Dar o privire aruncată fugar, în curtea cu porţile larg deschise, îţi stârneşte curiozitatea pe loc. Pe-ntreagă lungimea clădirii, frumos aliniate, stau cahle de teracotă multicolore, sobe de diverse dimensiuni şi o mulţime de alte obiecte din lut, create de mâinile pricepute ale celor care lucrează aici. O carte de vizită mai altfel, aşa cum sunt, de fapt, şi produsele fabricii, majoritatea având caracter de unicat.
Mulţi medieşeni nici nu ştiu că bătrâna fabrică încă funcţionează, cu o tradiţie de peste 100 de ani, a acestei industrii manufacturiere. Despre prezent şi tradiţie, despre un trecut care se-ntoarce cu paşi înceţi, dar siguri, am stat de vorbă cu domnul George Radu, director general al SC Teracota SA Mediaş.
Aceeaşi reţetă, de 112 ani
- Când am preluat noi, fabrica, în urmă cu trei ani, era o ruină. Patronul german, Uwe Dresser, nu a vrut s-o modernizăm, pentru că atunci am fi făcut produse la fel cu celelalte fabrici din ţară. Ideea e să păstrăm tehnologia iniţială, să ducem mai departe tradiţia cahlelor făcute la Mediaş, să aducem pe piaţă ceva diferit decât ceilalţi.
- În ce anume constă unicitatea sobelor produse la "Teracota Mediaş"?
- Folosim exact aceeaşi reţetă din 1906, aceleaşi ingrediente, suntem singura fabrică din România care produce şi pictează manual cahle de teracotă. Cele mai vechi utilaje din fabrică datează de prin 1920. Teracota pe care noi o producem e compusă dintr-un amestec argilos care reţine căldura şi o eliberează treptat. Toate celelalte fabrici din ţară care produc teracotă la nivel industrial fac cahlele din rebutul ars, fie de la faianţă sau gresie, fie de la ţiglă şi cărămidă, dar aceea nu este teracotă adevărată. Sobele produse de noi emană garantat căldură încă nouă ore după oprirea focului, capacitate pe care celelalte sobe de teracotă nu au cum să o aibă, fiind făcute din rebuturi reci, nu din pământ.
"Nu mai facem faţă comenzilor"
- Dacă cineva îşi doreşte o sobă produsă la "Teracota Mediaş", trebuie să se adreseze direct fabricii?
- Ce înseamnă "personalizat"?
- Înseamnă că avem clienţi care-şi doresc un model anume de sobă, pe care au avut-o odinioară în casa bunicilor sau pe care-au văzut-o într-un album de epocă. Vin la noi cu fotografia, iar noi executăm exact ceea ce-şi doresc. Mai e şi cazul celor care vor să se implice direct în procesul de producţie a propriei sobe, cum a fost cazul unor clienţi străini, care au venit cu întreaga familie şi, câteva zile la rând, au pictat aşa cum şi-au dorit fiecare cahlă, ceea ce a conferit sobei, la final, caracter de unicitate. De fapt, unicat poate să rămână fiecare sobă făcută la comanda specială a clientului, pentru că, la finalizarea comenzii, acesta are posibilitatea de a primi inclusiv matriţele şi, astfel, poate fi sigur că nimeni nu va mai avea o sobă ca a lui.
"80 la sută din reuşită în funcţionarea unei sobe se datorează sobarului"
- Dincolo de frumuseţea deosebită a cahlelor, există reguli de care ar trebui să se ţină cont la asamblarea sobelor în locuinţa clientului?
- Desigur. În primul rând, trebuie spus că 80 la sută din reuşita în funcţionarea unei sobe se datorează sobarului, celui care o montează efectiv la domiciliul clientului. Noi colaborăm cu sobari autorizaţi, care se deplasează oriunde în ţară, iar lista acestora o punem oricând la dispoziţia clienţilor. Şi aceasta e o meserie care se practică rar, dar, din fericire, încă nu s-a pierdut de tot. Oricât de frumoasă ar fi o sobă, ca piesă de mobilier, dacă nu e montată corect, e inutilă. În al doilea rând, trebuie ca şi coşul de fum să aibă dimensiuni corecte, proporţionate cu dimensiunile sobei, altfel se risipeşte inutil căldura sau se poate ajunge, Doamne fereşte!, la alt gen de probleme, la tragedii.
- După câte ştiu, nu v-aţi limitat la a aştepta să fiţi căutaţi de clienţi, ci aţi ieşit în întâmpinarea lor, într-un mod poate mai puţin obişnuit.
- Da, am început colaborarea cu nişte tineri curatori din satul Viscri, la iniţiativa cărora, sub genericul "Teracota, mon amour", am organizat, în ultimii doi ani, expoziţii în Bucureşti, la "Noaptea Albă a Galeriilor", şi în cadrul "Romanian Design Week", la "Acuarela", în Alba Iulia, de Ziua Naţională a României, şi la Castelul Cantacuzino din Buşteni. Ideea acestei expoziţii ?Teracota, mon amour" e de a atrage atenţia asupra unor meşteşuguri şi manufacturi pe cale de dispariţie, pentru a găsi o modalitate de a le da, cumva, caracter de patrimoniu şi a le împiedica să dispară. Avem, de asemenea, expoziţii permanente la Muzeul Satului din Sibiu şi, în luna ianuarie 2019, vom ajunge şi la Iaşi, la Muzeul de Etnografie. Mulţumită acestui gen de promovare, am ajuns la un nivel la care nu ne aşteptam, într-un timp extrem de scurt.
Căldura din poveste
Directorul George Radu îmi povesteşte toate astea, în timp ce-mi este ghid prin toată fabrica. Mai exact, prin toate încăperile întinse pe cele două etaje ale unei singure clădiri. Fabrica pare mai mare privită din interior decât de la exterior. Într-o hală se depozitează materia primă, argila, pe sortimente, apoi, în cealaltă, o maşinărie impresionantă transformă totul într-un praf fin ce va deveni, mai apoi, amestecat cu apă, lutul din care se modelează fiecare cahlă în parte. E cel mai vechi utilaj din fabrică şi funcţionează pe principiul unei mori, doar că roţile ce macină nu sunt de piatră, ci din metal. Ceva mai încolo, tocmai se aşază cahle gata uscate în cuptorul în care vor fi arse. "Când am preluat fabrica, am avut mari probleme cu acest cuptor, ne-a stricat câteva loturi. Nimeni n-a reuşit să-i descifreze modul de funcţionare, să încercăm să-i găsim hiba şi s-o rezolvăm. Apoi, dintr-o dată, şi-a revenit şi, de atunci, merge perfect. S-o fi supărat c-a stat prea mult timp nefolosit...", zâmbeşte directorul.
La etaj, e atelierul în care cahlele prind formă. Mâinile asprite ale celor câţiva angajaţi întind lutul în şabloane, apoi îl îmblânzesc, cu mişcări fine şi repetate, până ajunge să arate aşa cum trebuie. Alături, într-o încăpere lungă şi luminoasă, stau puse la uscat seturi întregi de cahle. Privind, pas cu pas, întregul proces de fabricare a cahlelor, ce-şi vor desăvârşi, mai apoi, menirea, aşezate una lângă alta în alcătuirea unei sobe, înţeleg de ce teracota produsă aici e altfel, de ce casele în care ajunge vor fi întotdeauna mai calde decât altele. Înainte să fie încălzită de foc, teracota încorporează căldura mâinilor care o ating, tot dragul muncitorilor de a duce mai departe o meserie veche de sute de ani. Ca-ntr-o poveste de iarnă, pe care-o asculţi la nesfârşit, iar şi iar, la gura sobei.