"Vă plac bananele, tovarăşi?"
- Csaba, cum ai început să scrii piese de teatru?
- Eram redactor cultural la un post de radio, şi o colegă m-a convins să particip la un concurs internaţional de piese radiofonice, organizat de BBC. Textul meu, "Vă plac bananele, tovarăşi?", a luat acolo un premiu, şi atunci mi-am zis: poate asta trebuie să fac, să scriu piese. Acesta a fost primul pas. Apoi am dat admitere la UAT, la masteratul de scriere dramatică, unde am scris "Flori de mină" şi "Orb de mină", care sunt, până în ziua de azi, cele mai jucate piese ale mele.
- E momentul să informăm cititorii că dramaturgia ta îşi trage temele din secuime şi că, făcând mişto şi de români, şi de maghiari, ţi-ai asigurat simpatia sau, dimpotrivă, antipatia publicului de ambe naţionalităţi. Poţi să ne povesteşti câteva reacţii care te-au amuzat?
- Până acum am întâlnit foarte puţine reacţii negative, fiindcă oamenii au vizionat spectacolele înainte să-şi dea cu părerea. Dar dintre cei care au fost la spectacole, n-am auzit să se fi supărat vreun român. Nu zic că nu e posibil, dar eu n-am auzit. Cu maghiarii s-a mai întâmplat. Odată, o doamnă şi-a cerut înapoi banii plătiţi pe bilet pentru că, zicea ea, piesa îşi bate joc de unguri. Era vorba despre "Orb de mină". O altă doamnă s-a ridicat şi a ieşit de la spectacolul "MaRo", de la o scenă în care un student secui este bătut şi de români, şi de unguri. Scena respectivă arată ce ar fi dacă bătăuşii naţionalişti ar putea explica de ce sunt atât de agresivi. Doamnei probabil i s-a părut normal că secuiul e bătut de români, doar că după aceea apar huliganii din Ungaria, care îl fac praf, şi acest lucru, adică unguri contra unguri, i s-a părut jignitor.
Istoria tratată cu umor
- De curând, spectacolul " Mihai Viteazu", montat de Andi Gherghe pe un text semnat de tine, a fost prilej de scandal la Târgu Mureş. Ce s-a întâmplat?
- Un parlamentar mureşean s-a simţit ofensat din cauza afişului spectacolului, a făcut mare tam-tam şi ne-a acuzat de iredentism. După care a venit presa locală şi naţională şi a sugerat publicului că ungurul îşi bate joc de istoria românilor. După care publicul a început să mă înjure. În primul rând: eu sunt ardelean şi cetăţean român, deci Mihai Viteazu face parte din istoria mea, şi am tot dreptul să scriu despre el. Chiar dacă aş fi japonez, aş avea dreptul, dar asta nu contează acum. În al doilea rând: parlamentarul Marius Paşcan e membru al comisiei pentru cultură din Camera Deputaţilor, este deci plătit din banii mei ca să apere arta, nu s-o atace. Probabil dânsul nu ştie că acuzând de iredentism un teatru independent, un teatru care face spectacole care să dizolve tensiunile din comunitate, poate duce la moartea teatrului respectiv, pentru că, dacă suntem iredentişti, s-ar putea să nu mai primim fonduri de la stat şi de la administraţia locală. Sau poate că ştie asta şi asta şi vrea, dar atunci îl rog să le explice spectatorilor noştri români şi unguri, care s-au simţit bine împreună la noi, cu noi, de ce nu mai facem spectacole? În al treilea rând: această piesă şi acest spectacol sunt mai aproape de adevărul istoric decât orice material şcolar sau film ce s-a făcut până acum. Diferenţa e că tratează istoria cu umor. Şi în al patrulea rând: în titlu figurează numele unui singur domnitor, Mihai Viteazu, în spectacol însă apar mai mulţi domnitori, cum ar fi principele Zsigmond Báthory sau arhiducele Matia. Aş avea două întrebări către cei care au văzut spectacolul: dacă ar muri în spectacol Zsigmond Báthory sau Matia, v-ar părea rău de ei? În schimb, când l-aţi văzut murind pe Mihai, aţi rămas indiferenţi? Mulţumesc, onorată instanţă.
- Care este metafora din spatele afişului "buclucaş", cel cu harta României înfăţişată ca o halcă de carne?
- Afişul este munca lui Bogdan Spătaru, după o idee de Andi Gherghe, şi este deschis interpretărilor. Părerea mea este că fiecare afiş de teatru trebuie privit în contextul spectacolului, pe cât posibil cu mintea deschisă şi cu un pic de simţ al umorului.
- De ce crezi că s-au inflamat spiritele atât de tare?
- Pentru că naţionalismul se vinde bine. E o tendinţă globală, din păcate. Dacă eşti un politician care creează tensiuni şi provoacă ură, ai mai multe şanse să strângi simpatizanţi.
- Cum e Mihai Viteazu în viziunea ta?
- Un om ambiţios şi carismatic, un adevărat erou shakespearian. Apropo, Mihai Viteazu şi William Shakespeare erau contemporani, erau aproape de aceeaşi vârstă.
"Avem nevoie de manuale comune de istorie, scrise de români şi maghiari împreună"
- Ca maghiar trăitor în România, ce le-ai reproşa maghiarilor? Dar românilor?
- Nu le-aş reproşa nimic, pentru că îi înţeleg pe toţi. Circumstanţele ne fac să fim aşa cum suntem. Politicienilor însă le-aş reproşa trei lucruri: educaţia, educaţia şi educaţia. Să nu credeţi că se vor rezolva vreodată problemele interetnice dacă nu se pune accent pe educaţie. Dacă nu se bagă bani în educaţie. Asta e baza, de aici porneşte totul. Copiii români nu de la Kelemen Hunor trebuie să afle ce caută minorităţile în ţara asta şi cum trebuie să ne raportăm la ele, ci de la profesori bine plătiţi, care să le explice ce înseamnă multiculturalismul şi toleranţa. Copiii maghiari au nevoie de metode noi să înveţe bine limba română şi să iubească cultura românilor. Avem nevoie de manuale comune de istorie, scrise de români şi maghiari împreună. În general, avem nevoie de mai multe lucruri făcute împreună.
- Copil fiind, ţie ce ţi se spunea despre români?
"Urmaşii vinovaţilor nu sunt vinovaţi"
- Eşti de părere că arta şi umorul pot vindeca "boli" vechi, precum naţionalismul şi xenofobia?
- Nu le vindecă, dar cred că pot contribui la ameliorarea problemelor. Naţionalismul nu are umor şi este vulnerabil în faţa umorului. De aceea cred că atunci când dialogul nu mai funcţionează, umorul e singurul leac care poate să funcţioneze cât de cât împotriva naţionalismului.
- Crezi că există vinovăţii istorice? Şi dacă da, cum trebuie să ne raportăm noi la ele, azi?
- Da, există. Trebuie, în primul rând, recunoscută vina. Şi fiecare parte vinovată trebuie să-şi ceară scuze. Apoi trebuie să pornească un dialog despre vinovăţiile respective şi să se ajungă la un numitor comun. Asta la nivel diplomatic. Noi, oamenii de rând, nu cred că trebuie să avem un comportament deosebit, trebuie doar să ţinem minte că urmaşii vinovaţilor nu sunt vinovaţi. Doar vinovaţii sunt vinovaţi.
- Care ar fi sfatul tău pentru concetăţenii tăi, români şi maghiari?
- Să nu vă mai lăsaţi manipulaţi. Să ştiţi că cei care vorbesc tot timpul despre duşmani, şi nu sunt manelişti, vor să vă manipuleze. Aveţi mare grijă să nu cădeţi în capcana lor!
- Dacă până nu demult piesele tale erau legate de Secuime, de curând ai trecut la teme universale, precum dragostea şi relaţiile de cuplu. Povesteşte-ne despre "Monstrul nisipurilor".
- Piesa "Monstrul nisipurilor" s-a născut în 2015, pentru teatrul "Figura" din Gheorgheni, unde a fost folosit de regizorul Botond Nagy ca material de pornire pentru spectacolul său. A fost montată, apoi, anul trecut, de Irina Crăiţă-Mândră la Craiova şi de Andi Gherghe la Galaţi. Este o piesă-mozaic, în care vedem cinci femei şi cinci bărbaţi chinuindu-se cu viaţa lor romantică, în diferite scene mai mult sau mai puţin absurde. Scenele se leagă, dar întâmplările nu sunt povestite într-o ordine cronologică, şi dragostea nu învinge totul.
- Ţi-a fost mai uşor să scrii despre dragoste decât despre conflicte interetnice?
- Piesele mele sunt, de fapt, texte despre oameni care întâmpină diferite probleme, şi din cauza asta ajung în situaţii conflictuale. Unele dintre acestea sunt interetnice, altele intrafamiliale sau de altă natură. De exemplu, conflictul lui Mihai Viteazu cu Zsigmond Báthory nu este de natură interetnică, pe vremea lor nici nu exista aşa ceva, ci este vorba despre putere şi trădare. Sau primarul maghiar din "Orb de mină" este în conflict cu toate personajele, nu doar cu poliţistul român. Ceea ce vreau să spun este că, din perspectiva dramaturgului, tehnica de scris nu se schimbă. Oricare ar fi subiectul principal al piesei, iubirea sau ura, eu iau un personaj, îl pun în dezacord cu celălalt, şi urmăresc ce se întâmplă.
"Calificarea este şi posibilă, şi imposibilă"
- Mai nou, ai terminat şi prima ta piesă scrisă cap-coadă în limba română. Despre ce e vorba şi unde se va monta?
- Este vorba despre piesa "Nu chiar 1918", care se montează la Teatrul "Andrei Mureşanu" din Sfântu Gheorghe.
- Spune-ne ceva despre colaborarea ta intensă cu regizorul şi actorul Andi Gherghe...
- Ne ştim de mult, dar nu eram cunoştinţe apropiate până acum câţiva ani, când, într-o zi, ne-am întâlnit la secţia de poliţie, nu ca arestaţi, ci în sala de aşteptare. Am stat de vorbă, el mi-a povestit despre planul său de a face un spectacol despre maghiari şi români, care să arate diferite secvenţe haioase din convieţuirea noastră, şi am început să dezvoltăm ideea. Ne-am mai întâlnit de câteva ori, eu mi-am scris câteva schiţe de scene, apoi am făcut un an pauză, fiindcă am aflat că Teatrul Naţional din Târgu-Mureş pregăteşte o premieră exact despre acest subiect, şi am zis să nu fie în oraş două premiere despre maghiari şi români, în aceeaşi stagiune. Astfel, peste un an, am scos la "Studioul Yorick" spectacolul "MaRó", prima noastră colaborare şi începutul prieteniei noastre.
- Ca spectator, ţi-au plăcut montările pieselor tale? Ai vreun spectacol favorit?
- Majoritatea mi-au plăcut. Nu am un singur favorit, am multe. Dar favoritele mele nu sunt neapărat spectacole de UNITER, ci acelea în care sunt implicaţi oameni care îmi plac mult, şi nu doar ca artişti. Iubesc mai mult oamenii buni decât arta propriu-zisă.
- Care este mesajul numărul 1 al pieselor semnate de dramaturgul Szekely Csaba?
- Mi-am dat seama că e mai bine dacă dramaturgul nu vrea să spună nimic. Pare paradoxal, fiindcă te apuci de scris ca să spui ceva despre lumea din jur, doar că în dramaturgie, dacă îţi bagi părerea personală în text, cu asta ieşi din personajul tău care tocmai vorbeşte, reintri în tine, şi deja textul nu mai e autentic, ţi-ai stricat scena. N-ai voie să ieşi din personaj. După părerea mea, sarcina dramaturgului este să găsească o problemă relevantă, şi apoi să-şi lase personajele să se chinuie cu ea. Dacă îţi iubeşti personajele, ele vor transmite mesajul de care lumea are nevoie.
- Piesa ta, dedicată Centenarului şi intitulată "Nu chiar 1918" se joacă la Teatrul "Andrei Mureşanu" din Sfântu Gheorghe, în regia lui Cristian Ban. Ce ţi-ai dorit cu această piesă şi cum crezi că va fi ea receptată?
- Mi-am dorit acelaşi lucru ca de obicei: ca oamenii care vin la teatru să se simtă bine şi să se elibereze de prejudecăţi. Cred că spectacolul are şanse să fie receptat bine, fiindcă e o trupă bună acolo şi piesa e montată de un regizor bun. Dacă-mi permiteţi să citez o înţelepciune de la un fotbalist român, Dorinel Munteanu: înainte de meci, "calificarea este şi posibilă, şi imposibilă".