"De ce oare eu te-am cunoscut?"
- Ionuţ, mai ţii minte când ai cântat prima dată? Oamenilor le place să afle povestea celor pe care îi iubesc. Iar tu ţii în ograda muzicii tale zeci de mii de ascultători...
- Când aveam şase ani, părinţii mei au divorţat. Tata, pe când era îndrăgostit de mama şi când erau încă împreună, îi cânta romanţa "De ce oare eu te-am cunoscut?", pe care, tot auzind-o, am învăţat-o şi eu. Apoi, după divorţ, mama mă ruga să i-o cânt în momentele ei de tristeţe. Am prins drag de cântec, chiar dacă momentul nu era unul fericit pentru mine şi pentru familia mea. M-au auzit cântând vecinii şi doamna învăţătoare, care era şi dânsa vecină cu noi, şi m-au îndemnat să urc pe scenă, să cânt la serbările şcolii. Am acceptat, dar pentru că eram foarte emotiv, m-am speriat şi am fugit înainte de primul spectacol. Apoi s-a petrecut un miracol: am primit un acordeon de ziua mea... Din ziua aceea, am ştiut că viitorul meu este muzica.
- Când ai cântat pentru prima oară în public?
- Eram în clasa a noua, când s-a desfăşurat la Alba Iulia una dintre ediţiile emisiunii-concurs "Floarea din grădină", în care cânta Nicolae Furdui Iancu. Am fost impresionat de vocea sa şi mi-am zis să-ncerc să cânt la fel ca el. Eram cam pirpiriu, dar aveam de pe-atunci o voce baritonală. La un moment dat, veneam cu trenul de la Zlatna, unde făceam liceul, la Alba Iulia, cu câţiva colegi de şcoală. Le-am cântat, dar ei s-au amuzat foarte tare, li se părea că vocea nu se potriveşte cu aspectul meu fizic. Totuşi, ceva le-a plăcut, fiindcă i-au povestit profesorului de muzică întâmplarea din tren, el m-a ascultat şi mi-a dat temă să mă pregătesc pentru spectacolul liceului. Aici m-a auzit cântând directorul Casei de Cultură din Zlatna, care mi-a propus să merg cu ei în turnee, prin judeţ.Aşa am intrat în lumea cântecului popular. Am participat la toate concursurile de gen, care, pe atunci, erau mai riguroase decât acum, aveau o altă importanţă. Cine câştiga era apreciat, lumea afla de tine, iar presa promova foarte bine orice astfel de concurs şi pe câştigători. Când am plecat la facultate, la Cluj, m-am înscris în Ansamblul "Românaşul" şi aşa am ajuns, practic, să fiu cunoscut, pentru că viaţa culturală din Cluj era extrem de activă pe atunci. Acolo m-au văzut evoluând mai mulţi cântăreţi, care acum îmi sunt colegi de scenă, dar atunci erau doar idoli pentru mine: regretatul Dumitru Fărcaş, Dumnezeu să-l ocrotească pe ceea lume, Dumitru Sopon, Sava Negrean Brudaşcu, Maria Marcu şi alţii. Contează foarte mult când artişti mari te acceptă alături de ei pe scenă. Încet, încet, am început să mă fac cunoscut şi în ţară.
- Care dintre "idoli" te-au luat sub tutela lor?
- Eram în anul trei de facultate când m-am întâlnit, într-un spectacol la Alba Iulia, cu Nicolae Furdui Iancu. Dânsul mi-a propus să particip alături de el şi de Dinu Iancu Sălăjanu, la un concert de colinde în emisiunea "Tezaur folcloric", la Bucureşti. Am fost, i-a plăcut cum cânt şi cum "dau" pe scenă, şi mi-a propus să mai facem câteva astfel de spectacole. Am mai cântat în această formulă încă patru ani. Apoi, văzând că sunt pe drumul maturizării, tot Nicolae Furdui Iancu m-a împins cumva în faţă, spunându-mi că e foarte important să-mi fac un drum al meu, să am o identitate aparte în cântecul popular. E uşor să stai lângă un artist mare, e un confort, dar important este să ai propria ta personalitate artistică. Mi-am format un grup de instrumentişti profesionişti, "Codru de România", cu care am început să apar în spectacole şi, practic, aşa s-a construit imaginea mea de azi.
"Să te simţi dorit şi aşteptat"
- Ai absolvit o facultate cu profil tehnic. Ai apucat să fii şi inginer?
- Nu, nici măcar cinci minute n-am profesat ca inginer. La acea vreme studiam şi canto clasic, în ideea de a susţine admitere la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj. N-am ajuns nici acolo, pentru că am intrat serios în cântecul popular, am început să câştig bani şi, sigur, toate aspectele astea mi-au schimbat direcţia. E foarte important ca în ceea ce faci să-ţi asculţi sufletul. Lasă-l pe el să-ţi aleagă drumul.
- Ţi l-ai ascultat şi când a fost vorba de dragoste... Tocmai ai împlinit 20 de ani de căsătorie. Îţi doresc să aveţi parte, tu şi soţia ta, Brânduşa, de cât mai mulţi şi mai frumoşi ani împreună! Cât de importantă e familia în viaţa unui artist? Pe unii îi încurcă...
- Foarte importantă. Familia înseamnă echilibru. Oricât de frumos ar fi pe scenă, printre colegi, tot acasă e cel mai bine. Trebuie să ai un cămin, trebuie să te simţi aşteptat, dorit, pentru că, la urma urmei, cei care te doresc şi te preţuiesc cel mai mult sunt membrii familiei tale. Trebuie să găseşti un partener care să te înţeleagă, să-ţi înţeleagă nebunia, pentru că nu e uşor să trăieşti cu un artist, noi nu suntem oameni normali. Dacă am fi normali, n-am mai fi artişti. Dacă ai norocul să găseşti un partener care să te înţeleagă, apare acel echilibru între ceea ce eşti tu, ca om lăsat de Dumnezeu, şi ceea ce eşti pe scenă ca artist. Cred că un artist fără familie se consumă, se pierde repede, e lipsit de echilibru. Se risipeşte şi nu are de unde să se încarce, iar dacă nu ai unde să te încarci, te termini.
- O întrebare de o mie de puncte: se poate trăi din muzică?
- Dacă eşti un artist serios, se poate. Einstein spunea să nu cauţi să ai succes, ci să încerci să ai valoare. Pentru un artist nu e suficient să aibă o voce bună, să fie fălos, să aibă un repertoriu bun, trebuie şi multe calităţi omeneşti: să fie generos, să aibă o viaţă exemplară, conduita în viaţa socială să fie impecabilă. Sunt multe aspecte care concurează la valoarea ta.
"Conspiraţia" de la "Mamaia"
- Împletită cu povestea ta e, de o vreme, şi povestea Uniunii Artiştilor şi Interpreţilor de Folclor Muzical din România, al cărei preşedinte eşti. Ce este, de fapt, această uniune?
- În anul 2009, la Festivalul de Folclor de la Mamaia, ne-am întâlnit mai mulţi colegi de generaţie: Dinu Iancu Sălăjanu, Niculina Stoican, Constantin Enceanu, Andreea Voica, Mariana Ionescu Căpitănescu, şi ne reproşam unii altora că nu ne vedem mai des, că nu e normal să ne vedem doar la spectacole, când se nimereşte, să cântăm şi apoi să ne vedem fiecare de drum. Ne-am gândit cum am putea să facem, să ne vedem şi să comunicăm mai des? Aşa ne-am propus să organizăm fiecare o întâlnire în zona lui, cu familia, prietenii, să fim împreună. M-am oferit să organizez eu prima astfel de întâlnire. Şi apoi mi-a venit gândul că, dacă tot ne adunăm, să instituţionalizăm cumva întâlnirile astea. Nu mai făcuse nimeni aşa ceva în România şi era important să lucrăm împreună, să putem milita pentru rezolvarea unor probleme cu care breasla noastră se confruntă.
Am pregătit întâlnirea de la Alba Iulia şi m-am gândit să cooptăm şi alţi colegi în ideea noastră, dintre cei care nu fuseseră prezenţi la Mamaia. Am discutat cu Nicolae Furdui Iancu, Ioan Bocşa, Veta Biriş, Dumitru Fărcaş şi i-am întrebat dacă nu vor să ne asociem într-o formă juridică. Au fost de acord. Ne-am întâlnit la Sălciua, am pus idei pe hârtie. Anul următor ne-am întâlnit la Şugag, iar în 2011, aveam deja statut şi formă juridică. Aşa s-a născut Uniunea Artiştilor şi Interpreţilor de Folclor Muzical din România. Suntem 25 de membri fondatori: Nicolae Furdui Iancu, Ioan Bocşa, Dumitru Fărcaş, Veta Biriş, Sava Negrean Brudaşcu, Matilda Pascal-Cojocăriţa, Mariana Anghel, Mariana Deac, Dinu Iancu Sălăjanu, Marius Ciprian Pop, Niculina Stoican, Petrică Mâţu Stoian, Constantin Enceanu, Mariana Ionescu Căpitănescu, Elise Stan, Traian Jurchela, Nicoleta Voica, Andreea Voica, Viorica Macovei, Adrian Stanca, Mirela Mănescu Felea, Ştefan Cigu, Deian Galetin, Alexandru Pugna şi eu, Ionuţ Fulea.
Bazaconiile numite folclor
- Dincolo de organizarea unor spectacole de anvergură, în ce alte proiecte mai este implicată uniunea voastră?
- Avem o asociaţie importantă, cu proiecte foarte frumoase. Cel mai important, pentru care milităm, este introducerea folclorului în şcoli. E un vis mai vechi al meu, pentru că am considerat că nu e normal doar să apari la TV şi să spui că nu e bine ce cântă X, dar e bine ce cântă Y. Copilul trebuie să se deprindă de mic cu anumite informaţii despre identitatea lui, despre rădăcinile lui, şi să tragă singur concluzii, să discearnă singur între adevăr şi făcătură. Sunt foarte multe voci bune în muzică, indiferent că vorbim de muzica populară, manele, folk, dar noi trebuie să stabilim foarte clar pe ce direcţie mergem, pentru că, la urma urmei, cel mai mare deserviciu folclorului nu-l aduc nici manelele, nici alte genuri muzicale, ci noi, cei care slujim folclorul românesc, noi îl denaturăm. Din dorinţa de a câştiga cât mai mulţi bani, inventăm tot felul de bazaconii, modificăm ce avem, diluăm. În plus, apare şi această prostituţie muzicală a unor colegi, pe unele posturi media, pe reţelele de socializare, care din dorinţa de a fi cât mai prezenţi, fac tot felul de lucruri mizerabile. De aceea am considerat că e important un astfel de demers. Am şi avut un proiect-pilot în 2012, în judeţul Alba, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, prin care am încercat, timp de cinci luni, să aducem această idee în şcoli. Cu profesori de specialitate, am adus în atenţia copiilor câteva elemente care punctează sau definesc folclorul românesc. Profesorii predau teorie despre folclor, iar noi, artiştii, implementam, practic, tot ce spunea profesorul. Am avut foarte mulţi copii şi foarte mulţi părinţi care au participat. Am făcut acest proiect în mai multe oraşe din judeţ, pentru că la oraş influenţa kitsch-ului e mai mare şi mai evidentă. Mă bucur că am avut un feed-back foarte bun cu acest proiect, cu atât mai mult cu cât această idee a ajuns, la un moment dat, chiar în Parlamentul României.
- Există şi voci foarte tinere, copii talentaţi, pe care să-i creşteţi, artistic vorbind, alături de voi?
- Da. La întâlnirile noastre anuale organizam, în localităţile unde ne întâlneam, câte un spectacol pe care-l numisem "Suflet de român". În 2014, Primăria Municipiului Alba Iulia ne-a invitat să facem acest spectacol la Alba Iulia, unde l-am făcut şi în 2015. Atunci, cunoscând situaţia unor copii talentaţi, care şi-ar fi dorit să cânte, dar nu aveau posibilităţi materiale, ne-am gândit că ar fi potrivit să facem o preselecţie a lor. Aşa am ales şapte copii din Alba Iulia pe care-i susţinem şi în prezent, cu suport tehnic, profesional, material. Avem două profesoare de specialitate care se ocupă de educaţia lor muzicală. Grupul lor se cheamă tot "Suflet de român" şi a crescut, în timp.
- Se întâmplă asta şi în alte zone din ţară?
- Din păcate, la foarte multe concursuri din ţară, sunt copii nedreptăţiţi, care merită să câştige, au calităţi, dar sunt nedreptăţiţi, pentru că sunt alte interese în joc. Am văzut asta, am fost membru în foarte multe jurii şi sunt dezamăgit şi dezgustat de ce se întâmplă. Vreau să clădesc ceva corect, o modalitate prin care copiii care merită să fie cunoscuţi, recunoscuţi şi promovaţi.
"Televiziunea a ajuns să strice mintea poporului"
- În ce măsură voi, ca uniune profesionistă, puteţi să limitaţi accesul în lumea folclorului autentic a unor neaveniţi?
- Nu există nimic care să stopeze acest fenomen, pentru că nu există nicio lege. Pe vremuri, existau atestate profesionale. Din păcate, nu mai sunt, ceea ce e foarte rău. Fiecare gen muzical ar trebui acreditat, recunoscut prin lege. Acum e un amalgam, nici nu ştiu cum să-i spun, toată lumea cântă, nu mai contează ce anume, plus că acum se inventează foarte multe cântece, din alte cântece existente, care au iniţial filonul folcloric autentic, au o identitate, un caracter. Modificările astea necontrolate de nimeni diluează elementele identitare. Iar ele sunt difuzate pe micul ecran. Televiziunea a ajuns să mintă, să strice mintea poporului. S-a rămas cu mentalitatea că tot ce apare la TV e bun şi atunci nu mai contează cine cântă, ce cântă, cum arată, dacă a apărut la TV e acreditat, certificat ca artist de valoare. Ar fi foarte important ca emisiunile de gen să facă o distincţie foarte clară între cine e interpret de muzică populară, de muzică tradiţională, de muzică comercială. Nu se întâmplă asta, sunt toţi o apă şi-un pământ. Mari interpreţi de folclor cântă şi ei muzică comercială, care n-are nimic de-a face cu folclorul, iar atunci lumea nu ştie ce să creadă. Din câte văd, se doreşte o diluare a tot ce a mai rămas de valoare, indiferent despre ce gen muzical e vorba.
- O profesionistă de talia regretatei Mărioara Murărescu a reuşit să păstreze mult timp o verticalitate în domeniul folclorului românesc. Se simte lipsa unor astfel de profesionişti?
- Da, se simte. TVR a fost întotdeauna televiziunea-reper, care a adus în atenţia publicului aceste valori ale românilor, şi prin emisiunea "Tezaur folcloric". Mărioara Murărescu era un specialist riguros, nu intrai oricum acolo dacă nu erai pregătit. La fel e şi Eugenia Florea, la Radio România.Am avut această şansă, să apar acolo, lângă artişti de renume. Când apăreai în "Tezaur folcloric" sau la Radio România, spuneai ceva, erai cineva, aveai valoare profesională, valoare umană, calităţi vocale, erai certificat. Era o rigurozitate, un control care acum nu mai există. Acum, inclusiv la TVR, se fac emisiuni de divertisment, în care ne folosim de artist pentru a avea audienţă, nu pentru a promova valoarea. Dacă pierdem şi TVR, care din punct de vedere cultural este încă un reper important pentru români, am pierdut totul. E clar că trebuie să existe o instituţie a statului, care să reglementeze prin lege această ierarhizare a valorilor.
Foto: Arhiva personală Ionuţ Fulea