Vara aceasta am avut o întâlnire neaşteptată. Eram cu colegii de redacţie pe teren, la poalele munţilor Ciucaş, în colţul acela pur românesc, numit Ţara Buzaielor. Stăteam la o pensiune cochetă din satul Brădet, într-o vale înconjurată de pante dulci, de un verde pur. Dar încă din prima seară am văzut ceva neobişnuit, un spectacol mai rar de găsit într-o pensiune turistică. Un grup de copii frumoşi, ca selectaţi pentru un concurs, stăteau aplecaţi asupra unor şevalete. Liniştiţi, concentraţi, indiferenţi la larma turiştilor, pictau cu pasiune şi cu un aer grav, luându-se foarte în serios. Printre ei, se mişca discret o profesoară, corectându-i ici-colo. M-am apropiat de grupul de pictori şi am rămas uimit de frumuseţea lucrărilor. Mi se păreau neaşteptat de expresive şi de bine lucrate pentru vârsta lor. Intrigat şi uimit, i-am întrebat cine sunt. Mi-au spus că erau toţi elevi din Braşov. Studiau la Şcoala de Artă şi veniseră la Brădet, într-o tabără de creaţie. Una pe care nu o vor uita niciodată, ziceau. Zona era extraordinar de frumoasă şi se simţeau inspiraţi. Am intrat în vorbă cu ei şi revelaţiile mele au curs lanţ. Aveam să descopăr nişte copii în vârstă de 14-15 ani, care scăpaseră de tirania computerelor şi a tabletelor şi care păreau cu adevărat fericiţi. Micii pictori mari din Braşov preferau să trăiască în plină natură, în tovărăşia fanteziei şi a creaţiei, izvodind frumuseţi ieşite din sufletul şi din mintea lor.
"M-am concentrat şi am început să desenez păsări"
"Mie, pictura mi-a ieşit în cale pe când aveam trei ani. Şi de atunci m-a luat pe aripa ei şi mă duce mereu să visez şi să zbor, printre nori de culori. Nu cobor pe pământ decât când las penelul din mână".
Puştiul din faţa mea stă lângă un şevalet mic, care e îndreptat spre munţii din zare. Şi îmi vorbeşte încrezător în sine. Senin. E un băiat blonduţ, cu chip şi ochi luminoşi, cu înfăţişare liniştită şi interiorizată, de om mare. Îl cheamă Teo Mandu, are doar 11 ani, este din Braşov şi pictează dezlănţuit, cu o profunzime şi dexteritate de maestru. Iar ca el sunt şi ceilalţi, pe care aveam să-i întâlnesc.
- Şi cum ai ştiut tu, la doar trei ani, că eşti "atins" de pictură? - l-am întrebat cu aceeaşi seriozitate cu care-mi vorbeşte şi el.
- Păi, să vedeţi. Pe la trei ani, eram un pic cam obsedat de avioane şi elicoptere şi le desenam peste tot şi pe ce apucam. Pe urmă m-am concentrat, am început să desenez păsări, iar acum pictez peisaje şi flori. Nu mă pot opri să desenez şi să pictez aproape tot timpul. E cel mai frumos lucru din viaţa mea.
În timp ce vorbeam, deasupra lui şi a mea, lumina zarea verde şi aproape infinită a munţilor Ciucaş. Zarea ce curgea lin peste satul Brădet. Penelurile lui Teo şi ale colegilor lui lăsau cu hărnicie pe pânze, poveşti minunate, în culori. Forme sigure şi clare, unele neaşteptat de măiestre pentru vârsta lor. Mai văzusem tablouri făcute de elevi români, chiar şi de cei de la Liceul de artă din Bucureşti. Dar picturile braşovenilor aveau mult mai mult: o undă intensă de sinceritate. O pasiune netrucată. O bucurie extraordinară de-a inventa potriveli de culori. Acolo, sub zarea munţilor Ciucaş, tablourile acestor pictori copii aduceau o boare de aer la fel de proaspăt cu cel ce curgea înspre noi, din munţi, o lumină la fel de iradiantă, o prezenţă aproape reală a peisajelor.
"Pictura era de mine!"
După ce le-am trecut în revistă pe îndelete lucrările, mi-am continuat dialogul cu Teo Mandu, prâslea şi copilul teribil al grupului. Între timp, aflasem că părinţii lui Teo sunt IT-işti. Era încă o dovadă că în acest secol hipertehnologizat, mai sunt şi părinţi normali, care nu îşi împing cu anasâna copiii spre mirajul absorbant al calculatorului.
- Tu de când eşti la Şcoala Populară de Artă, Teo, dragă? - l-am descusut pe copilul cu privirea aceea, şi suavă, şi gravă.
- Sunt de vreo cinci ani. Din clasa zero. M-a îndrumat aici un profesor de chitară.
- Dar ce, te pricepi şi la chitară?
- Am făcut şi chitară, dar nu eram talentat. Pictura era de mine, nu altceva. Acum, la Şcoala de Artă din Braşov, mă îndrumă doamna profesoară Mihaela Modâlcă. Dar eu, de fapt, lucrez singur, tot timpul. Îmi iau şevaletul şi pânzele şi colind singur pe unde mă cheamă inima. Merg aşa, pe dealuri şi prin sate. Nu contează că e iarnă sau vară. Şi pictez peste tot. Mereu găsesc ceva demn de prins în culori.
- Cum de nu ai luat calea computerelor, ca părinţii tăi, şi ca atâţia copii de azi? Drumul picturii pe care ai pornit cu pasiune şi hotărâre este, astăzi, tot mai puţin bătut.
- Îmi place enorm de mult să pictez şi să desenez, aşa că am lăsat orice altceva deoparte. La computere nu mă pricep. La pictură cred că sunt o excepţie printre cei de vârsta mea, aşa spun cei care îmi văd tablourile. Eu pot trăi foarte bine fără să stau toată ziua cu nasul în computer sau telefon. Şi părinţii mă lasă în voia mea. Cufundat în culori, visez mult mai frumos şi ei văd şi se bucură.
Navetist, între Paris şi Braşov
- Şi atunci, cum îţi vezi tu, viitorul?
- Eu mi-l văd prin Paris. Ştiu că voi ajunge acolo, tot pe calea picturii. Voi fi pictor pe malul Senei şi voi trăi din pictură, îmi răspunde fără să clipească micul pictor în vârstă de zece ani.
- Văd că eşti încrezător în destinul tău!
- Sunt! Asta nu înseamnă că nu mă voi întoarce acasă, chiar dacă voi ajunge pictor la Paris. Voi fi un navetist între Paris şi Braşov.
- Până la urmă, ce te ţine aşa legat de pictură? Ce simţi când pictezi?
- Linişte. Şi o fericire aparte, greu de descris. Căci fac ceva care-mi place şi nu mă obligă nimeni să fac altceva. Sunt liber. De aceea, nu mă voi lăsa niciodată de pictură. Ea va fi casa mea.
*
Pe celălalt băiat al grupului îl cheamă Alexandru Cîrstea Firist şi are 16 ani. Îmi spune că şi el va picta mereu, că va rămâne agăţat de pictură. Îmi face, şi el, o mărturisire surprinzătoare.
- Mie mi se pare că de când pictez, am devenit mult mai creativ faţă de alţi copii care nu fac artă. Când vorbim, am un orizont mult mai larg, parcă am mai multe idei. Uneori se uită la mine ciudat. Spun lucruri pe care ei nu le înţeleg. Pictura mă ajută şi în alte domenii, nu neapărat numai în artă. Dezvoltă ceva. Pictura va fi mereu planul de rezervă al sufletului meu.
"Eu cred că pictorii vor fi totdeauna la masa bucatelor"
Am stat apoi de vorbă cu cele două fete ale grupului de elevi, frumoase, inteligente şi cu o delicateţe pe care o găseşti tot mai greu la adepţii internetului. La fel ca şi ceilalţi copii de la Şcoala de Artă din Braşov, veniţi la Brădet să-şi încerce puterea penelelor cu frumuseţea muntelui, recunosc şi ele că nu sunt fanatizate de IT. Ba dimpotrivă. Ocolesc predilect laptopurile şi folosirea excesivă a telefoanelor.
Prima dintre fete are 15 ani şi un nume rar şi delicat ca un arpegiu: Armina. Armina Tăulea. "Numele acesta al meu este un nume din Făgăraş" - îmi spune cu mândrie deloc reţinută. "Este un nume vechi".
La cei 15 ani ai ei, Armina face o grafică surprinzător de bună, aşa cum se vede şi în portretul pe care tocmai l-a terminat, făcut în creion.
- Eu prefer arta pe hârtie - spune. Cum credeţi că puteam face un portret ca acesta, cu computerul? În plus, pictura pe calculator mi se pare că e prea uniformizată. Am încercat şi eu să fac artă pe computer. Am şi o tabletă grafică. Dar când pictezi cu penelul pe pânză, tabloul tău e cu totul diferit. Are tuşe fine, ca nişte amprente ale sufletului. Computerul nu le poate face. Chiar şi numai pentru asta, şi arta e nepieritoare. Oamenii au nevoie de frumos. Simt asta pe mine, în ce văd şi ce fac. Sunt pur şi simplu fericită, de pildă, în splendoarea locului de aici. De aceea eu cred că pictorii vor fi totdeauna la masa bucatelor. Şi cred că asta va fi şi direcţia mea.
"Înainte, ca hipopotamul prin junglă"
Cealaltă pictoriţă a grupului este Teodora Popescu. Are 14 ani. Îmi spune dintr-o suflare: calea artei i se pare minunată. Decât să stea pe telefon, preferă să picteze sau să deseneze tot timpul câte ceva.
- Cum îţi vezi drumul în artă şi în viaţă, Teodora?, întreb curios.
- Sincer, nu ştiu. Ştiu doar că vreau să fiu pictor, deşi mi-a zis mama că nu e o carieră foarte sigură. Dar mi-a zis şi că dacă o să-mi placă pictura, dacă rămân cu gândul ăsta că vreau să fiu pictoriţă, va trebui să mă duc la Facultatea de arte. Mă susţine. Şi tata la fel. Orice desenez, mama e acolo şi mă ajută. E criticul meu personal. Spune: "Uite, nasul e strâmb, copacul mai are un pic şi cade". Eu, chiar dacă n-o să trăiesc aşa de bine financiar, prefer să fac ceea ce-mi place. O să încerc să găsesc şi un plan B mai sigur. Totuşi, pentru mine arta plastică e calea cea bună. O să-mi dau specializările şi în grafică, şi în pictură.
- Colegii te înţeleg sau te privesc ca pe o apariţie ciudată?
- Unii mă susţin, le place ce fac. Doar câţiva colegi de clasă mai râd de mine, pentru că ei nu înţeleg, nu ştiu ce bucurie enormă este să pictezi. Să creezi o lume imaginară, cu mâna ta. Să visezi culori. Nu mă las. Merg înainte "ca hipopotamul prin junglă", cum spune poetul.
Partea nevăzută a lumii
Nu e nevoie să fii expert în arte, ca să recunoşti că micii pictori de la Braşov nu au doar talent, ci şi o ştiinţă tare a desenului. Armina Tăulea şi Teodora Popescu, de pildă, fac, la doar 14-15 ani, portrete de o expresivitate egală cu a pictorilor maturi. În cazul lor se simte cât de importantă este îndrumarea mentorului. Iar talentul micilor pictori mari din Braşov s-a întâlnit, într-un mod fericit, cu talentul şi priceperea profesoarei lor, Mihaela Modâlcă. La rândul ei fată de pictor şi absolventă a Universităţii de Artă din Bucureşti, ea a avut ce transmite mai departe.
- Îmi aduc aminte cu emoţie, că exact acum 20 de ani, am făcut prima tabără de creaţie. Erau zece adolescenţi entuziaşti şi extrem de talentaţi, aleşi din clasa mea de pictură, de la Liceul de Artă Braşov. Atunci am mers într-un loc fabulos, despre care le vorbisem îndelung, Ţinutul Pădurenilor Hunedoarei, loc superb şi străvechi, unde îmi petrecusem verile copilăriei la bunici şi unde pictam, şi eu, adesea. Experienţa aceea i-a marcat puternic pe copii, iar pe mine m-a determinat să continui.În verile ultimilor ani, am organizat cu sprijinul familiilor elevilor, tabere de pictură şi grafică la peisaj, cu cei mai experimentaţi elevi ai mei, de la Şcoala de Artă "Tiberiu Brădiceanu". În toţi aceşti ani, am avut privilegiul să întâlnesc talente surprinzătoare. O fi la modă IT-ul, dar Dumnezeu le dă copiilor şi sensibilitate cu carul. De ei depinde să şi-o folosească sau nu. Şi de părinţi, ca să-i lase să-şi afle talentul. Uitaţi-vă la ei cât sunt de fericiţi! Au reuşit să fie ei înşişi, să-şi trăiască vocaţia încă din anii copilăriei. Ei explorează partea nevăzută a lucrurilor. Lumea de dincolo de concret, pe care o simt cu sufletul. Şi asta îi face liberi şi fericiţi.