"Cei ce-mi iubesc muzica m-au primit cu mare entuziasm"
- Aţi plecat de 40 de ani în Canada, dar dorul de ţară vă întoarce aproape an de an înapoi pentru a le oferi admiratorilor dvs. concerte. Pentru mai tinerii cititori ai revistei noastre, care nu v-au prins anii româneşti de glorie, cum ar trebui să înceapă firul carierei dvs. muzicale?
- Sunt născut în Bucureşti, oraşul de care sunt legat prin sentimente profunde. Părinţii mei au fost oameni obişnuiţi, tata, finanţist, mama a terminat Dreptul, dar nu a profesat niciodată avocatura. Din dragoste pentru familie, a rămas casnică. Din păcate, s-a stins foarte repede şi am rămas doar eu şi tata. Am copilărit pe strada Mircea Vulcănescu, am făcut liceul la "Sf Sava" şi apoi am dat admitere la IATC. Bineînţeles că fiecare etapă a vieţii, din cele pomenite mai sus, a avut suişurile şi căderile ei, pe care le-am trecut în funcţie de împrejurări. De exemplu, pentru că tata nu a vrut să intre în partid, a fost arestat doi ani, fără niciun proces, pentru mine şi mama urmând o perioadă grea. Ca să intru la Institut, a trebuit să-mi fac stagiul în "câmpul muncii" şi să mă folosesc de tot felul de tertipuri, ca să nu se afle la facultate că tata a fost arestat. Am folosit chiar şi un nume de împrumut... dar astea sunt poveşti de-acum, pe cine mai interesează? M-am însurat de tânăr cu o femeie pe care am iubit-o şi care mi-a rămas bună prietenă şi după ce ne-am despărţit. Soţia a doua, Doina, mama băiatului meu, Leonard Constant, care face şi el muzică, mi-a fost de mare sprijin, a ştiut să înţeleagă în mare măsură felul meu mai puţin eşantionat de a fi. Sunt un personaj leniv, îmi place să visez, să-mi imaginez, să nu fac nimic din ce-ar trebui să fac. Bineînţeles, ca să te complaci într-o asemenea situaţie, trebuie să te subvenţioneze cineva, să te înţeleagă, să te susţină, să nu te acuze că nu eşti un bun provider, cum se spune. Acest cineva a fost soţia mea, Doina, care din păcate, în urma unui accident vascular este acum hemiplegică, având nevoie de ajutor. De câţiva ani, am început să vin mai des în ţară şi m-am trezit la realitate, mi-am dat seama că încă mai pot să fac ceva pentru mine, dar şi pentru cei care iubesc muzica mea şi care m-au primit extraordinar de entuziast. Este impresionant ca după o lungă absenţă de pe scenă să vezi că publicul încă te ştie şi că este dornic să te vadă în spectacole.
"Stai cuminte, băieţaş!"
- Pe lângă muzică, aţi făcut şi actorie, cât se poate de serios. Cum încap două săbii într-o teacă?
- Vreau să vă spun că eu am fost din capul locului tentat de teatru, mi-am dorit întotdeauna să mă schimb, să îmbrac haina unui alt rol, să mă joc, să fiu altcineva, să-mi pun o mască şi să mă transform, să împrumut o altă personalitate. Am fost singur la părinţi şi mi s-a spus că pruncii care n-au fraţi au această tendinţă de a se juca singuri, de a intra mai uşor în mai multe roluri, de a-şi schimba identitatea mai mult decât alţi copii. Am simţit mereu bucuria de a deveni altcineva, de a mă juca, de a mă deprinde cu aceste călătorii imaginare, pentru că fiecare nou personaj întruchipat este, poate fi, o călătorie alături de destinul unui om. Teatrul şi filmul, de asemenea, înseamnă magia prin care se poate face un melanj între cântec (muzică), pictură (decor şi scenografie) şi jocul personajelor. Tot acest arsenal de mijloace de exprimare, de tehnici, m-a atras şi m-a inspirat, în acelaşi timp.
De obicei, unii actori nu se identifică cu personajele pe care le joacă. Nu a fost şi cazul meu. Când a trebuit să dau admitere, m-am identificat cu personaje "grele", din piesa "Hoţii", de Schiller, cu "Hamlet", de Shakespeare. Mi-am imaginat că pentru a reuşi, trebuie să fii cât mai sobru, dramatic, marţial. În vremea aceea ascultam mult teatru radiofonic. Interpretându-l pe Hamlet am şi câştigat admiterea la Institutul de Teatru. Dar după ce-am intrat, bineînţeles că am fost temperat de dascălii mei extraordinari. "Stai cuminte, băieţaş!", mi-au spus, "teatrul nu începe cu Hamlet, nici cu Scapin, nici cu vreun alt personaj din Commedia dell'arte. Întâi şi întâi stai să vedem cum te mişti, cum vorbeşti, dacă ai dicţie, şi-abia apoi vin rolurile mari. Am învăţat, încetul cu încetul, de la toţi profesorii mei, nu doar de la unul. De la fiecare am luat câte ceva, deşi pot să spun că de la Ion Cojar am aflat mai multe din secretele meseriei de actor. A fost un profesor extraordinar, la fel ca Dina Cocea, Costache Antoniu şi Sanda Manu, care mi-au îndrumat primii paşi. I-am avut dascăli şi pe Al. Finţi şi Ion Finteşteanu, mari personalităţi, care m-au atras prin capacitatea lor de a se dărui studenţilor, de a împărtăşi ceea ce ştiau cu cei tineri. Este o mare artă să ştii să te dărui şi să dărui, ca dascăl. În galeria aceasta intră şi Marieta Sadova şi Aura Buzescu, profesoarele pe care le pomeneşte şi Florin Piersic, care m-a ajutat mult în primii ani de actorie, şi care mi-a rămas prieten. Am învăţat multe de la el şi îl apreciez pentru modestia lui, pentru talentul şi farmecul cu care ştie să-şi apropie publicul.
"Eu am ales să fac spectacole de tipul one man show"
- Întruchipând atâtea roluri pe scenă, trecând de la unul la altul, jucând o personalitate sau alta, nu-şi pierde actorul identitatea?
- Actorul trebuie în primul rând să înveţe să vorbească în aşa fel încât să nu trădeze limba maternă, limba română, în cazul nostru. S-o vorbească bine, articulat, corect. În al doilea rând, un lucru care nu se învaţă la institutele de teatru este organicitatea, capacitatea de a juca natural un rol, fără artificii vizibile de către spectator. În felul acesta nu există niciun risc să te înstrăinezi de tine. Mulţi actori înţeleg că a juca teatru înseamnă să pompeze prea mult în nişte stări şi sentimente, să umfle, să exagereze, ceea ce nu poate fi pe gustul spectatorului rafinat. În al treilea rând, teatrul este un joc, o artă colectivă. E foarte important să ştie, să conştientizeze toţi de pe scenă acest lucru, pentru că ei trebuie să comunice subtil în timpul spectacolului, să se pună în valoare unul pe altul, să-şi facă loc, nu să strige doar nişte replici unul către altul. Eu am ales să mă manifest individual, să cânt adică, sau să fac spectacole de tipul one man show. Am jucat puţin teatru, am ales teatrul muzical, spectacolele de estradă, într-o anumită perioadă a vieţii mi-a fost mai aproape muzica, dar am învăţat şi din actorie ceva. Vedeţi dumneavoastră, e important câtă viaţă pune actorul în rolul lui.
- Sunteţi profesor la Departamentul de Teatru al Universităţii din Otawa, în Canada. V-a fost de folos experienţa din România? Există actori români al căror calibru să vă inspire în ceea ce faceţi?
Fanfara din parcul Zăvoi
- Să ne întoarcem la muzică. Când a intrat în viaţa dumneavoastră?
- Devreme de tot. Ţin minte că aveam doar câţiva ani când mergeam la Râmnicu Vâlcea, unde era născut tatăl meu. Mergeam la plimbare în parcul Zăvoi, unde era un chioşc în care în zilele de sărbătoare cânta fanfara. Am fost foarte impresionat de mişcările capelmaistrului care dirija. Tata mi-a cumpărat o tobiţă şi am început imediat să cânt la ea. Sigur că ceea ce s-a auzit apoi n-a fost chiar muzică. Important a fost însă altceva, şi anume, faptul că pentru mine, de atunci începând, muzica a rămas legată de o anume stare, de o atmosferă calmă, tihnită. Fanfara cânta, oamenii se plimbau, sporovăiau liniştiţi, în jurul meu era armonie, aşa că în capul meu acestea au rămas legate cumva mereu. Când am mai crescut, de pe la 10-12 ani, m-au dus părinţii la concerte, la Ateneu şi la alte spectacole. Eu cred că de mici copiii ar trebui familiarizaţi cu muzica. Minunat este dacă pot să şi înveţe să cânte la un instrument, dar şi dacă nu este posibil acest lucru, e bine ca muzica să facă parte din viaţa lor, sub o formă sau alta. Este extraordinar cum acţionează aceste exerciţii muzicale asupra personalităţii unui copil. Ei învaţă astfel despre zgomot, sunet, ritm, armonie. La urma urmei, întregul univers se bazează pe regulile muzicii, aşa că e păcat să nu le cunoaştem ca să înţelegem mai bine lumea în care trăim.
- De la toba de tinichea şi până la spectacolele dvs. de azi, adevărate one man show-uri, e cale lungă. A fost anevoios drumul?
- Eram prin anul doi de studenţie, când am interpretat în faţa colegilor de la IATC un cântecel amuzant, care se intitula "Ce mai faci, Maria?". Era cântecelul unui timid, care nu îndrăznea să-şi mărturisească dragostea. Am intrat bine în rol şi interpretarea a fost un succes. Colegii mei m-au încurajat. Dar hotărârea de a cânta la modul serios am luat-o de-abia după ce l-am văzut pe Gilbert Bécaud, într-un concert la Sala Palatului. Atunci m-am îndrăgostit de şansonete. În aceeaşi perioadă, din cauza unor probleme de sănătate ale părinţilor mei, a trebuit să caut să rămân în Bucureşti, să nu plec într-un teatru din provincie la repartiţie, cum se obişnuia, şi aşa am ajuns să joc pe scena Teatrului Satiric Muzical "Constantin Tănase", unde, într-o primă instanţă, i-am imitat pe Charles Aznavour, Gilbert Becaud, Yves Montand. Aşa am debutat ca interpret în faţa marelui public. Destul de repede, în 1966, am fost premiat la Festivalul de la Mamaia, pentru interpretarea a două cântece compuse de Alexandru Mandy, a urmat apoi primul disc şi aşa am pătruns mai bine în lumea muzicii. Alexandru Mandy mi-a oferit multe din creaţiile sale, zeci, la număr. Acestea au fost repede remarcate de ascultători şi apreciate, pentru că erau cântece de o anume atmosferă calmă, uşor jucăuşă, care aveau un text simplu dar care spuneau o poveste teatrală. Mi s-au potrivit ca o mănuşă. Am interpretat şi am compus şi eu, de-a lungul carierei mele muzicale, multe cântece pe versurile marilor noştri poeţi: Marin Sorescu, Nichita Stănescu, Bacovia, Minulescu, Miron Radu Paraschivescu, Romulus Vulpescu, Adrian Păunescu.
Sub influenţa marilor şansonetişti francezi
- Succesul din ţară a fost urmat în scurt timp de recunoaşterea internaţională. Au urmat turnee şi spectacole în mai multe ţări, iar reputata revistă franceză "Le Figaro" v-a comparat cu Bécaud şi cu Yves Montand.
- Având deja succes în muzică, după doar trei stagiuni am părăsit teatrul, nu înainte de a susţine mai multe spectacole în Franţa, pe celebra scenă "Olympia", de la Paris. I-am cunoscut atunci pe Bruno Coquatrix, directorul Teatrului "Olympia", şi pe Charles Aznavour, care m-a impresionat prin faptul că, în ciuda figurii de bonom modest, ascundea un caracter puternic, vertical. Era suficient să te uiţi la el şi simţeai că are multe de spus. Actor, interpret, muzician, şi-a compus singur multe din cântecele care l-au făcut celebru. M-a impresionat prin felul deosebit de cald şi de pertinent în care vorbea cu cei care îl acompaniau. Tot atunci i-am cunoscut pe Jacques Brel, Gilbert Bécaud, Georges Brassens. Pot spune că una dintre şcolile mele a fost aceea a acestor mari interpreţi care m-au influenţat. Romulus Vulpescu a tradus cântecele lor şi le-am cântat apoi în româneşte, fiind foarte apreciate şi de spectatorii români. Fiul meu pregăteşte acum realizarea unui disc în care voi interpreta cântecele lui Brassens, care merită să fie readuse în atenţia ascultătorilor.
- Să rămânem în anii '60. Care era atmosfera în muzica uşoară românească din acea vreme?
- Anii '60, pentru divertismentul muzical, pentru pop-ul mondial, dar şi pentru muzica uşoară românească, au fost anii cei mai buni şi efervescenţi, în care s-au creat multe cântece şi au apărut fenomene şi mişcări muzicale noi. Au făcut istorie grupurile POP şi ROCK, cu nume de răsunet mondial, atât în muzica americană cât şi în cea europeană. În ceea ce priveşte lumea muzicii uşoare româneşti, aceştia au fost anii în care s-au afirmat Margareta Pâslaru, Aura Urziceanu, Aurelian Andreescu, Doina Badea, Dan Spătaru, Pompilia Stoian, Constantin Drăghici, Ilinca Cerbacef, Anca Agemolu, Anda Călugăreanu, Jean Păunescu, Petre Geambaşu, Puica Igiroşanu, Ileana Popovici şi alte câteva voci expresive, cele mai multe lansate la Festivalul de la Mamaia. La acest Festival s-au întrecut mari compozitori ai acelei epoci, Henry Mălineanu, Ely Roman, Gherase Dendrino, Nicolae Kirculescu, Radu Şerban, Edmond Deda, Camelia Dăscălescu, Laurenţiu Profeta, Temistocle Popa, George Grigoriu, Vasile Veselovski, Aurel Giroveanu, Gelu Solomonescu, Richard Oszanitzki, Ion Alexandru, Jolt Keresteli, Horia Moculescu, Ion Cristinoiu, Dan Stoian, Vasile Vasilache Jr., Noru Demetriad, Mihai Dumbravă, Cornel Fugaru, ca să numesc doar o parte dintre cei care lansaseră, deja, multe cântece, în acea decadă. I-aş mai aminti pe Alexandru Mandy şi Florin Bogardo, compozitori care s-au apropiat de poezie şi de teatru. Florin Bogardo a fost chiar unul dintre primii cantautori care au lansat cântece excelent orchestrate şi foarte bine interpretate, pe versurile unor mari poeţi. Mai vreau să spun că acei ani '60 au pus temelia unui repertoriu interesant, care se poate asculta cu plăcere şi astăzi, la care au contribuit şi textieri care au ştiut că melodiile inspirate, ale unor excelenţi compozitori, au nevoie de texte pe măsură, texte cu poveste, cu conţinut poetic.
Tot în acea perioadă au apărut şi formaţiile rock româneşti, Olimpic 64, cu spectacole ambiţioase, realizate de Dorin Liviu Zaharia, Karma Caliuga, pe texte speciale culese de el din Mihai Eminescu, Rabindranath Tagore, Dante Alighieri, Serghei Esenin, Erik Karlfeld, Ion Mircea şi Dorin Liviu Zaharia. Phoenix, cu acele cantofabule pe versuri de Şerban Foarţă şi Andrei Ujică. Roşu şi Negru, Sincron, Sideral, Mondial, Sfinx, Magic şi altele care au mers pe linia unui repertoriu cu nuanţe psihedelice, în special Sfinx, prin preluări, sau cu piese originale în acest stil, concepute de Sideral şi Mondial.
Nu am fost unul dintre cei care s-au identificat, ca interpret, cu acest val, dar i-am apreciat şi am legat prietenie cu unii dintre ei, în special cu Dimitrie Inglessis, cu care am colaborat la realizarea primului one man show, NOCTURN IV şi cu Dorin Liviu Zaharia, care mi-a scris un cântec foarte interesant, Panorama Snobilor.
Mi-aduc aminte, când am lansat Cântecul Vântului, m-am împrietenit cu Dan Spătaru, care impunea printr-un farmec deosebit, ce-l apropia de modelul italian la modă atunci, Giani Morandi. Tot atunci i-am cunoscut pe Anda Călugăreanu (o chema, de fapt, Anca, dar şi-a schimbat numele ca să nu se creeze cacofonie la rostirea lui), pe Pompilia Stoian, pe Aurelian Andreescu, una dintre vocile cele mai bune de la noi, etalon al calităţii muzicii româneşti din acei ani. Anda Călugăreanu a fost o femeie-spectacol, o interpretă nepereche, cu o largă paletă interpretativă şi cu un joc de scenă remarcabil, adaptat la orice situaţie. În acei ani, a început să se vehiculeze folkul românesc, omul cu chitara - generaţia în blugi, pe versurile unor poeţi care au dat naştere acestui stil, deosebit de folkul american, devenit, repede, pop-folk, sau de clasicul western-country. Trebuie să reţinem că în acea epocă s-a creat o muzică melodioasă, curată, bine armonizată.
- Ce proiecte legaţi de anul care a venit?
- Începând cu acea perioadă, când am absolvit IATC, ca actor, s-a creionat pentru mine un drum ceva mai singular, pe care l-am părăsit o vreme, din motive mai greu de explicat; unele sunt conjuncturale, altele ţin de caracterul meu reflexiv, meditativ, de pasiunea pentru pedagogia de teatru pe care o practic în Canada, de tot felul de nevoi stringente, dar, uite am revenit şi, de trei ani, am reluat acest drum, am scris o carte în dialog cu Puşa Roth, am lansat patru albume cu cântece şi poeme rostite, aştept realizarea unui nou album, cu alte cântece, proprii, pe versurile unor mari poeţi, şi toate acestea într-un moment în care ştiu că anii ce s-au scurs sunt mult mai numeroşi decât cei care mi-au mai rămas Visul cel mai drag este să trăiesc atâta vreme cât va mai trăi şi speranţa pe care o am că civilizaţia occidentală nu va dispărea. Mă grăbesc încet, adică nu alerg prin canalul timpului şi sper, sper, ca tot omul.
Fotografii din arhiva personală Sergiu Cioiu