Bunica şi lumea veche
- Locuieşti de mulţi ani în Anglia, unde eşti un DJ de succes, şi ai călătorit în toată lumea, din Dubai până la New York. Ce te-a făcut să te întorci în România?
- Adevărul este că sufleteşte eu nu am părăsit niciodată România, deşi sunt plecată de 20 de ani. Am păstrat o legătură puternică cu ţara mea. Munca mea ca dj asta a şi fost - să arăt lumii muzica şi tradiţiile ţării din care am plecat. Întotdeauna am simţit că mă voi întoarce într-o zi şi poate să sune ciudat, dar am ştiut că prin plecarea mea în Anglia o să mă apropii şi mai mult de România. Acum pot să arăt lumii de unde vin şi tradiţiile în care am fost crescută, cât şi natura care a fost în jurul meu. E ceva legat şi de strămoşii mei, de familia mea. În toţi aceşti ani de străinătate şi de călătorii, inima mea a fost tot în satul Ortelec, lângă Zalău, unde a trăit bunica mea. Avea o casă aproape de pădure, pădurea era locul meu de joacă şi de-asta ştiu ciupercile, plantele... Asta a fost foarte important în copilăria şi viaţa mea. Toate vacanţele mi le-am petrecut acolo. Bunica mea a fost un om foarte special. Ea îşi cosea ia la lumina lămpii cu petrol, avea cuptor şi toate se făceau acolo, sub ochii mei de copil, de la pâine la dulceţuri. Îşi "făcea tindă", cum se spune la noi, şi îmi arăta cum înfloresc de la o zi la alta plantele din grădină. Ea pentru mine a fost un model de femeie puternică... Toată lumea a iubit-o pe bunica. Ea şi cânta, şi de la ea am învăţat foarte multe cântece vechi. Ştia şi poveşti... Prin bunica am înţeles foarte multe lucruri despre lumea veche, despre lumea ei şi a străbunilor ei şi, cumva, asta m-a făcut să înţeleg că şi eu ar trebui să le dau mai departe, că este o responsabilitate să ai o astfel de moştenire şi că trebuie să ai grijă să nu se piardă. Pe-atunci nu mi-am dat seama de lucrurile astea, eram doar un copil. Însă am început să înţeleg când am crescut, când am văzut că nu toţi oamenii au astfel de amintiri ca mine şi că sunt norocoasă că am avut o astfel de copilărie. A fost ceva bine aşezat în sufletul meu şi nu aveam cum să trec peste aşa ceva. Toate astea m-au făcut să mă întorc în România.
Un pod între România şi Anglia
- Ai vreun proiect?
- Da, m-am întors cu un proiect prin care aş vrea să leg cele două lumi în care am trăit, cea din România şi cea din Anglia, dar să leg şi lumea veche de cea nouă. Iniţial, am avut o viziune mult mai mică: am vrut doar să înregistrez un album de muzică cu influenţe româneşti. Nu ştiam dacă este posibil, dar o mare încurajare a fost o finanţare dată de AFCN (n. red. Administraţia Fondului Naţional Cultural). Aşa mi-am strâns o echipă numai de super-profesionişti din Anglia şi din România şi m-am apucat de treabă. Mi-am dat seama că pe lângă înregistrările audio, putem să facem şi o înregistrare video, şi să avem la sfârşit, de ce nu, un film documentar despre câţiva rapsozi bătrâni, care încă mai ştiu cântece foarte vechi. Acum proiectul este încheiat. Albumul a fost lansat cu succes, zic eu, în Bucureşti, Cluj şi Londra, una dintre piese fiind primită cu entuziasm la radio, în Anglia. În plus, avem şi un scurtmetraj documentar şi multe, multe înregistrări. Deja mă gândesc la un lungmetraj documentar despre aceşti ultimi rapsozi şi la o bibliotecă virtuală de sunete româneşti, unde să arhivez toate înregistrările şi de unde oricine să poată lua ceea ce doreşte.
- Muzica pe care o compui şi o promovezi este electronică, mai degrabă de club. Cum se împacă asta cu muzica veche, tradiţională, a ultimilor rapsozi din Carpaţi?
- Se împacă foarte bine şi tocmai asta a şi fost ideea: să aduc cât mai aproape de tineri muzica veche, care este câteodată departe de ei sau pe nedrept uitată. Albumul meu, care se cheamă Be One, am vrut să fie ceva accesibil oricui din lumea întreagă, nu am vrut să fie ceva doar pentru români sau doar pentru englezi. Este o muzică de club, de dans, care se poate asculta şi la radio. Am vrut să fie aşa şi din dorinţa de a ajunge cu elementele tradiţionale la tineri. Pentru că eu consider că e foarte important să îi atragem pe tineri, indiferent cum, să le trezim curiozitatea sau atenţia în legătură cu tradiţiile şi moştenirea culturală pe care străbunicii şi bunicii ne-au lăsat-o. Dacă pentru această continuitate culturală e nevoie să merg într-un club şi să mixez, o fac cu mare drag. Ăsta a fost unul dintre scopurile mele, de a păstra vie legătura între generaţia mai în vârstă şi cea tânără. Această legătură este foarte importantă. Babu Ion mi-a zis ceva, acolo, la căsuţa lui din Munţii Orăştiei - "Draga mea, cu toţii venim de undeva, nimeni nu a ajuns aici pe picioarele lui". Şi oricât de banal ar părea, cred că asta e foarte important, să înţelegem că ceea ce suntem astăzi o datorăm înaintaşilor noştri şi ceea ce vor fi în viitor oamenii este ceea ce facem şi lăsăm noi astăzi. Toată tehnologia şi libertatea pe care le avem azi, posibilitatea de a călători oriunde în lume, nu au venit din senin: tinerii uită că cineva s-a străduit din greu ca noi să fim unde suntem astăzi. Ca noi să trăim viaţa asta, au fost oameni care au construit înaintea noastră. Şi tinerilor care ascultă muzică electronică şi tehno şi house am vrut să le spun prin acest album că, de fapt, muzica tot de la oameni ca Babu şi Buna a pornit: de la un fluier, de la o vioară, de la o drâmbă...
Buna Ana, Babu Nicolae şi Babu Ion
- Ce oameni şi ce locuri speciale ai întâlnit? Ce te-a impresionat cel mai mult pe parcursul proiectului tău?
- Am înregistrat în Cluj, în Bucureşti şi în Hunedoara, şi am întâlnit oameni speciali, ca Leonard Iordache şi ţambalul său magic, sau pe cei de la Mahala Rai Banda. Dar de departe, cele mai speciale momente au fost în satele risipite prin Munţii Orăştiei. Au fost personaje fantastice, ca Buna Ana din Orăştioara, Babu Nicolae din Târsa sau Babu Ion din Grădişte, de care nu ai cum să nu te îndrăgosteşti. Şi cred că toţi cei din echipă, indiferent de naţionalitate, s-au regăsit cumva în aceşti oameni atât de simpli şi atât de curaţi. Cu toţii vrem să păstrăm conexiunea cu bunicii noştri, cu natura. Buna Ana mi s-a părut atât de fragilă şi totuşi, atât de deschisă, a vorbit atât de frumos, fără să încerce să fie altcineva... m-a emoţionat până la lacrimi, pentru că mi-a amintit foarte mult de bunica mea. Iar Babu Ion a devenit inspiraţia mea. Locuieşte într-o căsuţă mică, în munţi, la marginea pădurii. A fost atât de deschis şi primitor şi cu mult zâmbet şi cu multe poveşti... mi-a zis să mergem să îmi cânte în pădure, unde se aude altfel fluierul... Comoara noastră cred că acolo este, la bătrânii noştri, pentru că au foarte multe lucruri să ne înveţe. E ceva destul de rar să vezi aşa ceva astăzi. Şi acolo, alături de ultimii rapsozi din munţii dacilor am mai înţeles ceva: legătura puternică pe care aceşti oameni o au cu natura. Ei au un respect aproape religios faţă de pădure şi, în general, faţă de natură, şi asta este un lucru foarte important, pe care ar trebui să îl învăţăm de la ei. De aceea, mi-am propus ca acest proiect să se continue cu un gest faţă de casa acestor oameni, faţă de pădurile în care trăiesc ei. De altfel, prima oară când m-am întors în România, am venit cu proiectul Forests Without Frontiers (Păduri fără frontiere), prin care doream să pun umărul la salvarea pădurilor virgine. Avem o comoară nepreţuită în aceste păduri încă neatinse, e ceva unic în Europa şi chiar în lume. Când spun în Anglia că în România avem păduri neatinse de sute de ani, oamenii sunt uimiţi. Acum, după ce am întâlnit aceşti bătrâni speciali în Munţii Orăştiei, am înţeles că a salva natura nu înseamnă doar salvarea pădurilor, ci şi a oamenilor care au trăit lângă ele, respectarea tradiţiilor şi obiceiurilor lor milenare.
Întrebarea rădăcinilor
- Cum ţi s-au părut casele bătrânilor pe care i-ai vizitat?
- În primul rând, au fost atât de primitori! Noi am năvălit peste ei cu toată echipa şi tot echipamentul, gălăgioşi şi grăbiţi, iar ei nu doar că nu s-au supărat, dar şi-au lăsat treburile şi au venit să stea cu noi. Toţi ne-au pus pe masă o palincă curată, făcută de ei, o afinată cu afine culese de ei din munte, sau o plăcintă şi o prăjitură! Casele lor par că sunt dintr-un alt timp, au o tihnă, o pace, pe care doar acolo am întâlnit-o. Babu Ion încă are cuptor în casă, aşa cum era odată! Toate casele mi s-au părut simple şi curate şi foarte primitoare. Ca să nu mai zic de faptul că am filmat foarte mult în curţile oamenilor, pe pajişti şi printre căpiţe de fân, de parcă munţii erau sufrageria lor nesfârşită. Asta m-a făcut să îi simt ca pe nişte oameni foarte liberi şi foarte independenţi, casele lor şi munţii din jur fiind ca într-o prelungire firească a vieţii lor. O comuniune. Şi trebuie să spun că m-a surprins talentul lor enorm de a cânta - la fluier sau cu vocea - şi viaţa modestă pe care o duceau, trăind smerit, în două camere tradiţionale. Sunt oameni care îşi fac fânul, au grijă de livezile lor nesfârşite sau de animale şi, totuşi, sunt nişte artişti desăvârşiţi. Muncesc pământul cu multă trudă, aşa îşi asigură prosperitatea, şi când vezi pivniţele lor şi hambarele pline şi îi auzi că ei nu vor să plece de acolo, din vârful munţilor, oricât de cosmopolit ai fi, tu ca om, nu ai cum să nu îţi pui întrebarea rădăcinilor, a identităţii şi să îţi reevaluezi nişte repere.
- Cum vei continua?
- Albumul meu se poate descărca gratis de pe internet, însă cei ce doresc pot face o donaţie. O parte din aceste donaţii le voi folosi pentru a planta o pădure de stejari chiar acolo, în zonă. Am primit deja donaţii şi sper ca până în primăvară să putem planta în Munţii Orăştiei primii 3000 de arbori, şi până la sfârşitul anului viitor, încă pe atât. Deci am vrea să plantăm aproape două hectare de pădure, care să nu fie în circuitul economic, să fie sub protecţie strictă şi să devină în timp o rezervaţie naturală. Sper ca prin asta să fac o punte între generaţii şi să le spunem bătrânilor că le mulţumim pentru ceea ce ne-au dat, că ne pasă de casa lor, care de fapt este şi casa noastră.