Două odăiţe într-o căsuţă albă. Aici a fost fericirea lor. Lucrurile sunt neclintite şi azi, de la moartea Otiliei. Cele trei sticle cu parfum sunt încă pline pe-un sfert, rochia lungă şi neagră, cu flori violet, pe care a purtat-o chiar în ziua morţii, atârnă pe o uşă de bibliotecă... În cealaltă parte a odăii e patul pe care-a stat Topârceanu, înainte de moarte. Dragul ei Topârceanu, pe care l-a iubit de când era o adolescentă de 17 ani. Nu a avut niciodată un alt bărbat. N-a părăsit niciodată căsuţa albă. N-a plecat din Iaşi, din casa unde a trăit mai întâi cu părinţii şi cei patru fraţi, apoi cu "Top", cum îi spunea lui Topârceanu, cu dragoste. Apoi doar singură.
O viaţă idilică, într-o casă ce arăta altădată "ca-n pădure", aflată pe-un loc deluros al Iaşului, numit Bucşinescu.
Aici a trăit Otilia Cazimir, cea numită "poeta sufletelor simple". Ulmii seculari nu mai sunt, nici liliecii aduşi din Copou, din grădina lui Sadoveanu, nici florile pe care Otilia le îngrijea, mângâindu-le şi vorbindu-le. Nu mai este nici "pietroiul lui Didi", bolovanul din curte, pe care a început să-şi scrie primele poezii, încă din anii copilăriei. Şi nici căţeii şi zecile de pisici, cărora le vorbea, ore la rând, precum unor oameni. Un glas blând şi moale, care se mai aude şi azi. Da, când intri în căsuţa cea albă, parcă eşti acolo, cu ea. O simţi aievea, printre lucrurile aranjate cu mâna ei. De la moartea poetei, nu s-a mişcat absolut nimic. Lumea ei este întreagă şi azi. Bucuria de a-şi aranja obiectele, pozele, amintirile. Şi mai ales, peste tot, dragostea ei pentru Topârceanu. În aceste două odăiţe au scris împreună. Au citit. Au visat să plece în lumea largă. Au desenat şi au râs şi s-au iubit ilegal, departe de ochii cei curioşi ai lumii.
Trei steluţe
Miroase a proaspăt. La intrare, pe-un castronel de porţelan, au fost puse mere roşii-roşii. Parcă-ţi vine să iei unul, să muşti. Să te cuibăreşti şi tu pe perne, pe divanul vişiniu, să-ţi tragi sufletul. Lăicere minunate, vechi de peste două veacuri, ţesute la mânăstirea Agapia, din lânuri colorate cu vopseluri din plante. Icoanele seculare primite de la bunicul Gavril, înainte să plece din satul natal, Cotu Vameş... Avea 4 ani în 1898, când a ajuns la Iaşi, cu părinţii. Pe-atunci o chema Alexandrina Gavrilescu şi era mezina familiei. Aici, lângă soba albastră, în jurul mesei din prima odaie, stăteau cu toţii la masă, în jurul tatălui, învăţătorul Gheorghe Gavrilescu. Masa, scaunele sunt aceleaşi ca acum un veac. Şi tot la masa asta au şezut apoi cei mai mari scriitori români interbelici. Mai ales cei trei prieteni vechi şi nedespărţiţi ai poetei, Sadoveanu, Ibrăileanu şi Topârceanu, în serile când veneau tustrei să o viziteze. Ea, încă o fetiţă, pe atunci, între aceşti trei bărbaţi iluştri, care o numeau "prietena noastră", într-o epocă în care femeile erau excluse din cercurile literare. Din acest motiv, prima poezie pe care a trimis-o la celebra revistă "Viaţa românească", pe când avea 17 ani, a semnat-o cu trei steluţe: "Fiindcă directoarea de la liceul «Oltea Doamna» putea să le şi exmatriculeze pe fetele «care se ţineau de prostii» - cum zicea ea - când era vorba de literatură...". Aceste trei steluţe le-au văzut Sadoveanu şi Ibrăileanu pe poezia primită la ziar, în anul 1912. Lângă poezie, un bileţel cu motivul pentru care şcolăriţa nu poate semna. Admirându-i poemul, cei doi au botezat-o în glumă cu numele şi prenumele primelor lor iubiri, din anii adolescenţei. Ăsta a fost debutul ei literar. Mult timp, n-a spus nimănui că ea e de fapt poeta din reviste. Dar Otilia şi Cazimir i-a rămas numele de atunci până azi.
Nu-mi pot lua ochii de pe fotografia lor de familie. Mamă, tată, frate, surorile mai mari. Toţi se uită undeva într-o parte, către un loc îndepărtat. Otilia stă la picioarele tatălui, c-o mână pe genunchiul lui. Pare-o femeie matură, cu un chip de copil. Nostalgică, cu buze subţiri şi umbre sub ochii visători. Comparând cu fotografii de la alte vârste, îţi pare că acest chip nu i s-a schimbat niciodată: o elevă de pension îmbrăcată în haine de doamnă, aşa a arătat până la bătrâneţe. Şi nici n-a făcut altceva în toată viaţa ei: doar a scris. Aici, pe măsuţă, folosind acelaşi condei, aceeaşi călimară de cristal. N-a putut în altă parte. Doar în odăiţa asta, având mereu în dreptul ferestrei acelaşi peisaj: grădinuţa ei împodobită cu liliac. Vreo 30 de paşi. Pisicile, gâzele, florile de Nu mă uita... Puţin mai departe, turnul bisericii Zlataust, drumeagul repezit spre Beilic, vechea mahala a lăutarilor... Tot ce a scris, a scris aici. 60 de volume de literatură, publicistică şi traduceri... Milioane de copii i-au citit şi cântat versurile. A scris şi iarăşi a scris, până în preziua morţii, când îi mărturisea unui prieten, într-o epistolă: "Otilia Cazimir ar vrea să mai scrie. Versuri... Aşa, gâfâind, sufocându-se, aproape murind...".
Seara în care a început viaţa
L-a văzut pe Topârceanu într-o seară, la Teatrul Naţional, unde se dusese cu Lili Stere, colega ei de liceu. Lili, fiica ilustrului Constantin Stere, care se-ndrăgostise, şi ea, de poetul abia venit la Iaşi.
Început de martie, 1912. Elita ieşeană venise să vadă celebrul balet al Operei din Sankt Petersburg. Acolo au făcut cunoştinţă. În foaierul Teatrului. Ea, o elevă ce "încă se pieptăna cu cozile pe spate", ţinându-şi mâna în cea a bărbatului subţiratec, ce purta pantofi cu tocuri uşor înalte şi mustăcioară subţire... Au rămas mai mult de un minut aşa, ţinându-se de mână. Se priveau în ochi şi nu-şi puteau desprinde mâinile. O atracţie "la prima vedere", care i-a străfulgerat pe toţi cei prezenţi. "Cum îşi permite? Cine e fetiţa asta?", se întrebau. Nici Topârceanu nu ştia, dar prezenţa acestei copile îl fascina. Cu 8 ani mai mare, deja consacrat în cercurile literare bucureştene, om cu şarm şi prestanţă, se simţea ca electrizat, deşi se căsătorise recent, la Bucureşti, cu învăţătoarea Victoria Iuga, împreună cu care avea un băiat. Dar în seara aceea, la teatru, toată lumea a înţeles că adolescenta necunoscută şi Topârceanu fuseseră loviţi de un fulger.
Chiar şi Lili Stere i-a scris Otiliei, imediat ce a ajuns acasă: "Dragă Didină. Te rog, dacă poţi, caută de fă-mi şi mie la germană. Joi sigur dăm teză şi eu n-am absolut nimic. Şi mie Topârceanu mi-e tot atât de simpatic, vezi să nu ne sfădim, ia seama! Te sărut mult, Lili."
Otilia a păstrat toată viaţa libretul spectacolului de balet din acea zi de primăvară. Pe ultima filă, scrisese: "Joi, 1 mart. Faust, Gounod. Începe viaţa!". Într-adevăr, de atunci a început fericirea. Topârceanu a început să o caute. A venit la căsuţa albă din Bucşinescu, a făcut cunoştinţă cu mama poetei, Ecaterina. Aici, la masa ovală, a citit primele poezii ale Otiliei şi n-a zis nimic decât la sfârşit, când, încercând să-şi ascundă emoţia, i-a poruncit să vină cu el la redacţia "Vieţii Româneşti", deşi la şedinţele de redacţie nu erau îngăduite femeile. "Cuza Vodă nr. 42... Ajungeai printr-un gang vast într-o curte mică, umedă ?i plină de întuneric, unde George Topârceanu obi?nuia să tragă cu pu?ca în ?obolani", avea să îşi amintească scriitoarea. "Din curte intrai în redac?ie, o încăpere adâncă ?i îngustă, cu masa cât ea, masa umbrelor, deasupra căreia ardea în permanen?ă un bec cu abajur verde. Acolo, în fund, am dat cu ochii de o fantomă bărboasă ?i sumbră, cu nasul ascuţit şi cu obrajii de ceară. M-am tras îndărăt ?i nu m-am mai oprit până în stradă! Topârceanu a venit după mine râzând: «Tare mai eşti prostu?ă! Doar e domnul Ibrăileanu...»".
"Tu, cea din urmă, tu, cea mai dragă"
Aşa a intrat între marii scriitori. A fost adoptată imediat. Ea, o elevă, cea mai tânără colaboratoare a unei gazete unde scriau toţi "greii" literaturii... Nu puteai spune că era frumoasă. Şi nici nu-i păsa de cum arată. Gândul ei era doar la Top, aşa cum începuse să-i spună lui Topârceanu. El o vizita tot mai des, îi trimitea scrisori, bileţele, desene amuzante... Făceau farse criticilor, schimbând între ei semnăturile textelor publicate. "La puţin timp după ce l-am cunoscut, a venit la mine cu trei poezioare. «Transcrie-le, te rog, iscăleşte-le «Otilia Cazimir» şi trimite-le la Viaţa Românească. Nu-i decât o glumă, un simplu amuzament. Ai să vezi!...»". Chiar celebra prefaţă a lui Topârceanu la "Neamul Şoimăreştilor" a fost, de fapt, scrisă tot de Otilia Cazimir. Se jucau. Mai ales el. Ea l-a urmat la facultatea de filosofie şi litere, însă Top era preocupat şi de altele. De inginerie şi locomotive. De geologie. De fotografie, de meşterit manual jucării şi lucruşoare mici. Colecţiona puşti şi timbre, voia să inventeze un "cinematograf în relief"... Mergea în Parcul Copou şi urmărea cu lupa viaţa gâzelor, ore în şir... Aşa a scris multe poezii despre vieţuitoare: privindu-le cu lupa. Ea îi lua notiţele de la cursuri, de la bibliotecă. El venea în Universitate mai mult ca să o vadă pe ea. O desena, îi scria versuri. "M-am uitat pe foaia de hârtie din faţa lui", îşi amintea Otilia zilele când studiau amândoi în bibliotecă. "Sus, o caricatură a profesorului Fedeleş, mai jos un desen în creion - profilul meu aplecat asupra cărţii - şi dedesubt, câteva cuvinte: «Tu, cea din urmă, tu, cea mai dragă...»".
Topârceanu venise la Iaşi cu gândul să stea doar câteva zile şi a rămas 25 de ani. Căsătoria cu Victoria Iuga s-a destrămat, dar poetul şi-a ajutat copilul cu bani. N-a mai putut părăsi Iaşul, care-l ţinea ca-ntr-o vrajă. Aici şi-a schimbat complet felul de-a scrie. Aici a realizat partea cea mai valoroasă a operei sale. Lângă prietenii lui scriitori. Dar mai ales lângă Otilia, de care nu s-a mai despărţit niciodată.
Viena, ultimul vals
Cele două odăi ale casei albe îi sunt închinate lui Topârceanu. Pereţii lor vorbesc mai mult despre el, decât despre Otilia Cazimir. Fotografii originale cu Topârceanu, încă de când era copil. Desenele lui, caricaturile... Portretul Otiliei, cu o tunsoare "bob, a la Greta Garbo" sau autoportrete cu chipu-i delicat, efeminat aproape. Scrisorile ei către el le-a ars, chiar în ziua când Topârceanu a murit. Ale lui le-a păstrat. "Nu pot să spun că nu mi-i tare urât fără tine, totul e pustiu aici", îi scria, într-o epistolă din 25 noiembrie 1934, pe când poeta era plecată pentru doar câteva zile la mânăstirea Agapia. Nu putea fără ea, fără s-o ştie în căsuţa cea albă, cu tufe de liliac. Cu toate astea, ieşenii rareori i-au văzut împreună. Plecau amândoi cu trăsura, pe dealurile Iaşilor sau pe la mânăstiri... Nu se ţineau de mână, dar simţeai că sunt fericiţi. Relaţia lor a fost discretă, fiindcă Topârceanu a reuşit să divorţeze oficial doar foarte târziu. "Nu ştiu dacă i-am văzut de două ori împreună pe stradă", îşi amintea poetul Demostene Botez. "Parcă totul n-ar fi fost decât o poezie, într-un decor ireal, dintr-o viaţă care nu se desfăşura pe pământ. Când îi întâlnea cineva, aveau senzaţia că privirea aceluia îi răneşte şi simţeau gândurile lui ascunse, ca o ofensă...".
Încă de foarte tânăr, boala a început să-l mistuie pe Topârceanu. Aproape zece ani a suportat dureri ce reveneau mereu, continuând totuşi să scrie. În ultimii cinci, s-a mutat într-o căsuţă minusculă, din curtea lui Demostene Botez, dorind să fie singur, să nu-i facă şi pe alţii părtaşi la suferinţele sale. De Crăciun, când Sadoveanu a venit să-l vadă, era de nerecunoscut. Slăbit, desfigurat. Poetul şi-a acoperit faţa cu palmele, să nu i se vadă lacrimile. Nu suporta să fie compătimit. Dar Otilia nu l-a lăsat. Şi-a neglijat scrisul, s-a străduit să-i fie alături."După plecarea ta, mi-a fost foarte rău. Am avut noaptea temperatură mare, dureri, mă sufocam... Vânt. Singurătate mare...". Frânturile acestor scrisori ale lui sunt din anul 1934. La începutul lui '37, durerile deveniseră insuportabile. Injecţiile cu apă distilată pe care i le făceau medicii deveniseră inutile. Într-o seară, Otilia l-a găsit în faţa unui Larousse deschis la cuvintele "ciroză" şi "cancer". Pe o hârtie, notase simptomele celor două boli. În acea seară, s-au hotărât să plece amândoi la Viena. Banii i-au obţinut de la prietenul lor, Mihail Sadoveanu. Pe 25 februarie 1937, Topârceanu şi Otilia Cazimir treceau frontiera pe la vama Curtici. A fost singura călătorie pe care au făcut-o împreună peste hotare. Viena, un vis al lor vechi, care venise mult prea târziu. Dar luna aceea a fost de neuitat, descrisă pe larg în scrisorile amândurora. Au stat la hotelul numit "Schweizerhof", pentru prima dată doar ei amândoi, feriţi de orice bârfă a lumii. Poetul găsea puterea să facă haz pe seama renumiţilor medici vienezi, ce nu reuşeau să-i stabilizeze ciroza hepatică, deşi avea dureri inumane şi devenise atât de slab, încât nu mai reuşea să se ţină singur pe picioare. Şi totuşi, într-o seară, au dansat vals. Ea, ţinându-l în braţe ca pe-un copil ce abia învaţă să meargă... Şi-au făcut planuri amândoi să se căsătorească, să nu se mai despartă nicicând...
"Cui te las?"
Întoarcerii de la Viena, Topârceanu nu i-a mai supravieţuit decât o lună şi şapte zile. Otilia a stat lângă el, clipă de clipă. În zilele de dinaintea sfârşitului, poetul îi repeta mereu: "N-aş fi vrut să te las aşa..." "Cui te las?.." Acasă la ea, întins pe divanul violet, îi spunea Otiliei lui să-nchidă fereastra, căci nu poate muri din cauza miresmei florilor de liliac... "Cu puţin înainte de a cădea în comă, mi-a vorbit câteva ore în şir, de cu seară şi până la ora 23 de noapte", scria poeta pe 6 martie 1937. "Era prea slab ca să-l mai înţeleg ce spune. Îşi făcea testamentul verbal. Cu mâna în mâna lui fierbinte şi uscată, l-am ascultat. (...) Avea ochii mari, arşi şi speriaţi. (...) La urmă, după ce mi-a spus tot ce, desigur de multă vreme, se pregătise să-mi încredinţeze, a închis ochii, mi-a pus pe umăr un braţ subţire ca de copil, înspăimântător de fierbinte, şi a încheiat: «Şi acuma, hai!...»".
George Topârceanu s-a stins pe 7 mai 1937, la ora 1 şi jumătate după amiază. Otilia mergea des la mormântul lui. Vorbea cu "Top", îi punea mereu la picioare florile de Nu mă uita care-i plăceau atât de mult... "Demult s-a statornicit în mine obiceiul de a-i spune ce îmi spuneam, pe vremuri, doar mie. Chiar dacă aş putea uita, nu vreau să uit", mărturisea poeta cu puţin înainte de a muri, la rându-i. Nu se odihnea, scria numai noaptea. Ziua încerca să se gospodărească singură, asemeni unei călugăriţe sihăstrite. Vorbea cu florile, cu căţeii şi pisicile ei... Cu copilaşii ciufuliţi din mahala... Şi iarăşi scria. "Astă noapte n-am dormit deloc. Am umblat prin casă", scria cu trei zile înainte de sfârşit. "Când mă culc, încep durerile coronariene, tusea dureroasă care mă doboară... " "Da, mi-ar plăcea o casă caldă, o mână prietenă [...] mi-ar plăcea să am cui zâmbi, să nu mă mai bată atâta grijile şi necazurile. Oare n-am muncit destul?". Dorinţa de a fi înmormântată lângă Topârceanu nu i-a fost ascultată. Bârfele lumii au urmat-o şi în moarte. Au îngropat-o departe, în cimitirul "Eternitatea", departe, dar sub florile sutelor de mâini de copii care i-au acoperit pământul proaspăt, în acea dimineaţă de iunie.
Pentru documentarea acestui material, am folosit cărţile lui George Sanda, închinate Otiliei Cazimir. Reporterul mulţumeşte doamnei Indira Spătaru, inimoasa muzeografă care îngrijeşte casa memorială a poetei. De 15 ani, la interval de câteva zile, Indira aşază în castronelul de porţelen de la intrare alte şi alte mere roşii-roşii.