Un triumf matrimonial
Proprietarul de odinioară al casei, cel care a cheltuit o avere ca să o construiască, a fost un om politic liberal, Ilie I. Niculescu-Dorobanţu, care s-a căsătorit cu Tatiana Brătianu, una dintre fiicele lui Ion C. Brătianu. Nunta a avut loc în 1900. Ilie, urmaşul unor boiernaşi de ţară, de prin părţile Prahovei, şi-o fi atras, probabil, invidia tinerilor săi colegi de partid, intrând, prin alianţă, în familia Brătienilor. Mireasa era cu trei ani mai mare, avea 30 de ani când şi-au pus cununiile. Socrul său, marele om politic liberal, nu mai trăia, Ion C. Brătianu murise în 1891, dar văduva sa, Pia Brătianu, era încă în viaţă. Se va stinge în 1919. Ilie reuşise să fie remarcat în viaţa publică destul de repede. În 1894, a fost preşedinte al Centralei Agricole. A condus filiala Ilfov a PNL şi a fost deseori prefect de Ilfov. Era, cu siguranţă, un liberal pursânge, activând în domeniul bancar, ca preşedinte al consiliului de administraţie al Băncii Ilfov. Probabil nu-i plăceau poziţiile foarte vizibile de la vârful politicii bucureştene, tentante dar vulnerabile, preferând să ocupe posturi ferite de atacurile adversarilor politici. Destinul lui a fost legat mai mult de judeţul Ilfov, unde şi-a construit un conac, la Darvari.
Măreţie în piatră
Dacă n-a ajuns preşedinte al PNL, funcţie ocupată de cumnatul lui, Ionel I.C. Brătianu, dacă n-a ajuns nici şef de guvern sau măcar ministru, nici şef în parlament, Niculescu-Dorobanţu şi-a propus, în schimb, să aibă în Bucureşti o reşedinţă strălucitoare, nemaivăzută prin aceste locuri, o casă splendidă, care să-i uimească pe cei care o vor privi din stradă şi, deopotrivă, pe cei care-i vor trece pragul. Umblat prin Franţa, a fost impresionat de castele, şi şi-a dorit să aibă şi el un castel. Soţia lui, Tatiana, a fost încântată. Şi cei doi vor locui într-un castel, dar nu pe Valea Loirei, ci în urbea bucureşteană. L-au angajat pe Grigore Cerkez, unul dintre arhitecţii faimoşi ai Bucureştiului. Acesta urmase cursurile Şcolii Centrale de Arte şi Manufacturi din Paris, ocupase postul de inginer şef al capitalei (1876-1879) şi câteva luni, în 1886, fusese primar interimar. Printre operele sale se află numeroase case din Bucureşti şi din ţară, dar şi modernizarea şi canalizarea Dâmboviţei. Arhitectul a acceptat provocarea. În mai 1910, au fost depuse planurile pentru autorizarea construcţiei. Proprietarii erau nerăbdători să o vadă finalizată. Li se părea că zidarii se mişcă prea încet. Tatiana se amuza într-o scrisoare, spunând că "arhitectul a adormit şi el". La sfârşitul lucrărilor, la marginea acoperişului dinspre stradă, au montat un grifon din piatră. Un paznic al casei şi al locatarilor.
Paznicul învins
Tatiana, care spunea despre sine că a luat "toată cochetăria şi uşurinţa" celorlalte surori, a cheltuit multă imaginaţie şi, desigur, mulţi bani, ca să amenajeze şi să împodobească interioarele. Oriunde mergea în Europa, târguia lucruri de preţ pe care le aducea în camerele casei. De acolo, din Paris, München sau oraşele Spaniei, a cumpărat piese de mobilier, bibelouri, statuete, iar de aici, din ţară, a colecţionat obiecte de artă populară. Din păcate, castelul lor nu era înconjurat de parcuri şi grădini întinse, ca în Franţa, astfel încât Tatiana se plângea într-o scrisoare că "palatul pare înghesuit" (ce să mai vorbim despre el în prezent, când clădirile din beton şi sticlă îl strâmtorează şi mai mult în peisajul străzii!). Odată deschise porţile reşedinţei, multă lume i-a trecut pragul. Familia Niculescu-Dorobanţu avea deja un băiat, pe Ion, născut în 1901. Primeau musafiri de rang înalt, prieteni de familie, clienţi politici. Tatiana obişnuia să cânte la pian. Grifonul păzea casa de la marginea acoperişului, gata de atac. Dar în 1922, după ce trecuse războiul şi ţara întregită începuse o epocă de speranţă, nenorocirea i-a lovit pe soţii Niculescu-Dorobanţu. Singurul lor copil a murit, la numai 21 de ani. Grifonul, paznicul casei, fusese învins. N-au mai avut apoi alţi copii.
Stihia din adâncuri
Ca să uite, cei doi părinţi au călătorit mult, tot restul vieţii, prin toată Europa. Într-o fotografie publicată de arhitectura-1906.ro, îi putem privi pe cei doi soţi, deja în vârstă, înconjuraţi de porumbei, în faţa unei biserici gotice. Păsările forfotesc în jurul lor, ba li s-au urcat şi pe braţele întinse. Bărbatul pare să zâmbească, dar Tatiana e tristă. A murit în noiembrie 1940, la vârsta de 70 de ani, la numai două zile după producerea marelui cutremur, care a afectat serios casa Niculeştilor. Atât de grav a fost avariată clădirea, încât Ilie, rămas singur după moartea soţiei, va locui într-un apartament amenajat la demisol. Din apartamentul lui vast, fusese nevoit să coboare în cele mai de jos camere ale slugilor. Nenorocirea intrase în casa lui, lovind acum din adâncul pământului. Ciudat este că grifonul din piatră nu a căzut. A rămas întreg, privind în zare cu gura deschisă, gata să muşte. În 1943, Ilie Niculescu-Dorobanţu s-a stins din viaţă, nu înainte de a lăsa casa prin testament "Aşezământului Ion C. Brătianu", cu menţiunea de a fi transformată într-un muzeu de familie. Comuniştii au naţionalizat clădirea şi au transformat-o în cantină a salariaţilor Ministerului Industriei Metalurgice şi Construcţiei de Maşini, dar în 1956, a trecut în patrimoniul Ministerului Culturii şi Învăţământului, care a destinat-o unui liceu de coregrafie, până în martie 1977, când un nou cutremur a avariat-o şi mai grav. În prezent, castelul se află în proprietatea unei firme private. Experţii consideră că imobilul este în pericol de prăbuşire, din cauza "umezirii puternice apărute în zona de umplutură pe care este fundată parţial clădirea". Grifonul este încă aici, la marginea acoperişului, părând să reziste la fel de trainic ca la începuturi. Într-o noapte, poate, se va smulge şi va zbura printre blocuri, înapoi spre tărâmul poveştilor, de unde a fost chemat.