De-a lungul timpului, și-a "pavoazat" capul cu flori, cu fluturi, cu peisaje marine, cu pisici... Cine ar putea crede, văzând-o pe această "reclamă ambulantă", că și-a petrecut toată adolescența și o bună parte din tinerețe traducând din anticii latini și greci? La 18 ani, tradusese deja integral opera lui Cicero, asta, în condițiile în care recordul unui traducător din latină este de 10 rânduri pe oră! În paralel cu Facultatea de Limbi Clasice, se ducea la cursuri opționale, la Teologie și la Filosofie. A studiat angelologie cu Andrei Pleșu și mergea la cursurile ținute de Gabriel Liiceanu și Sorin Vieru. Lua lecții particulare de pictură în atelierele unor pictori importanți, astfel că, imediat ce a terminat limbile "moarte", a trecut la pictura "vie", intrând la Facultatea de Arte Plastice, unde l-a avut profesor pe marele Ștefan Câlția. A lucrat cu importanți regizori ai României: Radu Afrim, Andrei Șerban, Mihai Măniuțiu, Radu Jude, dar una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieții sale este, cum singură recunoaște, că l-a cunoscut încă de pe când era copil pe părintele Arsenie Papacioc și are o mulțime de amintiri legate de figura carismatică a marelui duhovnic. Despre aceste prețioase amintiri din copilărie și despre părintele Papacioc, vindecătorul de suflete și trupuri, am vorbit cu scenografa Iuliana Vîlsan.
"Mi-a acompaniat copilăria și adolescența"
- Știu că pentru tine, părintele Arsenie Papacioc înseamnă o parte din copilăria ta.
- Părintele este, de fapt, o parte din viața mea și un punct perpetuu de raportare. Oricând am de luat o decizie, mă gândesc ce părere ar avea părintele și ce sfat mi-ar da.
- Cum l-ai cunoscut?
- Aveam vreo 5 ani și eram bolnavă. Era ceva ce se pare că nu putea fi tratat de medicina oficială. Oricum, medicii nu mi-au dat de cap. Realitatea manifestării ei ca boală consta în faptul că nu-mi ajungea suficient aer la creier. Așa că unii doctori îmi tratau polipii, alții amigdalele, alții aparatul respirator, fiecare trata câte un organ, dar ei nu vedeau boala în complexitatea ei. Era mai degrabă o maladie ce ținea de sensibil, de suprasensibil, de realitate celulară, de moștenire genetică, moștenire informațională, tot ce ține de energetic și material în structura noastră umană. Și atunci, mama, care este creștin-ortodox practicant, mi-a găsit terapeutul perfect în părintele Arsenie. Cum noi locuiam în Constanța, drumul până la Mânăstirea "Sfânta Maria" de la Techirghiol era scurt, iar mama mergea acolo din 1976, de când venise părintele Papacioc. Așa că mânăstirea a devenit a doua mea casă. Părintele m-a adoptat din prima clipă și chiar obișnuia să spună că sunt fetița lui.
- Mai erau copii pe-acolo?
- Da. Dar eu, fiind mai bolnavă, stăteam mai mult decât toți ceilalți care veneau în vizită și plecau. Eu eram o prezență constantă. Și părintele s-a apropiat ca un bun păstor de oaia cea mai chinuită, cea mai cu probleme, și nu numai că m-a vindecat fizic, dar m-a și format ca om. El mi-a acompaniat copilăria și adolescența, așa că atunci când am plecat la facultate, la București, am simțit că primisem tot ce se putea de la el și că, din acel moment încolo, mai rămânea să desăvârșesc eu munca părintelui cu mine. Trebuia să-mi duc viața pe cont propriu.
- Ai simțit că ți-a dat drumul în lume?
- Da. Dar mai acut decât oricând, am simțit asta când părintele "a plecat". A avut grijă să plece de-abia după ce și-a văzut copiii spirituali formați. Eu mă gândeam mereu cu groază la "plecarea" părintelui. Pentru că atâta vreme cât trăia, mă simțeam în siguranță, ca un copil care știe că poate face orice prostie, pentru că se va găsi mereu prin preajmă tata sau mama să o dreagă. Părintele Arsenie a fost mereu plasa mea de siguranță. Acum simt însă că, deși nu mai am sub mine o plasă de siguranță, nici nu mai am nevoie de ea. Pentru că pe mine, în timpul vieții sale, părintele m-a învățat să zbor.
"M-a strigat pe nume, în mijlocul slujbei"
- În tot timpul ăsta, de când ai venit la București și până la moartea părintelui, ai mai fost pe la el?
- Da, dar mult mai rar. Am trăit un moment foarte emoționant când, în 1993, m-am întors să-l vizitez de ziua lui. El era născut de Sfânta Maria Mare, pe 15 august, și atunci era și hramul mânăstirii. Am ajuns acolo unde erau, bineînțeles, mii și mii de oameni care veniseră la hram. Eu eram undeva amestecată prin marea aia de lume și, cu toate astea, părintele m-a văzut sau m-a simțit. Cert este că m-a strigat pe nume, în gura mare, în mijlocul slujbei. A întins mâna către mine și până nu s-a făcut cărare ca să ajung la el, nu a mai spus nimic. Totul s-a oprit în jur, lumea s-a dat deoparte până am ajuns la el să-mi strângă mâna.
- Când i-ai spus că vrei să dai la Arte Plastice, ce părere a avut?
- El a fost, cred, cel mai fericit. Eu muncisem mult, fusesem olimpică la limba latină, făcusem Facultatea de Litere la limbi clasice, eram pregătită pentru o carieră de traducător din clasici când, deodată, spre surprinderea tuturor, am decis să fac Arte Plastice. Atunci când i-am spus părintelui de decizia mea, mi-a povestit cum el, în pușcărie, când era disperat, desena. A fost momentul în care mi s-a arătat ca om, cu pasiunile lui.
- Ți-a arătat desenele lui?
- Nu numai că mi le-a arătat, ci chiar mi le-a dăruit. Și eu le păstrez ca pe cele mai prețioase daruri.
- Înseamnă că ținea foarte mult la tine. De ce l-ai vizitat atât de rar în ultimii lui ani de viață?
- Când am plecat eu, el era deja bătrân, foarte vioi, dar bătrân, și am simțit că primisem deja atât de mult de la el, încât ar fi fost un mare egoism din partea mea să nu las ca timpul cât i-a mai rămas să și-l dedice altor oameni care aveau atunci mult mai multă nevoie de el. Eu am beneficiat mereu de el, ca un copil cu părinții acasă. Dar erau atâția copii orfani, să le spunem, care aveau nevoie de un părinte.
"Mi-a modelat până și celulele"
- Și totuși, chiar și tu, mai târziu, ai trecut printr-o boală teribilă. Ai avut cancer, dar te-ai vindecat. A doua ta tămăduire, cea de cancer, a mai avut vreo legătură cu părintele?
- Da, evident, pentru că el îmi modelase în copilărie, cred, până și celulele. El mi-a format, prin credința pe care mi-a insuflat-o, un soi de mecanism de autovindecare.
- Cu acest mecanism spiritual lucra și asupra propriului corp?
- Când părintele a trebuit să fie supus unei operații pe coloană, medicii l-au avertizat că e posibil ca inima lui să cedeze dacă îi fac anestezie. Și atunci, el le-a zis să-l opereze pe viu, să lase restul în grija lui. Chirurgii l-au operat, operația a reușit, și chiar și după externarea părintelui, în tot salonul, zile întregi, a mirosit a mir.
- Până la urmă, era și el un om din sânge și carne. Își arăta și slăbiciunile trupești?
- Da. Puțină lume știe că el era surd și purta aparat auditiv. Indiferent însă de faptul că nu auzea fizic, nu greșea niciodată la nivelul răspunsului. Îți punea mereu, fără greș, diagnosticul perfect. Pentru că, de fapt, auzea și vedea totul, chiar dincolo de realitatea fizică. Îmi amintesc că eram la spovedanie și mi-a fost rușine să spun cu voce tare un păcat. Dar l-am spus în mintea mea. Și atunci părintele m-a pocnit cu crucea aia a lui mare de fier în cap. "Am auzit-o și pe-asta", a spus el și mi-a mai dat o lovitură cu crucioiul ăla.
"Să fii mereu prezent în viața ta, în fiecare clipă, și să te bucuri de fiecare zi"
- Mulți călugări își disprețuiesc trupul, ba unii chiar și-l mortifică. Din ce povestești, părintele Papacioc era un vindecător, cunoștea bine trupul și știa să trezească viața în el.
- Părintele Papacioc era de părere că este păcat să nu ai grijă de trupul tău. El se oprea din spovedit oamenii, ca să mănânce, ca să doarmă. Dacă nu i-ar fi dat trupului său cele necesare, ar fi ars mult mai repede, s-ar fi prăpădit, și mulți oameni ar fi rămas fără ajutor. În plus, nu-i plăceau călugării nespălați sau cei care făceau exces și paradă de evlavie. Țin minte că, pe cât era el de bun și de cald de obicei, de cum vedea un anume aspirant la călugărie, începea să-l ocărască și să-l alunge din mânăstire. L-am întrebat de ce se poartă așa și mi-a spus că omul acela își părăsise familia, că lăsase fără ajutor pe lume o nevastă și doi copii și că locul lui nu era la mânăstire, ci lângă ai lui, și că așa-zisa lui evlavie nu era altceva decât iresponsabilitate. Spre deosebire de alți călugări foarte aspri, cum am găsit, de pildă, pe la mânăstirile din Moldova, părintele Arsenie avea o infinită înțelegere față de păcatele omenești, dar nu putea suferi evlavia ipocrită și răutatea.
- Care e învățătura cea mai prețioasă pe care ți-a dat-o părintele?
- Să fii mereu prezent în viața ta, în fiecare clipă, și să te bucuri de fiecare zi. Atunci când ești pe deplin prezent în spiritul și-n trupul tău, nimic rău nu ți se poate întâmpla. Mi-a povestit, de pildă, cum, la pușcărie, cei care nu cedau la anchetă, erau puși în niște frigidere mari. Erau ținuți acolo de la câteva ore la o zi întreagă. Unii mureau, alții cedau. Ei bine, pe părinte l-au ținut două zile, iar el n-a murit. Văzând că nici după aceea nu se dezice de credința lui, l-au mai băgat încă o zi. A stat trei zile și trei nopți în frigider și-mi povestea că avea grijă să nu adoarmă, se ruga necontenit și se concentra să fie mereu prezent, mereu acolo, în trupul lui, conștient de fiecare clipă. El știa că moartea va veni cândva, dar nu așa. Nu concepea moartea altfel decât ca pe o trecere pașnică la Domnul, ca pe o plecare liniștită înspre lumină.
- Iuliana, să vorbim puțin și de teatru. Ai lucrat cu regizori uriași. Cum îți explici aceste întâlniri?
- E ceva în ADN-ul căutărilor mele. Astfel de întâlniri pentru mine sunt ceva firesc și inevitabil. Cred că lucrurile nu sunt întâmplătoare. Am un parcurs atipic. Am avut niște frământări care m-au determinat să fac un drum de la studiul profund al textului la imagine, trecând inevitabil prin reprezentarea tridimensională. M-a interesat mult nerostitul, tăcerea, metatextul, expresivitatea involuntară. Întâlnirea cu Radu Jude este consecința acestui demers. Este singurul artist din câți cunosc eu, în afară de Radu Afrim, interesat în mod expres de nerostit, de ce spunem când tăcem, de fragil, de expresivitatea involuntară, de o înțelegere densă și argumentată, o credință profundă a necesității exprimării subiectelor pe care istoria, realitatea sau automatismele le bagă sub preș.
"Mă bucură mult premiile adunate"
- Cum a fost debutul tău ca scenograf de film, alături de Radu Jude?
- Am lucrat cu Radu Jude trei proiecte de teatru, înainte să lucrăm la film. Acea perioadă a însemnat enorm pentru un film care folosește ca instrument de lucru discursul teatral. Radu a cunoscut în teatru actorii cu care a lucrat apoi filmul. A fost o perioadă densă, departe de București. Mai întâi am colaborat la spectacolele "Scene dintr-o căsnicie" și "Controversa de la Valladolid", pe care le-am lucrat la Teatrul Național din Timișoara, și abia apoi am colaborat la filmul "Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari". Mă bucură mult premiile adunate de filmul pe care l-am făcut împreună și a cărui premieră mondială a avut loc vara trecută, la Karlovy Vary, unde a primit Globul de Cristal (prima recunoaștere de acest fel pentru un film românesc) și, sigur, nu-mi este deloc indiferent nici faptul că unul din marile festivaluri de film din Europa, cel de la Gijon, mi-a oferit premiul pentru cea mai bună scenografie. Pentru un debut în lungmetraj, înseamnă ceva.
- De curând, două spectacole a căror scenografie este creația ta au avut premiera în București: "Martiri", la Teatrul Mic, în regia lui Vlad Massaci, și "Nunta lui Krecinski", în surprinzătoarea regie a lui Mihai Bendeac, la Teatrul de Comedie. Ce poți să ne spui despre colaborarea cu el?
- Întâlnirea cu Mihai Bendeac a fost cea mai mare surpriză de anul trecut: neașteptata descoperire a unui om care a răsturnat toate automatismele unei etichetări apriorice. Mi-a făcut reală plăcere să lucrez cu el. E un om extrem de pasionat de meseria lui și, dincolo de orice altceva, un om extrem de sensibil, cald, bun și nebun. De mult nu am mai lucrat cu cineva care să fie măcinat de un subiect ani de zile și tot de ani de zile să dospească un text al cărui subiect și problematică să îl bântuie obsesiv. Mihai are multe straturi de nebunie și un incredibil simț al comediei. Multă tristețe adunată în straturi adânci îi dă puterea să scoată umor din nimic, lumină prin cele mai mici crăpături. Compulsivitatea și plăcerea absolută asupra detaliilor celor mai fine ne-a unit într-un mod natural și inefabil. O experiență "old school contemporană", care m-a bucurat și m-a împlinit.