"Munţii ăştia, de-aici, chiar îs din aur, că nu trebuie să sapi după el! Îl aduni cu mâna! Aşa a fost de pe vremea dacilor, aşa au prins moşii mei, aşa e şi acum! Urcă numai colea, pe dealurile de lângă satul meu, şi ia o mână de pietriş. Pisează-l şi dă-l la şaitroc şi să vezi cât aur rămâne! Şi nu orice fel de aur! Că dacă la Roşia Montană are cam 14-16 karate, aurul de aici e aproape ca cel nativ. L-am dus să îl vând la Deva şi or zis că îl cataloghează la 22 de karate, că pentru 23 de karate nu au substanţă de verificare şi de 24 nu prea există. Aşa-i aurul de-l aduni cu mâna de aici! Aur de împăraţi", spune moş Ioan Cătălina. Trebuie să îl cred, pentru că el este primul căutător de aur particular, autorizat după revoluţia din 89. Şi acum ar mai merge după aur, dacă nu ar avea 80 de ani şi un picior care nu îl mai ascultă. Glumeşte, spunând că satul lui din Apuseni, Stănija, nu este "Micul Paris", ci "Micul Paradis", iar biserica din lemn de la 1700, acoperită cu şindrilă, este "Catedrala Mântuirii Moţilor". Ioan Cătălina ştie multe poveşti despre aur, pentru că a copilărit cu ele, apoi a lucrat în mină aproape 30 de ani şi, în cele din urmă, a căutat şi a scos cu mâinile lui, din munte, aur adevărat. Însă întrebările mele rămân câteodată suspendate în aer, el pare că nu le aude, şi numai la răstimpuri se hotărăşte să mai spună câte ceva. E un vechi obicei, al oamenilor din zonă, de a nu vorbi despre aur - un subiect periculos, care te poate fie lăsa sărac, fie te poate băga la închisoare sau şi mai rău, te poate omorî. Greu, cu tăceri lungi, în care îşi cumpăneşte bine vorbele, Ioan Cătălina începe, totuşi, să-mi spună povestea lui, mai degrabă de dragul revistei "Formula AS", pe care o citeşte de când a găsit-o, hăt-demult, la un chioşc din Abrud.
"Eu, de la bunicu am învăţat despre aur, că el avusese mina lui, cumpărată cu banii de pe o pereche de boi. Şedeam cu el la vite, aveam 15 ani, era prin 1950. Şi zice: «Uite, şaitrocul e acolo, în vreascuri». «Păi bunicule, de ce îl laşi acolo?», l-am întrebat. «Nu cutez să-l iau, că dacă te prind comuniştii cu de-aistea, te omoară». Şi io m-am rugat de el, «Da hai să-mi arăţi şi mie cum se face!». «Bine, da vezi să nu îţi umble gura, că mă bat aiştea de mă omoară», mi-a zis. Că fuseseră cazuri în sat, de oameni aduşi în copârşeu de la Securitate, din cauza aurului. Aşa că m-am dus şi am scos şaitrocul şi bătrânul a ales o mână de piatră sfărâmată, a pus apă, şi a început să-l legene. El nu prea mai vedea şi zice: «Ia vină încoa. Ia uită-te tu aci, pe dunga asta ar trebui să fie ceva galben ca gălbenuşul cel de ou. Este?». «Este bunicule!». «No, ăsta-i aurul!». Şi eu nu am pus şaitrocul la loc... Bunicul atâta mi-a zis - că dacă mă duc să caut, să merg în sus, pe râu, şi dacă trece careva, să arunc şaitrocul, să nu mă vadă cu el, că e foc mare. Aşa am plecat eu pe râu, în sus, după aur. M-am întors după trei zile, că se şi speriaseră ai mei. Da am venit bucuros tare şi i-am zis moşului: «Bunule, adă ochelarii!» (că îi ţinea înveliţi în nişte cârpe, în dulap). I-a adus, şi eu, bucuros, am scos desăguţa cu aur şi i-am vărsat-o pe masă: «Ăsta-i aurul, bunule?». El s-a uitat atent, şi-a trecut, aşe, mâna prin el, apăi şi-a scos ochelarii şi a zis numa atât: «Ăsta-i! Ăsta-i aurul...».După care l-a luat şi m-a dus la râu şi l-a aruncat pe apă. Erau pe atunci mulţi oameni anchetaţi de Securitate, nu te puteai juca cu treburi de-astea. Da măcar eram mulţumit că învăţasem să caut aur, chiar dacă după aia îl aruncam pe râu...".
În satul Stănija, până să vină comuniştii la putere, jumătate din oameni erau proprietari de mină şi cealaltă jumătate lucra pentru ei. Au fost aurari generaţii la rând, şi numai cei mai săraci aveau doar şaitroc de mers la râu, şaitrocul fiind pentru ei, aşa cum era sapa pentru agricultori. Cei mai înstăriţi foloseau şaitrocul ca "laborator", doar ca să îşi dea seama care este concentraţia de aur din minereul ce urmau să îl piseze şi să îl amestece cu mercur, pentru a scoate la sfârşit "bile de aur". Dar chiar şi aşa, cu metode tradiţionale, de multe ori primitive, nu puţini au fost cei care au făcut avere sau au găsit aur.
Holoangării
"Cel mai cunoscut este Gritta Mihăilă, de la Roşia Montană", începe să îmi povestească Ioan Cătălina, despre căutătorii norocoşi. "Vezi dumneata, aurul în pământ e pe filoane, o dungă de aur ce poate să meargă şi kilometri. Dar filonul ăla vine de undeva, are «un cuib» de unde s-a scurs. Gritta a avut norocul să dea peste un astfel de cuib la Roşia. Se spune că două tone de aur a scos de acolo. De-aia a şi făcut şapte biserici şi şapte şcoli în toţi Apusenii şi a avut banii să sprijine revoluţia lui Avram Iancu. La noi în sat a fost unu, Onea, care a găsit şi el un cuib, ca Gritta. S-a întors acasă ţanţoş, a dat cu bâta pe masă şi a zis că el gata, nu mai mănâncă mămăligă, vrea pâine albă. După aia s-a dus la cârciumă şi s-a pus la băut şi a început a zice că el a terminat cu sărăcia şi treburi de-astea. Şi erau în cârciumă unii care i-au zis: «Mă, tu ai găsit aur! Hai dă de băut, că şi noi o să dăm când găsim!». L-or îmbătat bine. Când s-a dus a două zi la mină, n-a mai găsit nimic: îi măturaseră noaptea tot aurul. Ăştia erau holoangării, hoţii de aur, care umblau noaptea prin mine, numai după filoane. Se întâmplau şi de-astea... Eu l-am apucat pe Ion a lui Cărăbaş, un bătrân din Stănija, care îşi ducea minereul acasă cu desagii, aşa, cât putea el duce pe umăr. Găsise un loc bun, la o distanţă cam de 5 kilometri faţă de sat, la Burzeşti, de unde adunai aurul cum vă spuneam, cu mâna, de la suprafaţă. Şi aşa, câte un pic, câte un pic, bătrânul a făcut trei kile de aur de-ăla bun! Calculaţi în zilele noastre cât face, cu 150 de lei gramul! Atâta făcuse bătrânul cela! M-am întâlnit într-o dimineaţă cu el, când mergeam la fân cu tata. Era în zori şi bătrânul venea cu desagii pe umăr, da noi nu ne-am dat seama ce face, numai ne-am mirat că el venea deja acasă în zori, când oamenii abia plecau la lucru. Mai târziu s-a aflat în sat că are aur. Au venit de la Securitate şi l-au bătut, până a dat tot ce a avut. Vă daţi seama cât aur e în munţii ăştia, dacă un bătrân, numai din ce a putut duce cu desagii, a scos atâta?! E un dâmb acolo sus, cu mesteceni, unde şi în ziua de azi e aur cât vrei". Ioan Cătălina nu mai poate merge după aur, dar fără a spune ceva clar, se înţelege că şi el a câştigat destul de bine din ceea ce a găsit. După 90, când s-a terminat cu comunismul, a început să caute forma legală de a scoate aur. Patru ani a umblat după aprobări! Patru ani a mers din uşă în uşă, cu hârtii, că să i se dea "drept de exploatare". Lucrurile s-au mişcat greu şi din cauză că era primul care cerea aşa ceva, şi nici legiuitorii nu prea ştiau cum se poate aproba o asemenea cerere. Nu îi place să spună cât şi unde a găsit aur, dar până la urmă, a meritat: "Nu m-am îmbogăţit, dar mi-am scos umblătura, investiţia, şi mi-a rămas şi un mic câştig. Mult s-a dus la stat, ca taxe... Au fost locuri cu aur gârlă, şi 16 grame la tona de minereu, dar e foarte multă muncă. Nu e muncă grea, dar e multă. Dintr-o tonă de pietriş curăţat ies 16 grame, dacă ai noroc... Lucram şi câte 15 ore pe zi, cădeam în pat de oboseală şi dimineaţa o luam de la capăt. De-asta copiii şi nepoţii mei nu vor să mai continue meseria asta de aurar, că e multă muncă. Tinerii din ziua de azi ar vrea ca în două ore să scoată un kilogram de aur, numai că aşa ceva nu se poate. Pentru aur e nevoie de muncă şi de răbdare".
Casa căutătorilor de aur
Casa căutătorilor de aur din satul Stănija are două camere cu paturi suprapuse şi o bucătărie destul de mare, tapetată cu hărţile aurului din Apuseni. Într-o anexă a casei, găseşti toate instrumentele unui căutător adevărat, de la şaitroc la instrumente de minerit - lămpaşe, dălţi, mojar, ba chiar şi busolă pentru subteran. Dacă vrei să simţi "febra aurului", aici este cel mai bun loc de unde să începi! Este casa de oaspeţi a unui ONG local, care cu asta se ocupă: iniţierea în căutarea aurului. Locul este de vis: într-o mică vale, înconjurată de livezi şi fâneţe nesfârşite, nu departe de râu şi la adăpostul munţilor ce ascund comori. Gazda primitoare a locului este Georgeta Dulgheru. De profesie geolog, ea îţi deschide porţile către taina aurului. Îmi pune în mână un şaitroc făcut după modelul tradiţional, un fel de eventai mare, cu o dungă uşor adâncită pe mijloc, şi îmi arată o grămadă de pietriş amestecat cu ţărână: "Hai să luăm din grămada asta, să vedem ce comoară găsim", îmi spune. Pun două mâini bune de minereu, adaug apă şi încep să mişc şaitrocul după indicaţii: "Trebuie mişcat circular, cu totul, nu foarte repede", îmi spune doamna Georgeta. "Uite, deja nisipul mai fin s-a adunat la fundul apei. Aurul e mai greu, e «leneş» şi vrea mereu să stea liniştit. Şi-acum, cu mişcări înainte şi înapoi, separă pietrele mari, de nisip". Câteva pietre mai mari străluceau, udate de apă, de-ţi luau ochii! Aur, aur adevărat, îmi zic, şi nu-mi vine să cred ce norocos sunt să găsesc aşa bucăţi mari din prima încercare! Numai că doamna Georgeta mă linişteşte: "Nu e aur, e pirită. Seamănă foarte mult cu aurul şi de-aia i se şi spune aurul proştilor... Poţi să-l scoţi şi să îl arunci de acolo pentru că nu are valoare. Dacă este aur adevărat o să îl vedem imediat". Mişcând şaitrocul mai departe, văd cum în mod misterios, pietrele "ies" singure la suprafaţa apei şi pe fundul şaitrocului rămâne un nisip tot mai fin.În cele din urmă, am rămas cam cu două linguri de nisip în şaitroc, şi când apa l-a întins pe adâncitura din mijlocul lui, doamna Georgeta a zis: "Stop. Priveşte atent la marginile acestei limbi de nisip! Vezi culoarea gălbuie? Nu e un galben strălucitor, ca la aurul proştilor, e un galben mat. Ăla este aurul adevărat pe care l-ai găsit. Câteodată, jumătate din limba asta de nisip poate să fie numai cu aur. Bătrânii o numeau «limba de pasăre». Adunau cu o pipetă, ca asta, îl puneau în borcane, şi când aveau destul, mergeau cu el să îl vândă la Abrud sau la Zlatna, unde erau singurele bănci autorizate pentru analiză şi cumpărare. Aşa au lucrat aurarii şi şi-au făcut un trai, adunând aurul fir cu fir. Pentru noi pare greu, dar ei nu aveau de ales."
Doamna Georgeta nu are "patima aurului", deşi a umblat şi ea mai bine de un an ca să obţină aprobare pentru exploatarea aurului cu şaitrocul, acte care au costat aproape o sută de milioane de lei vechi. Are însă patima tradiţiilor şi a vrut cu orice preţ să păstreze şi să dea mai departe tradiţia vechilor aurari. Aşa se face că în acest loc, destul de îndepărtat de lume, au venit până acum sute de turişti şi curioşi, de la copii la pensionari, toţi nerăbdători să vadă cum se caută aurul cu şaitrocul. I-a dus pe râu, le-a dat câte un şaitroc şi i-a pus la treabă. "Vin foarte mulţi străini şi foarte mulţi copii. Bucuria de a găsi aur e aceeaşi, indiferent de vârstă. Aurul găsit îl pot lua cu ei. Dar pentru mine ăsta este un şiretlic de a le pune în straiţă şi altfel de comori: cât rămân aici, câteva zile, eu le povestesc despre istoria moţilor, despre legendele şi frumuseţile locului, mai puţin ştiute, fie că este o biserică de patrimoniu sau o cascadă. Este şi un bun moment să vorbim despre geologie, despre cum s-au format toate pe pământ, cum putem să recunoaştem o piatră preţioasă sau semipreţioasă şi câte altele. Aurul e important, dar aici, în Apuseni, avem multe lucruri mai valoroase ca el".
Poveşti şi fotografii cu aurari
Aşa cum Samoilă Mârza a fost fotograful Unirii, şi aurarii au avut parte de fotograful lor: Roman Bazil. El este cel care i-a imortalizat, documentând toate etapele aducerii aurului în strălucirea soarelui, de la albia râului şi până la topitul lui în creuzetele ţărăneşti. Domnul Sîntimbrean l-a cunoscut pe Roman Bazil şi a salvat tezaurul lui de fotografii. "Înaintea venirii comuniştilor la putere, fratele lui Roman Bazil avusese o mină concesionată, şi tânărul Roman, pasionat de fotografie, a stat printre muncitori şi i-a imortalizat. Poate că imaginile astea s-ar fi pierdut dacă nu aş fi avut ideea muzeului de la Roşia. Roman încă trăia, era în Bucureşti, şi în ciuda temerilor faţă de regimul comunist, l-am convins să scoată acele fotografii vechi şi să facem o expoziţie în cadrul muzeului", povesteşte domnul Sîntimbrean şi deschide albumul foto, în care se pot vedea copiii care cărau minereul de aur în coşuri, bătrânii pe marginea râurilor "dând la şaitroc", ba chiar şi pregătirea "ţigărilor", foi lungi de ziar, în care se împacheta praf de puşcă, pentru ruperea minereului din munte. Astăzi, toate exploatările de aur din Apuseni sunt închise. Oameni care au lucrat cândva acolo sau care au moştenit informaţii de la bunici şi străbunici vorbesc de filoane rămase neatinse sau de aur nativ ascuns, aşteptând să fie recuperat. Tentaţia este mare, şi unii îşi asumă riscul de a întra pe galeriile închise, în căutarea comorilor uitate. "În 1994, cred, au venit trei băieţi de la Roşia să mă consulte: cum să facă ei să ajungă la o anumită galerie, unde ştiau că e rămas un filon mare de aur. Le-am zis: «Eu vă dau câte un pahar de vin şi ne despărţim cu o strângere de mână, dar aşa ceva nu discut, că voi nu ştiţi la ce vă expuneţi». I-am ameninţat şi cu Poliţia, dar ei se pare că nu m-au luat în serios. Când te apucă nebunia aurului, aşa se întâmplă... Au intrat noaptea pe galeriile minei. Numai că au dat de acumulări de gaze. Doi dintre ei au reuşit să iasă, unul nu a mai putut fi salvat. La fel s-a întâmplat şi cu alţi doi tineri veniţi din America, hotărâţi să găsească aur pur, lăsat de un străbunic în nu ştiu ce galerie: unul a fost salvat, unul a murit tot din cauza gazelor. Cu aşa ceva nu e de joacă! Bătrânii spun că vâlva minelor i-a pierdut... Indiferent de explicaţii, astea sunt tragediile aurului...".
Înainte de a pleca de la domnul Sîntimbrean, cu gândul la firele de aur ce se aleseseră singure în şaitrocul meu, nu m-am putut abţine să nu îl întreb ce părere are despre soluţia readucerii la viaţă a aurarilor, aşa cum erau ei odată, cu şaitrocul - o soluţie ecologică şi tentantă, atât pentru moţi, cât şi pentru turiştii Apusenilor. Am aflat cu surprindere că această soluţie a mai fost folosită cu oarecare succes, în anii '80: "Ar putea să fie o soluţie. S-a mai încercat asta pe vremea lui Ceauşescu, cu aşa numita «Lege 60». Oamenii aveau voie să caute aur cu şaitrocul în anumite locuri, inclusiv în haldele vechi de steril. În aceste halde este minereu vechi, exploatat cu tehnologie destul de primitivă, şi cred că cel puţin 30 la sută din ce este acolo e aur. Plus alte locuri de suprafaţă, care încă au mult aur şi, de ce nu, pe albiile râurilor. În perioada comunistă, nu puţini au fost cei care au făcut ceva bani aşa, cu un simplu şaitroc".
Detunata
De pe vremea aurarilor adevăraţi au rămas poveşti, dar au rămas şi comori adevărate. Peste tot în satele din Apuseni, auzi vorbindu-se în şoaptă despre cutii cu aur găsite în pământ, sau borcane cu mult râvnitul «praf de soare», ce ies la suprafaţă când se repară câte un gard sau se face câte o fundaţie nouă. Unele comori, ascunse la naţionalizare de frica comuniştilor, încă îşi aşteaptă sorocul, fie că este vorba de minereu cu concentraţie mare de aur, îngropat pe la rădăcina câte unui fag căzut, fie că este vorba de aur nativ, tencuit în câte un perete, după ce a fost scos din mină prin gurile de aerisire. Câtă vreme doar statul are drepturi asupra aurului, nimeni nu are curaj să vorbească deschis. Altceva era până în 1945, când oamenii aveau drept de exploatare pe minele lor, aşa cum astăzi ţăranii au bucata lor de pământ. Pe vremea aceea, aurarii mergeau la Abrud, capitala moţilor, chefuind şi petrecând din toată inima, bucuroşi de câştig. În Abrudul de astăzi, care încă mai păstrează în centru aerul vremurilor bune de altădată, există în continuare celebrul Restaurant "Detunata", unde petrecerile aurarilor durau şi câte trei zile. Voichiţa Lic, doamna care are astăzi în grijă localul, îmi face un tur prin sălile cândva imperiale: "Ştiu din spusele bătrânilor care încă mai vin şi stau la poveşti aici. Cine găsea aur mergea întâi la croitor şi se îmbrăca din cap până în picioare după ultima modă a vremii. După aceea, îşi cumpăra un cal şi întra în restaurant aşa, călare. În locul uşii de acum era o uşă rotativă, şi pe jos, era podea de pământ.Când intra câte un aurar călare, imediat săreau lăutarii în picioare, Gheorghe Haza sau Tararaful lui Muscă, şi începeau să umble după el şi să îi cânte ceea ce dorea. Ţineau petrecerile şi câte trei zile, şi la sfârşit, norocosul pleca de aici cu trei trăsuri - într-una mergea el, într-una îşi punea pălăria şi bastonul şi într-una erau lăutarii".
Singurul pericol pentru aurarii norocoşi erau holoangării, jefuitorii de mine, care umblau noaptea prin galerii şi furau numai filoanele importante, cu cel mai mult şi mai pur aur. Dar despre ei şi despre poveştile aurului din Abrud, într-un număr viitor.