"Atunci când avem de-a face cu o credinţă eroică dusă până la moarte, din iubire de Dumnezeu, vorbim despre un martir"
- Preasfinţia Voastră, martirajul episcopilor greco-catolici deţinuţi în închisorile comuniste nu este cunoscut pe măsura dramatismului său. De ce au fost întemniţaţi?
- Biserica catolică, în general, nu a fost privită cu ochi buni de regimul comunist, în toate ţările est-europene, nu numai la noi, pentru că, fiind în ascultare faţă de Sfântul Părinte Papa, era deschisă spre Europa occidentală. Ar trebui să subliniez că persecuţia nu a fost îndreptată împotriva anumitor episcopi uniţi, ci împotriva instituţiei Bisericii Greco-Catolice în general, cu dorinţa de a o suprima, de aceea, ei sunt beatificaţi acum împreună într-o singură cauză. În România, ierarhia greco-catolică a fost desfiinţată treptat. Prima etapă, declanşată în 1948, a fost cea a exterminării, în care au vrut să termine pur şi simplu cu ei. Atunci toţi episcopii, dar şi mulţi preoţi sau simpli credincioşi, au fost închişi. Unii au murit în temniţe, au existat însă şi cazuri când unii clerici sau laici au trecut la ortodoxie, pentru a-şi salva familiile de la prigoană. A urmat a doua etapă, începută în 1955, o perioadă de reeducare, când episcopii supravieţuitori, Iuliu Hossu, Alexandru Rusu şi Ioan Bălan, au fost eliberaţi din închisoarea de la Sighet şi au fost internaţi în spital, unde au fost trataţi câteva luni, în speranţa că vor renunţa la convingerile lor. Credincioşii greco-catolici au crezut atunci că statul şi-a schimbat politica faţă de greco-catolici, ca urmare credincioşii din Cluj, care formau o comunitate puternică, au ţinut o Liturghie în aer liber în faţa bisericii Piariştilor, fără să ceară binecuvântarea episcopilor. Această Liturghie a iritat Securitatea şi s-a sfârşit cu arestări. Pe fondul revoltelor din Ungaria, atmosfera a fost agravată de această Liturghie şi a generat un al doilea val de arestări, în 1956, când cei trei episcopi supravieţuitori au primit domiciliu obligatoriu în mănăstiri ortodoxe, fiind apoi despărţiţi la Ciorogârla, Căldăruşani şi Cocoş. Ulterior, episcopul Alexandru Rusu a fost rearestat şi a şi murit în temniţă la Gherla. A urmat o perioadă de relativă toleranţă, care ar constitui începutul celei de-a treia etape, de după 1964, când au fost semnate tratatele internaţionale care privesc drepturile omului, iar deţinuţii politici au fost în parte eliberaţi. Biserica Greco-Catolică şi-a dobândit libertatea de practicare a cultului doar după 1989.
- Părinte episcop, de ce sunt consideraţi "sfinţi martiri" aceşti episcopi greco-catolici, şi nu simpli dizidenţi anti-comunişti? De ce sunt beatificaţi?
- E o distincţie importantă - atunci când vorbim de o faptă de vitejie avem de-a face cu un erou. În definiţia aceasta intră orice dizident politic anticomunist. Însă atunci când avem de-a face cu o credinţă eroică dusă până la moarte, din iubire de Dumnezeu, vorbim despre un martir. Îngăduiţi-mi să dau definiţia martiriului aşa cum am auzit-o eu însumi la Roma, rostită de Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea: "Martiriul este, înainte de toate, o puternică experienţă spirituală. El izvorăşte dintr-o inimă care îl iubeşte pe Dumnezeu ca adevăr suprem şi bine maxim, la care nu se poate renunţa." Este ceea ce practic au trăit aceşti şapte episcopi martiri - ei L-au pus pe Domnul în inimile lor ca valoare supremă a vieţii. Acestea sunt dovedite prin dosarul lor de beatificare, ce cuprinde 1924 de pagini, bazate pe 45.000 de file de documente studiate în arhive. Aceste documente, bazate pe scrierile episcopilor, sau ale martorilor, demonstrează felul în care şi-au asumat martiriul, răspunsul la ispitirile împotriva credinţei lor, precum şi cultivarea virtuţilor creştine.
- De la acele vremuri au trecut peste 70 de ani. Credeţi că martiriul lor a avut sens, a rodit în societatea românească? Îi vedeţi undeva semnele?
- Eu cred că da, pentru că episcopii martiri au rămas ca repere pentru identitatea Bisericii noastre Greco-Catolice. Atunci când Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a definit identitatea Bisericii noastre a spus că aceasta se regăseşte "cu totul deosebit, prin Unirea cu Scaunul Apostolic şi prin stigmatul persecuţiilor secolului al XX-lea." Eu cred că în aceşti ani, de când lucrăm la cauza de beatificare a celor şapte episcopi martiri, am înţeles de ce a fost nevoie de sacrificiul lor şi ce a însemnat pentru noi timpul pe care ei l-au petrecut în temniţe. Ei şi-au păstrat pacea sufletească, deşi erau în suferinţă, dar nu au cerut niciodată libertate pentru ei, deoarece au înţeles că sunt închişi, nu din voinţa securităţii, ci pentru că aceasta a fost Voinţa lui Dumnezeu. Iar lupta lor nu a fost împotriva partidului comunist, căci atunci ar fi fost simpli dizidenţi, ci împotriva singurei surse a răului din lume care este diavolul. De aceea, lupta lor s-a dat pe un alt plan, pe plan spiritual. Cardinalul Iuliu Hossu a respins toate propunerile care i se făceau de către reprezentanţii guvernului şi de către înalta ierarhie ortodoxă, spunând: "Cu preţul credinţei, nu! Credinţa noastră este viaţa noastră." Ei nu s-au luptat pentru libertatea personală, ci pentru libertatea Bisericii lor. Roadele martiriului lor se vor vedea de acum înainte, pentru că până acum viaţa lor a fost prea puţin cunoscută.
- V-aş ruga, pentru informarea cititorilor noştri, să le faceţi câteva portrete succinte celor şapte episcopi care aşteaptă canonizarea. De ce constituie ei un model pentru dumneavoastră?
- O să vi-i pomenesc în ordinea în care au trecut la Domnul.
Episcopul Vasile Aftenie
Avea această vocaţie a martiriului, înainte de hirotnire şi-a dorit să-şi dea viaţa pentru credinţă, iar Dumnezeu l-a ascultat. A fost primul dintre cei şapte episcopi martiri care a trecut la Domnul. În 1942 spunea: "Dacă ar fi necesar, voi suferi chiar şi martiriul pentru idealul mare pe care îl are Sfântul Scaun catolic roman." Şase ani mai târziu, în 1948, în plină prigoană, când a fost îndemnat să se ascundă pentru a nu fi arestat, a luat cruceapectorală în mână şi a spus: "Această cruce mă opreşte. De ce să mă ascund? Ce s-ar întâmpla dacă, într-o luptă pe front, generalul ar dezerta?" În octombrie 1948, îi spune primului ministru Petru Groza: "Credinţa noastră nu este o cămaşă pe care să o dezbraci seara şi să o reîmbraci dimineaţa", iar tovarăşului Gheorghe Gheorghiu Dej, în 1949, îi răspundea cu demnitate: "Nici naţiunea, nici credinţa mea nu sunt de vânzare." Episcopul Vasile Aftenie a murit la doar 51 de ani, ca urmare a bestialelor torturi la care a fost supus. În clipa când a fost adus în celulă, după toate loviturile suportate, s-a întins pe pat şi a făcut un atac cerebral care l-a paralizat, iar la câteva zile a murit în aşa-zisa infirmerie a închisorii din Văcăreşti. Era 10 mai 1950. Este singurul care nu are o fotografie din închisoare, pentru că a murit în timpul interogatoriului.
Arhiepiscopul Valeriu Traian Frenţiu
Seniorul colegiului episcopal este cel care a condus rezistenţa Bisericii Catolice în timpul persecuţiei. În 1948, scria într-o scrisoare pastorală: "Avem datoria să suferim, dacă este necesar, poate ofense, poate bătăi, poate închisoare şi sărăcie, pentru că aceasta înseamnă să îi dai glorie lui Dumnezeu." A ales să rămână fidel Bisericii Romei şi Sfântului Scaun, aşa cum spunea "în viaţă şi în moarte". Hristos l-a chemat la El în 11 iulie 1952, fiind în vârstă de 77 de ani, în celula 44 a penitenciarului din Sighet. A murit înconjurat de ceilalţi fraţi episcopi, care i-au făcut rugăciuni de înmormântare, înainte de a fi luat şi aruncat în Cimitirul Săracilor de lângă Sighet.
Episcopul Ioan Suciu
A fost cel mai tânăr dintre cei şapte episcopi martiri. Pentru neobosita sa activitate catehetică în rândul elevilor şi tinerilor, a fost arestat în repetate rânduri. Iubea mult tinerii şi mergea în excursii, juca uneori fotbal cu ei, avea multe publicaţii, catehisme şi cărţi destinate lor. Era un foarte bun orator, supranumit din această pricină "Ioan Gură de Rai". Era foarte temut de Securitate, pentru că predicile sale înflăcărau inimile. Într-o predică ţinută în anul 1948, spunea: "Bisericii române unite îi lipseşte încă frumuseţea martiriului şi a prigoanei. Îi lipsesc rănile Mântuitorului." Şi-a încheiat pelerinajul pământesc la numai 46 de ani, la Sighet, în celula 44, la 27 iunie 1953. Suferea de colită cronică şi a murit de foame pentru că nu se putea hrăni cu aşa-zisele alimente din închisoare. A trecut la Domnul rostind cu voce tare, aproape strigând, rugăciunile "Tatăl Nostru" şi "Născătoare de Dumnezeu". Confraţii episcopi i-au făcut rugăciuni de înmormântare şi abia apoi au chemat gardianul.
Episcopul Tit Liviu Chinezu
A fost ridicat la treapta de episcop la Mănăstirea Căldăruşani, în perioada de arest preventiv. Exista o corespondenţă secretă, prin bileţele cifrate, cu Nunţiatura Apostolică, aşa că hirotonirea sa a fost făcută în conformitate cu legile canonice. Avea să spună la hirotonire: "Îmi ofer viaţa pentru a-l sluji pe Petru, cu toată deschiderea şi sinceritatea." A rămas în închisoarea de la Sighet, după ce trei dintre episcopi au fost eliberaţi în 1955. Suferea de inimă, iar când gardienii au văzut că are nevoie de tratament, l-au izolat într-o celulă neîncălzită. La scurt timp, în 15 ianuarie 1955, a murit de frig în penitenciarul din Sighet, împlinindu-şi legământul de la hirotonire, având vârsta de 51 de ani.
Episcopul Ioan Bălan
A fost episcop de Lugoj. Era un arhiereu erudit, care a tradus Noul Testament din limba greacă. De la el ne-a rămas un răspuns dat Patriarhului Justinian, care exprimă foarte bine crezul celor şapte episcopi martiri: "Prea Fericite, dacă noi, episcopii greco-catolici, am crede că Biserica Ortodoxă este adevărata Biserică a lui Hristos, ne-am da semnătura de trecere căci noi voim să fim cu Hristos. Dar nu aţi venit la noi cu argumente teologice, nici cu virtuţile creştineşti, ci ne-aţi arestat şi ne-aţi întemniţat. Hotărât, acestea nu sunt metodele lui Hristos." Un răspuns demn şi limpede pentru momentul în care se aflau, chiar dacă ierarhia ortodoxă nu a fost cauza, ci un instrument de care s-au folosit cei supuşi răului. Preasfinţitul Ioan a murit la 79 de ani, în data de 4 august 1959, afându-se în domiciliu obligatoriu la Mănăstirea Ciorogârla de lângă Bucureşti.
Episcopul Alexandru Rusu
A fost episcopul Maramureşului şi a rămas ferm în credinţă, în pofida presiunilor şi torturilor, deşi a fost arhiereul cu cel mai lung timp de detenţie - aproape 15 ani petrecuţi în închisori, precum cele de la Sighet, Galaţi, Cluj, Piteşti, Gherla, sau în lagăre improvizate în mănăstirile ortodoxe de la Dragoslavele, Ciorogârla, Căldăruşani şi Cocoş. În 1948, îşi pregătea credincioşii, scriindu-le: "Acestea trebuie să ne găsească uniţi şi gata de sacrificiu, pregătiţi să urmăm misiunea noastră de apostolat creştin cu mai multă iubire pentru Dumnezeu şi aproapele." A trecut la Domnul la 79 de ani, pe 9 mai 1963, în infirmeria penitenciarului din Gherla, după ce a primit dezlegarea sacramentală şi a dat pacea lui Hristos, tuturor celor care se aflau închişi împreună cu el.
Cardinalul Iuliu Hossu
Cel dintâi cardinal al neamului românesc a rămas fidel până la sfârşit motto-ului său de o viaţă, pe care l-a rostit în repetate rânduri, atât conducerii de stat, cât şi ierarhiei ortodoxe, atunci când i s-a cerut să se lepede de Biserica sa: "Cu preţul libertăţii, nu, până la moarte, căci credinţa noastră este viaţa noastră!". El este cel care a citit Rezoluţiunea Adunării de la Alba Iulia la 1 decembrie 1918, rostind memorabilele cuvinte: "De acum înainte o singură ţară - România, una şi nedespărţită, întemeiată pe dreptatea lui Dumnezeu şi credinţa poporului său". A fost un eminent intelectual, având doctorate în Teologie şi Filosofie, fiind Senator de drept şi Membru de onoare al Academiei Române. El este unul dintre cei trei episcopi care au supravieţuit Sighetului, petrecându-şi ultima parte a vieţii în domiciliu obligatoriu la Mănăstirea Căldăruşani. Acolo a fost vizitat de legatul papal, Monseniorul Giovanni Cheli, care i-a adus la cunoştinţă că a fost numit de Sfântul Părinte Paul al VI-lea, cardinal, în secret. Putea, graţie acestui fapt, să părăsească România pentru Roma, însă nu ar mai fi putut să se întoarcă în ţară. Cardinalul Giovanni Cheli a dat mărturie în dosarul de beatificare, spunând că atunci când i-a adus vestea, Monseniorul Iuliu Hossu a avut o clipă de uluire, dar imediat şi-a revenit şi i-a spus că îi mulţumeşte Sfântului Părinte că s-a gândit la el, dar nu crede că trebuie să se despartă de turma sa şi că Biserica sa a fost tot timpul viaţa sa. A trecut la casa Tatălui, în vârstă de 85 de ani, la 28 mai 1970, la Mănăstirea ortodoxă Căldăruşani, unde avea domiciliu obligatoriu.
- Părinte episcop, de ce credeţi că România a avut parte, în doar două decenii, de două vizite papale? Am fost prima ţară majoritar ortodoxă vizitată de un suveran pontif, prin Papa Ioan Paul al II-lea, iar acum vom fi vizitaţi de Papa Francisc.
- Să ştiţi că cel puţin vizita de acum a Papei Francisc şi beatificarea episcopilor martiri nu au fost momente plănuite cu mult timp înainte. Anul trecut, noi, episcopii catolici din România, am avut în luna noiembrie vizita ad Limina Apostolorum la Roma. Este o vizită pe care orice episcop catolic o face cam la cinci ani o dată, pentru a da un raport la nivel pastoral. Atunci s-a pus şi problema vizitei în România, iar Papa Francisc a spus că îşi doreşte să vină, aşa că noi l-am întrebat dacă ar fi dispus să facă şi beatificarea episcopilor martiri în cadrul vizitei, în situaţia în care procesul lor ar fi dus la bun sfârşit până atunci. Papa a răspuns afirmativ, însă noi nu ştiam dacă se va finaliza la timp cauza de beatificare. A rânduit Bunul Dumnezeu ca ea să fie dusă la bun sfârşit anul acesta, iar noi vedem în aceasta "mâna" Providenţei divine.
Cât despre cele două vizite, a Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea şi a Papei Francisc, consider că există o sensibilitate a suveranilor pontifi faţă de România. Precedenta vizită din mai 1999 a fost un eveniment istoric şi un triumf şi pentru catolici, şi pentru ortodocşi, cu toate criticile făcute din partea altor Biserici ortodoxe. România a avut o faimă europeană bună şi sunt convins că şi vizita de acum şi întâlnirea cu Patriarhul Daniel nu se va desfăşura ca în celelalte ţări vecine, unde papa a fost întâmpinat cu răceală din partea ierarhiei ortodoxe. Noi, românii, avem în gena noastră şi un ADN al prieteniei, al deschiderii, care ne face să rămânem, dincolo de lupte şi influenţe geostrategice, un popor cald, primitor. De aceea cred că Sfântul Părinte Francisc a contat pe această atitudine a poporului nostru şi ne-a acordat o prioritate cu totul deosebită. În general vizitele Pontifului roman în ţări europene durează o zi, cel mult două. La noi, în România, Papa Francisc va sta aproape trei zile (de vineri până duminică), ceea ce constituie un fapt onorant pentru poporul nostru. Fie ca lumea întreagă să înţeleagă că poporul român este ospitalier şi ştie să îl primească pe cel care vine în casa lui, cu mâinile întinse şi o îmbrăţişare fraternă. De aceea, să mergem împreună cu inimi deschise la Blaj! Hristos a Înviat!
(Fotografiile au fost oferite de domnul Emanuel Cosmovici, căruia îi mulţumesc pe această cale.)