O remarci imediat, dar nu găseşti pe niciunde vreo tăbliţă cu informaţii despre locatarii de odinioară. Abia consultarea Planului cadastral din 1911 lămureşte lucrurile: aici a locuit Eugeniu Carada, personalitate misterioasă şi fascinantă a vechiului liberalism românesc. Carada era numit în epocă "Eminenţa cenuşie", datorită implicării sale în cele mai importante evenimente politice şi opere publice din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, fără să acţioneze însă în mod vizibil, preferând umbra, culisele, influenţa tainică.
Revoluţionar la 12 ani
Născut la Craiova, în 29 noiembrie 1837, Eugeniu avea după tată origini balcanice (probabil aromâne), iar după mamă, se trăgea din familia boierească a Slăviteştilor, neam vechi în Oltenia. Tatăl lui, sărdarul Nicolae, a fost un fruntaş al vieţii publice din Bănie, între 1830-1851. Copilul a beneficiat de condiţii excelente pentru învăţătură, dovedindu-se la rândul său înzestrat intelectual. A urmat cursuri de Drept şi Litere la Paris, la "Collège de France". Îi plăcea studiul, dar s-a dovedit şi un revoluţionar precoce. Potrivit unui articol descoperit în "Arhivele Olteniei", Eugeniu, la numai 12 ani, în timpul Revoluţiei de la 1848, a jurat, alături de mulţi craioveni, pe Constituţia inspirată din Proclamaţia de la Islaz. Revoluţia a fost reprimată de trupele otomane, iar conducătorii ei trimişi în surghiun. Micul Carada s-a făcut util, fiindcă ştia limba turcă. Edilii Craiovei îl solicitau să facă muncă de interpret, în timpul discuţiilor cu stăpânitorii turci. Între ofiţerii fioroşi ai Semilunei şi reprezentanţii spăimoşi ai administraţiei oltene sta el, un băieţandru care traducea ordinele şi întrebările, un mijlocitor prin mintea căruia treceau încă de pe atunci, firele politicii otomane în urbea oltenească. Cine avea privire pătrunzătoare, putea înţelege că micul traducător va juca mai târziu un rol covârşitor în politica de la Bucureşti. Nu se stinseseră cu totul ecourile revoluţiei din 1848, când ruşii l-au căutat pe Carada ca să-l exileze în regiunea Saratov, în nordul Mării Caspice, din cauza ideilor lui progresiste, dar şi din cauză că liderii revoluţiei, risipiţi prin Europa, îi trimiteau lui Carada scrisori şi tipărituri, ca să le răspândească prin Oltenia, iar aceste activităţi nu erau pe placul autorităţilor ţariste. Tânărul oltean a fost anunţat la timp şi s-a ascuns la o moşie din Mierea Birnici, într-o cramă. De aici, a plecat apoi la Bucureşti.
Un caracter de bronz
În memoriile sale, Constantin Bacalbaşa notează că tânărul Carada şi-ar fi petrecut prima sa noapte în Bucureşti, într-o ladă de marfă umplută cu paie, undeva, prin centrul vechi. Era o noapte de ianuarie, geroasă, dar olteanul nu pare să se fi sinchisit prea mult: "Sosise în ajun din Craiova. Omul acesta, cu organismul de fier, a fost şi un caracter de bronz". Un ministru al Cultelor l-a făcut şef de cabinet, dar a părăsit repede funcţia. A început să scrie pentru câteva ziare, a ajuns redactor-şef la "Românul", dar funcţiile politice nu l-au interesat. Când a aflat că Divanul ad-hoc pentru unirea Moldovei cu Ţara Românească are nevoie ca lucrările să fie traduse în franceză, Eugeniu şi-a oferit serviciile. A fost un unionist fervent, dar nu s-a sfiit să-i ceară lui Alexandru Ioan Cuza, când a vizitat Craiova, să stea de vorbă cu oamenii veniţi în număr covârşitor în piaţa publică: "Mai stai, Măria Ta! Poporul vrea să-ţi vorbească". "Ştii că eşti nostim?" i-ar fi răspuns domnitorul, grăbindu-se la ospăţul pregătit în grădina Bibescului. Chiar în aceeaşi zi, Cuza i-a propus să-l facă procuror, dar Carada a refuzat. A spus că preferă să rămână independent. Spiritul acesta de independenţă l-a determinat să respingă o sumedenie de posturi oferite de-a lungul vieţii. Carol I i-a propus să fie director general al CFR. A spus nu. Scârbit de abuzurile săvârşite de unii politicieni, cu ocazia alegerilor parlamentare din 1869, şi-a jurat să nu mai candideze niciodată şi s-a ţinut de cuvânt, în ciuda insistenţelor amicilor săi. La Banca Naţională a României, pentru înfiinţarea căreia îşi cheltuise fără rest energiile, a acceptat funcţia de director, abia după ce bunul lui prieten, Ion C. Brătianu, a ameninţat că îşi dă demisia din fruntea guvernului.
Omul-cheie
Refuzând, deseori, funcţii oficiale, Eugeniu Carada a fost însă prezent, din umbră, în momentele de răscruce ale istoriei noastre din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, timp ascensional pentru naţiunea română, care a reuşit să facă unirea celor două principate, Moldova şi Ţara Românească, să obţină independenţa şi să consolideze statul prin întemeierea instituţiilor moderne, de inspiraţie occidentală. Carada a fost, de cele mai multe ori, omul-cheie, sau omul potrivit la locul potrivit. Iată-l, în 1859, încă un tinerel, declamându-şi pe scenă versurile prounioniste. Apoi, simţind cursul real al istoriei, iată-l lucrând în subteranul politicii, pentru îndepărtarea lui Cuza şi aducerea pe scaunul domnesc a unui prinţ străin, singura soluţie pentru a pune capăt luptelor politice de la Bucureşti, care riscau să ducă ţara într-o fundătură. Biografii susţin că propunerea ca domn al României să fie Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, pe atunci căpitan în garda regelui Prusiei, i-ar fi fost făcută prima dată lui Carada, la Mainz. Deşi era filofrancez şi l-ar fi vrut mai degrabă pe Napoleon al III-lea instalat ca domn al României, Carada a acceptat să lupte pentru aducerea pe tron a lui Carol, ceea ce s-a şi întâmplat, deschizându-se astfel o epocă glorioasă în istoria noastră. În 1866, cu ocazia sosirii în ţară a prinţului german, Carada a scris, împreună cu C.A. Rosetti, în numai 24 de ore, lucrând fără întrerupere, noua Constituţie a României. Mai târziu, iată-l pe Carada urzind un complot anti-carlist! Reuşise - era în anul 1870 - să pregătească totul, avea oameni instruiţi şi înarmaţi în şapte oraşe, unde ar fi trebuit să izbucnească revolta împotriva lui Carol I. Planul a fost însă dat peste cap de impetuosul Al. Candiano-Popescu, care a pornit ostilităţile mai repede decât stabilise Carada şi a declarat aşa-numita "Republică de la Ploieşti", ridiculizată mai târziu de I.L. Caragiale, el însuşi încă un băieţandru pe vremea aceea, participant la scurta rebeliune anti-dinastică. Văzându-şi complotul eşuat, Carada s-a predat autorităţilor şi a stat un timp la zdup!
În focul luptelor
Carol I, un adevărat monarh, l-a iertat, iar Carada s-a dovedit recunoscător, terminând pentru totdeauna cu planurile anti-regaliste. În timpul Războiului de Independenţă, uite-l plutind cu şalupa lui, Rândunica, pe apele Dunării, ca să găsească un loc potrivit pentru construirea podului de pontoane, pe unde să treacă armata română. La Rahova, a intrat în focul luptelor îmbrăcat civil. S-a ocupat de aprovizionarea trupelor române cu haine şi hrană, în toiul iernii. Regele a vrut să-l facă general, dar Carada, respectându-şi principiile, a renunţat. A fost un filantrop desăvârşit. A finanţat activităţile culturale ale românilor din Transilvania, Basarabia, Bucovina şi Macedonia. Pe cheltuiala lui au fost tipărite statutele societăţii studenţilor români din Viena, în 1866. Catedrala ortodoxă din Vârşeţ a fost construită aproape numai din banii lui. Slavici a scris cu gratitudine: "...când toate inimile erau reci, a lui bătea cu căldură". Desigur, Eugeniu Carada a avut parte şi de critici publice, cum a fost articolul lui I.L.Caragiale "Caradale şi budalale", două specii de liberali care, în opinia dramaturgului, se înfruptă din bunurile ţării, simbolizate de o gâscă friptă. Mulţi politicieni s-au temut de aşa-numita "Ocultă", grupul liberal condus de Carada, pe care-l acuzau că face şi desface din umbră treburile ţării. A murit în 1910, în casa din Pitar Moş, iar mormântul său se află în cimitirul Sineasca, din Craiova.