De-a lungul timpului, şi-a "pavoazat" capul cu flori, cu fluturi, cu peisaje marine, cu pisici... Cine ar putea crede, văzând-o pe această "reclamă ambulantă", că şi-a petrecut toată adolescenţa şi o bună parte din tinereţe traducând din anticii latini şi greci? La 18 ani, tradusese deja integral opera lui Cicero, asta, în condiţiile în care recordul unui traducător din latină este de 10 rânduri pe oră! În paralel cu Facultatea de Limbi Clasice, se ducea la cursuri opţionale, la Teologie şi la Filosofie. A studiat angelologie cu Andrei Pleşu şi mergea la cursurile ţinute de Gabriel Liiceanu şi Sorin Vieru. Lua lecţii particulare de pictură în atelierele unor pictori importanţi, astfel că, imediat ce a terminat limbile "moarte", a trecut la pictura "vie", intrând la Facultatea de Arte Plastice, unde l-a avut profesor pe marele Ştefan Câlţia. A lucrat cu importanţi regizori ai României: Radu Afrim, Andrei Şerban, Mihai Măniuţiu, Radu Jude, dar una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieţii sale este, cum singură recunoaşte, că l-a cunoscut încă de pe când era copil pe părintele Arsenie Papacioc şi are o mulţime de amintiri legate de figura carismatică a marelui duhovnic. Despre aceste preţioase amintiri din copilărie şi despre părintele Papacioc, vindecătorul de suflete şi trupuri, am vorbit cu scenografa Iuliana Vîlsan.
"Mi-a acompaniat copilăria şi adolescenţa"
- Ştiu că pentru tine, părintele Arsenie Papacioc înseamnă o parte din copilăria ta.
- Părintele este, de fapt, o parte din viaţa mea şi un punct perpetuu de raportare. Oricând am de luat o decizie, mă gândesc ce părere ar avea părintele şi ce sfat mi-ar da.
- Cum l-ai cunoscut?
- Aveam vreo 5 ani şi eram bolnavă. Era ceva ce se pare că nu putea fi tratat de medicina oficială. Oricum, medicii nu mi-au dat de cap. Realitatea manifestării ei ca boală consta în faptul că nu-mi ajungea suficient aer la creier. Aşa că unii doctori îmi tratau polipii, alţii amigdalele, alţii aparatul respirator, fiecare trata câte un organ, dar ei nu vedeau boala în complexitatea ei. Era mai degrabă o maladie ce ţinea de sensibil, de suprasensibil, de realitate celulară, de moştenire genetică, moştenire informaţională, tot ce ţine de energetic şi material în structura noastră umană. Şi atunci, mama, care este creştin-ortodox practicant, mi-a găsit terapeutul perfect în părintele Arsenie. Cum noi locuiam în Constanţa, drumul până la Mânăstirea "Sfânta Maria" de la Techirghiol era scurt, iar mama mergea acolo din 1976, de când venise părintele Papacioc. Aşa că mânăstirea a devenit a doua mea casă. Părintele m-a adoptat din prima clipă şi chiar obişnuia să spună că sunt fetiţa lui.
- Mai erau copii pe-acolo?
- Da. Dar eu, fiind mai bolnavă, stăteam mai mult decât toţi ceilalţi care veneau în vizită şi plecau. Eu eram o prezenţă constantă. Şi părintele s-a apropiat ca un bun păstor de oaia cea mai chinuită, cea mai cu probleme, şi nu numai că m-a vindecat fizic, dar m-a şi format ca om. El mi-a acompaniat copilăria şi adolescenţa, aşa că atunci când am plecat la facultate, la Bucureşti, am simţit că primisem tot ce se putea de la el şi că, din acel moment încolo, mai rămânea să desăvârşesc eu munca părintelui cu mine. Trebuia să-mi duc viaţa pe cont propriu.
- Ai simţit că ţi-a dat drumul în lume?
- Da. Dar mai acut decât oricând, am simţit asta când părintele "a plecat". A avut grijă să plece de-abia după ce şi-a văzut copiii spirituali formaţi. Eu mă gândeam mereu cu groază la "plecarea" părintelui. Pentru că atâta vreme cât trăia, mă simţeam în siguranţă, ca un copil care ştie că poate face orice prostie, pentru că se va găsi mereu prin preajmă tata sau mama să o dreagă. Părintele Arsenie a fost mereu plasa mea de siguranţă. Acum simt însă că, deşi nu mai am sub mine o plasă de siguranţă, nici nu mai am nevoie de ea. Pentru că pe mine, în timpul vieţii sale, părintele m-a învăţat să zbor.
"M-a strigat pe nume, în mijlocul slujbei"
- În tot timpul ăsta, de când ai venit la Bucureşti şi până la moartea părintelui, ai mai fost pe la el?
- Da, dar mult mai rar. Am trăit un moment foarte emoţionant când, în 1993, m-am întors să-l vizitez de ziua lui. El era născut de Sfânta Maria Mare, pe 15 august, şi atunci era şi hramul mânăstirii. Am ajuns acolo unde erau, bineînţeles, mii şi mii de oameni care veniseră la hram. Eu eram undeva amestecată prin marea aia de lume şi, cu toate astea, părintele m-a văzut sau m-a simţit. Cert este că m-a strigat pe nume, în gura mare, în mijlocul slujbei. A întins mâna către mine şi până nu s-a făcut cărare ca să ajung la el, nu a mai spus nimic. Totul s-a oprit în jur, lumea s-a dat deoparte până am ajuns la el să-mi strângă mâna.
- Când i-ai spus că vrei să dai la Arte Plastice, ce părere a avut?
- El a fost, cred, cel mai fericit. Eu muncisem mult, fusesem olimpică la limba latină, făcusem Facultatea de Litere la limbi clasice, eram pregătită pentru o carieră de traducător din clasici când, deodată, spre surprinderea tuturor, am decis să fac Arte Plastice. Atunci când i-am spus părintelui de decizia mea, mi-a povestit cum el, în puşcărie, când era disperat, desena. A fost momentul în care mi s-a arătat ca om, cu pasiunile lui.
- Ţi-a arătat desenele lui?
- Nu numai că mi le-a arătat, ci chiar mi le-a dăruit. Şi eu le păstrez ca pe cele mai preţioase daruri.
- Înseamnă că ţinea foarte mult la tine. De ce l-ai vizitat atât de rar în ultimii lui ani de viaţă?
- Când am plecat eu, el era deja bătrân, foarte vioi, dar bătrân, şi am simţit că primisem deja atât de mult de la el, încât ar fi fost un mare egoism din partea mea să nu las ca timpul cât i-a mai rămas să şi-l dedice altor oameni care aveau atunci mult mai multă nevoie de el. Eu am beneficiat mereu de el, ca un copil cu părinţii acasă. Dar erau atâţia copii orfani, să le spunem, care aveau nevoie de un părinte.
"Mi-a modelat până şi celulele"
- Şi totuşi, chiar şi tu, mai târziu, ai trecut printr-o boală teribilă. Ai avut cancer, dar te-ai vindecat. A doua ta tămăduire, cea de cancer, a mai avut vreo legătură cu părintele?
- Da, evident, pentru că el îmi modelase în copilărie, cred, până şi celulele. El mi-a format, prin credinţa pe care mi-a insuflat-o, un soi de mecanism de autovindecare.
- Cu acest mecanism spiritual lucra şi asupra propriului corp?
- Când părintele a trebuit să fie supus unei operaţii pe coloană, medicii l-au avertizat că e posibil ca inima lui să cedeze dacă îi fac anestezie. Şi atunci, el le-a zis să-l opereze pe viu, să lase restul în grija lui. Chirurgii l-au operat, operaţia a reuşit, şi chiar şi după externarea părintelui, în tot salonul, zile întregi, a mirosit a mir.
- Până la urmă, era şi el un om din sânge şi carne. Îşi arăta şi slăbiciunile trupeşti?
- Da. Puţină lume ştie că el era surd şi purta aparat auditiv. Indiferent însă de faptul că nu auzea fizic, nu greşea niciodată la nivelul răspunsului. Îţi punea mereu, fără greş, diagnosticul perfect. Pentru că, de fapt, auzea şi vedea totul, chiar dincolo de realitatea fizică. Îmi amintesc că eram la spovedanie şi mi-a fost ruşine să spun cu voce tare un păcat. Dar l-am spus în mintea mea. Şi atunci părintele m-a pocnit cu crucea aia a lui mare de fier în cap. "Am auzit-o şi pe-asta", a spus el şi mi-a mai dat o lovitură cu crucioiul ăla.
"Să fii mereu prezent în viaţa ta, în fiecare clipă, şi să te bucuri de fiecare zi"
- Mulţi călugări îşi dispreţuiesc trupul, ba unii chiar şi-l mortifică. Din ce povesteşti, părintele Papacioc era un vindecător, cunoştea bine trupul şi ştia să trezească viaţa în el.
- Părintele Papacioc era de părere că este păcat să nu ai grijă de trupul tău. El se oprea din spovedit oamenii, ca să mănânce, ca să doarmă. Dacă nu i-ar fi dat trupului său cele necesare, ar fi ars mult mai repede, s-ar fi prăpădit, şi mulţi oameni ar fi rămas fără ajutor. În plus, nu-i plăceau călugării nespălaţi sau cei care făceau exces şi paradă de evlavie. Ţin minte că, pe cât era el de bun şi de cald de obicei, de cum vedea un anume aspirant la călugărie, începea să-l ocărască şi să-l alunge din mânăstire. L-am întrebat de ce se poartă aşa şi mi-a spus că omul acela îşi părăsise familia, că lăsase fără ajutor pe lume o nevastă şi doi copii şi că locul lui nu era la mânăstire, ci lângă ai lui, şi că aşa-zisa lui evlavie nu era altceva decât iresponsabilitate. Spre deosebire de alţi călugări foarte aspri, cum am găsit, de pildă, pe la mânăstirile din Moldova, părintele Arsenie avea o infinită înţelegere faţă de păcatele omeneşti, dar nu putea suferi evlavia ipocrită şi răutatea.
- Care e învăţătura cea mai preţioasă pe care ţi-a dat-o părintele?
- Să fii mereu prezent în viaţa ta, în fiecare clipă, şi să te bucuri de fiecare zi. Atunci când eşti pe deplin prezent în spiritul şi-n trupul tău, nimic rău nu ţi se poate întâmpla. Mi-a povestit, de pildă, cum, la puşcărie, cei care nu cedau la anchetă, erau puşi în nişte frigidere mari. Erau ţinuţi acolo de la câteva ore la o zi întreagă. Unii mureau, alţii cedau. Ei bine, pe părinte l-au ţinut două zile, iar el n-a murit. Văzând că nici după aceea nu se dezice de credinţa lui, l-au mai băgat încă o zi. A stat trei zile şi trei nopţi în frigider şi-mi povestea că avea grijă să nu adoarmă, se ruga necontenit şi se concentra să fie mereu prezent, mereu acolo, în trupul lui, conştient de fiecare clipă. El ştia că moartea va veni cândva, dar nu aşa. Nu concepea moartea altfel decât ca pe o trecere paşnică la Domnul, ca pe o plecare liniştită înspre lumină.
- Iuliana, să vorbim puţin şi de teatru. Ai lucrat cu regizori uriaşi. Cum îţi explici aceste întâlniri?
- E ceva în ADN-ul căutărilor mele. Astfel de întâlniri pentru mine sunt ceva firesc şi inevitabil. Cred că lucrurile nu sunt întâmplătoare. Am un parcurs atipic. Am avut nişte frământări care m-au determinat să fac un drum de la studiul profund al textului la imagine, trecând inevitabil prin reprezentarea tridimensională. M-a interesat mult nerostitul, tăcerea, metatextul, expresivitatea involuntară. Întâlnirea cu Radu Jude este consecinţa acestui demers. Este singurul artist din câţi cunosc eu, în afară de Radu Afrim, interesat în mod expres de nerostit, de ce spunem când tăcem, de fragil, de expresivitatea involuntară, de o înţelegere densă şi argumentată, o credinţă profundă a necesităţii exprimării subiectelor pe care istoria, realitatea sau automatismele le bagă sub preş.
"Mă bucură mult premiile adunate"
- Cum a fost debutul tău ca scenograf de film, alături de Radu Jude?
- Am lucrat cu Radu Jude trei proiecte de teatru, înainte să lucrăm la film. Acea perioadă a însemnat enorm pentru un film care foloseşte ca instrument de lucru discursul teatral. Radu a cunoscut în teatru actorii cu care a lucrat apoi filmul. A fost o perioadă densă, departe de Bucureşti. Mai întâi am colaborat la spectacolele "Scene dintr-o căsnicie" şi "Controversa de la Valladolid", pe care le-am lucrat la Teatrul Naţional din Timişoara, şi abia apoi am colaborat la filmul "Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari". Mă bucură mult premiile adunate de filmul pe care l-am făcut împreună şi a cărui premieră mondială a avut loc vara trecută, la Karlovy Vary, unde a primit Globul de Cristal (prima recunoaştere de acest fel pentru un film românesc) şi, sigur, nu-mi este deloc indiferent nici faptul că unul din marile festivaluri de film din Europa, cel de la Gijon, mi-a oferit premiul pentru cea mai bună scenografie. Pentru un debut în lungmetraj, înseamnă ceva.
- De curând, două spectacole a căror scenografie este creaţia ta au avut premiera în Bucureşti: "Martiri", la Teatrul Mic, în regia lui Vlad Massaci, şi "Nunta lui Krecinski", în surprinzătoarea regie a lui Mihai Bendeac, la Teatrul de Comedie. Ce poţi să ne spui despre colaborarea cu el?
- Întâlnirea cu Mihai Bendeac a fost cea mai mare surpriză de anul trecut: neaşteptata descoperire a unui om care a răsturnat toate automatismele unei etichetări apriorice. Mi-a făcut reală plăcere să lucrez cu el. E un om extrem de pasionat de meseria lui şi, dincolo de orice altceva, un om extrem de sensibil, cald, bun şi nebun. De mult nu am mai lucrat cu cineva care să fie măcinat de un subiect ani de zile şi tot de ani de zile să dospească un text al cărui subiect şi problematică să îl bântuie obsesiv. Mihai are multe straturi de nebunie şi un incredibil simţ al comediei. Multă tristeţe adunată în straturi adânci îi dă puterea să scoată umor din nimic, lumină prin cele mai mici crăpături. Compulsivitatea şi plăcerea absolută asupra detaliilor celor mai fine ne-a unit într-un mod natural şi inefabil. O experienţă "old school contemporană", care m-a bucurat şi m-a împlinit.