COSTION NICOLESCU
"Biserica este un lăcaş al luminii de multe feluri"
Eu am ajuns să merg la biserică la îndemnul poetului Ioan Alexandru. Am ales o biserică din apropierea casei, una cu hram de bunici: "Sfinţii Ioachim şi Ana", de lângă Foişorul de Foc. Am intrat prima dată cu destulă sfială, aşa cum intri într-o casă străină, căreia nu-i ştii rânduielile şi n-ai vrea să le încalci. Am continuat apoi să merg în fiecare duminică, dimineaţa devreme, de la începutul Utreniei. Nu înţelegeam absolut nimic din ceea ce se petrecea, dar sesizam din tonul cântărilor şi al rugăciunilor, care sunt momentele de mai mare intensitate liturgică. Pe vremea aceea, bisericile nu erau atât de pline ca în zilele noastre. Plutea o atmosferă de pace şi de taină care m-a cucerit. Am început să mă simt tot mai bine, ca într-o altă casă a mea. Am căutat să citesc şi să învăţ câte ceva despre structura şi conţinutul rânduielii liturgice. Destul de repede, mersul la biserică a intrat în firescul vieţii mele, am devenit "dependent" de el. Dădea vieţii mele o pulsaţie care-i lipsise. În toate ale sale, viaţa înseamnă ritmare (bătăile inimii, respiraţia, ciclurile naturii etc.). Avem nevoie de "noduri şi semne", cum scria Poetul. Tânjim după un timp care să iasă din cotidian, din diurn, de un timp care să vizeze perenul, eternitatea. Or, acest timp, la rândul lui, are nevoie de un spaţiu pe măsură, de un spaţiu sacru. Biserica este cadrul adecvat şi dedicat realizării acestei ritmări. Te ajută să realizezi saltul de la timpul profan la cel sacru, de la ceea ce este de zi cu zi, la ceea ce este de sărbătoare.
"Mă duc la biserică pentru că aflu în ea frumuseţe şi bucurie"
Ce este de aflat în biserică şi nu poate fi aflat în altă parte? În biserică, concentrarea la comunicarea cu Dumnezeu este facilitată şi mai intensă. De acolo vine chemarea toacei şi a clopotelor, limpezind aerul. Acolo descoperi sublimul textelor liturgice, cu poezia lor extraordinară. Acolo afli dulceaţa slujbelor de seară sau de noapte, înlesnită şi de o blândă atmosferă de taină, în penumbra dată de pâlpâirea mierie a candelelor şi în curgerea învăluitoare a litaniilor. Dacă ajungi la o slujbă mai de dimineaţă, te bucuri ca un copil de raza de soare care pătrunde prin ferestruica altarului dinspre răsărit, ca un semn de salut mistic şi voios din partea lui Dumnezeu. Căci biserica este un locaş al luminii de multe feluri: de noapte şi de zi, interioară şi exterioară, fizică şi spirituală. Dar mai ales al Luminii line a sfintei slave a Tatălui ceresc. Acolo sunt prietenii lui Hristos, sfinţii din toată lumea şi din toate timpurile, privindu-te pilduitor şi ocrotitor din fresce şi din icoane. Acolo pot să-ţi fie prieteni sau oameni dragi. Acolo este cel mai adesea Duhovnicul, părintele tău duhovnicesc, cel cu care te însoţeşti ca să ajungi la o bună comunicare personală cu Dumnezeu. Acolo şi numai acolo poţi răspunde invitaţiei lui Hristos la Cina Sa cea de Taină. Şi să te bucuri de întâlnirea cu El, prin cuminecare, aducând Jertfă nesângeroasă în cuvânt - Jertfa Laudei. Toate acestea fac ca experierile mistice ultime să fie mai degrabă de trăit în biserică.
Mă duc la biserică şi pentru că mă simt bine în ea, pentru că îmi răspunde unor nevoi vitale, pentru că aflu în ea frumuseţe şi bucurie. Mă duc la biserică şi pentru că ea generează cultură şi cultivă artele. (Pentru noi, cu totul remarcabil este, în acest sens, exemplul culturii ţărăneşti tradiţionale, frumos născute şi crescute în umbra luminoasă a Bisericii.) Mă duc la biserică pentru că găsesc în ea punctul de sprijin care mă ajută să mă redresez atunci când stau să cad sau când o iau pe arătură. Biserica mă validează existenţial.
Toate cele de mai sus reprezintă, desigur, situaţia ideală. Sunt momente de minim şi momente de maxim. Pe cele de maxim nu le poţi afla decât participând cu regularitate la programul liturgic şi depăşindu-le pe cele de minim. Subiectiv, pot apărea şi stări de inconfort, de oboseală. Îţi pot fugi gândurile. Se poate ca vecinii să te tulbure, dintr-o pricină sau alta. Obiectiv, ştim că în bisericile noastre este adesea şi multă vânzoleală, că în multe locuri cântarea este precară, că arhitectura nu este uneori prea izbutită, iar pictura destul de aproximativă, că preotul slujitor poate fi mai modest în slujirea sa. Dar, chiar şi în aceste situaţii, trebuie să încerci să depăşeşti într-un fel sau altul precarităţile, fie căutând un loc mai potrivit, fie printr-o maximă interiorizare (ce-i drept, un lucru mai dificil pentru cei aflaţi la început de drum).
De aceea, se cere să ne referim nu numai la mersul la biserică în general, dar şi mersul la o biserică a ta, la una de care te-ai ataşat şi o simţi ca atare. Pentru a maximaliza toate binefacerile enumerate, ai nevoie de o biserică pe care s-o simţi (mai) potrivită ţie: ca ambianţă, ca spaţiu, ca împodobire ("Binecuvântează, Doamne, pe cei ce iubesc podoaba Casei Tale!", spune o rugăciune de la sfârşitul liturghiei), ca "spectacol" liturgic şi, deloc în ultimul rând, prin slujitorul sau slujitorii ei.
S-a vorbit mult, începând cu ultima parte a veacului trecut, de liturghia de după liturghie, de importanţa unei împreună-petreceri a comunităţii după terminarea liturghiei, în prelungirea şi în spiritul ei. Astfel încât comunitatea parohială să se cunoască mai bine, să se consolideze, să devină mai solidară în faţa a tot felul de încercări care-l pot afecta pe unul sau altul dintre membrii ei. Să se construiască punţi personale. În vremurile mai vechi, în satele noastre, lucrul acesta era unul intrat în firescul social. Ţăranii adăstau încă destul timp în preajma bisericii lor la terminarea slujbei, comunicând ca într-o agora. Biserica se cere să funcţioneze şi ca inimă comunitară. Să adune credincioşii între zidurile ei, să îi încarce pozitiv din punct de vedere spiritual, iar apoi să iasă în lume prin ei şi să încerce să o facă să funcţioneze cum se cuvine. Totodată, Biserica poate şi trebuie să fie un rodnic formator de conştiinţă. Crizele spirituale de astăzi provin în mare măsură şi dintr-o deteriorare a nivelului de conştientizare a derapajelor de tot felul şi, în consecinţă, a dorinţei de îndreptare.
"E bine când te duci la biserică însetat de ea"
"Este-o scară de argint,
Se scoboară Domnul Sfânt"
Un canon vechi (de la Sinodul VI ecumenic, ţinut la 680-681) prescrie, pentru credinciosul care lipseşte de la biserică fără motive întemeiate, mai mult de trei duminici la rând, să fie afurisit. În zilele noastre, nu se mai pune în practică acest canon, dar este destul de clar că prin absenţă, singur te excluzi, de facto, din comunitatea Bisericii, nefiind în comuniune liturgică cu Hristos şi cu ceilalţi credincioşi. În acelaşi timp, este limpede că Biserica va fi totdeauna în căutarea oiţelor celor rătăcite, în aşteptarea cu braţele deschise a fiilor ei risipitori.
În lipsa unei legături organice cu Biserica, ori eşti în cultivarea unui dumnezeu-idee, filosofic, abstract, ori te afli în posesia unui dumnezeu-idol, construit după chipul şi asemănarea ta, posibil de manipulat după cum îţi convine şi ţi-e comod.
Este bine când mersul la biserică devine, din obligaţie, nevoie vitală, când te duci la ea voios, cu plăcere şi cu bucurie. Însetat de ea. Pentru un credincios, a nu merge la biserică, duminica sau la marile sărbători, reprezintă o rupere dureroasă de ritm spiritual, o suferinţă. Chiar dacă, din înţelegătoare dragoste, Biserica se roagă pentru cei care absentează "din binecuvântate pricini". Dimpotrivă, pentru un om a cărui credinţă are un caracter aproximativ, iar apartenenţa la o confesiune, unul cel mult decorativ, mersul la biserică poate să apară desuet şi superfluu. Simple intrări, ocazionale, mai mult sau mai puţin întâmplătoare, într-o biserică, nu pot să aducă, în general, decât o foarte superficială apropiere de ceea ce se petrece în ea. Şi totuşi, e bine ca omul să intre chiar şi aşa într-o biserică.
Mai ales acum, în preajma Sfintelor Paşti, este timp de mers la biserică, timp de mai mare concentrare la cele ale lui Dumnezeu, la cele ce ţin de Împărăţia Lui. Însuşi Dumnezeu coboară acum pe pământ, după cum atât de poetic ne încredinţează ţăranul: "Este-o scară de argint,/ Se scoboară Domnul Sfânt,/ Domnul Sfânt pe acest pământ./ Se scoboară arareori:/ La sfintele sărbători". Cea mai sfântă dintre sărbători este Paştele, iar pentru creştin fiecare duminică este o zi a Învierii. Şi cum să nu-L întâmpini pe Domnul tău, la poalele scării de argint, din biserică?
CIPRIAN VOICILĂ
"Nu m-am făcut preot, dar de biserică nu m-am mai despărţit niciodată"
Merg la biserică duminică de duminică, fiindcă în sfântul locaş mi l-a arătat străbunica mea, Elena, pe Dumnezeu. Mamaia Lenuţa, cum o alintam eu, era o femeie simplă, care robotea din zori până când apunea soarele, prin casă şi ogradă. Tot timpul se găsea ceva de făcut prin preajmă: când nu o chema grija pentru orătănii, udatul grădinii sau foamea neostoită a purcelului peticit, Salvador, trebuia să mă păzească pe mine, să nu fac vreo dandana sau să-mi gătească mult-aşteptatele clătite cu dulceaţă de căpşuni, din care aş fi mâncat cu nemiluita.
Pentru mamaia Lenuţa, săptămâna se împărţea întotdeauna în două: şase zile muncea, cu câte o pauză scurtă, "să se mai hodinească", iar duminica era timpul închinat lui Dumnezeu. Cam de miercurea începea să îşi aleagă hainele pe care le îmbrăca în sfânta zi. Era ca şi cum "se gătea", cum zicea ea, pentru Dumnezeu. La întâlnirea cu Dumnezeu nu te duci oricum, în straiele de zi cu zi, într-o ţinută comună. Probabil dacă ai face-o, nici nu te-ar recunoaşte.
Duminica ne trezeam cam cu noaptea în cap. Lucrul acesta nu prea era pe gustul meu: aerul era rece, apa cu care trebuia să îmi spăl faţa era ca gheaţa. Dar odată porniţi la drum, era ca şi cum am fi plecat într-o mică aventură: până în centrul comunei erau vreo 3, 4 kilometri. Pentru un copil de 5 ani nu era o distanţă chiar de colea. Norocul era că mergeam chiar pe şoseaua principală. Deci pe şosea, nu pe vreo uliţă năclăită sau pe vreun drum hurducat. Din loc în loc, la răspântii, ne făceam semnul crucii în faţa troiţelor. Erau fel de fel: mai simple sau mai elaborate, din lemn, din piatră, unele acoperite, altele străjuite de câte-o candelă aprinsă. "De ce trebuie, mamaie, să ne facem cruce?"."Ca să ne păzească Dumnezeu şi să ajungem cu bine". Recunoşteam casele consătenilor, dar mai ales câinii lor pe care nu neglijam să îi întărât, măcar aşa, ca să ştie că am trecut şi eu pe acolo. Pe la mijlocul drumului, recunoşteam casa preotului Dumitrescu: frumoasă, trainică, clădită din piatră de munte. Din faţa casei se vedea deja, iţindu-se, turla bisericii: nu era chiar o biserică de colea. Era ctitorită de Neagoe Basarab, cu un zid impresionant, împrejmuitor. Cu multă vreme înainte, aici, în ea, vieţuiseră monahi. De altfel, ea dădea şi denumirea localităţii: "Brebu-Mânăstirii". Nu departe de biserică, se lăţea un lac, pe care îl ştiam doar din poveşti. Basme năucitoare pentru mintea fragedă a unui copil. Se vorbea că acum vreo sută de ani lacul acesta înghiţise, într-o zi de praznic, vechea biserică, cu tot cu credincioşi. Veniseră scafandri de la Bucureşti, dornici să atingă fundul lacului, dar se părea că e un lac fără fund. Când şi când auzeam că lacul a mai sorbit viaţa unui tânăr care s-a aventurat, inconştient, în el. Printre săteni, mai ales la praznice, când se adunau flăcăii şi fetele la horă şi la iarmaroc, era o distracţie să pui rămăşag că ai curajul să treci lacul de pe un mal pe celălalt şi înapoi.
Ca să pătrunzi în biserică, trebuia să urci nişte trepte masive din piatră. Înăuntru era un joc neîntrerupt de întuneric şi de lumină. Chipurile severe ale sfinţilor, uscate de post şi rugăciune, erau luminate de zecile de lumânări pe care creştinii le aprindeau, grijulii, în sfeşnice. Era ca şi cum, odată ajuns în biserică, gândul îţi zboară mai întâi la cei din neamul tău, care au trecut dincolo. Numele sfinţilor erau scrise în litere chirilice. Mi-au rămas gravate în minte o icoană a Sfintei Parascheva şi o alta, a Sfintei Filofteia. Cea din urmă era doar o fetiţă înveşmântată în straie ţărăneşti.
Odată ajuns în faţa altarului, privirile îmi erau atrase, de fiecare dată, de iconostasul auriu, pe care se aşternuse, din loc în loc, negura vremii. Deasupra uşilor împărăteşti, un bătrân impunător binecuvânta cetele îngereşti care porneau degrabă în lume. O icoană a Sfântului Ioan Botezătorul, ţinându-şi capul pe tipsie, sfinţii militari care vegheau din pereţii interiori ai naosului credincioşii strânşi la Sfânta Liturghie, mireasma tămâii ce se înălţa îmbietor din cădelniţa pe care o agita părintele Mălai, parohul bisericii, răspunsurile cântate ca un dialog între tonalitatea severă a bărbaţilor şi glasurile calde, înduioşătoare, ale credincioaselor, mă înconjurau din toate părţile şi mă făceau să mă simt ca un făt ocrotit în pântecele mamei. Strana era condusă de dascălul Gândac - un om firav, bonom, cu un început evident de calviţie, care mă îmbia să cânt alături de cei mari. Aşa am învăţat, în obşte, "Tatăl nostru" şi "Crezul". În această atmosferă Îl simţeam palpitând pe Dumnezeu. El era şi în linguriţa cu pâine şi vin dulce pe care mi-o întindea părintele, după ce mă întreba, mai întâi, dacă am minţit sau dacă mi-am ascultat părinţii. Cel mai mult simţeam că Hristos mă priveşte dintr-o icoană ferecată în argint. În ea, doar mâinile şi chipul Domnului sunt pictate. Iar Hristos are un chip blajin, o privire catifelată, care iradiază în jur doar dragoste. Aşa cred eu că arată Mântuitorul şi aşa cred că îl va privi pe fiecare dintre noi, când va sosi vremea, faţă către faţă.
Bătrânele satului, văzând că mă încumet să cânt cot la cot cu oamenii mari, au început să spună că bine ar fi să mă fac popă, când oi fi mare. Prietenele străbunicii mele s-au rugat ani de zile de mine să le pomenesc, de m-oi face preot. Preot nu m-am făcut. N-a fost să fie, de la Dumnezeu. Dar de pe pomelnicele mele, slujitorii altarului mai înalţă şi astăzi rugăciuni pentru ţaţa Anica şi pentru tanti Leana lui Mutu.
Când reveneam acasă, de la biserică, în orele în care plictiseala îmi dădea ameninţătoare târcoale, nemaiştiind de ce să mă apuc, luam câte un şorţ de-al străbunicii, improvizam o cădelniţă şi străbăteam curtea în lung şi în lat, împărţind binecuvântări şi cântând cu sârg "Doamne miluieşte". Nu departe de casa noastră era un fel de atelier foto, în care lucra nenea Teodoru. Una din plăcerile lui era să se oprească, din vreme-n vreme, la noi în poartă şi să-mi aducă, în dar, o iconiţă. Din acelea simple, din hârtie, pe care, mai târziu, le-am purtat cu mine, nedezminţit, la şcoală, în penarul din lemn. Tot pe la vreo 5 ani s-a mai petrecut ceva. La o casă distanţă de noi era o cooperativă agricolă. Erau anii grei ai comunismului, în care pâinea, zahărul, uleiul erau raţionalizate. De aceea, când ajungeau de la Câmpina, la noi la cooperativă, se strângea la coadă aproape tot satul. Şi, într-o zi, mă strecor printre picioarele ţăranilor, ajung în faţă, unde vindea tanti Viorica, mă aşez în genunchi şi înalţ o rugăciune... nu tocmai ortodoxă: "Doamne, dă, Doamne, să moară toţi moşii şi toate babele din satul ăsta, să rămână zahărul la copii!". Sătenii au râs pe săturate, şi ani de zile, dup-aia, au tot întrebat-o pe mamaia Lenuţa dacă m-am făcut preot. Nu m-am făcut. Dar de biserică nu m-am mai despărţit niciodată.
Foto: părintele PANTELIMON ŞUŞNEA