"Noi fără biserică nu putem trăi. Mai ales aici, în străinătate. Este adevărat ce se spune că românii, când pleacă, îşi iau biserica după ei. Noi suntem oameni credincioşi. Eram şi atunci când am venit aici şi ne-am bucurat foarte tare când am aflat că avem o biserică ortodoxă românească în Viena. Aveam mare nevoie de ea".
Ovidiu Moldovan e în capitala Austriei împreună cu soţia sa, Manuela, de 13 ani. Au luat-o, ca toţi românii, de la zero, muncind din greu ca să îşi facă un rost. Iar din acest rost nu avea cum să lipsească Dumnezeu, în care îşi puseseră toată nădejdea. Iar atunci când a venit pe lume primul lor prunc, Darius, şi-au dorit foarte mult să îl ocrotească şi pe el, prin puterea credinţei, să-l apropie, de mic, de biserică. "În viaţa unui copil, temelia sunt părinţii şi Dumnezeu. Iar noi am vrut să îi aşezăm această temelie şi băiatului nostru. Poate că mai târziu, la 14, 15 ani, când vin tentaţiile adolescenţei, iar el nu va şti în ce direcţie să meargă şi nu va dori sau nu va avea curajul să ne întrebe ce să facă, Îl va întreba direct pe Dumnezeu. Iar El îi va sări în ajutor". Puteau să se mărginească la slujbele de duminică şi la rugăciunile deprinse în casă, dar au vrut pentru Darius mai mult. Au vrut să înţeleagă credinţa sub oblăduirea unui preot-profesor, ceea ce în Austria este posibil prin orele de religie care sunt generalizate în şcoli. "Noi ne-am mutat în afara Vienei, cam la 30 de kilometri, chiar când Darius a intrat în clasa I. La el în şcoală erau profesori de religie romano-catolică şi islamică. În clasă, din 16 copii, 4 erau musulmani. Ne-am dorit ca el să crească având în suflet credinţa străbunilor lui, credinţa ortodoxă. Aşa că ne-am interesat cum să facem şi am aflat, bucuroşi, că în Viena există ore de religie ortodoxă."
70 de kilometri dus-întors. Atât fac Ovidiu şi Manuela pentru ca băiatul lor să deprindă credinţa în predania răsăritului. Sunt însă şi părinţi care conduc 200 de kilometri pentru ca să le ofere copiilor ore de religie ca în ţară. E în drumurile lor o sete teribilă după ortodoxie şi, cred eu, după România. O nădejde în Dumnezeu greu de pus în cuvinte. În fond, nu poţi să înţelegi prin ce trec românii care trăiesc în Viena decât dacă trăieşti şi tu printre străini. Numai aşa poţi să pătrunzi în taina credinţei lor. O credinţă profundă, puternică, care le dă sentimentul identităţii printre străini.
Îl întreb pe Ovidiu dacă nu sunt priviţi cu suspiciune de austrieci. "Austriecii nu sunt obişnuiţi să meargă prea des la biserică, de aceea eu nu încerc să le explic ce e cu credinţa mea sau să îi învăţ teologie ortodoxă. Dar le vorbesc frumos, îi ajut cu tot ce au nevoie şi, mai ales, încerc să le comunic starea mea de spirit. Mergând la biserică, sunt tot timpul bucuros, iar eu ştiu de unde vine bucuria mea. De multe ori, colegii de la serviciu m-au întrebat, iar atunci le-am spus sincer că sunt fericit pentru că am fost la liturghie. Iar starea asta interioară se transmite întotdeauna. Asta înseamnă, până la urmă, să fii ortodox. Nu să vorbeşti despre biserică mereu, ci să îţi trăieşti credinţa".
Ore de religie ortodoxă, în şcoli vieneze
Sunt ultimele ceasuri ale zilei. Prin ferestrele înguste ale bisericii româneşti din Viena intră o lumină subţire, care colorează auriu stranele, chipurile sfinţilor şi aerul dintre noi. La vecernie a slujit părintele Emanuel Nuţu. Un bărbat tânăr, entuziast, afectuos şi plin de o voioşie care te molipseşte. Zâmbeşte mereu, de parcă ar fi descoperit reţeta unei fericiri secrete. Îi simţi de la primele cuvinte firea sentimentală, de moldovean (e născut în Gura Humorului), şi cred că enoriaşii săi se bucură de afecţiunea asta românească într-o capitală austriacă sclipitoare, dar totuşi rece. Nu e doar preot. E şi profesor de religie şi doctorand în teologie, la o facultate vieneză şi, în plus, se zbate să ridice o nouă biserică despre care îmi vorbeşte cu însufleţire. Nu ştiu cum mai are timp pentru el şi pentru familia sa, cu patru copii, dar sunt convins că asta vor şi românii emigraţi în Austria - un preot care să se zbată pentru ei şi pentru credinţă. Când îmi vorbeşte despre orele de religie ortodoxă pe care le predă în şcolile vieneze, ochii îi strălucesc. "Mi s-a întâmplat odată să mă întâlnesc pe stradă cu un fost elev. Avusese o nereuşită şi m-a oprit să îmi spună că îmi mulţumeşte pentru orele făcute cu mine. «Fără ele, părinte, aş fi căzut în depresie». M-a bucurat extraordinar ce mi-a spus. Ştiu că Mântuitorul este o cale sigură pentru ca un copil să nu cadă în deznădejde după un eşec sau să apuce pe calea drogurilor, atunci când ele i se oferă".
Părintele Emanuel îşi iubeşte elevii şi îi vede ca pe nişte prieteni care îl ajută în misiunea de preot român, mici ambasadori care duc în clasele lor din Austria vestea unei credinţe oarecum exotice. "Vă daţi seama că atunci când un copil român se închină în clasă, ceilalţi elevi austrieci îl întreabă de ce face asta, iar când începe să le vorbească despre credinţă, îi atrage cu însufleţirea lui şi pe ceilalţi spre ortodoxie. Aici, în Austria, copiii sunt obligaţi să opteze între orele de religie şi cele de etică. Nu le pot refuza pe ambele. Trebuie să aleagă măcar una dintre cele două. Iar dacă au un profesor de religie bun, atunci ei vorbesc între ei şi, treptat, vezi că cei care au optat la început pentru etică se mută cu toţii la religie. Însă dacă nu ai un profesor bun de religie, e invers. Şi se mai întâmplă ceva. Eu predau la ceea ce austriecii numesc "gimnaziu", la clasele V-XII. Aici, în Austria, religia este materie de bacalaureat, şi mulţi elevi de-ai mei o preferă. Să vedeţi surpriza, curiozitatea şi atenţia comisiei, când vin elevi de liceu români şi iau o icoană ortodoxă în mână, explicând fundamentele artei bizantine. Este emoţionant! Dacă aţi participa măcar o dată, aţi înţelege ce vă spun! Pentru noi, ca ortodocşi, este o formă de cunoaştere şi misiune. Iar pentru copii şi familie, cred că orele de religie sunt o şansă extraordinară. Trăim într-un mediu multicultural şi multiconfesional şi atunci este foarte greu pentru copil să îşi mai găsească drumul, identitatea, să se regăsească pe sine. Fără credinţă sunt debusolaţi. Credinţa le poate răspunde multor întrebări."
- Părinte, cum faceţi să vă apropiaţi de ei? Religia nu este o materie prea modernă.
- Primul pas este rugăciunea. Totul începe cu ea. Când începe ora şi rosteşti "Împărate Ceresc", se aşează peste clasă o altă atmosferă. Rugăciunea contează foarte mult. Apoi, este deschiderea ta lăuntrică. Copiii sunt foarte sensibili, foarte receptivi, de aceea, pentru mine este o şansă uriaşă să le vorbesc despre Dumnezeu. Eu stabilesc de la începutul lecţiilor că vreau o legătură deschisă între noi, fără nicio barieră. Iar copiii, dacă le dai libertate, sunt foarte curioşi şi vin către tine cu foarte multe întrebări. Ei vor să cuprindă cât mai mult şi, de multe ori, nici nu am timp să predau tot ce îmi propun, pentru că ei vin mereu cu întrebări care deschid noi teme, iar cele două ore pe care le ţin trec de parcă ar fi două minute. Contează enorm să fii sincer cu ei. Să ştiţi că pe un copil nu poţi să îl minţi. Întotdeauna ei simt dacă eşti sincer, deschis, dacă tu crezi cu adevărat în ceea ce propovăduieşti, dacă vrei să le sădeşti în inimi sămânţa evangheliei din dragoste sau vrei doar să îţi faci meseria. Apoi, desigur, contează mult şi felul în care predai şi ceea ce fac cu ei în afara orei de religie, pentru că noi ne întâlnim cu copiii nu numai la şcoală, ci şi în afara ei. Iar în timpul acestor întâlniri, vorbim şi de Dumnezeu, dar ne şi jucăm, ne relaxăm, ne apropiem unii de ceilalţi. Apoi oficiem şi liturghii speciale pentru copii, când părinţii vin de mână cu ei la biserică, iar după ce ne rugăm, mergem cu toţii şi ne aşezăm la o masă împreună. Şi uite aşa se leagă prietenii şi ne apropiem unii de alţii.
- Aţi avut şi dezamăgiri?
- Sincer să vă spun, nu. Desigur că este loc şi de mai bine, dar de zece ani, de când predau, nu mi s-a întâmplat să mi se retragă vreun copil de la clasă. Dimpotrivă, mi se adaugă copii. Pe măsură ce predau, clasele mi se măresc, ceea ce, pentru mine, e o mare bucurie. O bucurie şi mai mare am de la cei care, după ce le predau, încep să vină la liturghie sau, fapt şi mai minunat, că încep să postească şi îi pun şi pe părinţi să facă la fel.
- Părinte Emanuel, de ce statul austriac investeşte atât de mult în predarea religiei ortodoxe? Mulţi compatrioţi de-ai noştri cred că suntem prost priviţi în occident, dar iată că occidentul ne încurajează să ne păstrăm identitatea, inclusiv cea religioasă.
- Eu cred că statul austriac vrea ca noi, românii ortodocşi, să ne integrăm, dar nu brutal, ci păstrându-ne identitatea noastră, credinţa noastră, îmbogăţind astfel tot ceea ce există deja, îmbogăţind cultura şi poporul Austriei. Gândiţi-vă că eu fac referate cu copiii mei la ora de religie ortodoxă, referate care rămân în clasă, nu le luăm acasă. Iar aceste referate sunt apoi citite şi de către copiii de alte confesiuni şi ajung astfel să comunice între ei. În repetate rânduri facem ore de religie comune, multiconfesionale, tocmai la cererea copiilor, care sunt curioşi să afle câte ceva despre credinţa celuilalt, pentru că ei vorbesc între ei despre ceea ce noi le predăm. Cred că lozinca "unitate în diversitate" îşi găseşte astfel exemplul cel mai viu, mai concret, prin predarea religiei în şcolile austriece. Şi e normal ca statul să încurajeze această armonie spirituală.
"Cele mai dragi răspunsuri legate de credinţă vin de la copii"
Irina N. Dura-Niţu este profesor la colegiul universitar „Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems” din Viena şi coordonator pentru cursuri de perfecţionare şi formare continuă pentru profesorii de religie ortodoxă din Austria. 15 ani a predat religie ortodoxă, fiind profesor titular la catedra de religie şi mentor pentru clasele I-VIII în Viena. E spirt! Vie, veselă, deschisă şi foarte hotărâtă. Sibiancă venită la Viena din copilărie, şi-a păstrat încă accentul ardelenesc. Are un doctorat în domeniu şi e specializată în metoda prin care un dascăl se poate face înţeles şi, mai ales, apropiat. "Eu cred că cel mai important este să nu stingi focul bucuriei cunoaşterii în copii. Ei au acest foc şi au o bucurie de a pune întrebări. Iar tu, ca profesor de religie, nu ai voie să le înăbuşi. După ce copilul se inhibă, nu prea mai ai ce să faci. De aceea nu ai voie să spui niciodată la ora de religie - «La întrebarea aceasta îţi răspund mai târziu!», sau «Întrebarea aceasta e inutilă!». Dimpotrivă, trebuie să răspunzi tot timpul oricărei întrebări şi, mai mult decât atât, să provoci copilul să caute singur răspunsuri. Nu merge, atunci când predai religie, să fii tot timpul tu cel care vorbeşte, iar ceilalţi ascultă. Nu, dimpotrivă, trebuie să spui deseori: «Dar voi, copii, ce credeţi? Cum vedeţi lucrurile?». Şi să ştiţi că de la ei vin cele mai dragi răspunsuri legate de credinţă. De multe ori exclamam în sinea mea: «Uau!», după ce îl ascultam pe un copil vorbind despre Dumnezeu. M-am şi gândit că ar trebui publicate ideile lor, atât erau de profunde, deşi nu aveau nicio educaţie religioasă, şi poate că mergeau de Paşte şi de Crăciun la slujbă şi ştiau doar o rugăciune învăţată de la bunici. Dar răspunsurile le veneau parcă direct de la Dumnezeu. Mie mi-a plăcut foarte mult să predau, mai ales din această pricină - mă încânta deschiderea copiilor şi apropierea de ei. Aveam 20 şi ceva de ani, eram o foarte tânără profesoară şi eram cu copiii la per tu, foarte apropiaţi...Cu mare drag îmi amintesc de acele momente în care mă întâlneam cu ei pe holurile şcolii şi veneau la mine cu braţele deschise, fredonând cântarea religioasă învăţată în săptămâna anterioară. Au fost nişte ani minunaţi. Când am venit din România la Viena, eram în ciclul primar. O şcolăriţă silitoare, încântată dacă scriam la ora de religie şapte pagini după profesor, iar acasă le toceam. În Austria am făcut facultatea şi am ajuns la rândul meu profesoară, fapt ce mi-a schimbat perspectiva. Nu mi-a plăcut niciodată să stresez copiii, aşa că mi-am zis: «O să schimb acest învăţământ!». Aşa că nu am mai predat o materie care să fie tocită, ci am încercat să le insuflu puţin din ceea ce credem noi şi din ceea ce au crezut strămoşii noştri. Să le transmit o parte din identitatea părinţilor lor şi să îi ajut să se definească drept creştini ortodocşi români în Viena".
- Cu ce aţi rămas după toţi aceşti ani?
- Cu copiii care, după ce le-am predat religia, astăzi, tineri fiind, oameni la 20 de ani sau mai mult, vin la biserică sau la întâlnirile panortodoxe. Cu copiii care mă îmbrăţişau înainte de cursuri. Pentru mine, toate acestea au însemnat enorm. Am înţeles că acea oră pe săptămână petrecută împreună le-a aşezat ceva la temelia vieţii. Ştiu că m-am străduit să deschid o uşă prin care copilul trebuie să treacă singur, dar am încercat şi să îi spun cam ce ar putea să vadă dincolo de ea. «Te încântă? Haide atunci, încearcă să o deschizi! Eşti bine primit!»".
Cum se predă religia în Austria
În programa şcolară austriacă există posibilitatea ca părinţii copiiilor să opteze fie pentru ore de religie, fie pentru ore de etică. O fac în scris, la începutul ciclului şcolar, iar în următorul an îşi pot modifica opţiunea. Elevii care urmează ora de religie o fac întotdeauna confesional - statul plăteşte reprezentanţi ai cultelor, care sunt formaţi în cadrul unei facultăţi speciale, unde predă şi doamna Irina Dura-Niţu. Religia este în Austria materie de bacalaureat, notată la fel ca şi celelalte materii, cu un examen care se susţine în faţa unei comisii. În prezent, în şcolile din Austria sunt 12.000 de copii de diferite naţionalităţi, cărora li se predă ora de religie ortodoxă.