieşeau înainte să-l cuprindă şi nu mai pridideau a-l drăgăli. Mihăiţă, băietul sensibil şi iute de minte al Ralucăi Eminovici, le intrase tare de tot la suflet surorilor mamei sale şi verişoarei Xenia, călugăriţe, toate, la mânăstirea Agafton de lângă Botoşani. De cum se ivea, prin iarba necosită din cimitir (drumul pe-acolo era mai scurt), îndată-l ferchezuiau, şi-apoi îl îndestulau cu ce aveau mai bun prin trapeza mânăstirii, peste care domnea chiar mătuşa Olimpiada. Când se ivea, seara, la ceasurile vecerniei, frumos aranjat, cu părul negru, ondulat, dat pe spate, cântând la strană, cu vocea lui sonoră şi clară, mătuşile de-abia-şi mai puteau ţine ochii plecaţi peste cărţile de rugăciune. Mai c-ar fi tăbărât, iarăşi, toate, să-l mai drăgălească un pic!
Ştiau bine mătuşile de ce era-n stare ştrengarul de gimnazist! Ştiau cât e de neastâmpărat, ştiau cât e de neînduplecat, ştiau câte griji îi făcea bietei Raluca, ştiau, de bună seamă, câţi peri albi îi scotea tatălui Gheorghe, absentând de la gimnaziu, pentru a hoinări. Dar mai ştiau mătuşile şi că Mihăiţă nu e ca fraţii mai mari, aşezaţi în tipare fireşti. Mihăiţă era altfel, visător, curios, dornic să descopere tainele vieţii în mânăstire, dornic să le descoase pe măicuţe, despre basme şi cântece vechi din popor (era în stare să asculte la nesfârşit basmul cu Călin Nebunul, al măicuţei Zanaida!), nerăbdător să descifreze buchea slavonă din cărţile Olimpiadei. Era un copil tare schimbător Mihăiţă: acum era plin de vervă, acum se întrista din nimic, acum dispărea, înconjurat doar de câinii lui credincioşi, pe plaiurile şi prin pădurile Agaftonului ori citea, pierdut de pe lume, la umbra vreunui tei. După care, numai te trezeai cu el în pridvorul căsuţei mânăstireşti, mereu c-o întrebare încuietoare, mereu cu o mirare care le îndemna pe maici să facă o cruce asupra lui. Cea mai tânără dintre surorile mamei, maica Olimpiada, îl poftea atunci înăuntru şi-i povestea, răbdătoare, câte-n lună şi-n stele, până când lui Mihăiţă i se închideau ochii şi-adormea, cu capul pe foaia veche a Psaltirei. Atunci, măicuţa Olimpiada îl întindea în pat şi îl învelea, îi veghea niţel somnul dulce, apoi cobora în bisericuţa de lemn să se roage Bunului Dumnezeu pentru scumpul ei nepot. Simţea că băiatul Ralucăi are un destin dintre cele alese, şi se ruga cu râvnă mare, ca puiul de om, frământat de atâtea întrebări, mult prea mari pentru făptura lui pirpirie, să-şi găsească, într-o bună zi, drumul lui...
Sunt chiar în faţa Mânăstirii Agafton, în locul unde gimnazistul Mihai Eminovici îşi lua rămas bun de la mătuşile Olimpiada, Sofia şi Fevronia, şi de la mai tânăra verişoară, Xenia, înainte să pornească,amărât peste poate, spre Ipoteşti, să înfrunte vorbele aspre, ba poate chiar băţul căminarului Gheorghe Eminovici, după fiecare nouă "evadare" de la Cernăuţi. Vremea de mijloc de mai e schimbătoare, întocmai ca firea lui Mihai. Acum arde soarele, acum dă un ropot de ploaie, aburul cald al pădurii aduce în poarta întredeschisă a mânăstirii miresme de ierburi sălbatice. Mânăstire "de sine" (fiecare măicuţă stă într-o căsuţă a ei) Agaftonul arată întocmai ca satele vechi din nordul Moldovei, de acum 100 şi mai bine de ani, prin care trecea copilul Mihai în peregrinările sale dinspre Cernăuţi către Ipoteşti. De-a stânga şi de-a dreapta drumului, în lungul aleii, zeci de căsuţe cu cerdac, proaspăt zugrăvite şi dichisite, ridicate, în secolele XVIII-XIX, din "dota" fiicelor de boieri care veneau aici să se călugărească. Calc cu sfială, ca-ntr-un loc de poveste, cumva temător să nu stric vraja, printre casele albe, cuprinse din spate de pădurea verde, iar din faţă, de grădini vesele, pline de flori. Râvna măicuţelor dă un aer idilic locului, iar liniştea picură, parcă, o aură de lumină peste fiecare detaliu, peste fiecare clipă ce trece.
Mătuşile călugăriţe
Măicuţa Ambrozia, stareţa mânăstirii, îmi iese în cale pe cărarea de flori a căsuţei sale. Îmi toarnă un ceai parfumat, din plante culese din pajiştile care mărginesc aşezarea, şi se apucă să-mi povestească despre Mihai Eminescu. Vorbeşte cu atâta tandreţe, cu atâta drag, de parcă ar fi trăit, aivea, lângă Maica Olimpiada, mătuşa poetului. "Mihăiţă venea adesea la Agafton", spune pe ton mămos. "Îi pria liniştea, îl inspira. Primele lui versuri aici le-a şi scris, în liniştea pădurii de la Agafton. Îi plăceau şi slujbele, cântecele bisericeşti, în poeziile lui se găsesc imagini pe care doar aici, în mânăstire, le-ar fi putut vedea". Mihai îşi dorea să citească din cărţile de rugăciuni ale mătuşilor, îmi spune maica stareţă, iar ele îl ajutau să buchisească în chirilică. S-a şi păstrat o carte a lor, în care pe una dintre pagini se găseşte o însemnare făcută de Mihai Eminescu în anii copilăriei. Maica Ambrozia îmi spune povestea de viaţă a mătuşilor poetului, în timp ce coborâm, pe nişte trepte de lemn, mai în vale, la bisericuţa din lemn, veche de pe vremea vizitelor lui Mihai. Iarba n-a fost cosită, şi printre crucile cimitirului au înflorit maci roşii. "Aici îşi doarme somnul de veci Maica Olimpiada, care a fost şi stareţă la Agafton, aici, mai încoace, sunt mormintele mătuşilor Sofia şi Fevronia şi al verişoarei Xenia". Printre morminte, ţărâna e moale, calci uşor, ca pe nori, miroase tare a iarbă înflorită, iar asta sporeşte şi mai mult senzaţia că te-ai întors, înapoi, în timp. De ani de zile luptă Maica Ambrozia să readucă la viaţă acest loc atât de aparte în viaţa şi în opera lui Mihai Eminescu. Magia copilăriei, trăită înainte de a-şi scrie primele poezii. În 1959, când au desfiinţat mânăstirea şi le-au scos în drum pe cele 300 de măicuţe care vieţuiau aici, comuniştii au transformat Agaftonul într-un cămin pentru bătrâni cu handicap. Greu de povestit în ce hal au găsit călugăriţele locul după 1990! Şi, ce minune! În vreme ce mânăstirea era aproape distrusă, amintirea lui Mihai, băiatul cel luminat al Ralucăi, era neatinsă, în cimitirul plin de cruci şi de iarbă, aşteptând să fie chemată printre cei vii.
Casele familiei Eminovici din Botoşani s-au prăpădit în focul cel mare din 1887, casa copilăriei de la Ipoteşti s-a prăbuşit şi-a fost refăcută de două ori, odăile din curte ale băieţilor Eminovici nu mai există, atâtea şi atâtea locuri care amintesc de paşii poetului au dispărut, şi ele, în atâta amar de ani. Doar Agaftonul e aşa cum era în vremea copilăriei lui Eminescu. Absolut neschimbat! Şi biserica în care cânta există, şi căsuţele în care buchisea alfabetul există, pădurea din jur e neatinsă, iar măicuţele, măicuţele de azi , de la Agafton, poţi să juri că sunt şi ele aceleaşi de pe vremea lui Eminescu, afectuoase şi dezlegate la vorbă, poftindu-te la o "chisea" cu dulceaţă de cireşe amare.
IPOTEŞTI. "Tâlhariul ista di Mihăiţă!"
Atenansa, o casă de lemn, cu pridvor, în care dormeau Mihăiţă şi fraţii lui, nu mai există azi. În schimb, casa căminarului Gheorghe Eminovici de la Ipoteşti a fost refăcută aşa cum era pe vremuri: mândră, robustă, încăpătoare, în ton cu ambiţiile proprietarului. Alături cu biserica veche, boierească, din dosul ogrăzii, unde se găsesc mormintele familiei, şi cu toată curtea din jur, lasă impresia unei moşii, în toată puterea cuvântului. Copil de plugar, dar urcat îndată prin inteligenţă la rang boieresc, căminarul Eminovici ţinea să îşi întărească poziţia cu o imagine pe măsură. Îşi luase case "pe Centru", la Botoşani, intrase în felurite afaceri, cumpărase moşioara de la Ipoteşti, nu stătea rău! Înăuntru, cum intri în faţă, biroul căminarului împrumută ceva din aerul rigid pe care Gheorghiţă îl inspiră în portretele de familie: bărbat bine legat, cu barbă aspră şi cu o privire încă mai aspră, pozând în om prosper.Muncitor, isteţ şi disciplinat, cu responsabilităţi pe cap, nu glumă, Gheorghe Eminovici visa să-şi vadă copiii, cei 11, aranjaţi, cu meserii de vază, şi era gata de orice sacrificiu pentru ei. Încă de când locuia la Botoşani, îşi lăsa băieţii cei mari să doarmă la internatul din oraş, să petreacă mai mult timp cu pedagogii, să înveţe mai bine germana. Când s-a mutat la Ipoteşti, a tocmit meditatori, şi-apoi i-a trimis pe copii la Cernăuţi, unde se făcea carte serioasă în limba germană. Cum era moda pe la boierii mari, pentru care lucrase în tinereţe, a strâns în casa de la Ipoteşti o bibliotecă, cum numărai pe degetele unei mâini în Moldova acelor vremuri! N-avusese, însă, Gheorghiţă Eminovici, noroc de copii cu lipici la carte. Băieţii cei mari erau mereu repetenţi pe la Cernăuţi, de s-au luat profesorii de la gimnaziu cu mâinile de cap când a apărut şi Mihai la şcoală. "Nu se poate! Încă un Eminovici?!". Dintre fete, Henrieta părea mai dotată, avea o memorie ieşită din comun, dar tocmai ea n-a putut face şcoală, pentru că, bolnavă de mică, a stat viaţa toată într-un scaun cu rotile... Dornic să-şi vadă copiii bine şcoliţi, căminarul Eminovici nu putea înţelege firea răzvrătită, de artist, a lui Mihai, căruia Cernăuţiul, în afară de profesorul Pumnul şi de fabuloasa lui bibliotecă, nu-i spunea nimic. În casa memorială de la Ipoteşti, printre mobilele grele, boiereşti, achiziţionate de Gheorghe Eminovici, aşezată în faţa unei oglinzi cu argintul neatins, se află o relicvă extraterestră: trusa de machiaj a lui Mihai Eminescu, din vremea teribilismelor sale, când colinda ţara cu trupele de teatru, ca sufleur. Bietul Gheorghe Eminovici ar fi trebuit să înţeleagă adevărata fire a fiului său, şi să nu ţină morţiş să croiască din el "un om". "Of, câtă treabă am, Ralucă, şi-acum trebuie să mă duc la Cernăuţi să duc înapoi tâlhariul ista la şcoală!", i se plângea Gheorghiţă soţiei, după una dintre evadările lui Mihai. "La ce mă tot dai la Cernăuţi? Că eu sunt învăţat şi fără Cernăuţi!", riposta gimnazistul, din dosul căruţei, unde sta ascuns de privirea tăioasă a căminarului.
Unde se despart pădurile
Născut la Botoşani, la doi paşi de Biserica Uspenia, unde a şi fost botezat, Mihai Eminescu se mută, cu întreaga familie, pe moşia de la Ipoteşti, abia la vârsta de 5 ani. Până la 8 ani, când Gheorghe Eminovici scoate paşaport "pi zăbavă de 11 luni", pentru băietul cu "părul negru, ochii negri şi faţa smolită", pentru a-l da la şcoală la Cernăuţi, Mihăiţă are, la Ipoteşti, o copilărie de vis. Cum fraţii mai mari erau daţi la gimnaziu, Mihai rămâne la Ipoteşti doar cu fratele lui Ilie. Desculţi, cu coifuri încropite din gazete, se căţărau prin copaci şi călăreau de voie girezile de paie, ca nişte veritabili exploratori. Din coji de nucă îşi făceau "care de boi", la care înjugau culbeci bătrâni, cu coarne mari. Cum dădea soarele mai tare, cum fugeau la scăldat, în balta de sub pădure, unde se întreceau la gălăgie cu broaştele, de vuia tot satul. Ilie învăţase a prinde şerpi cu mâna, îi aducea acasă şi le da drumul pe jos, ca s-o sperie pe slujnica ţigancă. Şi câte şi mai câte astfel de năzbâtii nu făceau cei doi fraţi... Toată moşia era dată peste cap de trei ori, de când pleca tatăl de-acasă şi până se întorcea!
"Vezi, sus pe deal, acolo unde se despart pădurile?", îmi arată un loc profesorul Sergiu Manolache din Cucorăni. E om de-al locului, ştie ca-n palmă teritoriile copilăriei lui Mihai Eminescu, le bate cu sfinţenie, la pas, de ani de zile. "Ei, acolo sus e «Stânca stearpă», unde mergeau la joacă Mihăiţă şi Iliuţă. Pădurea începea de acolo şi mergea până jos, în sat, fix în curtea casei de la Ipoteşti. 28 de fălci de pădure! Asta era moşia lui Eminovici, de pe Dealul Haraminilor, până pe celălalt deal, Viişoara: o fâşie îngustă de pădure, cu lac pe ea, cam la 400 de hectare. Adevăratul lac al copilăriei lui Eminescu, care apare în poeziile sale, e chiar aici.E pe fosta moşie a tatălui său, la doi paşi de casă!", mă convinge profesorul Manolache, în timp ce dăm un ocol ochiului de apă cuprins de-o coroniţă de flori albe, de-abia înflorite. "Când îi pălea foamea, în loc să se «ostenească» până acasă, Mihai şi Ilie se duceau drept la stâna tatălui lor, pe coasta Dealului Crucii, la un caş dulce. Le plăcea la nebunie să dea oile în strungă! Şuierau după ele, asmuţeau câinii cei mici şi răi şi pocneau din harapnic. Şi-apoi, distracţia distracţiilor: Mihăiţă călărindu-l pe ciobănescul Şoltuz, bucuros nevoie mare de aşa călăreţ de vază, cuconaşul Eminovici! La lăsatul întunericului, când liniştea cădea peste lume şi doar broaştele de pe lac îşi mai dregeau vocea pentru «răsboiul» de a doua zi, Ilie îi povestea lui Mihăiţă din aventurile lui Robinson Crusoe sau îi citea poezii populare din colecţia lui Alecsandri, pe care cel mic le memora din zbor. Înnebunit după poveşti, Mihai îşi făcea adesea de lucru prin bucătărie, unde sorbea istoriile vesele ale bătrânei Prodanca ori trecea peste drum, la părinţii prietenului Costache, mari povestitori şi ei. Dar, încă de pe atunci, din fragedă pruncie, Mihai începea să-şi închidă firea. Cum pleca Gheorghe Eminovici cu treabă prin Botoşani sau prin alte părţi, cum dispărea de acasă cu zilele. Rătăcea prin codri ori se urca pe creasta dealului, către Hrişcani, la «Stânca stearpă». Numai cerul era mai sus decât el! De acolo, ajungea, tot prin codru, la Izvor. Era acolo un tei ale cărui miresme l-au urmărit, apoi, pe Mihai toată viaţa..."
Misterul iubirii de la Ipoteşti
Şi codrii verzi dinspre Hrişcani, şi lacul, şi lunca, şi "Stânca stearpă", şi Izvorul, şi teiul revin obsedant în cele 14 poezii scrise de poet - apoi rescrise şi iar rescrise până în 1870. Dar nu doar locurile năzdrăvăniilor nepereche îşi trimit ecoul în poezii. În versurile lui Eminescu răzbat şi veşti despre locuri secrete ale singurătăţilor sale, locurile cu parfum de floare albastră, ale primei sale iubiri. Ani de zile s-au căznit biografii poetului să găsească crâmpeiele de realitate ale minunatelor poeme de dragoste. "«Iubita de la Ipoteşti» e marea taină biografică din viaţa lui Eminescu", afirmase istoricul Perpessicius. Marea profesoară de la Universitatea din Bucureşti, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, e cea care ghiceşte anul primei iubiri, 1863, iar intuiţia sa extraordinară le deschide, dintr-odată, ochii cercetătorilor. Misterul "Iubitei de la Ipoteşti" începea, încet-încet, să se dezlege...
În primăvara anului 1863, Gheorghiţă Eminovici şi Raluca sunt foarte strâmtoraţi cu banii. Afacerile căminarului merg tot mai prost. În plus, după cinci ani de "răsboaie de convingere", cei doi părinţi sunt descurajaţi de perspectivele şcolare ale lui Mihăiţă. Să mai cheltuiască în zadar, exclus! Aşa că, deşi revenise la sentimente mai bune faţă de Cernăuţi, Mihai e nevoit să rămână acasă. Cât timp căminarul Eminovici vorbeşte în stânga şi în dreapta, pe la cunoştinţele din Botoşani, doar de i-a găsi un post de scrib prin urbe, Mihai e la Ipoteşti, în lumea lui. Rar dă pe-acasă!
Pornesc cu profesorul Manolache dinspre lacul lui Eminescu înspre "Stânca stearpă", pe urmele poetului. "«Codrul de aramă» nu mai e, a fost tăiat demult de al doilea proprietar de după Gheorghe Eminovici", îmi spune cu tristeţe profesorul. Cu graiul lui dulce, moldovenesc, profesorul însufleţeşte şi mai mult misterioasa poveste de iubire a poetului. "În primăvara aceea, în 1863, a întâlnit Mihai prima lui dragoste, o fată de ţărani de-aci, din sat, niţel mai mare decât el". În primele sale poeme, scrise pe la 15 ani, Mihai lasă destule indicii despre minunea pe care o trăia aievea. "... era o zi frumoasă / El s-a trezit în luncă, sub ochii ei de foc / Ea păru-şi dă-ntr-o parte din faţa ruşinoasă / Îşi pleacă ochii timizi şi el a stat pe loc". Stângăcia primelor încercări literare sunt pline de emoţia acelei zile de primăvară. "Şi ochi-i râd în capu-i, şi faţa-i e jăratec/ A lanurilor zână, cu chip frumos rostit". O fată bălaie, veselă, cu ochi mari, albaştri, scânteietori, cu o rochie şi ea albastră, umblând desculţă prin iarbă... E primăvară la Ipoteşti, iar natura, sălbatică, vie, voluptuoasă, retrăieşte, parcă, primăvara aceea a primei iubiri a poetului.
"Memento mori"
Mihai şi iubita lui trăiesc o vară ca-n basmele împărăteşti ce-l fascinau atât de mult. Ziua se plimbă, "rătăciţi şi singurei", prin codrii tainici, apusul de soare îi prinde pe "Stânca stearpă", unde ea râde zgomotos la ghicitorile meşteşugite ale lui Mihai, noaptea se plimbă pe sub cireşii şi vişinii din curtea moşiei de la Ipoteşti. La fel cum nu foloseşte numele satului în poemele sale, Mihai Eminescu evită să folosească şi numele real al iubitei sale. O face, totuşi, de câteva ori, numind-o Casandra, pentru ca mai apoi, la retuşarea respectivelor poezii, să schimbe numele. A fost, însă, suficient, pentru ca cercetătorii să poată merge mai departe pe urmele dramaticei poveşti. În timp ce se iubeau nebuneşte, iar Mihai îi închină zilnic versuri muzei sale, în toamnă, fata se îmbolnăveşte grav. Căzută la pat, nu mai poate veni la întâlnirile de seară din livada boierului Eminovici. Manuscrisele poetului reţin primele însăilări ale unor versuri care, peste ani, vor fi trimise la tipar cu titlul "De ce nu-mi vii?". "De-acum îi toamnă, toţi se duc/ Se clatin crengile de nuc/ Se scutur frunzele din vii/ De ce nu vii, de ce nu vii?". În iarnă, în timp ce Casandra agoniza la Ipoteşti, Mihai primeşte de la Bucureşti vestea năpraznică a morţii fratelui Ilie, tovarăşul său nedespărţit de năzbâtii. Peste trei săptămâni, se stinge şi "Casandra, fata lui Gheorghe Alupului, 19 ani, înmormântată la 20 ghenar, 1864". "Actul de moarte" de la primăria veche din Cucorăni, dezleagă cel mai ascuns şi mai trist mister al vieţii lui Mihai Eminescu. "Clopotniţa plesneşte, în stâlpi izbeşte toaca/ Aripa unui demon sfâşie promoroaca/ Şi în convoi iluzii ce luminau ca stele/ A fost la groapă dusă speranţa vieţii mele", scrie Eminescu. Copleşit de durere, poetul caută să se îndepărteze de Ipoteşti. Hoinăreşte o vreme, ca sufleur, prin Cernăuţi, prin Braşov, e copist la Botoşani, dar peste tot pe unde îl duc paşii, gândul îl întoarce înapoi acasă, la locurile primei sale iubiri şi la mormântul însingurat al Casandrei de la Ipoteşti. "Mi-ar părea rău dacă ţarina aceea, unde zace ce-am avut mai scump în lume, ar încăpea în mâini străine. Iartă că devin sentimental...", îi scrie Eminescu, în 1872, unui prieten, la aflarea veştii că tatăl său e nevoit să vândă moşia.
*
În anii ce vin, Eminescu mai trece doar sporadic pe la Ipoteşti şi Botoşani. La Agafton, mătuşile călugăriţe îşi astâmpără dorul de "Mihăiţă" al lor citind, cu ochii în lacrimi, din primul său volum de "Poesii", pe care maica Olimpiada îl ţinea la loc de cinste, printre cărţile sfinte. Cel mai mult a poposit poetul la Botoşani în 1887, cu doi ani înaintea morţii. Era deja suferind, iar sora Henrieta l-a luat în gazdă, să-i poarte de grijă. Anul următor, vestea morţii sale premature, la doar 39 de ani, cade ca un fulger la Agafton. Tustrele mătuşile l-au jelit, câte zile au avut. Hohotele măicuţei Xenia mai cutreieră şi azi, ca un ecou, codrii dimprejur. La fel ca-n zilele în care mai trăiau maicile, o lumânare arde nestinsă, la Agafton, pentru sufletul marelui rătăcitor.