- Călătoreşti întruna pe tot mapamondul, onorând invitaţiile pentru concerte şi recitaluri, astfel încât prezenţa ta în România a devenit un eveniment. Unde mai e acasă pentru tine?
- Din fericire, am destul de multe concerte şi în România, aşa că mă întorc adesea aici. Sunt onorată de fiecare dată când pot să cânt cu filarmonici şi cu muzicieni români. Altfel, pentru mine acasă înseamnă oriunde am un pian. Îmi aduc aminte, de pildă, că atunci când ne-am mutat cu părinţii mei dintr-o locuinţă în alta, până când la noua adresă nu mi-a sosit şi pianul, nu am simţit că acolo era acasă. Abia după ce am instalat şi pianul, am răsuflat uşurată şi-am zis: "Ei, acum m-am mutat! Acum sunt acasă!". Pe de altă parte, acasă înseamnă, înainte de toate, părinţii mei. Dacă ei vin după mine undeva, oriunde mă găsesc pe glob, atunci acolo e acasă. Şi, nu în ultimul rând, acasă înseamnă şi va însemna, mereu, România. Întotdeauna am un sentiment aparte când mă întorc aici, vibrez într-un alt fel!
- Publicul român îţi dă şi el sentimentul de acasă? Artiştii străini care concertează la noi în ţară spun despre el că este "deosebit". De pildă acum, cu ocazia celui mai recent concert al tău de la Sala Radio, cum te-ai simţit?
- Indiscutabil, publicul contribuie enorm la acest sentiment de acasă, prin felul în care participă la actul muzical, iar publicul nostru atinge excepţia. Sunt clipe foarte speciale! În plus, mai ales în Bucureşti, am foarte mulţi prieteni care vin la concertele mele, iar asta îmi încălzeşte sufletul.
- Deşi concertul tău de la Sala Radio a fost unul 100% Beethoven, ca bis ai oferit câteva piese 100% româneşti - "Căluşarul", "Sanie cu zurgălăi", "Hora staccato" etc.
- Da, şi la sfârşit, întreaga sală a explodat în aplauze, iar eu am fost copleşită de fericire! Dar să ştii că am dat acelaşi bis şi în alte ţări ale lumii - în Japonia, în Germania... - şi publicul a reacţionat la fel, a fost cucerit pe loc de aceste piese 100% româneşti. Creativitatea noastră depăşeşte graniţele.
Pianul de jucărie
- Tu cum ţi-ai descoperit atracţia pentru pian?
- Călăuze mi-au fost părinţii. Ei nu sunt muzicieni, ci ingineri, dar sunt foarte pasionaţi de muzică. Mama mi-a povestit că aveam un pian de jucărie, pe care "cântam" fără încetare. Aşa că au început să mă ducă la concerte şi la spectacole muzicale de foarte devreme: la nici 2 ani, fiind destul de cuminte, mergeam deja la Operă, în lojă! Dacă totuşi dădeam să spun ceva, mi se ofereau imediat biscuiţi: fusesem învăţată că nu e frumos să vorbeşti cu gura plină, aşa că amuţeam instantaneu. (râde) Ulterior, părinţii m-au dat la grădiniţa muzicală de la Liceul "Dinu Lipatti" şi, în paralel, am început să iau şi lecţii de balet, la Opera Română. Am mers cu pianul şi cu baletul în paralel până la 8 ani, când timpul nu-mi mai permitea să mă împart între cele două pasiuni, şi a trebuit să optez. Însă decizia a fost cât se poate de simplă: am ales pianul fără să clipesc. După grădiniţă, am continuat să studiez la Liceul "Dinu Lipatti", la doamna Elena Dumitrescu, apoi, după 7 ani, m-am transferat la Liceul "George Enescu", la clasa doamnei Olga Szel, pe care o vizitez şi azi, adesea.
- N-a existat nicio clipă vreun dubiu, în legătură cu pasiunea pentru pian? Gusturile copiilor se schimbă, când cresc.
- Eu mi-am dorit să fac pian pentru că vreau. Nu mi-am dorit altceva niciodată deşi mi-am oferit opţiuni. Astfel că, în clasa a VIII-a, în discuţiile cu părinţii, am putut să spun hotărât: "Da, vreau să merg la liceul de muzică", aşa cum şi după absolvirea liceului am putut să spun "Da, vreau să merg la Conservator", deşi aş fi putut să fac şi altceva, să aleg altă facultate. Iar ulterior, din acelaşi motiv, am făcut la Milano şi cel de-al doilea masterat, în specialitatea "Arts Management", tocmai pentru că am vrut să ies puţin din lumea muzicii, să-mi ofer "un plan B", dar tot fără să abandonez pianul. Aşadar, el a fost mereu o alegere conştientă, motivată de drag, de pasiune, nu a fost niciodată un drum la care să fiu obligată din lipsă de alternative. Pianul e cel mai bun prieten al meu!
200 de candidaţi pe 7 locuri
- Ce te-a determinat să-ţi continui studiile la nivel universitar în străinătate, şi nu în România?
- Dorinţa de a ieşi din zona de confort. Şi am ales Conservatorul din Köln, pentru că aceasta e cea mai mare universitate de muzică din Europa, dar şi pentru că acolo studiile sunt gratuite, iar mediul e foarte competitiv, motiv pentru care bătălia la admitere e acerbă: în anul în care am intrat eu, am fost peste 200 de candidaţi pe 7 locuri! Mă bucur însă că m-am avântat în această bătălie, pentru că, odată admisă, am avut parte de o experienţă foarte importantă, care m-a maturizat: la 18 ani, am plecat de-acasă singură, mutându-mă într-o altă ţară, în care trebuia să vorbesc o limbă pe care încă nu o stăpâneam - iniţial, la 17 ani, când am început să iau lecţii de germană, mi s-a părut că era o limbă care-mi plăcea, dar ajungând la Köln, unde eram obligată s-o vorbesc tot timpul, parcă nu mi-a mai plăcut la fel de mult. (râde) Dincolo însă de acest mic dezavantaj, mutarea în Germania mi-a fost benefică: am învăţat enorm şi m-am transformat foarte mult. Pe de altă parte, imediat ce m-am adaptat în Germania, am zis: "OK, unde pot să plec în continuare ca să câştig şi mai multă experienţă?". Destinaţia următoare a fost Guildhall School of Music, unde m-am dus în anul III de facultate. Acolo era un mediu diferit de cel din Germania, mult mai flexibil, deci m-am simţit ca peştele în apă. M-am întors în Köln să-mi iau licenţa, după care mi-am făcut bagajele şi m-am mutat în Londra, beneficiind de o bursă integrală oferită de Steinway.
"O lună, nu te mai atingi de pian"
- În niciun caz! Pe mine nu m-a forţat nimeni să fac nimic, în nicio direcţie - studiul, concertele, recitalurile, totul a venit pentru mine natural. Ba chiar, în vacanţele de vară, părinţii îmi încuiau pianul şi-mi spuneau: "Acum, o lună, nu te atingi de el!" - ca să pot să mă bucur de mersul la mare, la munte, să n-am nicio grijă. Niciodată n-am considerat că pierdeam ceva din cauza timpului dedicat instrumentului. Şi-apoi, după orele dedicate pianului, ieşeam în parc cu prietenii, vedeam un film, citeam o carte... Datorită felului înţelept în care am fost educată de părinţi, în ideea de a face şi altceva pe lângă instrument, de a avea activităţi variate, mi-am păstrat bucuria de a cânta nealterată.
- În muzică, drumul succesului nu e, totuşi, aşa de uşor precum pare. Cât de greu e să reuşeşti să fii fruntea? Care e formula succesului?
- În primul rând, la terminarea facultăţii, sunt sute de absolvenţi din acelaşi domeniu şi puţini dintre ei ajung să aibă concerte şi să fie solişti. Deci dincolo de talent, ca să te impui, trebuie să ai multă tenacitate, o mare tărie interioară şi o răbdare de fier. Tot timpul trebuie să fii tu activ, să trimiţi o mie de e-mail-uri ca să reuşeşti să faci ceva, nu să aştepţi să-ţi bată alţii la uşă şi să-ţi ofere oportunităţile pe tavă...
- Ce fel de lume e aceasta, a muzicii clasice? În alte medii artistice există multe gelozii, intrigi, bârfe...
- Cred că şi în lumea "mea" se întâmplă asemenea lucruri, dar eu am ales să mă ocrotesc, concentrându-mă doar asupra oamenilor minunaţi pe care i-am întâlnit pe parcursul timpului şi care mi-au dat câte o şansă. Fiindcă tu poţi să studiezi oricât şi să fii un muzician oricât de talentat, dar dacă nu se găseşte cineva care să-ţi dea o şansă, care să te invite să cânţi undeva, într-un loc important, mai ales când te afli la început de drum, atunci... toată munca şi tot talentul sunt în van.
"A! Şi tu eşti româncă! Ce bine!"
- Originea ta a contat? Ţi s-a întâmplat vreodată să vezi şi persoane strâmbând din nas, când au aflat că eşti româncă?
- Au existat câteva momente ceva mai delicate, dar niciodată în mediul universitar sau artistic, ci doar în societate. De pildă, am întâmpinat probleme, pe motivul că sunt româncă, în Germania, când am vrut să închiriez un apartament. N-a fost plăcut! În schimb, când am ajuns la Londra, la Guildhall, profesorul meu de-acolo m-a primit, metaforic vorbind, cu braţele deschise, fiindcă era absolut încântat de toţi foştii lui studenţi români. Mihai Ritivoiu ori Alexandra Dariescu îi fuseseră şi ei elevi, astfel că, la sosirea mea acolo, reacţia profesorului a fost: "A, şi tu eşti tot româncă! Ce bine!". La Guildhall românii sunt extrem de bine văzuţi, sunt foarte apreciaţi. Compatrioţii noştri care au studiat acolo au pavat drumul cu mult talent şi cu o conduită ireproşabilă.
- Oare corifeii muzicii clasice datorează ceva şi şcolii din România?
- A, eu îi datorez foarte, foarte mult! Aici m-am format, până la 18 ani, iar intervalul 5-18 ani e definitoriu pentru un muzician. În proporţie de 80%, toată viaţa rămâi aşa cum eşti la 18 ani. Iar eu am avut noroc de nişte profesori minunaţi, cărora le fac o adâncă reverenţă: doamna Elena Dumitrescu, doamna Olga Szel, doamna Stela Drăgulin, iar acum, de fiecare dată când am câte un concert cu orchestra, îl pregătesc cu doamna Verona Maier, prorectorul Conservatorului din Bucureşti. Apoi, când mă gândesc la formarea mea, întotdeauna privesc cu recunoştinţă înspre Radio România. Eu sunt copilul Radioului, pentru că am crescut acolo: de la 6-7 ani am mers la audiţiile doamnei Rodica Sava şi apoi cântam în direct. Ca un copil de 7 ani să fie lăsat să cânte în direct, la un radio de o asemenea importanţă naţională, înseamnă un uriaş vot de încredere! Radio România a fost prezent, în diverse forme, pe tot parcursul meu muzical, iar azi consider că întreaga echipă de acolo e alcătuită din oameni care-mi sunt prieteni şi care m-au ajutat enorm.
- Dar sistemul de învăţământ muzical, în forma lui din 1989 încoace, ţi se pare util?
- Fără îndoială! Să ştii că noi, în România, suntem foarte norocoşi, pentru că avem învăţământ vocaţional gratuit. După ştiinţa mea, aşa ceva nu mai există decât în Rusia. În restul Europei, o şcoală primară, unde să ai şi ore de cultură generală, dar şi ore de pian şi de teorie, reprezintă un lux pe care puţini şi-l permit, din pricina costurilor.
- Viaţa asta "roz" de artist de succes care călătoreşte prin toată lumea şi e răsplătit cu ovaţii, are şi părţi mai puţin colorate?
- O, da, există şi dezavantaje! La un moment dat, începe să te apese singurătatea, căci, după concerte, te întorci într-o cameră de hotel goală şi... nu e uşor. Apoi, dimineaţa, pleci spre o nouă destinaţie, fără ca întotdeauna să fi apucat să vezi mare lucru din locul unde ai fost. Apoi e şi oboseală multă, oboseala concertelor, a concentrării pe scenă, care te epuizează. După un concert ai nevoie de o perioadă în care să te recuperezi. De-a lungul anilor, eu mi-am găsit câteva metode de recuperare infailibile: vorbesc mult la telefon cu părinţii şi cu ceilalţi oameni dragi, dorm, ca să-mi vindec trupul, fac pe turistul, ca să-mi bucur spiritul, şi mă ocup şi de şcoala mea de muzică, "MuseArt Academy", din Bucureşti. În plus, trebuie să fii foarte riguros şi organizat, căci pentru un muzician, studiul e pâinea cea de toate zilele. Chiar şi în avioane, când nu ai instrumentul la dispoziţie, poţi să studiezi: asculţi înregistrări audio, te uiţi pe partituri...
- Până la urmă, de unde-ţi tragi puterea? Care e cheia echilibrului tău?
- În afara pasiunii pentru pian, mie echilibrul interior şi tăria îmi vin şi din credinţă. Am crescut într-o familie credincioasă, bunica fiind cea care m-a învăţat primele rugăciuni, deci credinţa în Dumnezeu e, pentru mine, şi naturală, şi esenţială. De-altfel, şi primul CD mi l-am intitulat "Nihil sine deo", întrucât chiar cred că nimic nu e fără Dumnezeu şi pentru că mi-am dorit ca albumul să fie un mic "Mulţumesc!" pentru tot ce am primit până acum. Prima piesă este un coral de Bach, numit "Iisus rămâne bucuria mea", un mesaj religios care se împlineşte în restul pieselor.
- Ultima întrebare: un muzician de talia ta îşi permite să se gândească şi la iubire, şi la o familie proprie?
- Sigur că da! Muzicianul nu e extras din ecuaţia vieţii "normale", el are nevoie de un echilibru în toate, deci are nevoie şi de o viaţă sentimentală împlinită. Eu nu mă tem de iubire şi de ideea de familie, pe principiul că ar putea să-mi afecteze cariera. Am un exemplu clar în familie: mama are o carieră minunată, pe care nu şi-a sacrificat-o în clipa în care am apărut eu. Dar şi în muzică am văzut multe pianiste sau violoniste extraordinare, femei celebre în toată lumea, cu cariere fantastice, dar care au şi câte 2-3 copii... Deci, se pare că muzica şi familia pot coexista în armonie.