Când ajunge în Bucureşti, în vara lui 1871, la doar 15 ani, ca să fie înscris la Pensionatul "Bucholtzer", tânărul şcoler Constantin Bacalbaşa nu găseşte niciunul dintre marile repere ale "Micului Paris" de mai târziu. "Grădina Bisericii Domniţa Bălaşa nu exista, spitalul şi ospiciul nu erau clădite, Palatul de Justiţie nu exista". Nici Palatul Telefoanelor, nici Cercul Militar, nici Grand Hotel, nici marile bulevarde nu fuseseră construite pe vremea aceea. Nici cheiurile Dâmboviţei nu existau. La mijloc de secol XIX, Dâmboviţa era încă "sălbatică": "puţin adâncă, şerpuind într-o albie la nivelul stradei, fără cheiuri, cu poduri de lemn prost întreţinute, alergând în zigzaguri întortochiate, avea numeroase vaduri de unde sacagiii scoteau apă". Unul dintre vaduri se găsea tocmai înspre grădina din dos a Institutului "Bucholtzer", prilej pentru elevul Bacalbaşa dintr-a IV-a şi pentru colegii săi, să o lungească la scaldă, până târziu în seară, de cum se lăsa căldura peste oraş. Aici se scaldă liceenii, dincolo înoată un cârd de raţe, mai încolo doi boi se adapă cu atâta poftă din apă, c-ar fi în stare să înghită tot râul dintr-o sorbire, la doi paşi nişte femei îndrăzneţe nu se sfiesc să-şi arate rotunjimile scăpate din haine, iar ceva mai în depărtare, e vadul sacagiilor, care încarcă apa în butoaiele trase de cai.
"De pomană! Apă de pomană! Apă de băut!"
Evocat de Constantin Bacalbaşa, cu ochii adolescentului de provincie ajuns "la Capitală", Bucureştiul sacagiilor are ceva din amorţeala fotografiilor sepia. Sub soarele toropitor, care decolorează oraşul, Bucureştiul se mişcă în ritmul tărăgănat al osiilor apăsate de butoaiele grele de apă. Apa potabilă nu venea pe conductă, căci Bucureştiul n-avea sistem de alimentare ca azi, să poţi să te răcoreşti doar învârtind din robinet! Apa era adusă cu greu, pe uliţele prăfuite ale mahalalelor, în mersul leneş al cailor topiţi de căldură, vândută abonaţilor la 50 de bani sacaua, ori livrată direct pe stradă, numeroşilor amatori. Pe orice uliţă o apucai, nu scăpai de sacagii: "Apă! Apă! Apăăăă!". Un cântec lung, tânguit, dar binefăcător, în mijlocul unei zile de caniculă. "Mai era şi obiceiul, pe vremea aceea, ca urmaşii unui mort să dea apă de pomană. Aceştia plăteau apa din saca şi obligau pe sacagiu să o împartă gratuit la lume. Atunci, sacagiul pornea pe străzi strigând: «De pomană! Apă de pomană! Apă de băut! Apă de pomană!»", iar lumea ieşea de după ulucii caselor ca la alarmă, cu mic, cu mare, înălţând nori groşi de praf sub cerul albastru, ca să se răcorească cu un gât de "apă de pomană" după arşiţa de peste zi.
Dâmboviţa şi apa ei au fost, vreme de secole, singurele refugii al bucureştenilor oprimaţi de caniculă. Boierii şi aristocraţii subţiri nu se amestecau verile cu prostimea, mergeau în vacanţe pe propriile moşii sau pe cele ale prietenilor. Aveau, oricum, variante seducătoare, pe măsura lărgimii pungii lor, ca să se răcorească: lacurile şi izvoarele termale din staţiunile de lux, pivniţele adânci şi răcoroase de la subsolul conacelor, unde stăteau tihniţi, în căzi din lemn umplute cu apă rece, bând şpriţuri uşoare, de vară. Tinerimea şi sărăcimea se mulţumeau, însă, cu ce aveau mai la îndemână. Existau "băi de gârlă", aranjate de-a lungul Dâmboviţei pe timp de vară, pe lângă podurile mari din Capitală, în felul unor gherete de lemn, jumătate pe mal, jumătate în apă, unde bucureştenii se puteau bălăci în voie contra unei sume de nimic. Dar cei mai mulţi preferau, chiar şi aşa, să-şi aleagă singuri locul de scaldă, spre dezaprobarea celor mai pudici dintre concetăţeni. Ce lor li se părea îngrozitor, era văzut ca "pitoresc" de artiştii şi călătorii străini, care rămâneau muţi în faţa farmecului atât de popular al Dâmboviţei din zilele arzătoare de vară. Surprinsă în "tablourile" lor, în cărbunele desenatorilor ori în cernelurile memorialiştilor, nepăsarea mahalagioaicelor, ce se scăldau goale la doi paşi de ţăranii şi de sacagiii aflaţi cu treabă pe malul apei, dă un aer extrem de vesel compoziţiilor ce ni s-au păstrat până azi.
De la işlic la ţilindru, de la Orient la Occident
Bucureştiul tânărului elev Bacalbaşa e Bucureştiul acesta: Bucureştiul surprins chiar înaintea modernizării lui de după venirea Regelui Carol I. Bucureştiul prins între înrădăcinatele obiceiuri fanariote şi tentaţia irezistibilă a Occidentului, Bucureştiul în care copiii de bani gata încep să fie pedepsiţi la şcoală dacă nu vorbesc franţuzeşte chiar şi în pauzele dintre ore, Bucureştiul care trece de la îmbrăcămintea de caracter oriental, cu şaluri preţioase, blănuri, işlicuri monumentale, cu meşi şi iminei, la moda apuseană, cu surtucuri, jachete, pantaloni, pălării înalte şi mănuşi fine. În Bucureştiul sacagiilor se instalează, încet-încet, "modistele", care fac pentru cucoane tot felul de pălării, împodobite cu fructe şi flori, în locul vechilor turbane şi testemeluri. Numele francezului Jobin, care vindea noile pălării înalte, "ţilindrele", e pe buzele tuturor, căci moda lui ajunge să facă epocă la Bucureşti. Iau naştere ateliere de plisat şi gofrat, apoi spălătorii şi călcătorii, care scrobesc piepţii cămăşilor, gulerele şi manşetele. Oraşul se franţuzeşte, ca-n piesele lui Caragiale, începe să prindă gustul vieţii bune, e tot mai aproape de ceea ce avea să fie, în interbelic, "Micul Paris"...
Multe dintre obiceiurile occidentale erau deja bine înstăpânite peste Bucureşti la 1871. În scrisorile sale către Vasile Alecsandri, Ion Ghica povesteşte cu mult farmec despre serile lungi de vară, întinse până spre dimineaţă, petrecute prin grădinile Capitalei, alături de bunul său prieten Nicolae Bălcescu.
"În Bucureşti, obicinuisem şi pe Nicu Bălcescu la acest fel de viaţă al meu, aşa că, după ce petreceam serile cu mai mulţi amici, pe la orele 11 sau 12, noi doi, Bălcescu şi eu, porneam pe jos de peste drum de hanu' lui Filaret şi ne duceam dincolo de Malmaison, la grădină la Câmpineanu, fosta Grădină a lui Scufa, unde găseam companie bună şi petreceam ore plăcute până pe la 4 şi pe la 5 după miezul nopţei; ne întorceam acasă în ziua mare. Pe drum, aveam mai totdeauna câte o sfadă, două, cu cânii mahalalelor. Erau mai ales două staţiuni anevoie de trecut cu pace, una la cotu' gârlei de lângă grădina lui Mimi, şi alta, pe maidanul de dinaintea bisericei Popa Tatu, unde stau nişte dulăi cât viţeii de mari."
Oraşul crâşmelor şi al femeilor galante
Ce beau Ghica şi Bălcescu, în verile când, ascunşi de caniculă la "adăpostul" nopţilor, puneau la cale destinul României moderne, nu se spune în scrisori. Ştim numai că, mai spre toamnă, în dimineţile calde, mai făceau o oprire după turul de noapte al grădinilor, să se dreagă cu câte un must. Dar pentru cei care, la fel ca ei, nu se delectau doar cu apa rece a sacagiilor, Bucureştiul avea, oricum, destule alternative.
Ani de zile, băutura cea mai gustată de bucureşteni a fost vinul. Încă din primele sale secole de viaţă, de pe când nici măcar nu era târg, ci un biet sătuc de câmpie, Bucureştiul era înconjurat de o cunună de vii care, cu anii, a înghiţit cu totul oraşul, până lângă Curtea Domnească, alcătuind "Grădinile din Bucureşti", cum frumos le spune un document brâncovenesc. La atâta amar de vie, şi numărul "desfacerilor" de vin trebuie să fi fost mare. Ne-o confirmă călătorii străinii, impresionaţi de mulţimea pivniţelor în care bucureştenii îşi făceau de lucru, la răcoare, când soarele ardea mai tare.
De altfel, cârciumarii formează breasla cea mai numeroasă din oraş: sunt peste 400, iar în numai trei decenii, numărul lor creşte cu 1.000! Vinul bun şi crâşmăriţele frumoase din Bucureşti fac multe victime. Un călător turc scrie că, din pricina vinului şi a fetelor "dulci, ca-n Bucureşti", mulţi compatrioţi de-ai lui s-au lepădat de credinţă şi au rămas în Ţara Românească. Ceva mai târziu, în secolul XIX, pastorul englez Walsh găsea şi el "un număr neînchipuit de mare de crâşme şi de femei galante" în Bucureşti.
Tramvaiele şi berea
Cu timpul, pivniţele răcoroase lasă loc grădinilor şi teraselor, mai cu seamă după ce berea începe să concureze vinul în gusturile bucureştenilor. Bere s-a băut puţină în Bucureşti, erau, totuşi, clienţi, altfel nu s-ar fi încumetat neamţul Timpel de Gotha să deschidă, în 1809, o fabrică în marginea târgului.
Începutul secolului XX consacră definitiv berea drept "răcoritoare" de bază în verile fierbinţi ale Capitalei. Apar fabricile de bere "Luther", "Oppler" şi "Bragadiru", fiecare cu grădina sa proprie, se deschid berării în plin centru - "Jubileu", pe bulevard, "de Bie", pe Calea Victoriei, apoi două "hale cu bere" pe Calea Griviţei, la mare concurenţă, una lângă alta, la numerele 29 şi 35. "Atât de populare deveniseră berăriile, încât, la un moment dat, tramvaiele aveau staţii cu nume de berării, pentru că multe străzi bucureştene periferice încă nu erau botezate. Tramvaiul 2, de pildă, pornea de la Berăria Călăraşilor, tramvaiul 8 de la Berăria Bragadiru, tramvaiul 9 de la Berăria Oppler, din Tei, iar tramvaiul 12, de la Berăria Luther, din Filaret. La capetele de linie se primeneau caii. Vizitiii schimbau turele, se odihneau, mâncau ceva, se răcoreau cu o bere. Luau câte un ţap, o halbă, le beau în picioare şi plecau. Patronii s-au prins că, dacă vor să vândă mai multă băutură, trebuie să-i facă pe oameni să stea jos", povestea regretatul muzicolog Viorel Cosma. Dacă oamenii simpli beau bere la noile terase de cartier, unde câte un cobzar le mai zicea câte un cântec de suflet, lumea bună, noii industriaşi, studenţii cu bani de-acasă şi boierimea aveau "abonament" la grădinile centrale. "Raşca" şi "Union" erau cele mai îndrăgite grădini, căci ele ofereau, în modă cu vremea, şi cele mai bune spectacole. Era o bătălie acerbă pentru clientelă, iar calitatea spectacolelor era pe primul plan la "departajare".
La răcoare, pe Terasa Oteteleşanu
În lupta aceasta dură se bagă antreprenorii care închiriază de la Academia Română vestita Grădină Oteteleşanu, de lângă Teatrul Naţional de atunci, pentru a deschide o nouă terasă. "Eşec garantat!" - spunea gura lumii - "odată cu biletul de intrare în parc, e bine ca spectatorii să-şi ia şi un bilet de băi la Techirghiol, pentru că reumatismul e, oricum, garantat". Într-adevăr, era atât de rece în parcul Oteteleşanu, încât la restaurantul Tomek nici nu trebuia să cumpere gheaţă vara. Doar legau sticlele de vin cu sfoară, le lăsau jos în parc şi mai apoi le ridicau îngheţate! Dar eleganţa şi şarmul casei atrag bucureştenii ca un magnet. Grădina găzduieşte, din 1904, cea mai profesionistă companie de operetă, "Constantin Grigoriu", în frunte cu marele tenor Nae Leonard. Se râde pe rupte la spectacole, iar lumea se simte atât de bine, că spectatorii vin şi cu pardesie pe ei, iar doamnele cu gulere de blană, pentru a îndura vestita răcoare a serii din grădina Oteteleşanu! Nu trebuia decât să intri în grădină şi, ca prin minune, canicula şi atmosfera apăsătoare a Bucureştiului în plină vară dispăreau ca prin minune...
P.S. Terasa Oteteleşanu, locul unde au cântat Nae Ciucurette, Ion Băjenaru, N. Niculescu-Buzău, Gogu Carussy, Leontina Ioanid sau Ana Grand, în seri de neuitat, care au impus spectacolul de operetă în viaţa Bucureştiului, nu a prins anii din urmă ai interbelicului. A lăsat loc monumentalului Palat al Telefoanelor. Dar "Mon Jardin", "Capşa" sau "Caru' cu bere" au rezistat încă ani buni - unele rezistă şi azi! - "salvând" de la caniculă noi şi noi generaţii de bucureşteni şi de turişti toropiţi de verile Capitalei.
Vocabular "de vară"
Un transilvănean din părţile Năsăudului, pe nume Iuliu Moisil, vizitează Capitala timp de o lună. În memoriile lui, aminteşte de "bogăţia" şi "varietatea" listelor de mâncare a restaurantelor vremii. Relevă, de asemenea, expresiile care circulau în legătură cu mâncarea şi băutura: acum aude Moisil pentru prima oară de "miş-maş" (amestecul de vin cu apă minerală) şi de "şpriţ" (vin cu sifon), de "baterie" (o sticlă de vin şi una de apă minerală sau un sifon la gheaţă, în recipientul cu trei despărţiri special întocmit), de "turcească" (în loc de cafea neagră), zisă şi "taifas", de "idee", "pricini" sau "gâlceavă" (ţuica la ţoi sau ciocan) sau de "protocol" (nota de plată).
Balcicul, "Vama" artiştilor din interbelic
Una dintre destinaţiile predilecte de vară pentru lumea bună a Bucureştiului a fost - în anii în care Cadrilaterul a aparţinut României - Balcicul, locul favorit al Reginei Maria. Alături de regină, numeroşi artişti români au fost seduşi de farmecul locului. Mulţi devin "prizonieri" ai Balcicului, iar asta se vede pregnant şi în operele lor. La un moment dat, între războaie, veneau la Balcic şi 150 de pictori pe sezon! Dintre personalităţile cele mai importante, al căror nume e legat de Balcic, se numără Alexandru Szatmary şi soţia sa, Ortansa, sora pictoriţei Cecilia Cuţescu-Storck. Cecilia şi soţul ei, sculptorul Frederic Storck, îşi investesc până şi ultimii bani în construcţia unei vile monumentale, cu loggia, la Balcic. Artiştii fără case sunt şi mai numeroşi: vin an de an şi închiriază camere în care stau cu lunile, departe de canicula Bucureştiului. Cafeneaua lui Mamut şi cea a lui Ismail erau locurile de întâlnire ale acestei boeme.
Unde se răcoresc bucureştenii azi
Doar câteva dintre vechile locuri de evadare estivală în Bucureşti ni s-au păstrat până azi. Dar "Caru' cu bere" sau "Hanul lui Manuc" sunt repere obligatoriu de bifat, mai cu seamă de către turişti. Berării găseşti acum la tot pasul, pentru toate gusturile, în vreme ce moda halelor de bere de pe Griviţa e continuată azi de Berăria H, un uriaş pavilion din Parcul Herăstrău.
Şi în privinţa teraselor şi grădinilor ai de unde alege. "Grădina Eden", din spatele Palatului Ştirbei, de pe Victoriei, este, poate, cel mai aproape de ce au fost cândva grădinile Capitalei. J'ai bistrot, Fabrica, Expirat, Verona sau terasele din Herăstrău sunt alte locuri unde poţi fi tratat "boiereşte", ca pe vremuri.
"Ultimul răcnet" în materie de terase îl reprezintă cele amplasate pe acoperişul unor clădiri înalte, de unde ai o panoramă superbă asupra Bucureştiului. Linea/ Closer to the Moon, Sky Bar sau Upstairs Rooftop sunt cele mai cunoscute.
Cât priveşte "bălăceala", în locul Dâmboviţei de acum două secole, Bucureştiul se poate lăuda azi nu doar cu nenumărate piscine, ci şi cu unul dintre cele mai mari şi mai moderne complexuri acvatice din Europa, Therme, un loc în care, odată intrat, nu doar că uiţi că eşti în Bucureşti, dar începi să crezi că eşti pe vreo insulă exotică.