Vara aceasta am avut o întâlnire neașteptată. Eram cu colegii de redacție pe teren, la poalele munților Ciucaș, în colțul acela pur românesc, numit Țara Buzaielor. Stăteam la o pensiune cochetă din satul Brădet, într-o vale înconjurată de pante dulci, de un verde pur. Dar încă din prima seară am văzut ceva neobișnuit, un spectacol mai rar de găsit într-o pensiune turistică. Un grup de copii frumoși, ca selectați pentru un concurs, stăteau aplecați asupra unor șevalete. Liniștiți, concentrați, indiferenți la larma turiștilor, pictau cu pasiune și cu un aer grav, luându-se foarte în serios. Printre ei, se mișca discret o profesoară, corectându-i ici-colo. M-am apropiat de grupul de pictori și am rămas uimit de frumusețea lucrărilor. Mi se păreau neașteptat de expresive și de bine lucrate pentru vârsta lor. Intrigat și uimit, i-am întrebat cine sunt. Mi-au spus că erau toți elevi din Brașov. Studiau la Școala de Artă și veniseră la Brădet, într-o tabără de creație. Una pe care nu o vor uita niciodată, ziceau. Zona era extraordinar de frumoasă și se simțeau inspirați. Am intrat în vorbă cu ei și revelațiile mele au curs lanț. Aveam să descopăr niște copii în vârstă de 14-15 ani, care scăpaseră de tirania computerelor și a tabletelor și care păreau cu adevărat fericiți. Micii pictori mari din Brașov preferau să trăiască în plină natură, în tovărășia fanteziei și a creației, izvodind frumuseți ieșite din sufletul și din mintea lor.
"M-am concentrat și am început să desenez păsări"
"Mie, pictura mi-a ieșit în cale pe când aveam trei ani. Și de atunci m-a luat pe aripa ei și mă duce mereu să visez și să zbor, printre nori de culori. Nu cobor pe pământ decât când las penelul din mână".
Puștiul din fața mea stă lângă un șevalet mic, care e îndreptat spre munții din zare. Și îmi vorbește încrezător în sine. Senin. E un băiat blonduț, cu chip și ochi luminoși, cu înfățișare liniștită și interiorizată, de om mare. Îl cheamă Teo Mandu, are doar 11 ani, este din Brașov și pictează dezlănțuit, cu o profunzime și dexteritate de maestru. Iar ca el sunt și ceilalți, pe care aveam să-i întâlnesc.
- Și cum ai știut tu, la doar trei ani, că ești "atins" de pictură? - l-am întrebat cu aceeași seriozitate cu care-mi vorbește și el.
- Păi, să vedeți. Pe la trei ani, eram un pic cam obsedat de avioane și elicoptere și le desenam peste tot și pe ce apucam. Pe urmă m-am concentrat, am început să desenez păsări, iar acum pictez peisaje și flori. Nu mă pot opri să desenez și să pictez aproape tot timpul. E cel mai frumos lucru din viața mea.
În timp ce vorbeam, deasupra lui și a mea, lumina zarea verde și aproape infinită a munților Ciucaș. Zarea ce curgea lin peste satul Brădet. Penelurile lui Teo și ale colegilor lui lăsau cu hărnicie pe pânze, povești minunate, în culori. Forme sigure și clare, unele neașteptat de măiestre pentru vârsta lor. Mai văzusem tablouri făcute de elevi români, chiar și de cei de la Liceul de artă din București. Dar picturile brașovenilor aveau mult mai mult: o undă intensă de sinceritate. O pasiune netrucată. O bucurie extraordinară de-a inventa potriveli de culori. Acolo, sub zarea munților Ciucaș, tablourile acestor pictori copii aduceau o boare de aer la fel de proaspăt cu cel ce curgea înspre noi, din munți, o lumină la fel de iradiantă, o prezență aproape reală a peisajelor.
"Pictura era de mine!"
După ce le-am trecut în revistă pe îndelete lucrările, mi-am continuat dialogul cu Teo Mandu, prâslea și copilul teribil al grupului. Între timp, aflasem că părinții lui Teo sunt IT-iști. Era încă o dovadă că în acest secol hipertehnologizat, mai sunt și părinți normali, care nu își împing cu anasâna copiii spre mirajul absorbant al calculatorului.
- Tu de când ești la Școala Populară de Artă, Teo, dragă? - l-am descusut pe copilul cu privirea aceea, și suavă, și gravă.
- Sunt de vreo cinci ani. Din clasa zero. M-a îndrumat aici un profesor de chitară.
- Dar ce, te pricepi și la chitară?
- Am făcut și chitară, dar nu eram talentat. Pictura era de mine, nu altceva. Acum, la Școala de Artă din Brașov, mă îndrumă doamna profesoară Mihaela Modâlcă. Dar eu, de fapt, lucrez singur, tot timpul. Îmi iau șevaletul și pânzele și colind singur pe unde mă cheamă inima. Merg așa, pe dealuri și prin sate. Nu contează că e iarnă sau vară. Și pictez peste tot. Mereu găsesc ceva demn de prins în culori.
- Cum de nu ai luat calea computerelor, ca părinții tăi, și ca atâția copii de azi? Drumul picturii pe care ai pornit cu pasiune și hotărâre este, astăzi, tot mai puțin bătut.
- Îmi place enorm de mult să pictez și să desenez, așa că am lăsat orice altceva deoparte. La computere nu mă pricep. La pictură cred că sunt o excepție printre cei de vârsta mea, așa spun cei care îmi văd tablourile. Eu pot trăi foarte bine fără să stau toată ziua cu nasul în computer sau telefon. Și părinții mă lasă în voia mea. Cufundat în culori, visez mult mai frumos și ei văd și se bucură.
Navetist, între Paris și Brașov
- Și atunci, cum îți vezi tu, viitorul?
- Eu mi-l văd prin Paris. Știu că voi ajunge acolo, tot pe calea picturii. Voi fi pictor pe malul Senei și voi trăi din pictură, îmi răspunde fără să clipească micul pictor în vârstă de zece ani.
- Văd că ești încrezător în destinul tău!
- Sunt! Asta nu înseamnă că nu mă voi întoarce acasă, chiar dacă voi ajunge pictor la Paris. Voi fi un navetist între Paris și Brașov.
- Până la urmă, ce te ține așa legat de pictură? Ce simți când pictezi?
- Liniște. Și o fericire aparte, greu de descris. Căci fac ceva care-mi place și nu mă obligă nimeni să fac altceva. Sunt liber. De aceea, nu mă voi lăsa niciodată de pictură. Ea va fi casa mea.
*
Pe celălalt băiat al grupului îl cheamă Alexandru Cîrstea Firist și are 16 ani. Îmi spune că și el va picta mereu, că va rămâne agățat de pictură. Îmi face, și el, o mărturisire surprinzătoare.
- Mie mi se pare că de când pictez, am devenit mult mai creativ față de alți copii care nu fac artă. Când vorbim, am un orizont mult mai larg, parcă am mai multe idei. Uneori se uită la mine ciudat. Spun lucruri pe care ei nu le înțeleg. Pictura mă ajută și în alte domenii, nu neapărat numai în artă. Dezvoltă ceva. Pictura va fi mereu planul de rezervă al sufletului meu.
"Eu cred că pictorii vor fi totdeauna la masa bucatelor"
Am stat apoi de vorbă cu cele două fete ale grupului de elevi, frumoase, inteligente și cu o delicatețe pe care o găsești tot mai greu la adepții internetului. La fel ca și ceilalți copii de la Școala de Artă din Brașov, veniți la Brădet să-și încerce puterea penelelor cu frumusețea muntelui, recunosc și ele că nu sunt fanatizate de IT. Ba dimpotrivă. Ocolesc predilect laptopurile și folosirea excesivă a telefoanelor.
Prima dintre fete are 15 ani și un nume rar și delicat ca un arpegiu: Armina. Armina Tăulea. "Numele acesta al meu este un nume din Făgăraș" - îmi spune cu mândrie deloc reținută. "Este un nume vechi".
La cei 15 ani ai ei, Armina face o grafică surprinzător de bună, așa cum se vede și în portretul pe care tocmai l-a terminat, făcut în creion.
- Eu prefer arta pe hârtie - spune. Cum credeți că puteam face un portret ca acesta, cu computerul? În plus, pictura pe calculator mi se pare că e prea uniformizată. Am încercat și eu să fac artă pe computer. Am și o tabletă grafică. Dar când pictezi cu penelul pe pânză, tabloul tău e cu totul diferit. Are tușe fine, ca niște amprente ale sufletului. Computerul nu le poate face. Chiar și numai pentru asta, și arta e nepieritoare. Oamenii au nevoie de frumos. Simt asta pe mine, în ce văd și ce fac. Sunt pur și simplu fericită, de pildă, în splendoarea locului de aici. De aceea eu cred că pictorii vor fi totdeauna la masa bucatelor. Și cred că asta va fi și direcția mea.
"Înainte, ca hipopotamul prin junglă"
Cealaltă pictoriță a grupului este Teodora Popescu. Are 14 ani. Îmi spune dintr-o suflare: calea artei i se pare minunată. Decât să stea pe telefon, preferă să picteze sau să deseneze tot timpul câte ceva.
- Cum îți vezi drumul în artă și în viață, Teodora?, întreb curios.
- Sincer, nu știu. Știu doar că vreau să fiu pictor, deși mi-a zis mama că nu e o carieră foarte sigură. Dar mi-a zis și că dacă o să-mi placă pictura, dacă rămân cu gândul ăsta că vreau să fiu pictoriță, va trebui să mă duc la Facultatea de arte. Mă susține. Și tata la fel. Orice desenez, mama e acolo și mă ajută. E criticul meu personal. Spune: "Uite, nasul e strâmb, copacul mai are un pic și cade". Eu, chiar dacă n-o să trăiesc așa de bine financiar, prefer să fac ceea ce-mi place. O să încerc să găsesc și un plan B mai sigur. Totuși, pentru mine arta plastică e calea cea bună. O să-mi dau specializările și în grafică, și în pictură.
- Colegii te înțeleg sau te privesc ca pe o apariție ciudată?
- Unii mă susțin, le place ce fac. Doar câțiva colegi de clasă mai râd de mine, pentru că ei nu înțeleg, nu știu ce bucurie enormă este să pictezi. Să creezi o lume imaginară, cu mâna ta. Să visezi culori. Nu mă las. Merg înainte "ca hipopotamul prin junglă", cum spune poetul.
Partea nevăzută a lumii
Nu e nevoie să fii expert în arte, ca să recunoști că micii pictori de la Brașov nu au doar talent, ci și o știință tare a desenului. Armina Tăulea și Teodora Popescu, de pildă, fac, la doar 14-15 ani, portrete de o expresivitate egală cu a pictorilor maturi. În cazul lor se simte cât de importantă este îndrumarea mentorului. Iar talentul micilor pictori mari din Brașov s-a întâlnit, într-un mod fericit, cu talentul și priceperea profesoarei lor, Mihaela Modâlcă. La rândul ei fată de pictor și absolventă a Universității de Artă din București, ea a avut ce transmite mai departe.
- Îmi aduc aminte cu emoție, că exact acum 20 de ani, am făcut prima tabără de creație. Erau zece adolescenți entuziaști și extrem de talentați, aleși din clasa mea de pictură, de la Liceul de Artă Brașov. Atunci am mers într-un loc fabulos, despre care le vorbisem îndelung, Ținutul Pădurenilor Hunedoarei, loc superb și străvechi, unde îmi petrecusem verile copilăriei la bunici și unde pictam, și eu, adesea. Experiența aceea i-a marcat puternic pe copii, iar pe mine m-a determinat să continui. În verile ultimilor ani, am organizat cu sprijinul familiilor elevilor, tabere de pictură și grafică la peisaj, cu cei mai experimentați elevi ai mei, de la Școala de Artă "Tiberiu Brădiceanu". În toți acești ani, am avut privilegiul să întâlnesc talente surprinzătoare. O fi la modă IT-ul, dar Dumnezeu le dă copiilor și sensibilitate cu carul. De ei depinde să și-o folosească sau nu. Și de părinți, ca să-i lase să-și afle talentul. Uitați-vă la ei cât sunt de fericiți! Au reușit să fie ei înșiși, să-și trăiască vocația încă din anii copilăriei. Ei explorează partea nevăzută a lucrurilor. Lumea de dincolo de concret, pe care o simt cu sufletul. Și asta îi face liberi și fericiți.