Școala lui Dumnezeu - La școlile din Viena se predau ore de religie ortodoxă

Cristian Curte
- În Viena, strălucitoarea capitală a fostului imperiu habsburgic, trăiesc astăzi peste 70.000 de români. În fiecare duminică, ei se adună în două biserici ortodoxe unde se slujește în limba română și unde își astâmpără dorul de Dumnezeu și de țară. Dar românii ortodocși din Viena au o mare dorință în plus: ei vor ca pruncii lor să facă la școală religie, ca să aibă în credință un reazem printre străini -

"Noi fără biserică nu putem trăi. Mai ales aici, în străinătate. Este adevărat ce se spune că românii, când pleacă, își iau biserica după ei. Noi suntem oameni cre­din­cioși. Eram și atunci când am venit aici și ne-am bucurat foarte tare când am aflat că avem o bise­rică ortodoxă românească în Viena. Aveam mare nevoie de ea".
Ovidiu Moldovan e în capitala Austriei îm­preună cu soția sa, Manuela, de 13 ani. Au luat-o, ca toți românii, de la zero, muncind din greu ca să își facă un rost. Iar din acest rost nu avea cum să lipsească Dumnezeu, în care își puseseră toată nădejdea. Iar atunci când a venit pe lume primul lor prunc, Darius, și-au dorit foarte mult să îl ocrotească și pe el, prin puterea credinței, să-l apropie, de mic, de biserică. "În viața unui copil, temelia sunt pă­rinții și Dumnezeu. Iar noi am vrut să îi așezăm această temelie și băiatului nostru. Poate că mai târ­ziu, la 14, 15 ani, când vin tenta­țiile ado­lescenței, iar el nu va ști în ce direcție să meargă și nu va dori sau nu va avea curajul să ne întrebe ce să facă, Îl va întreba direct pe Dum­nezeu. Iar El îi va sări în ajutor". Puteau să se măr­ginească la slujbele de duminică și la rugăciunile deprinse în casă, dar au vrut pentru Darius mai mult. Au vrut să înțeleagă credința sub oblăduirea unui preot-profesor, ceea ce în Austria este posibil prin orele de religie care sunt generalizate în școli. "Noi ne-am mutat în afara Vienei, cam la 30 de kilometri, chiar când Darius a intrat în clasa I. La el în școală erau profesori de religie romano-catolică și islamică. În clasă, din 16 copii, 4 erau musulmani. Ne-am dorit ca el să crească având în suflet credința străbunilor lui, credința ortodoxă. Așa că ne-am interesat cum să facem și am aflat, bucuroși, că în Viena există ore de religie orto­doxă."
70 de kilometri dus-întors. Atât fac Ovidiu și Manuela pentru ca băiatul lor să deprindă credința în predania răsăritului. Sunt însă și părinți care conduc 200 de kilometri pentru ca să le ofere copiilor ore de religie ca în țară. E în drumurile lor o sete teribilă după ortodoxie și, cred eu, după Ro­mânia. O nădejde în Dumnezeu greu de pus în cuvinte. În fond, nu poți să înțelegi prin ce trec românii care trăiesc în Viena decât dacă trăiești și tu printre străini. Numai așa poți să pătrunzi în taina credinței lor. O credință profundă, puternică, care le dă sentimentul identității printre străini.
Îl întreb pe Ovidiu dacă nu sunt priviți cu sus­piciune de austrieci. "Austriecii nu sunt obișnuiți să meargă prea des la biserică, de aceea eu nu în­cerc să le explic ce e cu credința mea sau să îi învăț teologie ortodoxă. Dar le vorbesc frumos, îi ajut cu tot ce au nevoie și, mai ales, încerc să le comunic starea mea de spirit. Mergând la biserică, sunt tot timpul bucuros, iar eu știu de unde vine bucuria mea. De multe ori, colegii de la serviciu m-au întrebat, iar atunci le-am spus sincer că sunt fericit pentru că am fost la liturghie. Iar sta­rea asta interioară se transmite întotdeauna. Asta înseamnă, până la urmă, să fii ortodox. Nu să vor­bești despre biserică mereu, ci să îți trăiești cre­dința".

Ore de religie ortodoxă, în școli vieneze

Sunt ultimele ceasuri ale zilei. Prin ferestrele înguste ale bisericii românești din Viena intră o lu­mină subțire, care colorează auriu stranele, chipu­rile sfinților și aerul dintre noi. La vecernie a slujit părintele Emanuel Nuțu. Un bărbat tânăr, entuziast, afectuos și plin de o voioșie care te molipsește. Zâmbește mereu, de parcă ar fi descoperit rețeta unei fericiri secrete. Îi simți de la primele cuvinte firea sentimentală, de moldovean (e născut în Gura Humorului), și cred că enoriașii săi se bucură de afecțiunea asta românească în­tr-o capitală aus­triacă sclipitoare, dar totuși rece. Nu e doar preot. E și pro­fesor de religie și docto­rand în teo­lo­gie, la o facultate vie­neză și, în plus, se zbate să ridice o nouă biserică despre care îmi vor­bește cu însu­flețire. Nu știu cum mai are timp pentru el și pen­tru fa­milia sa, cu pa­tru copii, dar sunt con­­vins că asta vor și românii emigrați în Austria - un preot care să se zbată pen­tru ei și pentru cre­dință. Când îmi vor­bește despre orele de religie orto­do­xă pe care le predă în șco­lile vieneze, ochii îi strălucesc. "Mi s-a în­tâmplat odată să mă întâlnesc pe stra­dă cu un fost elev. Avu­sese o ne­reu­șită și m-a oprit să îmi spu­nă că îmi mulțu­mește pentru ore­le făcute cu mine. «Fă­ră ele, părinte, aș fi că­zut în depresie». M-a bucurat ex­traor­di­nar ce mi-a spus. Știu că Mântuitorul este o cale si­gu­ră pentru ca un copil să nu cadă în deznădejde du­pă un eșec sau să apuce pe calea drogurilor, atunci când ele i se oferă".
Părintele Emanuel își iubește elevii și îi vede ca pe niște prieteni care îl ajută în misiunea de preot român, mici ambasadori care duc în clasele lor din Austria vestea unei credințe oarecum exo­tice. "Vă dați seama că atunci când un copil român se în­chi­nă în clasă, ceilalți elevi austrieci îl în­treabă de ce face asta, iar când începe să le vorbească des­pre credință, îi atrage cu însuflețirea lui și pe ceilalți spre orto­doxie. Aici, în Aus­tria, copiii sunt obli­gați să opteze între orele de religie și cele de etică. Nu le pot refuza pe am­be­le. Trebuie să aleagă măcar una dintre cele două. Iar dacă au un profesor de religie bun, atunci ei vorbesc între ei și, treptat, vezi că cei care au optat la în­ceput pentru etică se mută cu toții la reli­gie. Însă dacă nu ai un profesor bun de religie, e invers. Și se mai întâmplă ceva. Eu predau la ceea ce austriecii numesc "gim­naziu", la clasele V-XII. Aici, în Austria, religia este materie de bacalau­reat, și mulți elevi de-ai mei o preferă. Să vedeți surpriza, curiozitatea și atenția comisiei, când vin elevi de liceu români și iau o icoană ortodoxă în mână, explicând funda­mentele artei bizantine. Este emoționant! Dacă ați participa măcar o dată, ați înțelege ce vă spun! Pen­tru noi, ca ortodocși, este o formă de cu­noaș­tere și misiune. Iar pentru copii și fa­milie, cred că orele de religie sunt o șan­să ex­traor­dinară. Trăim într-un me­diu multicultural și multiconfesional și atunci este foarte greu pentru copil să își mai gă­sească dru­mul, identitatea, să se regăsească pe sine. Fără credință sunt debusolați. Cre­­dința le poate răspunde multor întrebări."

- Părinte, cum faceți să vă apropiați de ei? Religia nu este o materie prea mo­dernă.

- Primul pas este rugăciunea. Totul în­cepe cu ea. Când în­cepe ora și rostești "Împărate Ceresc", se așează peste clasă o altă atmosferă. Ru­găciunea contează foarte mult. Apoi, este deschiderea ta lăun­trică. Co­­piii sunt foarte sensibili, foarte recep­tivi, de aceea, pentru mine este o șansă uriașă să le vorbesc despre Dumnezeu. Eu stabilesc de la înce­putul lecțiilor că vreau o legătură deschisă între noi, fără nicio barieră. Iar copiii, dacă le dai liber­tate, sunt foarte curioși și vin către tine cu foarte multe întrebări. Ei vor să cuprindă cât mai mult și, de multe ori, nici nu am timp să predau tot ce îmi propun, pentru că ei vin mereu cu întrebări care deschid noi teme, iar cele două ore pe care le țin trec de parcă ar fi două minute. Contează enorm să fii sincer cu ei. Să știți că pe un copil nu poți să îl minți. Întotdeauna ei simt dacă ești sincer, des­chis, dacă tu crezi cu adevărat în ceea ce pro­po­văduiești, dacă vrei să le sădești în inimi sămânța evangheliei din dragoste sau vrei doar să îți faci meseria. Apoi, desigur, contează mult și felul în care predai și ceea ce fac cu ei în afara orei de religie, pentru că noi ne întâlnim cu copiii nu nu­mai la școală, ci și în afara ei. Iar în timpul acestor întâlniri, vorbim și de Dumnezeu, dar ne și jucăm, ne relaxăm, ne apropiem unii de ceilalți. Apoi oficiem și liturghii speciale pentru copii, când părinții vin de mână cu ei la biserică, iar după ce ne rugăm, mergem cu toții și ne așezăm la o masă împreună. Și uite așa se leagă prietenii și ne apropiem unii de alții.

- Ați avut și dezamăgiri?

- Sincer să vă spun, nu. Desigur că este loc și de mai bine, dar de zece ani, de când predau, nu mi s-a întâmplat să mi se retragă vreun copil de la clasă. Dimpotrivă, mi se adau­gă copii. Pe măsură ce predau, clasele mi se măresc, ceea ce, pentru mine, e o mare bucurie. O bucurie și mai mare am de la cei care, după ce le predau, în­cep să vină la litur­ghie sau, fapt și mai minunat, că încep să pos­tească și îi pun și pe părinți să facă la fel.

- Părinte Emanuel, de ce statul austriac investește atât de mult în predarea religiei ortodoxe? Mulți com­pa­trioți de-ai noștri cred că suntem prost priviți în occident, dar iată că occidentul ne încurajează să ne păs­trăm identitatea, in­clusiv cea religioasă.

- Eu cred că statul austriac vrea ca noi, românii ortodocși, să ne integrăm, dar nu brutal, ci păstrându-ne identi­tatea noastră, credința noastră, îmbogățind astfel tot ceea ce există deja, îmbogățind cultura și popo­rul Austriei. Gândiți-vă că eu fac referate cu copiii mei la ora de religie ortodoxă, referate care rămân în clasă, nu le luăm acasă. Iar aceste referate sunt apoi citite și de către copiii de alte confesiuni și ajung astfel să comunice între ei. În repetate rânduri facem ore de religie comune, multi­confesionale, tocmai la cererea copiilor, care sunt curioși să afle câte ceva despre credința celuilalt, pentru că ei vorbesc între ei despre ceea ce noi le predăm. Cred că lozinca "uni­tate în diversitate" își găsește astfel exemplul cel mai viu, mai concret, prin predarea reli­giei în școlile austriece. Și e normal ca statul să încurajeze această armonie spirituală.

"Cele mai dragi răspunsuri legate de credință vin de la copii"

Irina N. Dura-Nițu este profesor la colegiul universitar „Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems” din Viena și coordonator pentru cursuri de perfecționare și formare continuă pentru profesorii de religie ortodoxă din Austria. 15 ani a predat religie ortodoxă, fiind profesor titular la catedra de religie și mentor pentru clasele I-VIII în Viena. E spirt! Vie, veselă, deschisă și foarte hotă­râtă. Sibiancă venită la Viena din copi­lărie, și-a păstrat încă accentul ardelenesc. Are un doctorat în domeniu și e spe­cializată în metoda prin care un dascăl se poate face înțeles și, mai ales, apropiat. "Eu cred că cel mai important este să nu stingi focul bucuriei cunoașterii în copii. Ei au acest foc și au o bucurie de a pune întrebări. Iar tu, ca profesor de religie, nu ai voie să le înăbuși. După ce copilul se inhibă, nu prea mai ai ce să faci. De aceea nu ai voie să spui ni­cio­dată la ora de religie - «La întrebarea aceasta îți răspund mai târziu!», sau «Între­barea aceasta e inutilă!». Dimpotrivă, trebuie să răspunzi tot timpul oricărei întrebări și, mai mult decât atât, să provoci copilul să caute singur răspunsuri. Nu merge, atunci când pre­dai religie, să fii tot tim­pul tu cel care vor­bește, iar ceilalți ascultă. Nu, dimpo­trivă, tre­buie să spui dese­ori: «Dar voi, copii, ce cre­deți? Cum vedeți lucru­rile?». Și să știți că de la ei vin cele mai dragi răs­pun­suri legate de cre­dință. De multe ori exclamam în sinea mea: «Uau!», după ce îl ascultam pe un copil vor­bind despre Dumnezeu. M-am și gândit că ar trebui publicate ideile lor, atât erau de profun­de, deși nu aveau nicio educație religioasă, și poate că mergeau de Paște și de Crăciun la slujbă și știau doar o rugă­ciune în­vățată de la bu­nici. Dar răspun­surile le veneau parcă direct de la Dum­ne­zeu. Mie mi-a plăcut foarte mult să predau, mai ales din această pricină - mă încânta des­chiderea copiilor și apropierea de ei. Aveam 20 și ceva de ani, eram o foarte tânără profesoară și eram cu copiii la per tu, foarte apropiați... Cu mare drag îmi amintesc de acele momente în care mă întâlneam cu ei pe holurile școlii și veneau la mine cu brațele deschise, fredonând cântarea religioasă învățată în săptămâna anterioară. Au fost niște ani minunați. Când am venit din România la Viena, eram în ciclul primar. O școlăriță silitoare, în­cân­tată dacă scriam la ora de religie șapte pagini după profesor, iar acasă le toceam. În Austria am făcut fa­cultatea și am ajuns la rândul meu profesoa­ră, fapt ce mi-a schim­bat perspec­tiva. Nu mi-a plăcut nicio­dată să stresez copiii, așa că mi-am zis: «O să schimb acest învăță­mânt!». Așa că nu am mai predat o materie care să fie tocită, ci am încercat să le in­suflu puțin din ceea ce credem noi și din ceea ce au crezut strămoșii noș­tri. Să le transmit o parte din identitatea părin­ților lor și să îi ajut să se de­finească drept creștini orto­docși români în Viena".

- Cu ce ați rămas după toți acești ani?

- Cu copiii care, după ce le-am predat re­ligia, astăzi, tineri fiind, oameni la 20 de ani sau mai mult, vin la biserică sau la întâlnirile panortodoxe. Cu copiii care mă îmbrățișau înainte de cursuri. Pentru mine, toate acestea au însemnat enorm. Am înțeles că acea oră pe săptămână petrecută împre­ună le-a așezat ceva la temelia vieții. Știu că m-am străduit să des­chid o ușă prin care copilul trebuie să treacă singur, dar am încercat și să îi spun cam ce ar putea să vadă dincolo de ea. «Te încântă? Hai­de atunci, încearcă să o deschizi! Ești bine primit!»".

Cum se predă religia în Austria

În programa școlară austriacă există po­sibilitatea ca părinții copiiilor să opteze fie pentru ore de religie, fie pentru ore de etică. O fac în scris, la începutul ciclului școlar, iar în următorul an își pot modifica opțiunea. Elevii care urmează ora de religie o fac în­totdeauna confesional - statul plătește repre­zentanți ai cultelor, care sunt formați în cadrul unei facultăți speciale, unde predă și doamna Irina Dura-Nițu. Religia este în Austria materie de bacalaureat, notată la fel ca și celelalte materii, cu un examen care se susține în fața unei comisii. În prezent, în școlile din Austria sunt 12.000 de copii de diferite națio­nalități, cărora li se predă ora de religie orto­doxă.