"C'est de la vanille", îmi spune şi mă priveşte zâmbind cum duc încheietura mâinii la nas. "Vanille de Polynesie" din insula Tahaa. Floare de Tiaré. Şi Frangipani stropit de apa oceanului. Închid ochii şi dintre frunzele verzi văd cum se desface o cărare pe care cobor desculţă la mare. Un vânt călduţ gâdilă frunzele. Un foşnet lin piaptănă valurile şi spaţiul de dincolo de pleoape pare dintr-odată invadat de albastru. Albastru azur, ca apa care udă blând plajele din Bora Bora. Albastru cristalin, ca sticluţa aşezată pe masă, în faţa mea.
Trei ore şi jumătate de zbor şi încă pe atâtea petrecute în forfota aeroporturilor, şi iată-mă aici, în lumina cafenie a unui bistro din splendidul şi însoritul Paris. După luni de căutări, bănuielile legate de nume, care m-au stârnit să îmi fac bagajul, mi s-au confirmat. Parfumurile Nicolas Dănilă sunt, într-adevăr, create de un român. Un român plecat din ţară cu decenii în urmă, care îşi spune acum povestea, topind franceza şi româna într-o limbă şoptită.
"Un parfum fără alergeni? Asta e imposibil!"
Să ştii să miroşi e "un don naturel". De fapt, în meseria asta, nu cu nasul faci treaba, ci cu capul. Când a decis să creeze primul lui parfum, Nicolas ştia că, spre deosebire de toţi ceilalţi parfumeuri, are în plus avantajul faptului că e un economist, un matematician şi un chimist foarte bun. Aşa că, înainte de orice, în 2003 a plecat în sudul Franţei, la Grasse, şi a propus unor companii de acolo să le facă un studiu prospectiv cu ce se va întâmpla în industria parfumurilor zece ani mai târziu. A făcut o matrice de 180 de variabile şi a descoperit două mari tendinţe pentru anii ce vor urma. Prima era că oamenii voiau din ce în ce mai mult produse naturale, nu din derivaţi de petrol, fiindcă suferinzii de alergii erau tot mai mulţi. A doua, că reglementaţia privitoare la compoziţie va fi din ce în ce mai severă. Când a fost gata, a vândut studiul cu 150.000 de euro la Guerlain, Kenzo, Givenchy şi Dior. Responsabilii au citit rezultatele şi l-au convocat într-un consiliu să le explice ce e de făcut. "Trebuie să faceţi parfumuri fără alergeni!", le-a spus Nicolas. "Aşa ceva nu se poate!", i s-a răspuns. "Dar va veni o lege când veţi fi obligaţi să puneţi pe cutie lista de alergeni!". Au zis: "Monsieur Danila, să fim serioşi!". Doi ani mai târziu, a ieşit legea, şi dorinţa de a crea el însuşi un parfum fără alergeni a început să-i dea târcoale. Tot atunci, într-o împrejurare fericită, l-a întâlnit pe Guy Robert, unul din cei mai mari parfumeuri ai lumii, căruia i-a mărturisit ambiţiile lui. "Asta e imposibil", a venit răspunsul. "Dacă aţi reuşi măcar unul, ar fi revoluţie în parfumerie. Dar nu se poate!". Nu pasiunea, nu simţurile l-au dus mai departe, ci tocmai dorinţa de a demonstra imposibilul. Să faci un parfum fără alergeni, primul din lume? Adică să te baţi cu mărci ca Chanel, chiar acolo, în patria parfumurilor? Putea exista vreun gând mai nebunesc? Dacă tot n-avea nimeni curajul să se arunce la aşa ceva, o să o facă el, Nicolas Dănilă, un român.
Parfum pe inimă
Un parfum bun e cel care depăşeşte ce ţi-ai imaginat. Trebuie să fie simplu şi totuşi să vibreze, să nu fie încărcat, dar totuşi să poarte cu el o poveste. Dar mai ales să fie capabil să creeze emoţie. Nicolas a ştiut că asta îşi doreşte încă de la început: un parfum care să adune la un loc toată splendoarea unui moment. S-a gândit la toate locurile importante prin care viaţa i-a purtat paşii. A închis apoi ochii şi a încercat să reconstituie din memorie aromele vremii şi ale întâmplărilor. Primele au venit cele mai vechi. Căstău, satul hunedorean al copilăriei lui şi praful de pe uliţa pe care alerga desculţ. Zama de mazăre verde şi cuptorul din curte în care uscau toamna prune. Dar mai ales mirosul lămâiţei din curtea casei. Un miros care nu putea să lipsească din primul parfum. Au venit apoi toate celelalte pe care le-a luat cu el o viaţă întreagă: plaja din Bora Bora, după o grea despărţire, Orientul cu mirosul lui greu de oud, templele shintoiste văzute cu logodnica japoneză, amintirea Universităţii Harvard îmbrăcată în iederă, călătoria în Australia şi ceaiul de yerba mate, băut în pădurile amazoniene. Şapte locuri, cu şapte poveşti de viaţă. Veneau de-a valma, imagini, sunete şi gusturi, îl răvăşeau cu textura lor. Dar cel mai copleşitor e că toate aveau un miros.
Copilăria? Mirosea a părangină şi a peşte prins cu mâna în apele repezi.
Dragostea? A alge şi a pielea iubitelor pe care putea să le recunoască şi cu ochii închişi.
Libertatea? Mirosea a vânt.
În căutarea moleculei pierdute
Când ştii un pic de matematică, nu mai faci zece mii de combinaţii până nimereşti un miros. Faci doar zece sau douăzeci. Câştigi timp, cu alte cuvinte. Uite aici. Acelaşi amestec la procentaj diferit dă un parfum diferit. Aceeaşi moleculă poate fi dextrogiră (roteşte planul de polarizare a luminii pe dreapta) sau levogiră (roteşte planul de polarizare spre stânga) şi atunci miroase de fiecare dată altfel. Şi Nicolas îmi întinde foile pe care a început să deseneze parfumul. Aldehide, cetone, esteri, legături duble, valenţe libere. Mi-aş fi putut imagina orice, eprubete cu mii de mirosuri, flacoane cu elixire parfumate şi un nez parfumeur care combină, precum un alchimist din vechime, esenţele tari. Ultimul lucru la care m-aş fi aşteptat e să aflu că un parfum poate fi întâi desenat, întocmai ca un crochiu, ca o bănuire a ce va fi ulterior. O adevărată lecţie de chimie, la care asist, aşezată alături de Nicolas, pe o bancă ferită din Jardin des Plantes. Aici, în acest colţ ferit de Paris, care miroase a toate minunile verzi de pe planetă, s-au născut şi parfumurile lui. În lungile după-amieze călduroase, când sub lumina soarelui florile dau ce au mai bun din ele, Nicolas a mirosit, a calculat, a umplut caiete întregi de formule, în căutarea moleculei perfecte. Un parfum obişnuit de marcă are doar 2% ingrediente naturale. Restul e petrol. Un parfum de lux, aşa cum voia să facă el, trebuia să aibă peste 60%. O singură problemă nu-i dădea pace: cu cât un parfum e mai natural, cu atât are mai mulţi alergeni. De pildă, esenţa naturală de trandafiri are peste 275 de molecule, dintre care vreo 20 sunt alergeni. Cum să le selectezi doar pe acelea care nu dau alergii ? Nimeni niciodată nu mai făcuse aşa ceva! Aşa că tot acolo, în caietul plin cu formule, Nicolas a gândit înainte de toate o tehnologie extrem de complicată, pentru care a obţinut şi un brevet.
Mai departe, rămânea doar partea frumoasă, partea aceea în care cumpăra flori, condimente şi rădăcini, din care urma să extragă toată esenţa magică. Aşa a aflat că iasomia de Grasse dă molecule diferite faţă de cea din Maroc, că un trandafir franţuzesc nu miroase la fel cu unul din Turcia, că vanilia de Tahiti nu se compară cu alta de nicăieri. Că dacă vara e ploioasă, mirosul plantei e diferit faţă de cel dintr-o vară secetoasă. Că atunci când recolta e slabă în Haiti, vetiverul creşte de zece ori la preţ. Că irisul e cel mai scump din lume şi vine din Toscana. Că santalul vine din India, cedrul din Virginia, iar ambra, născută în intestinul de caşalot, e mai scumpă ca diamantele, poate ajunge la 100.000 de euro kilogramul. Că vânarea balenelor e interzisă de mult, dar că nimic nu-i împiedică pe aventurieri să cutreiere plajele în căutarea bucăţilor cenuşii ca gudronul, cu miros parfumat şi înecăcios.
Ca să poţi alege ingredientele de top, când cumperi, trebuie să ştii tot, exact ca la vinuri. Provenienţă, climă, anul recoltei. Să ştii ce cauţi pentru notele de bază, pentru cele medii, pentru notele de vârf. Doar că şi aici, Nicolas a răsturnat cu totul obişnuinţele şi a combinat molecule stabile de santal, cedru şi oud, cu altele mai uşoare şi volatile, de ierburi, flori şi citrice, fără să mai respecte regula celor trei straturi. Rezultatul? Un parfum viu, reliefat, care dansează pe piele, care creşte şi descreşte în timpul zilei, în funcţie de mirosul fiecărui om, un parfum care se modifică după starea ta. Pe scurt, un parfum care nu miroase la fel pe două persoane. Un parfum alternativ, de creator. Nu-i mai rămânea decât să închidă esenţa într-un flacon.
Sticluţa apotecarului
Normandia, într-o zi de început de vară. La doar o oră şi jumătate de Paris, vremea îşi varsă supărarea pe parbrizul maşinii. Plouă şi stropii grei murdăresc lumina asta stranie, din nord, care acum un secol îi aduna laolaltă pe impresionişti. Pe aici, pe stradelele pietruite din Honfleur, altădată doar un sat pescăresc, au călcat pictorii Monet, Courbet şi Seurat şi, alături de ei, şi Baudelaire. Azi, cel mai bine păstrat port vechi al Normandiei găzduieşte şi una dintre cele mai importante uzine de condiţionare a parfumurilor, Cosmoluxe. Două linii semiautomate, câteva benzi de umplere şi mai multe mâini abile, înmănuşate în alb, fac ca fiecare flacon de parfum să treacă pe rând, pentru a fi verificat cu grijă şi aşezat apoi în cutia lui de carton. Aici, în depozitul de 10.000 de mp al uzinei, sunt stocate şi cele doar 7000 de sticluţe din fiecare parfum creat de Nicolas. Exact ca tablourile de altădată ale impresioniştilor, fiecare sticluţă e numerotată exact, pe laterala ei. Pentru că fiecare sticluţă e o operă de artă în sine, al cărei autor e nimeni altul decât Pierre Dinand, cel mai celebru designer de flacoane din lume, cel care a îmbrăcat în sticlă parfumuri legendare, ca Opium, de la Yves Saint Laurent, sau Eternity, de la Calvin Klein. Un obsedat de design, care şi-a dedicat viaţa găsirii recipientului perfect pentru fiecare elixir, şi care pentru "Grădinile lui Aladin", cele şapte parfumuri create de Nicolas, a desenat câte o sticluţă dreptunghiulară, ca a vechilor apotecari. Şi a şi semnat-o, atât de mândru a fost de rezultat. Verde, galben, albastru, roşu, portocaliu, violet, negru - în explozia de culori ca un curcubeu, cele şapte flacoane te invită să le atingi, să-ţi laşi buricele degetelor să urmărească încet conturul fiecărei frunze sculptate pe ele.
Cele şapte magnifice
E aproape seară de când stăm să vorbim, şi pe masa din faţa noastră, într-o cutie neagră, stau aşezate cele şapte magnifice. Sunt testerele, mostre din splendorile create de Nicolas, pe care mă învaţă să le miros pe rând, după tăria lor. La început, Asian Garden, cel mai uşor şi mai diafan dintre toate, mă loveşte ca o ploaie proaspătă într-o pădure de bambus. Ginkgo Biloba, mentă, vetiver şi migdal chinezesc - e atât de frumos şi de crud, că te pierzi în visare cu ochii deschişi. European Garden e altfel, mai cald, aprins de explozia de iasomie şi violete, îmbrăcate discret în anason, iris şi mosc. Provocator, senzual, ăsta e parfumul pe care Nicolas şi-a dorit cel mai mult să-l creeze. Parfumul pe care el însuşi îl poartă în unele zile, pentru că a pus în el şi Seringa, floarea de lămâiţă, care în vremea copilăriei transforma curtea bunicilor într-un capăt de rai. Şi apoi e sticluţa cu bulină albastră, Polynesian Garden. Flaconul în care a prins dragostea cu mirosul ei de vanilie. Când plouă la Paris, deşurubează căpăcelul flaconului, închide ochii şi se visează pe plajă în Bora Bora. Sau cea cu bulină galbenă, Amerindian Garden, cu miros de grepfrut şi iederă - probabil cel mai straniu parfum mirosit vreodată, care îşi schimbă mirosul la fiecare minut, strat după strat, dulce, lemnos, citric şi din nou de la capăt, sfidând orice obişnuinţă a unui aficionado. Iar acum, unul care vi s-ar potrivi dumneavoastră, îmi zice Nicolas şi-mi întinde sticluţa cu Amazonian Garden. Portocală, santal şi yerba mate, şterpelite din jungla adevăraţilor şamani. O "fiertură" de alungat fierbinţeala, de adus dragostea şi vindecarea. Parfum sălbatic de amazoană, despre care până şi directorul de marketing de la întreprinderea din Grasse a zis că, de când l-a mirosit, nu mai poate purta altceva. Aboriginal Garden, parfumul de mâncat încet, cu linguriţa, e o vizită spre Australia, spre revărsarea ei de lapte, miere şi fructe dulci. Şi la final, cel mai tulburător dintre toate, Arabian Garden, parfumul cu oud înfăşurat în vetiver, misterios şi greu, ca o catifea orientală.
În vitrină, la Ritz
În 2009, Nicolas şi-a scos, în sfârşit parfumul în lume. Îmbuteliate, împachetate în cutii simple, care reproduceau un detaliu din tabloul Visul, al lui Douanier Rousseau, pregătite ca fetele de bal, Grădinile lui Nicolas şi-au întâmpinat cumpărătorii în parfumeria La Rose Noir. Şi-au făcut loc în tot mai multe parfumerii de nişă şi au ajuns şi în luxosul Bonmarché de pe Rive Gauche, faţă în faţă cu standul Guerlain. Nicolas s-a bucurat, dar abia în ziua în care şi-a văzut parfumul în vitrina unui boutique al hotelului Ritz, a ştiut că e pe drumul cel bun. La Ritz nu intră oricine oricând. Uneori, stai pe lista de aşteptare ani în şir. El primise chiar o vitrină! O vitrină pătrată, care adăpostea un arbore ingenios construit, cu şapte ramuri pe care erau aşezate cele şapte parfumuri.
Când şi-a propus să creeze primul parfum fără alergeni, Nicolas a crezut că cel mai complicat e să descopere tehnologia. Nu-şi imagina atunci că, de fapt, cel mai greu e să spargi un sistem, să-ţi faci loc într-o industrie în care inovaţia ta poate deranja. Dacă ar vrea să se umple de bani, Nicolas ar putea face de mâine parfumuri normale. Nu vrea asta, ar însemna că tot efortul lui a fost în zadar. Preferă să aştepte şi să viseze cu ochii deschişi la ziua când invenţia lui va fi cunoscută în lumea întreagă şi toţi vor face parfumuri la fel. Până atunci, se bucură de fiecare dată când cineva se îndrăgosteşte de creaţiile lui. Nu sunt pentru oricine, ştie asta, ci doar pentru cei curajoşi. Pentru cei cu suflet de artist, care au cunoscut tot şi-acum vor altceva. Dar mai ales pentru doamnele care ştiu să-l poarte ca pe un voal, care nici când se culcă singure nu se sfiesc să-şi pună câteva picături la încheieturi, "la où l'on sent le coeur battre".
România, într-o picătură
La început, în primii ani când se întorcea în ţară, România îi dădea putere să meargă mai departe. Oricât de bine adaptat ar fi fost la Paris, oricât de mulţi prieteni ar fi avut acolo, România era altceva, era tărâmul sălbatic al libertăţii totale. Azi, în România, Nicolas ajunge din ce în ce mai rar. Uneori însă, e suficient să deschidă dulapul unde păstrează cu grijă pieptarul tatălui, pentru care s-au vândut demult o pereche de boi, şi chimirul pe care, ştiind că nu se mai întoarce, mamă-sa i l-a dat spre păstrare. Cărţile lui vechi, îngălbenite de ani, mai poartă încă între pagini mirosul păranginii presate în anii în care era licean şi învăţa pe dealuri, la umbra câte unui copac. Florile îi plăceau din copilărie, iar treaba asta cu parfumurile, pe lângă ambiţie, s-a născut şi din foarte mult dor. În ziua în care, lucrând la European Garden, a refuzat zece probe de parfum şi le-a trimis înapoi la laborator doar pentru că nu reuşeau să prindă exact mirosul lămâiţei din copilăria lui, a înţeles şi că ce face el de fapt e să caute portiţa aceea secretă care-l întoarce în timp. O fisură în realitate, care l-ar putea face să redevină copil. De fapt, Nicolas ar fi vrut să fie scriitor. Ar fi vrut să-şi scrie povestea vieţii sau povestea vieţilor lui, fiindcă el, de fapt, s-a născut de mai multe ori. Prima oară, în dimineaţa aceea de octombrie cu soare magnific, când babele le-au prezis Anei şi lui Vasile din Căstău că fiul lor va avea mult noroc în viaţă. A doua oară, când o ţigancă bătrână i s-a uitat în palmă şi i-a ghicit că o să se ia cu o franţuzoaică. Mai târziu, la 20 de ani, când a plecat cu bursă să facă Politehnica la Paris. Şi apoi, cu fiecare nouă iubire şi cu fiecare din cei cinci copii care s-au născut. Cu fiecare nouă schimbare în carieră, dar mai ales acum, în ultimii ani, cu intrarea lui în lumea parfumeriei. O întorsătură a destinului, care l-a rebotezat francez. Ar fi vrut să pună toate astea într-o carte. Dar fiindcă n-a putut să o scrie cu cuvinte, a decis să o scrie cu un miros.
Acordul perfect
Profesor, cercetător, inventator, economist şi strateg - pe CV-ul lui Nicolas poţi găsi orice, numai «visător» nu. Şi cu toate astea, e cuvântul care l-a «îmbrăcat» cel mai bine o viaţă întreagă. Acum, Nicolas visează la Secretul fericirii. Un parfum al cărui titlu e deja înregistrat. Nu, nu e găselniţă de marketing, e tot ştiinţă, e chimia care îl pasionează atât şi bucuria de a găsi acele molecule grele, aproape imposibil de stabilizat, cu efect direct asupra serotoninei. Ar vrea un parfum care să-ţi dea instant bucurie pentru că ştie că, dacă nu înveţi şi să fii fericit, orice ai învăţa în viaţă e de prisos. Poate de aia, de-a lungul anilor, bucuriile lui au fost mereu mai multe decât ale altora. Doar timpul nu e niciodată destul pentru toate lucrurile care îi umplu lui inima: cititul şi filmele, întâlnirile cu cei cinci copii ai lui, îngheţata Berthillon de pe Île de la Cité, sportul, arta plastică sau plimbările cu iubita, până seara, târziu.
Nu l-a găsit, dar caută încă acordul perfect, combinaţia aceea fericită de molecule, care să te ridice trei centimetri de la pământ. Un parfum cu miros de copac, care să sfideze gravitaţia şi mişcările ceasului. Un miros care să facă timpul să stea în loc.