"C'est de la vanille", îmi spune și mă privește zâmbind cum duc încheietura mâinii la nas. "Vanille de Polynesie" din insula Tahaa. Floare de Tiaré. Și Frangipani stropit de apa oceanului. Închid ochii și dintre frunzele verzi văd cum se desface o cărare pe care cobor desculță la mare. Un vânt călduț gâdilă frunzele. Un foșnet lin piaptănă valurile și spațiul de dincolo de pleoape pare dintr-odată invadat de albastru. Albastru azur, ca apa care udă blând plajele din Bora Bora. Albastru cristalin, ca sticluța așezată pe masă, în fața mea.
Trei ore și jumătate de zbor și încă pe atâtea petrecute în forfota aeroporturilor, și iată-mă aici, în lumina cafenie a unui bistro din splendidul și însoritul Paris. După luni de căutări, bănuielile legate de nume, care m-au stârnit să îmi fac bagajul, mi s-au confirmat. Parfumurile Nicolas Dănilă sunt, într-adevăr, create de un român. Un român plecat din țară cu decenii în urmă, care își spune acum povestea, topind franceza și româna într-o limbă șoptită.
"Un parfum fără alergeni? Asta e imposibil!"
Să știi să miroși e "un don naturel". De fapt, în meseria asta, nu cu nasul faci treaba, ci cu capul. Când a decis să creeze primul lui parfum, Nicolas știa că, spre deosebire de toți ceilalți parfumeuri, are în plus avantajul faptului că e un economist, un matematician și un chimist foarte bun. Așa că, înainte de orice, în 2003 a plecat în sudul Franței, la Grasse, și a propus unor companii de acolo să le facă un studiu prospectiv cu ce se va întâmpla în industria parfumurilor zece ani mai târziu. A făcut o matrice de 180 de variabile și a descoperit două mari tendințe pentru anii ce vor urma. Prima era că oamenii voiau din ce în ce mai mult produse naturale, nu din derivați de petrol, fiindcă suferinzii de alergii erau tot mai mulți. A doua, că reglementația privitoare la compoziție va fi din ce în ce mai severă. Când a fost gata, a vândut studiul cu 150.000 de euro la Guerlain, Kenzo, Givenchy și Dior. Responsabilii au citit rezultatele și l-au convocat într-un consiliu să le explice ce e de făcut. "Trebuie să faceți parfumuri fără alergeni!", le-a spus Nicolas. "Așa ceva nu se poate!", i s-a răspuns. "Dar va veni o lege când veți fi obligați să puneți pe cutie lista de alergeni!". Au zis: "Monsieur Danila, să fim serioși!". Doi ani mai târziu, a ieșit legea, și dorința de a crea el însuși un parfum fără alergeni a început să-i dea târcoale. Tot atunci, într-o împrejurare fericită, l-a întâlnit pe Guy Robert, unul din cei mai mari parfumeuri ai lumii, căruia i-a mărturisit ambițiile lui. "Asta e imposibil", a venit răspunsul. "Dacă ați reuși măcar unul, ar fi revoluție în parfumerie. Dar nu se poate!". Nu pasiunea, nu simțurile l-au dus mai departe, ci tocmai dorința de a demonstra imposibilul. Să faci un parfum fără alergeni, primul din lume? Adică să te bați cu mărci ca Chanel, chiar acolo, în patria parfumurilor? Putea exista vreun gând mai nebunesc? Dacă tot n-avea nimeni curajul să se arunce la așa ceva, o să o facă el, Nicolas Dănilă, un român.
Parfum pe inimă
Un parfum bun e cel care depășește ce ți-ai imaginat. Trebuie să fie simplu și totuși să vibreze, să nu fie încărcat, dar totuși să poarte cu el o poveste. Dar mai ales să fie capabil să creeze emoție. Nicolas a știut că asta își dorește încă de la început: un parfum care să adune la un loc toată splendoarea unui moment. S-a gândit la toate locurile importante prin care viața i-a purtat pașii. A închis apoi ochii și a încercat să reconstituie din memorie aromele vremii și ale întâmplărilor. Primele au venit cele mai vechi. Căstău, satul hunedorean al copilăriei lui și praful de pe ulița pe care alerga desculț. Zama de mazăre verde și cuptorul din curte în care uscau toamna prune. Dar mai ales mirosul lămâiței din curtea casei. Un miros care nu putea să lipsească din primul parfum. Au venit apoi toate celelalte pe care le-a luat cu el o viață întreagă: plaja din Bora Bora, după o grea despărțire, Orientul cu mirosul lui greu de oud, templele shintoiste văzute cu logodnica japoneză, amintirea Universității Harvard îmbrăcată în iederă, călătoria în Australia și ceaiul de yerba mate, băut în pădurile amazoniene. Șapte locuri, cu șapte povești de viață. Veneau de-a valma, imagini, sunete și gusturi, îl răvășeau cu textura lor. Dar cel mai copleșitor e că toate aveau un miros.
Copilăria? Mirosea a părangină și a pește prins cu mâna în apele repezi.
Dragostea? A alge și a pielea iubitelor pe care putea să le recunoască și cu ochii închiși.
Libertatea? Mirosea a vânt.
În căutarea moleculei pierdute
Când știi un pic de matematică, nu mai faci zece mii de combinații până nimerești un miros. Faci doar zece sau douăzeci. Câștigi timp, cu alte cuvinte. Uite aici. Același amestec la procentaj diferit dă un parfum diferit. Aceeași moleculă poate fi dextrogiră (rotește planul de polarizare a luminii pe dreapta) sau levogiră (rotește planul de polarizare spre stânga) și atunci miroase de fiecare dată altfel. Și Nicolas îmi întinde foile pe care a început să deseneze parfumul. Aldehide, cetone, esteri, legături duble, valențe libere. Mi-aș fi putut imagina orice, eprubete cu mii de mirosuri, flacoane cu elixire parfumate și un nez parfumeur care combină, precum un alchimist din vechime, esențele tari. Ultimul lucru la care m-aș fi așteptat e să aflu că un parfum poate fi întâi desenat, întocmai ca un crochiu, ca o bănuire a ce va fi ulterior. O adevărată lecție de chimie, la care asist, așezată alături de Nicolas, pe o bancă ferită din Jardin des Plantes. Aici, în acest colț ferit de Paris, care miroase a toate minunile verzi de pe planetă, s-au născut și parfumurile lui. În lungile după-amieze călduroase, când sub lumina soarelui florile dau ce au mai bun din ele, Nicolas a mirosit, a calculat, a umplut caiete întregi de formule, în căutarea moleculei perfecte. Un parfum obișnuit de marcă are doar 2% ingrediente naturale. Restul e petrol. Un parfum de lux, așa cum voia să facă el, trebuia să aibă peste 60%. O singură problemă nu-i dădea pace: cu cât un parfum e mai natural, cu atât are mai mulți alergeni. De pildă, esența naturală de trandafiri are peste 275 de molecule, dintre care vreo 20 sunt alergeni. Cum să le selectezi doar pe acelea care nu dau alergii ? Nimeni niciodată nu mai făcuse așa ceva! Așa că tot acolo, în caietul plin cu formule, Nicolas a gândit înainte de toate o tehnologie extrem de complicată, pentru care a obținut și un brevet.
Mai departe, rămânea doar partea frumoasă, partea aceea în care cumpăra flori, condimente și rădăcini, din care urma să extragă toată esența magică. Așa a aflat că iasomia de Grasse dă molecule diferite față de cea din Maroc, că un trandafir franțuzesc nu miroase la fel cu unul din Turcia, că vanilia de Tahiti nu se compară cu alta de nicăieri. Că dacă vara e ploioasă, mirosul plantei e diferit față de cel dintr-o vară secetoasă. Că atunci când recolta e slabă în Haiti, vetiverul crește de zece ori la preț. Că irisul e cel mai scump din lume și vine din Toscana. Că santalul vine din India, cedrul din Virginia, iar ambra, născută în intestinul de cașalot, e mai scumpă ca diamantele, poate ajunge la 100.000 de euro kilogramul. Că vânarea balenelor e interzisă de mult, dar că nimic nu-i împiedică pe aventurieri să cutreiere plajele în căutarea bucăților cenușii ca gudronul, cu miros parfumat și înecăcios.
Ca să poți alege ingredientele de top, când cumperi, trebuie să știi tot, exact ca la vinuri. Proveniență, climă, anul recoltei. Să știi ce cauți pentru notele de bază, pentru cele medii, pentru notele de vârf. Doar că și aici, Nicolas a răsturnat cu totul obișnuințele și a combinat molecule stabile de santal, cedru și oud, cu altele mai ușoare și volatile, de ierburi, flori și citrice, fără să mai respecte regula celor trei straturi. Rezultatul? Un parfum viu, reliefat, care dansează pe piele, care crește și descrește în timpul zilei, în funcție de mirosul fiecărui om, un parfum care se modifică după starea ta. Pe scurt, un parfum care nu miroase la fel pe două persoane. Un parfum alternativ, de creator. Nu-i mai rămânea decât să închidă esența într-un flacon.
Sticluța apotecarului
Normandia, într-o zi de început de vară. La doar o oră și jumătate de Paris, vremea își varsă supărarea pe parbrizul mașinii. Plouă și stropii grei murdăresc lumina asta stranie, din nord, care acum un secol îi aduna laolaltă pe impresioniști. Pe aici, pe stradelele pietruite din Honfleur, altădată doar un sat pescăresc, au călcat pictorii Monet, Courbet și Seurat și, alături de ei, și Baudelaire. Azi, cel mai bine păstrat port vechi al Normandiei găzduiește și una dintre cele mai importante uzine de condiționare a parfumurilor, Cosmoluxe. Două linii semiautomate, câteva benzi de umplere și mai multe mâini abile, înmănușate în alb, fac ca fiecare flacon de parfum să treacă pe rând, pentru a fi verificat cu grijă și așezat apoi în cutia lui de carton. Aici, în depozitul de 10.000 de mp al uzinei, sunt stocate și cele doar 7000 de sticluțe din fiecare parfum creat de Nicolas. Exact ca tablourile de altădată ale impresioniștilor, fiecare sticluță e numerotată exact, pe laterala ei. Pentru că fiecare sticluță e o operă de artă în sine, al cărei autor e nimeni altul decât Pierre Dinand, cel mai celebru designer de flacoane din lume, cel care a îmbrăcat în sticlă parfumuri legendare, ca Opium, de la Yves Saint Laurent, sau Eternity, de la Calvin Klein. Un obsedat de design, care și-a dedicat viața găsirii recipientului perfect pentru fiecare elixir, și care pentru "Grădinile lui Aladin", cele șapte parfumuri create de Nicolas, a desenat câte o sticluță dreptunghiulară, ca a vechilor apotecari. Și a și semnat-o, atât de mândru a fost de rezultat. Verde, galben, albastru, roșu, portocaliu, violet, negru - în explozia de culori ca un curcubeu, cele șapte flacoane te invită să le atingi, să-ți lași buricele degetelor să urmărească încet conturul fiecărei frunze sculptate pe ele.
Cele șapte magnifice
E aproape seară de când stăm să vorbim, și pe masa din fața noastră, într-o cutie neagră, stau așezate cele șapte magnifice. Sunt testerele, mostre din splendorile create de Nicolas, pe care mă învață să le miros pe rând, după tăria lor. La început, Asian Garden, cel mai ușor și mai diafan dintre toate, mă lovește ca o ploaie proaspătă într-o pădure de bambus. Ginkgo Biloba, mentă, vetiver și migdal chinezesc - e atât de frumos și de crud, că te pierzi în visare cu ochii deschiși. European Garden e altfel, mai cald, aprins de explozia de iasomie și violete, îmbrăcate discret în anason, iris și mosc. Provocator, senzual, ăsta e parfumul pe care Nicolas și-a dorit cel mai mult să-l creeze. Parfumul pe care el însuși îl poartă în unele zile, pentru că a pus în el și Seringa, floarea de lămâiță, care în vremea copilăriei transforma curtea bunicilor într-un capăt de rai. Și apoi e sticluța cu bulină albastră, Polynesian Garden. Flaconul în care a prins dragostea cu mirosul ei de vanilie. Când plouă la Paris, deșurubează căpăcelul flaconului, închide ochii și se visează pe plajă în Bora Bora. Sau cea cu bulină galbenă, Amerindian Garden, cu miros de grepfrut și iederă - probabil cel mai straniu parfum mirosit vreodată, care își schimbă mirosul la fiecare minut, strat după strat, dulce, lemnos, citric și din nou de la capăt, sfidând orice obișnuință a unui aficionado. Iar acum, unul care vi s-ar potrivi dumneavoastră, îmi zice Nicolas și-mi întinde sticluța cu Amazonian Garden. Portocală, santal și yerba mate, șterpelite din jungla adevăraților șamani. O "fiertură" de alungat fierbințeala, de adus dragostea și vindecarea. Parfum sălbatic de amazoană, despre care până și directorul de marketing de la întreprinderea din Grasse a zis că, de când l-a mirosit, nu mai poate purta altceva. Aboriginal Garden, parfumul de mâncat încet, cu lingurița, e o vizită spre Australia, spre revărsarea ei de lapte, miere și fructe dulci. Și la final, cel mai tulburător dintre toate, Arabian Garden, parfumul cu oud înfășurat în vetiver, misterios și greu, ca o catifea orientală.
În vitrină, la Ritz
În 2009, Nicolas și-a scos, în sfârșit parfumul în lume. Îmbuteliate, împachetate în cutii simple, care reproduceau un detaliu din tabloul Visul, al lui Douanier Rousseau, pregătite ca fetele de bal, Grădinile lui Nicolas și-au întâmpinat cumpărătorii în parfumeria La Rose Noir. Și-au făcut loc în tot mai multe parfumerii de nișă și au ajuns și în luxosul Bonmarché de pe Rive Gauche, față în față cu standul Guerlain. Nicolas s-a bucurat, dar abia în ziua în care și-a văzut parfumul în vitrina unui boutique al hotelului Ritz, a știut că e pe drumul cel bun. La Ritz nu intră oricine oricând. Uneori, stai pe lista de așteptare ani în șir. El primise chiar o vitrină! O vitrină pătrată, care adăpostea un arbore ingenios construit, cu șapte ramuri pe care erau așezate cele șapte parfumuri.
Când și-a propus să creeze primul parfum fără alergeni, Nicolas a crezut că cel mai complicat e să descopere tehnologia. Nu-și imagina atunci că, de fapt, cel mai greu e să spargi un sistem, să-ți faci loc într-o industrie în care inovația ta poate deranja. Dacă ar vrea să se umple de bani, Nicolas ar putea face de mâine parfumuri normale. Nu vrea asta, ar însemna că tot efortul lui a fost în zadar. Preferă să aștepte și să viseze cu ochii deschiși la ziua când invenția lui va fi cunoscută în lumea întreagă și toți vor face parfumuri la fel. Până atunci, se bucură de fiecare dată când cineva se îndrăgostește de creațiile lui. Nu sunt pentru oricine, știe asta, ci doar pentru cei curajoși. Pentru cei cu suflet de artist, care au cunoscut tot și-acum vor altceva. Dar mai ales pentru doamnele care știu să-l poarte ca pe un voal, care nici când se culcă singure nu se sfiesc să-și pună câteva picături la încheieturi, "la où l'on sent le coeur battre".
România, într-o picătură
La început, în primii ani când se întorcea în țară, România îi dădea putere să meargă mai departe. Oricât de bine adaptat ar fi fost la Paris, oricât de mulți prieteni ar fi avut acolo, România era altceva, era tărâmul sălbatic al libertății totale. Azi, în România, Nicolas ajunge din ce în ce mai rar. Uneori însă, e suficient să deschidă dulapul unde păstrează cu grijă pieptarul tatălui, pentru care s-au vândut demult o pereche de boi, și chimirul pe care, știind că nu se mai întoarce, mamă-sa i l-a dat spre păstrare. Cărțile lui vechi, îngălbenite de ani, mai poartă încă între pagini mirosul păranginii presate în anii în care era licean și învăța pe dealuri, la umbra câte unui copac. Florile îi plăceau din copilărie, iar treaba asta cu parfumurile, pe lângă ambiție, s-a născut și din foarte mult dor. În ziua în care, lucrând la European Garden, a refuzat zece probe de parfum și le-a trimis înapoi la laborator doar pentru că nu reușeau să prindă exact mirosul lămâiței din copilăria lui, a înțeles și că ce face el de fapt e să caute portița aceea secretă care-l întoarce în timp. O fisură în realitate, care l-ar putea face să redevină copil. De fapt, Nicolas ar fi vrut să fie scriitor. Ar fi vrut să-și scrie povestea vieții sau povestea vieților lui, fiindcă el, de fapt, s-a născut de mai multe ori. Prima oară, în dimineața aceea de octombrie cu soare magnific, când babele le-au prezis Anei și lui Vasile din Căstău că fiul lor va avea mult noroc în viață. A doua oară, când o țigancă bătrână i s-a uitat în palmă și i-a ghicit că o să se ia cu o franțuzoaică. Mai târziu, la 20 de ani, când a plecat cu bursă să facă Politehnica la Paris. Și apoi, cu fiecare nouă iubire și cu fiecare din cei cinci copii care s-au născut. Cu fiecare nouă schimbare în carieră, dar mai ales acum, în ultimii ani, cu intrarea lui în lumea parfumeriei. O întorsătură a destinului, care l-a rebotezat francez. Ar fi vrut să pună toate astea într-o carte. Dar fiindcă n-a putut să o scrie cu cuvinte, a decis să o scrie cu un miros.
Acordul perfect
Profesor, cercetător, inventator, economist și strateg - pe CV-ul lui Nicolas poți găsi orice, numai «visător» nu. Și cu toate astea, e cuvântul care l-a «îmbrăcat» cel mai bine o viață întreagă. Acum, Nicolas visează la Secretul fericirii. Un parfum al cărui titlu e deja înregistrat. Nu, nu e găselniță de marketing, e tot știință, e chimia care îl pasionează atât și bucuria de a găsi acele molecule grele, aproape imposibil de stabilizat, cu efect direct asupra serotoninei. Ar vrea un parfum care să-ți dea instant bucurie pentru că știe că, dacă nu înveți și să fii fericit, orice ai învăța în viață e de prisos. Poate de aia, de-a lungul anilor, bucuriile lui au fost mereu mai multe decât ale altora. Doar timpul nu e niciodată destul pentru toate lucrurile care îi umplu lui inima: cititul și filmele, întâlnirile cu cei cinci copii ai lui, înghețata Berthillon de pe Île de la Cité, sportul, arta plastică sau plimbările cu iubita, până seara, târziu.
Nu l-a găsit, dar caută încă acordul perfect, combinația aceea fericită de molecule, care să te ridice trei centimetri de la pământ. Un parfum cu miros de copac, care să sfideze gravitația și mișcările ceasului. Un miros care să facă timpul să stea în loc.