- După mulţi ani, în care n-am mai ştiut nimic despre tine, te-am regăsit ca jurat, la festivalul "Cerbul de Aur" de la Braşov. A fost o mare bucurie să te revedem, mai frumoasă şi mai în formă ca niciodată. Cum ai ajuns din Italia, la festivalul de la poalele Tâmpei?
- În primul rând, îţi mulţumesc pentru laude. Nu sunt niciodată de prisos. Mă flatează, sincer! În ceea ce priveşte prezenţa la festival, a trebuit să aleg între propunerea de a fi prezentator, pe care mi-a făcut-o Televiziunea Română, şi aceea de a fi membru al juriului, un rol pe care mi l-am asumat de câţiva ani buni încoace. Am schimbat doar domeniul. La "Cerbul de Aur" a trebuit să apreciez o competiţie muzicală, în vreme ce, în trecut, am făcut parte din juriile unor festivaluri de film - scurtmetraje, lungmetraje şi filme documentare. Experienţa braşoveană a fost extraordinar de plăcută, cu atât mai mult cu cât nivelul concurenţilor a fost foarte ridicat, astfel că mie şi colegilor mei ne-a fost foarte greu să alegem câştigătorii.
- Ai venit la festival din Italia, unde locuieşti în ultimul timp. Acolo e acum "acasă" pentru tine?
- E o întrebare grea, căci răspunsul e împletit din multe fire - unele raţionale, altele emoţionale. Am plecat din România când eram foarte tânără şi mă bucuram de o anume glorie artistică, dar a fost o plecare asumată, cu o miză profesională mare şi cu una interioară încă şi mai mare: am plecat în Italia ca să mă lămuresc cine sunt, cu-adevărat, ca om. Or, căutarea asta de sine nu ar fi putut să funcţioneze, dacă nu acceptam deplin experienţa vieţii luate de la capăt, într-o ţară străină. Şi uite că stau în Italia deja de 14 ani! Iar în aceşti 14 ani, cu bune, cu rele, cu suişuri, cu coborâşuri, mi-am clădit o existenţă solidă, plină de satisfacţii, atât profesionale, cât şi personale. Inclusiv faptul că am decis să nasc copilul şi să-l cresc în Italia îţi răspunde într-o anume măsură la întrebare. Aşa că, da, Italia e astăzi mai curând acel "acasă", pentru mine. Pe de altă parte, omul care îmbrăţişează o carieră în sistem freelance, de liber profesionist, este, prin definiţie, un nomad, pentru care "acasă" cel din suflet nu coincide neapărat cu acel "acasă" determinat de locurile pe unde-l poartă angajamentele profesionale. Într-o anume măsură, asta se întâmplă şi în cazul meu: în suflet, România va însemna mereu acel "acasă" emoţional, acel "acasă" al locului naşterii, acel "acasă" al părinţilor, acel "acasă" al spaţiilor şi al locurilor pe care ţi le apropii în copilărie şi care rămân "ale tale" veşnic.
- Cu toate astea, ai fugit din "paradis". De ce?
- Au fost momente, cât încă locuiam în România, în care am considerat că eram un pic nedreptăţită, în care s-au spus pe seama mea răutăţi, lucruri neadevărate... Şi-apoi, aveam 20 de ani când am devenit persoană publică. În ciuda succesului, n-aveam experienţa show-bizz-ului şi riscam să ies din decor, exista pericolul ca frumoasa corabie a visurilor mele să se izbească de vreun zid. Parţial, cel puţin, alegerea mea de a pleca din România, într-o perioadă în care eram pe val, aşa se explică, dorindu-mi însă fierbinte să-mi continui cariera, într-un fel profesionist. Pe de altă parte, trebuie să recunosc că n-a fost deloc uşor. Să încerci să faci asta, mai ales în domeniul actoriei, când tu nici nu cunoşti limba acelei ţări (eu nu cunoşteam italiana când m-am mutat în Roma) e curată nebunie. Competiţia nu se dă doar cu băştinaşii, cu vorbitorii nativi ai limbii respective, ci şi cu toate actriţele străine care vin acolo să-şi caute norocul, la fel ca tine! Sincer, dacă acum aş fi pusă în situaţia de a mai face alegerea asta încă o dată, în condiţiile pe care ţi le-am descris, n-aş mai avea nici energia şi nici nebunia cu care, din fericire, am fost "echipată" atunci.
Mamă "la zi"
- Ai zis "fericire". Din ce se compune ea?
- În primul şi-n primul rând, din faptul că am decis ca maternitatea să devină prioritatea mea numărul unu, să fac un copil căruia să-i fiu "mamă bună", adică legătura mea cu Aurora-May să nu fie "la fără frecvenţă", ci să mi-o asum nemijlocit. De altfel, m-am descoperit ca având nativ o valenţă maternă foarte pronunţată, cu care, sincer, nu credeam că sunt înzestrată, şi asta este o altă parte a fericirii. Dacă, în trecut, cineva mi-ar fi spus că o să fiu o mamă dedicată, nu aş fi crezut, căci până la naşterea fiicei mele, m-am simţit eu însămi ca un veşnic copil rebel. Acum însă, veşnicul copil rebel s-a transformat într-o femeie cu responsabilităţi asumate, iar fetiţa mea îmi umple viaţa cu tot ce e mai frumos: fericire, emoţie, ba chiar şi cu creativitate. De când a apărut Aurora-May, îmi dau seama că sunt mult mai creativă, ceea ce se mulează perfect pe dorinţa mea de a trece, din faţa aparatului de filmat, în spatele lui, de a începe să scriu scenarii, de a imagina poveşti filmice.
- Nu ştiu cât am ales eu. Cred că destinul a făcut să ne întâlnim, dar bine a făcut. James e un om foarte serios, foarte în banca lui, care n-are absolut nicio legătură cu domeniul artistic şi cu care sunt împreună de 13 ani, deci, am ajuns să ne cunoaştem bine. James e de origine franco-anglo-irlandeză, dar s-a născut în Roma. Ca şi Aurora-May, care vine aşadar cu un arbore genealogic încă şi mai stufos. Mă şi întreb ce va răspunde când va mai creşte şi va fi întrebată "Tu ce eşti? De unde eşti?". În ceea ce priveşte faptul că James nu e român... Asta mi-a stimulat intelectul, în încercarea de a transpune unele concepte pur româneşti, pe înţelesul unui străin. Simţeam nevoia să fac analogii cu filme sau cu cărţi cu care am crescut în România, dar pe care James nu le cunoştea şi nu le înţelegea. Îţi dau câteva exemple banale: "Amintiri din copilărie" de Ion Creangă, ori "Făt-Frumos din lacrimă", basmul lui Petre Ispirescu. Toate astea erau mistere totale pentru James şi lucruri greu de explicat de mine.
- O să ai ocazia să-i faci şi Aurorei-May cunoştinţă cu ele.
- După ce o să înveţe bine limba română, pentru că, deocamdată, la trei ani, nu o înţelege prea bine. Eu vorbesc cu ea în italiană şi în română (fiecare frază i-o spun în italiană, după care i-o repet în română), soţul meu vorbeşte cu ea în franceză, la grădiniţă vorbeşte în italiană, iar părinţii mei, care o idolatrizează, din dorinţa de a se înţelege cu ea repede şi direct, îi vorbesc tot în italiană, deşi eu tot insist ca ei să i se adreseze în română. Ideea e că, totuşi, Aurora-May e încă foarte mică, şi contextul în care trăieşte, lingvistic vorbind, e destul de complex. Deci, cu limba română mai e de muncă. Însă am grijă să-i povestesc mult despre România, iar când vin în ţară o iau mereu cu mine... Uite, şi acum, după ce s-a terminat "Cerbul", am plecat, împreună cu ea şi cu James, direct la Sighişoara, în oraşul bunicilor mei din partea tatălui. Am ţinut neapărat s-o duc acolo şi să-i arăt oraşul şi casa străbunicilor ei. Bunica mea, Aurora Cepraga, după care mi-am şi botezat fetiţa (cel de al doilea nume, May, este al bunicii englezoaice din partea lui James) şi pe care am iubit-o enorm, a murit, din păcate, fără să fi apucat să-şi vadă strănepoata, dar dorinţa mea este ca Aurora-May s-o cunoască din poveştile mele, asociind-o cu casa în care a trăit şi cu Sighişoara. Ţin să-mi cresc copilul în spiritul valorilor care mi-au fost şi mie inoculate de părinţi, dintre care prima este aceea că familia e primordială. Vreau s-o învăţ ce înseamnă generozitatea, bunătatea, respectul, loialitatea, prietenia... Eu sunt şi Vărsător, iar Vărsătorii preţuiesc enorm prietenia.
În spatele camerei de filmat...
- Mi-ai spus că eşti din ce în ce mai interesată de munca din spatele camerelor de filmat. Ce înseamnă asta mai exact?
- De când sunt în Italia, n-am avut niciodată perioade mari de pauză de studii: mereu am urmat cursuri, am mers la workshop-uri... În ultimii ani însă, mi-am diversificat paleta: am urmat cursuri de scenaristică, de producţie, am făcut şi un Master de Marketing şi Managementul Evenimentelor Culturale, care mi-a folosit foarte mult. Mă interesează inclusiv cum se montează, cum se pun luminile şi cum se lucrează cu un compozitor de muzică de film. Deci am vrut ca mai întâi să-mi formez o bază, după care am purces şi la treabă: am realizat un scurtmetraj şi un mediumetraj, "Tamara, Echelon" (un film care a avut premiera mondială în Los Angeles, care a luat premii la vreo 40 de festivaluri din lume şi care acum a fost preluat spre difuzare de HBO GO România şi de HBO GO Moldova; în plus, dintre cei 13 actori fantastici, care m-au onorat acceptându-mi invitaţia de a juca în "Tamara", marele Dan Condurache şi minunata Camelia Zorlescu au luat premii pentru interpretările lor splendide, cu care au transformat acest mic filmuleţ într-o bijuterie de care sunt foarte mândră) şi "Destino". Pentru ambele am semnat scenariul, regia, m-am ocupat şi de producţie, şi m-am implicat şi în partea de muzică, în sensul că am lucrat cu un compozitor excepţional şi fiecare stare pe care eu îmi doream s-o transpun prin imagini, el reuşea s-o găsească şi în formă muzicală. Şi în continuare am multe planuri. La cele mai avansate lucrez împreună cu Cristian Pleş, un tânăr regizor şi scenarist, extraordinar de talentat, care trăieşte împărţit între România şi Italia. E vorba de dezvoltarea scurtmetrajului meu, "Destino", care deja a fost preluat, în forma în care se găseşte, de cea mai mare casă de distribuţie din Italia, iar acum noi vrem să-l transformăm într-un lungmetraj.
... şi în faţă!
- La actorie ai renunţat definitiv?
- Nu, din contră! O dată la câteva luni particip la workshop-uri de actorie susţinute de diverşi maeştri, inclusiv de la celebrul Actors Studio, din New York, sau la cele susţinute de Paul Haggis, o somitate de la Hollywood şi câştigător a două premii Oscar, oameni care vin din când în când în Roma şi lucrează cu noi în ideea unui refresh care, în branşa asta, e absolut necesar. Actorul trebuie să fie non-stop în contact cu meseria lui, altfel e ca un pian la care nu s-a mai cântat multă vreme şi-atunci se dezacordează. Exact asta le-am spus şi studenţilor de la UNATC, cu care am fost invitată de curând să port o discuţie. Or, tocmai "dezacordarea" aceasta eu vreau s-o evit prin workshop-uri şi, desigur, lucrând efectiv. Cele mai recente proiecte în care am fost implicată, în calitate de actriţă, au fost filmul de autor al unui mare, mare regizor italian, Marco Tullio Giordana, film care se numeşte "Nome di donna", şi un serial produs de Sky Italia, din care se scot pe piaţă câte două episoade pe an, iar eu am interpretat rolul principal într-unul dintre aceste episoade. Asta, pe lângă rolul Fatima, pe care l-am interpretat în filmul meu, "Destino", un rol de compoziţie şi un contre-emploi, pe care sunt convinsă că niciun alt regizor nu mi l-ar fi dat, pentru că, pur şi simplu, nu m-ar fi văzut pe mine, o femeie blondă, cu tenul deschis, încarnând o femeie musulmană, o emigrantă cu un destin atroce, care, împreună cu copilul ei, ajunge să trăiască la Caritas, în Italia. Deci, mi-am făcut acest cadou, dar nu nejustificat: tocmai depăşisem o perioadă foarte delicată din viaţa mea şi mi-am dat seama că, în clipele acelea, cel puţin, aveam foarte multe în comun cu personajul Fatima. Înţelegeam perfect tristeţea şi durerea Fatimei şi-atunci am considerat că acordându-mi rolul, făceam un bine şi personajului, dar şi mie însămi, pentru că interpretarea Fatimei a avut asupra mea un efect de-a dreptul catartic. Deşi - crede-mă! - eu, faţă de mine, am fost cel mai dur regizor cu care am lucrat vreodată! În fiecare dimineaţă, Cristina, regizorul, purta nişte discuţii destul de înflăcărate cu Cristina, actriţa. (râde)
- Cristina, fiindcă toamna bate la uşă şi "numărătoarea bobocilor" a început, poţi să spui că eşti un om fericit?
- Nu m-aş hazarda să fac afirmaţia asta. Mi se pare că fericirea e o stare de beatitudine pe care o atingi cu timpul şi încetul cu încetul, adunând "averi" la interior, încercând să stai cât mai mult posibil cu tine însuţi, înţelegând ce înseamnă echilibrul, pacea şi liniştea sufletească. Or, eu, în momentul vieţii pe care-l trăiesc, nu resimt o stare de linişte, ci una de nelinişte, alimentată de adrenalină, de căutări multe şi diverse. Dar e bine aşa, pentru că starea de nelinişte îmi hrăneşte acest perpetuum mobile al existenţei.
Foto: AZZURRA PRIMAVERA (1)