Grifonul din strada Gheorghe Manu nr. 9

Dumitru Badita
L-am zărit târziu, după ce am cercetat din stradă, cu minuție, fațada din cărămidă, cu ferestre mari, gotice. E bine ascuns de frunzișul bogat al unui arbore care a crescut mai sus de streașină. Când l-am descoperit, am fost uluit! Să vezi în București un grifon din piatră, cu cap de câine, aripi și gheare de vultur înfipte în marginea acoperișului. Locuitor al marilor catedrale occidentale, ce să caute el în urbea dâmbovițeană? Privirea-i cumplită, gura întredeschisă și poziția de atac a capului aveau pe vremuri un rost magic: să țină departe nenorocirile. Oare în casa de pe Gheorghe Manu, nr. 9, și-o fi îndeplinit menirea?

Un triumf matrimonial

Proprietarul de odinioară al casei, cel care a cheltuit o avere ca să o construiască, a fost un om politic liberal, Ilie I. Niculescu-Dorobanțu, care s-a căsătorit cu Tatiana Brătianu, una dintre fiicele lui Ion C. Brătianu. Nunta a avut loc în 1900. Ilie, urmașul unor boiernași de țară, de prin părțile Prahovei, și-o fi atras, probabil, invidia tinerilor săi colegi de partid, intrând, prin alianță, în familia Brătienilor. Mireasa era cu trei ani mai mare, avea 30 de ani când și-au pus cununiile. Socrul său, marele om politic liberal, nu mai trăia, Ion C. Brătianu murise în 1891, dar văduva sa, Pia Brătianu, era încă în viață. Se va stinge în 1919. Ilie reușise să fie remarcat în viața publică destul de repede. În 1894, a fost pre­ședinte al Centralei Agricole. A condus filiala Ilfov a PNL și a fost deseori pre­fect de Ilfov. Era, cu sigu­ranță, un liberal pursânge, activând în domeniul bancar, ca președinte al con­siliului de adminis­trație al Băncii Il­fov. Probabil nu-i plă­ceau po­zițiile foar­te vizibile de la vârful politicii bucu­­reștene, tentante dar vul­nerabile, prefe­rând să ocupe pos­turi ferite de atacu­rile adversarilor po­litici. Destinul lui a fost legat mai mult de ju­dețul Ilfov, un­de și-a construit un conac, la Dar­vari.

Măreție în piatră

Dacă n-a ajuns președinte al PNL, funcție ocupată de cumnatul lui, Ionel I.C. Brătianu, dacă n-a ajuns nici șef de guvern sau măcar mi­nistru, nici șef în parlament, Nicu­lescu-Doro­banțu și-a propus, în schimb, să aibă în București o reședință strălucitoare, nemai­văzută prin aceste locuri, o casă splendidă, care să-i uimească pe cei care o vor privi din stradă și, deopotrivă, pe cei care-i vor trece pragul. Umblat prin Franța, a fost impresionat de castele, și și-a dorit să aibă și el un castel. Soția lui, Tatiana, a fost încântată. Și cei doi vor locui într-un castel, dar nu pe Valea Loirei, ci în urbea bucureșteană. L-au angajat pe Grigore Cerkez, unul dintre arhitecții faimoși ai Bucu­­reștiului. Acesta urmase cursurile Șco­lii Cen­trale de Arte și Manufacturi din Paris, ocu­pase postul de inginer șef al capitalei (1876-1879) și câteva luni, în 1886, fusese primar in­terimar. Printre operele sale se află numeroase case din București și din țară, dar și moder­ni­zarea și canalizarea Dâmboviței. Arhitectul a acceptat provocarea. În mai 1910, au fost depuse planu­rile pentru autorizarea construcției. Pro­prie­tarii erau nerăbdători să o vadă finalizată. Li se părea că zidarii se mișcă prea încet. Tatiana se amuza într-o scri­soare, spunând că "arhitectul a a­dor­mit și el". La sfârșitul lucră­ri­lor, la mar­ginea acoperișului din­spre stradă, au montat un grifon din piatră. Un paz­nic al casei și al locata­rilor.

Paznicul învins

Tatiana, care spu­nea despre si­ne că a luat "toa­tă cochetăria și ușurința" ce­lor­lalte surori, a chel­tuit multă i­ma­ginație și, de­sigur, mulți bani, ca să amenajeze și să împo­do­beas­că interioa­rele. Ori­unde mergea în Europa, târ­gu­ia lucruri de preț pe care le aducea în camerele casei. De acolo, din Pa­ris, München sau orașele Spaniei, a cumpărat piese de mobilier, bibelouri, statuete, iar de aici, din țară, a colecționat obiecte de artă popu­lară. Din păcate, cas­telul lor nu era în­con­jurat de parcuri și grădini întinse, ca în Franța, ast­­fel încât Tatiana se plângea într-o scrisoare că "pa­­latul pare în­ghe­suit" (ce să mai vorbim despre el în prezent, când clădirile din be­ton și sticlă îl strâm­torează și mai mult în pei­sajul stră­zii!). O­dată deschise por­țile reședinței, multă lume i-a trecut pragul. Fa­milia Niculescu-Do­ro­banțu avea deja un băiat, pe Ion, născut în 1901. Pri­meau mu­safiri de rang înalt, prieteni de fa­milie, clienți po­litici. Tatiana obișnuia să cânte la pian. Grifonul păzea casa de la marginea aco­perișului, gata de atac. Dar în 1922, după ce trecuse războiul și țara întregită începuse o epocă de speranță, nenorocirea i-a lovit pe soții Nicu­lescu-Dorobanțu. Singurul lor copil a murit, la numai 21 de ani. Grifonul, paznicul casei, fusese învins. N-au mai avut apoi alți copii.

Stihia din adâncuri

Ca să uite, cei doi părinți au călătorit mult, tot restul vieții, prin toată Europa. Într-o fotografie publicată de arhitectura-1906.ro, îi putem privi pe cei doi soți, deja în vârstă, înconjurați de porumbei, în fața unei biserici gotice. Păsările forfotesc în jurul lor, ba li s-au urcat și pe brațele întinse. Bărbatul pare să zâmbească, dar Tatiana e tristă. A murit în noiembrie 1940, la vârsta de 70 de ani, la numai două zile după producerea marelui cutremur, care a afectat serios casa Nicu­leștilor. Atât de grav a fost avariată clădirea, în­cât Ilie, rămas singur după moartea soției, va lo­cui într-un apartament amenajat la demisol. Din apartamentul lui vast, fusese nevoit să coboare în cele mai de jos camere ale slugilor. Nenoro­cirea intrase în casa lui, lovind acum din adâncul pământului. Ciudat este că grifonul din piatră nu a căzut. A rămas întreg, pri­vind în zare cu gura des­chisă, gata să muște. În 1943, Ilie Ni­culescu-Doro­banțu s-a stins din viață, nu înainte de a lăsa ca­sa prin testament "Așe­ză­mântului Ion C. Bră­tianu", cu men­țiunea de a fi trans­formată într-un mu­­zeu de familie. Co­muniștii au națio­nalizat clă­direa și au transformat-o în cantină a sala­ria­ților Ministerului In­dustriei Metalur­gice și Cons­trucției de Mașini, dar în 1956, a trecut în pa­trimoniul Minis­terului Culturii și În­vățămân­tu­lui, ca­re a destinat-o unui liceu de coregrafie, pâ­nă în martie 1977, când un nou cutremur a ava­riat-o și mai grav. În prezent, castelul se află în pro­prietatea unei firme private. Experții con­sideră că imobilul este în pericol de prăbușire, din cauza "umezirii puternice apărute în zona de umplutură pe care este fundată parțial clădirea". Grifonul este încă aici, la marginea acoperișului, părând să reziste la fel de trainic ca la începuturi. Într-o noapte, poate, se va smulge și va zbura printre blocuri, înapoi spre tărâmul poveștilor, de unde a fost chemat.