Era frumoasă, aşa cum o descrie monahul Epifanie, aşternând pe hârtie amintirile păstrate în biserică de la cei de odinioară: "De statură mijlocie, cu pielea de culoarea grâului, păr blond, ochii frumoşi, de culoarea alunei aurii, sprâncene negre, nasul drept, mâinile, degetele şi faţa lungi, plină de graţie şi de o frumuseţe dumnezeiască, neînfumurată, nesofisticată, neatrasă de moliciune, având o smerenie covârşitoare. Iubea şi purta haine simple, nevopsite, martor fiind sfântul ei maphorion. De lucrat, lucra veşminte de lână, care se foloseau la templul Domnului, astfel încât, prin felurimea şi starea lucrurilor ei, Sfânta Maria devenise cu adevărat învăţătoare a multor femei". Şi, aş adăuga eu, şi a tuturor apostolilor. După Înălţarea Mântuitorului la cer, ea luase locul Fiului. Ceva din iubirea, bunătatea şi înţelepciunea Lui, o parte din latura sa omenească, regăseau foştii ucenici în ea, în Maria, pentru că, deşi Dumnezeu adevărat şi Fiu al Tatălui înainte de veci, Hristos fusese şi om deplin, iar umanitatea o moştenise de la Maica Sa. Aşa se face că apostolii o ascultau şi îi cereau sfatul, ba, mai mult, se rezemau cu totul pe rugăciunile ei. Pentru că Prea Curata fusese, încă din copilăria petrecută la templu, deprinsă cu ruga, aşa cum niciunul dintre ei nu era. Rugă adâncă, de noapte, în răpire, rugă în care cerceta cerurile şi în care vorbise cu arhanghelul Gavriil.
Plecarea
Eu cred că, de murit, a murit pe rând. Mai întâi la Răstignire, când şi-a dat şi ea o parte din suflet împreună cu Iisus, apoi la Înălţare, când o altă parte din inimă i s-a mutat dincolo de fruntariile acestei lumi. Şi mai cred că în rugăciune se întâlnea întotdeauna cu Fiul ei. Şi că, de vieţuit, Fecioara Maria vieţuia şi aici, şi dincolo, iar anii bătrâneţii, ani de nevoinţe, rugăciuni şi tăceri, vor fi făcut acest hotar subţire şi părelnic, astfel încât îl putea trece lesne şi fără de oprelişti. Iar apostolii vor fi simţit pendularea aceasta măreaţă a Maicii Domnului lor, care nu se lăsa lipită de pământ, ci îşi lua, ori de câte ori avea răgaz, zborul spre cerul din adâncul inimii. Cele despre care vă scriu acum nu sunt scrise în Scripturi. Nu ar fi încăput şi nici nu s-ar fi cuvenit ca Evangheliile şi Epistolele apostolilor să scrie atâtea despre Maică, de vreme ce au fost rânduite să ni-L descopere pe Fiul. Tot ce ni s-a transmis vine din Sfânta Tradiţie. Apostolii le-au vorbit primilor ucenici despre anii aceia, minunaţi şi înfricoşători, ultimii petrecuţi de Prea Sfânta printre noi. Şi, mai ales, le-au spus despre mutarea ei de pe pământ la cer. Unii dintre cei care au fost de faţă, precum Sfântul Dionisie Areopagitul, au şi aşternut în scris cele petrecute.
Mai întâi a fost o întâlnire. Tainică, misterioasă, plină de puterea pe care numai slujitorii lumii de dincolo o au - întâlnirea cu arhanghelul Gavriil, venit să o pregătească pe Prea Curata pentru ultima şi cea mai mare călătorie a ei. La plecare, vizitatorul ceresc, care îi vestise şi Întruparea, i-a lăsat o ramură de palmier adusă din raiul străvechi. Un semn care să îi arate Fecioarei Maria că vizitatorul nu fusese o nălucă părelnică. Maica Domnului l-a chemat pe Sfântul Apostol Ioan, în a cărui casă îşi petrecuse bătrâneţele şi i-a spus de cele întâmplate. L-a rugat să dăruiască unor femei văduve din Ierusalim, de care ea fusese foarte apropiată, un veşmânt ţesut de mâinile ei, un veşmânt pe care îl purtase şi în noaptea aceea sfântă şi mare, în care Pruncul venise în lume. Apoi, Prea Sfânta i-a chemat în rugă pe apostoli, care au şi venit, aduşi ca fulgerul de Duhul Sfânt, pentru a-şi lua rămas bun. Când toţi s-au strâns în jurul ei, afară de Toma, căruia i se hărăzise o soartă aparte, în mijlocul lor s-au arătat, străvezii de lumină, îngerii şi drepţii împărăţiei cerurilor. La urmă, ca un fulger, însoţit de o adiere înmiresmată, a apărut Domnul însuşi. Nu mai era însă Iisus cel năpăstuit, care îndurase toate josniciile celor mai vicleni dintre oameni. Nu, acum Hristos a venit într-o strălucitoare putere, în veşmintele albe ca fulgerul, răspândind o măreţie în faţa căreia toţi s-au plecat până la pământ. Chipul Maicii a strălucit atunci de bucurie, şi-a privit Fiul şi a spus, la fel ca la Întrupare: "Fie mie Doamne, iarăşi, după cuvântul Tău!", şi şi-a dat duhul lin, fără nicio tulburare, în mâinile lui Hristos. Încet, ca atunci când se lasă seara, cohorta cerului, avându-L pe Domnul în mijlocul ei, s-a risipit. Trupul Maicii, iradiind o lumină delicată, a rămas în mijlocul apostolilor, care au început să îi cânte, fiecare în parte, un imn de îngropare. Apoi, Petru şi Pavel, înfăşurându-şi mâinile într-un ştergar, pentru că nu îndrăzneau să atingă carnea sfântă, plină de lumină, au luat trupul ei şi l-au aşezat în mormânt.
Trei zile au privegheat în faţa lui, iar martorii au povestit că, împreună cu litaniile lor, s-a auzit mereu o cântare dumnezeiească, greu de prins în cuvinte, venită de la corurile îngereşti, ce-i făceau primirea Fecioarei Maria în cer. În cea de a treia zi, la mormânt a sosit şi Toma. Nu apucase să-i dea Prea Sfintei sărutarea de pe urmă, aşa că apostolii au deschis pentru el cripta rece. Însă pe patul de piatră aspră nu mai era nimeni... Trupul Prea Curatei fusese înălţat de Hristos la cer. Întins pe stânca cenuşie, apostolii au găsit doar brâul ei din păr de cămilă pe care-l lucrase cu mâinile ei şi pe care-l purtase în anii din urmă. Singurul semn că trăise pe pământ şi avusese un trup, ca noi toţi.
Acoperământul Maicii Domnului
Era o încăpere slab luminată de câteva opaiţe şi lumânări, iar în semiîntunericul ei, puteau vedea mai mulţi bolnavi. Parte din ei stăteau întinşi pe jos, căci nu se puteau mişca, alţii erau rezemaţi, cum puteau, de pereţi. Tăcerea lor cuprinsă parcă de un fior sfânt şi lucirea stranie din ochii bătrânei care îi găzduise îi făcură să creadă că această căsuţă amărâtă ascundea o mare taină. Candidos şi Galbios plecaseră să se închine Locurilor Sfinte. Dar, în loc să meargă pe mare, luaseră drumul uscatului, pentru a-şi purta paşii prin praful şi ierburile aspre pe unde trecuse Domnul Însuşi. Zăboviseră în Nazareth, se închinaseră la Bethleem, iar acum se îndreptau către Cetatea Sfântă. Cei doi fraţi erau mari generali bizantini, urmaşi ai unor patricieni bogaţi, aşa că ar fi putut trage la un han de soi, dar umbrele serii îi prinseseră pe drum şi aleseseră să rămână în sătucul acesta mic, unde o singură bătrână le arătase dragoste şi îi primise sub acoperişul ei sărac. Curioşi peste măsură, au iscodit-o cu privire la bolnavi. Nu voia să le vorbească. Erau creştini şi romani, oameni în care evreii aveau cu greu încredere, dar cei doi au stăruit. Au poftit-o la masă şi, încet, bătrâna le-a spus povestea vieţii ei. Nu fusese măritată niciodată. Rămăsese fecioară, pentru că asta era rânduiala familiei ei - ca una dintre fete să nu caute spre bărbat, pentru că avea să fie păstrătoarea unei taine, izvor de multe tămăduiri pentru tot neamul. Când a ajuns la maturitate, o femeie în vârstă, rudă apropiată, i-a încredinţat o cutie simplă din lemn. Ochii i-au strălucit când i-a spus că înăuntru se află un veşmânt cum nu mai găseşti în Israel - veşmântul pe care Mariam, mama lui Yeshua, l-a purtat atunci când a născut şi pe care i l-a dăruit unei strămoaşe, pentru că fuseseră prietene apropiate. De la ea, micuţul chivot trecuse prin mâinile multor femei din neamul lor, care îi păstraseră taina, dar nu îi zăgăzuiseră harul. Pentru că, îndată după ce Mariam plecase la cer, pânza sfântă se arătase a fi tămăduitoare, iar ologii, leproşii, orbii şi toţi bolnavii fără leac veneau să îl atingă. Neamul ei îi primea şi ajuta fără nicio plată. În dar primiseră, în dar dădeau înapoi.
Pentru Candidos şi Galbios istoria bătrânei a căzut ca un trăsnet. Din tradiţia bisericii se ştia de veşmintele Prea Sfintei, dar nimeni nu mai putea spune unde se pierduseră, la patru veacuri după mutarea ei la cer. Şi, iată, într-un sătuc neînsemnat al lui Israel, le fusese dat lor, doi fraţi evlavioşi şi bogaţi, să descopere taina. Dimineaţa au plecat grăbiţi spre Ierusalim. Nu au zăbovit mult. Au rânduit la un meşter în lemn un chivot asemenea cu cel pe care îl văzuseră, dar i-au comandat şi un acoperământ din aur. Apoi s-au întors la bătrână şi au rugat-o să îi lase să îşi petreacă noaptea în rugăciuni în camera de taină. Acolo, la adăpostul întunericului, au schimbat chivotul femeii cu cel făcut la Ierusalim şi apoi, dimineaţa, înainte ca bătrâna evreică să afle, au plecat grăbiţi. A fost un furt pe care l-au socotit sfânt. Nu se cuvenea ca unul dintre cele mai preţioase odoare ale creştinătăţii să rămână între iudei.
Vedenia din Vlaherne
Aşa s-a întâmplat, de pildă, în anul 911, în timpul împăratului Leon cel Înţelept, când o mare flotă rusească a asediat Constantinopolul. Speriaţi, locuitorii s-au strâns în bazilica din Vlaherne să ceară ajutorul Maicii Domnului. Era o zi de duminică friguroasă, prima a lunii octombrie, când, la ceasul patru din noapte, Sfântul Andrei cel Nebun pentru Hristos a văzut-o aievea pe Fecioara Maria stând deasupra bisericii şi rugându-se. Prea Curata plângea pentru păcatele poporului şi se ruga fierbinte pentru iertarea lor. Alături de ea, îmbrăcaţi în veşminte albe, se aflau o mulţime de sfinţi, dintre care Andrei i-a recunoscut doar pe Sfântul Ioan Evanghelistul şi pe Sfântul Ioan Botezătorul. În toiul rugăciunii ei fierbinţi, s-au auzit aceste cuvinte: "Împărate ceresc, primeşte pe tot omul cel ce Te slăveşte pe Tine şi cheamă în tot locul preasfânt numele Tău; şi unde se face pomenirea numelui meu, acel loc îl sfinţeşte, şi preamăreşte pe cei ce Te preamăresc pe Tine, şi pe cei ce cu dragoste mă cinstesc pe mine, Maica Ta. Primeşte-le toate rugăciunile şi făgăduinţele şi-i izbăveşte din toate nevoile şi răutăţile". Apoi Maica Domnului şi-a dat jos de pe cap acoperământul şi l-a întins deasupra Constantinopolului. A doua zi, ruşii aveau să fie înfrânţi. Vedenia a fost aşternută în scris de Sfântul Epifanie, ucenicul Sfântului Andrei cel Nebun pentru Hristos, care a fost şi el în biserică în acea noapte albă.
Brâul Maicii Domnului
Când împăratul Leon cel Înţelept (866-912) a poruncit patriarhului să deschidă racla, nu era pregătit pentru ce avea să găsească înăuntru. Cutia de lemn nu mai fusese deschisă de 410 ani, de când împăratul Arcadius (377-408) aşezase în el brâul Prea Sfintei, adus tocmai de la Ierusalim. Niciun împărat, nici măcar patriarhul Constantinopolului, nu cutezase să ridice capacul sipetului de lemn, pentru a pipăi comoara aceea tainică. Ar fi fost ca şi cum ar fi atins trupul Maicii Sfinte, care împletise brâul cu mâinile ei, mâini care îl purtaseră în braţe pe însuşi Hristos. Era prea mult chiar şi pentru o faţă bisericească să atingă un asemenea odor sfânt. Le era mai simplu să se închine şi să sărute sipetul de lemn. Dar acum, soţia împăratului, Zoe, era bolnavă, bolnavă de moarte, şi o visase chiar pe Fecioara Maria, care îi spusese să ia brâul fără frică şi să şi-l pună pe trup, iar durerile cărora doctorii curţii nu le aflau leac se vor stinge îndată.
Când patriarhul a ridicat capacul, toată măreaţa bazilică Chalkoprateia s-a umplut de o mireasmă delicată, venită parcă din rai. Brâul era simplu, pământiu, cu o pecete de aur aşezată pe el, de care era legată o bucată de pergament. Împăratul Arcadius scrisese cu grijă anul, indictionul, ziua şi luna când aşezase brâul în raclă. Cu degetele tremurânde, Leon l-a luat în palme, murmurând rugăciuni. Era uşor ca un fulg şi moale ca atingerea unei aripi de înger. L-a sărutat cu vârful buzelor, apoi, rupt parcă de tot ce era în jurul său, a păşit spre patul în care Zoe, topită de boală, zăcea de multă vreme. De prea multă... Ochii, înfundaţi în găvanele întunecate ale capului, s-au deschis când împăratul i-a aşezat pe pântec brâul sfânt. O lucire stranie, de parcă ar fi privit dincolo de fruntariile lumii, i-a înviat privirea. S-a uitat la Leon şi a zâmbit. Împăratul a ştiut atunci că ce fusese mai rău trecuse. Puterea Prea Curatei, putere de Maică Sfântă, în stare să te îmbrace în iubire, o izbăvise. Drept mulţumire, împărăteasa Zoe rebrodase cu mâna ei ţesătura sfântă a Fecioarei Maria, iar apoi a aşezat-o din nou în raclă. Era o zi de 31 august, zi care a şi rămas în calendar drept Sărbătoare a Brâului Prea Sfintei.
Brâul e împărţit şi furat
Au urmat secole de urgii, când marele Imperiu al Romanilor de Răsărit a fost sfărâmat de talpa barbarilor veniţi din stepele Asiei. Temându-se că cel mai de preţ odor păstrat de la Maica Domnului s-ar putea pierde în vitregia istoriei, feţele bisericeşti s-au hotărât să îl împartă în mai multe bucăţi. În timpul celei de-a patra cruciade din anul 1204, când Constantinopolul a fost devastat de apuseni, o parte din aceste fragmente au fost furate şi au ajuns în Franţa, unde se păstrează şi astăzi, în biserica Le Puy Notre Dame din Maine-et-Loire. O altă parte, cea mai mare, a fost dăruită de împăratul Ioan al VI-lea Cantacuzino (1292-1383) Mânăstirii Vatoped din Sfântul Munte Athos, unde se află şi astăzi. Părinţii mânăstirii au dăruit apoi câte un mic fragment lavrei Dionisiu şi mânăstirii Kato Xenia, din Volos.
Acest fragment din Volos a fost adus în pelerinaj şi în ţara noastră, în mai multe rânduri. Mie mi-a rânduit Domnul să îl întâlnesc la Iaşi, unde venise la hramul Sfintei Parascheva. M-am închinat într-un iureş, pentru că noianul de pelerini nu-ţi dădea vreme de zăbavă, dar în clipele acelea, care se dilată întotdeauna, dragostea Prea Curatei m-a răpit. Câteva fire de lână s-au făcut hârzob de urcat sufletul în cer. Şi am stat aşa, înlemnit, fericit că puteam săruta urmele degetelor care îi atinseseră Domnului faţa încă din pruncie.