- După mulți ani, în care n-am mai știut nimic despre tine, te-am regăsit ca jurat, la festivalul "Cerbul de Aur" de la Brașov. A fost o mare bucurie să te revedem, mai frumoasă și mai în formă ca niciodată. Cum ai ajuns din Italia, la festivalul de la poalele Tâmpei?
- În primul rând, îți mulțumesc pentru laude. Nu sunt niciodată de prisos. Mă flatează, sincer! În ceea ce privește prezența la festival, a trebuit să aleg între propunerea de a fi prezentator, pe care mi-a făcut-o Televiziunea Română, și aceea de a fi membru al juriului, un rol pe care mi l-am asumat de câțiva ani buni încoace. Am schimbat doar domeniul. La "Cerbul de Aur" a trebuit să apreciez o competiție muzicală, în vreme ce, în trecut, am făcut parte din juriile unor festivaluri de film - scurtmetraje, lungmetraje și filme documentare. Experiența brașoveană a fost extraordinar de plăcută, cu atât mai mult cu cât nivelul concurenților a fost foarte ridicat, astfel că mie și colegilor mei ne-a fost foarte greu să alegem câștigătorii.
- Ai venit la festival din Italia, unde locuiești în ultimul timp. Acolo e acum "acasă" pentru tine?
- E o întrebare grea, căci răspunsul e împletit din multe fire - unele raționale, altele emoționale. Am plecat din România când eram foarte tânără și mă bucuram de o anume glorie artistică, dar a fost o plecare asumată, cu o miză profesională mare și cu una interioară încă și mai mare: am plecat în Italia ca să mă lămuresc cine sunt, cu-adevărat, ca om. Or, căutarea asta de sine nu ar fi putut să funcționeze, dacă nu acceptam deplin experiența vieții luate de la capăt, într-o țară străină. Și uite că stau în Italia deja de 14 ani! Iar în acești 14 ani, cu bune, cu rele, cu suișuri, cu coborâșuri, mi-am clădit o existență solidă, plină de satisfacții, atât profesionale, cât și personale. Inclusiv faptul că am decis să nasc copilul și să-l cresc în Italia îți răspunde într-o anume măsură la întrebare. Așa că, da, Italia e astăzi mai curând acel "acasă", pentru mine. Pe de altă parte, omul care îmbrățișează o carieră în sistem freelance, de liber profesionist, este, prin definiție, un nomad, pentru care "acasă" cel din suflet nu coincide neapărat cu acel "acasă" determinat de locurile pe unde-l poartă angajamentele profesionale. Într-o anume măsură, asta se întâmplă și în cazul meu: în suflet, România va însemna mereu acel "acasă" emoțional, acel "acasă" al locului nașterii, acel "acasă" al părinților, acel "acasă" al spațiilor și al locurilor pe care ți le apropii în copilărie și care rămân "ale tale" veșnic.
- Cu toate astea, ai fugit din "paradis". De ce?
- Au fost momente, cât încă locuiam în România, în care am considerat că eram un pic nedreptățită, în care s-au spus pe seama mea răutăți, lucruri neadevărate... Și-apoi, aveam 20 de ani când am devenit persoană publică. În ciuda succesului, n-aveam experiența show-bizz-ului și riscam să ies din decor, exista pericolul ca frumoasa corabie a visurilor mele să se izbească de vreun zid. Parțial, cel puțin, alegerea mea de a pleca din România, într-o perioadă în care eram pe val, așa se explică, dorindu-mi însă fierbinte să-mi continui cariera, într-un fel profesionist. Pe de altă parte, trebuie să recunosc că n-a fost deloc ușor. Să încerci să faci asta, mai ales în domeniul actoriei, când tu nici nu cunoști limba acelei țări (eu nu cunoșteam italiana când m-am mutat în Roma) e curată nebunie. Competiția nu se dă doar cu băștinașii, cu vorbitorii nativi ai limbii respective, ci și cu toate actrițele străine care vin acolo să-și caute norocul, la fel ca tine! Sincer, dacă acum aș fi pusă în situația de a mai face alegerea asta încă o dată, în condițiile pe care ți le-am descris, n-aș mai avea nici energia și nici nebunia cu care, din fericire, am fost "echipată" atunci.
Mamă "la zi"
- Ai zis "fericire". Din ce se compune ea?
- În primul și-n primul rând, din faptul că am decis ca maternitatea să devină prioritatea mea numărul unu, să fac un copil căruia să-i fiu "mamă bună", adică legătura mea cu Aurora-May să nu fie "la fără frecvență", ci să mi-o asum nemijlocit. De altfel, m-am descoperit ca având nativ o valență maternă foarte pronunțată, cu care, sincer, nu credeam că sunt înzestrată, și asta este o altă parte a fericirii. Dacă, în trecut, cineva mi-ar fi spus că o să fiu o mamă dedicată, nu aș fi crezut, căci până la nașterea fiicei mele, m-am simțit eu însămi ca un veșnic copil rebel. Acum însă, veșnicul copil rebel s-a transformat într-o femeie cu responsabilități asumate, iar fetița mea îmi umple viața cu tot ce e mai frumos: fericire, emoție, ba chiar și cu creativitate. De când a apărut Aurora-May, îmi dau seama că sunt mult mai creativă, ceea ce se mulează perfect pe dorința mea de a trece, din fața aparatului de filmat, în spatele lui, de a începe să scriu scenarii, de a imagina povești filmice.
- Ai ales să-ți întemezi o familie alături de un bărbat care nu e român...
- Nu știu cât am ales eu. Cred că destinul a făcut să ne întâlnim, dar bine a făcut. James e un om foarte serios, foarte în banca lui, care n-are absolut nicio legătură cu domeniul artistic și cu care sunt împreună de 13 ani, deci, am ajuns să ne cunoaștem bine. James e de origine franco-anglo-irlandeză, dar s-a născut în Roma. Ca și Aurora-May, care vine așadar cu un arbore genealogic încă și mai stufos. Mă și întreb ce va răspunde când va mai crește și va fi întrebată "Tu ce ești? De unde ești?". În ceea ce privește faptul că James nu e român... Asta mi-a stimulat intelectul, în încercarea de a transpune unele concepte pur românești, pe înțelesul unui străin. Simțeam nevoia să fac analogii cu filme sau cu cărți cu care am crescut în România, dar pe care James nu le cunoștea și nu le înțelegea. Îți dau câteva exemple banale: "Amintiri din copilărie" de Ion Creangă, ori "Făt-Frumos din lacrimă", basmul lui Petre Ispirescu. Toate astea erau mistere totale pentru James și lucruri greu de explicat de mine.
- O să ai ocazia să-i faci și Aurorei-May cunoștință cu ele.
- După ce o să învețe bine limba română, pentru că, deocamdată, la trei ani, nu o înțelege prea bine. Eu vorbesc cu ea în italiană și în română (fiecare frază i-o spun în italiană, după care i-o repet în română), soțul meu vorbește cu ea în franceză, la grădiniță vorbește în italiană, iar părinții mei, care o idolatrizează, din dorința de a se înțelege cu ea repede și direct, îi vorbesc tot în italiană, deși eu tot insist ca ei să i se adreseze în română. Ideea e că, totuși, Aurora-May e încă foarte mică, și contextul în care trăiește, lingvistic vorbind, e destul de complex. Deci, cu limba română mai e de muncă. Însă am grijă să-i povestesc mult despre România, iar când vin în țară o iau mereu cu mine... Uite, și acum, după ce s-a terminat "Cerbul", am plecat, împreună cu ea și cu James, direct la Sighișoara, în orașul bunicilor mei din partea tatălui. Am ținut neapărat s-o duc acolo și să-i arăt orașul și casa străbunicilor ei. Bunica mea, Aurora Cepraga, după care mi-am și botezat fetița (cel de al doilea nume, May, este al bunicii englezoaice din partea lui James) și pe care am iubit-o enorm, a murit, din păcate, fără să fi apucat să-și vadă strănepoata, dar dorința mea este ca Aurora-May s-o cunoască din poveștile mele, asociind-o cu casa în care a trăit și cu Sighișoara. Țin să-mi cresc copilul în spiritul valorilor care mi-au fost și mie inoculate de părinți, dintre care prima este aceea că familia e primordială. Vreau s-o învăț ce înseamnă generozitatea, bunătatea, respectul, loialitatea, prietenia... Eu sunt și Vărsător, iar Vărsătorii prețuiesc enorm prietenia.
În spatele camerei de filmat...
- Mi-ai spus că ești din ce în ce mai interesată de munca din spatele camerelor de filmat. Ce înseamnă asta mai exact?
- De când sunt în Italia, n-am avut niciodată perioade mari de pauză de studii: mereu am urmat cursuri, am mers la workshop-uri... În ultimii ani însă, mi-am diversificat paleta: am urmat cursuri de scenaristică, de producție, am făcut și un Master de Marketing și Managementul Evenimentelor Culturale, care mi-a folosit foarte mult. Mă interesează inclusiv cum se montează, cum se pun luminile și cum se lucrează cu un compozitor de muzică de film. Deci am vrut ca mai întâi să-mi formez o bază, după care am purces și la treabă: am realizat un scurtmetraj și un mediumetraj, "Tamara, Echelon" (un film care a avut premiera mondială în Los Angeles, care a luat premii la vreo 40 de festivaluri din lume și care acum a fost preluat spre difuzare de HBO GO România și de HBO GO Moldova; în plus, dintre cei 13 actori fantastici, care m-au onorat acceptându-mi invitația de a juca în "Tamara", marele Dan Condurache și minunata Camelia Zorlescu au luat premii pentru interpretările lor splendide, cu care au transformat acest mic filmuleț într-o bijuterie de care sunt foarte mândră) și "Destino". Pentru ambele am semnat scenariul, regia, m-am ocupat și de producție, și m-am implicat și în partea de muzică, în sensul că am lucrat cu un compozitor excepțional și fiecare stare pe care eu îmi doream s-o transpun prin imagini, el reușea s-o găsească și în formă muzicală. Și în continuare am multe planuri. La cele mai avansate lucrez împreună cu Cristian Pleș, un tânăr regizor și scenarist, extraordinar de talentat, care trăiește împărțit între România și Italia. E vorba de dezvoltarea scurtmetrajului meu, "Destino", care deja a fost preluat, în forma în care se găsește, de cea mai mare casă de distribuție din Italia, iar acum noi vrem să-l transformăm într-un lungmetraj.
... și în față!
- La actorie ai renunțat definitiv?
- Nu, din contră! O dată la câteva luni particip la workshop-uri de actorie susținute de diverși maeștri, inclusiv de la celebrul Actors Studio, din New York, sau la cele susținute de Paul Haggis, o somitate de la Hollywood și câștigător a două premii Oscar, oameni care vin din când în când în Roma și lucrează cu noi în ideea unui refresh care, în branșa asta, e absolut necesar. Actorul trebuie să fie non-stop în contact cu meseria lui, altfel e ca un pian la care nu s-a mai cântat multă vreme și-atunci se dezacordează. Exact asta le-am spus și studenților de la UNATC, cu care am fost invitată de curând să port o discuție. Or, tocmai "dezacordarea" aceasta eu vreau s-o evit prin workshop-uri și, desigur, lucrând efectiv. Cele mai recente proiecte în care am fost implicată, în calitate de actriță, au fost filmul de autor al unui mare, mare regizor italian, Marco Tullio Giordana, film care se numește "Nome di donna", și un serial produs de Sky Italia, din care se scot pe piață câte două episoade pe an, iar eu am interpretat rolul principal într-unul dintre aceste episoade. Asta, pe lângă rolul Fatima, pe care l-am interpretat în filmul meu, "Destino", un rol de compoziție și un contre-emploi, pe care sunt convinsă că niciun alt regizor nu mi l-ar fi dat, pentru că, pur și simplu, nu m-ar fi văzut pe mine, o femeie blondă, cu tenul deschis, încarnând o femeie musulmană, o emigrantă cu un destin atroce, care, împreună cu copilul ei, ajunge să trăiască la Caritas, în Italia. Deci, mi-am făcut acest cadou, dar nu nejustificat: tocmai depășisem o perioadă foarte delicată din viața mea și mi-am dat seama că, în clipele acelea, cel puțin, aveam foarte multe în comun cu personajul Fatima. Înțelegeam perfect tristețea și durerea Fatimei și-atunci am considerat că acordându-mi rolul, făceam un bine și personajului, dar și mie însămi, pentru că interpretarea Fatimei a avut asupra mea un efect de-a dreptul catartic. Deși - crede-mă! - eu, față de mine, am fost cel mai dur regizor cu care am lucrat vreodată! În fiecare dimineață, Cristina, regizorul, purta niște discuții destul de înflăcărate cu Cristina, actrița. (râde)
- Cristina, fiindcă toamna bate la ușă și "numărătoarea bobocilor" a început, poți să spui că ești un om fericit?
- Nu m-aș hazarda să fac afirmația asta. Mi se pare că fericirea e o stare de beatitudine pe care o atingi cu timpul și încetul cu încetul, adunând "averi" la interior, încercând să stai cât mai mult posibil cu tine însuți, înțelegând ce înseamnă echilibrul, pacea și liniștea sufletească. Or, eu, în momentul vieții pe care-l trăiesc, nu resimt o stare de liniște, ci una de neliniște, alimentată de adrenalină, de căutări multe și diverse. Dar e bine așa, pentru că starea de neliniște îmi hrănește acest perpetuum mobile al existenței.
Foto: AZZURRA PRIMAVERA (1)