Blues ardelenesc
- Aşadar, Hanno Hofer, ne găsim la marea aniversare: 20 de ani de la lansarea primului vostru CD, "Plum Brandy Blues" ("Blues-ul pălincii de prune"), un album cu un succes uriaş. Îţi mai aminteşti cum s-au petrecut lucrurile?
- "Plum Brandy Blues" e albumul care ne-a definit stilistic şi ne-a asigurat un loc bine delimitat pe scenă. Practic, am inventat un stil pe care îl cântăm şi astăzi, să-l numim etno-blues de Transilvania, sau blues ardelenesc. Era, dintr-odată, altceva, în peisajul muzical românesc: ritmuri americane de blues şi jazz, combinate cu muzică tradiţională din Ardeal (românească, ungurească, ţigănească). În 1994, când am înfiinţat "Nightlosers", eram încă student la Cluj, la Istorie, şi cântam standarde de blues. Curând după aceea, am dat la Regie, la Bucureşti, şi când mergeam să cântăm la "Club A" sau la "Lăptăria lui Enache", scene consacrate ale blues-ului şi jazz-ului, Jimi, colegul nostru de trupă, scotea vioara şi mai zicea cu ea nişte hore sau sârbe, la finalul pieselor pe care eu le aveam în repertoriu. Văzând ce succes au la public asemenea "intervenţii", am avut "sclipirea", am simţit că e un drum de urmat şi, în momentul în care am hotărât să înregistrăm "Plum Brandy Blues", am vrut să facem lucrurile mai temeinic: am adus în studio, alături de Jimi şi vioara lui fermecată, şi un ţambalist, un contrabasist şi un cântăreţ din frunză. Când ne-am dat seama că avem nevoie şi de un taragotist, am ieşit din studio, am mers două străzi mai încolo, la cârciuma "Fetiţele vieneze", unde seara funcţiona bursa de muzicanţi a oraşului, adică se adunau lăutarii şi aşteptau angajamente pentru nunţi şi cumetrii. Jimi, care cânta cu vioara pe la nunţi şi-i cunoştea pe toţi, l-a luat pe unul dintre ei cu "torogoata" la studio, unde l-am rugat să cânte direct Periniţa peste negativul nostru. Iniţial a zis: "Cum? Că nu merge...", "Lasă, tu cântă drept-înainte, să vezi că o să meargă!", i-am răspuns. Şi chiar a mers, s-a convins şi el imediat după aceea, foarte încântat. Şi aşa a ieşit un album, să-i spunem, conceptual, pentru că ne-a trasat drumul ulterior, un pariu câştigător pentru "Nightlosers".
"Băieţii ăştia chiar ştiu ce fac!"
- Confirmarea a venit rapid nu doar din partea publicului, ci şi a criticii. Iar aici ştiu că ai nişte poveşti interesante despre cum aţi devenit cunoscuţi în Marea Britanie.
- După ce ne-a ascultat albumul într-un sejur turistic, la un conac secuiesc (Kalnoky, din Micloşoara), unde noi cântaserăm odată şi lăsaserăm nişte CD-uri, unul din criticii muzicali de la "The Independent", din Marea Britanie, a scris foarte elogios despre noi o pagină întreagă de ziar. Mai precis, în salonul de fumat pipă şi trabuc al conacului acestui Kalnoky, care e un prieten al prinţului Charles şi unde veneau foarte mulţi englezi, s-a auzit, de mai multe ori, pe fundal, discul nostru, iar dintre aceştia, spre norocul nostru, unul era chiar criticul muzical de care vă spun. "O delicioasă combinaţie de blues cu muzică populară din zona Balcanilor, cu ceva jazz-funky grooving şi cu mult umor. Muzica celor de la Nightlosers este plină de surprize şi de întorsături originale. Interpretarea blues-ului e superbă, iar cântarea e absolut autentică: băieţii ăştia chiar ştiu ce fac!", a scris Keith Shadwich, entuziasmat. Efectul a fost că s-a creat, peste noapte, un val de popularitate pentru noi în Anglia, am primit o grămadă de e-mail-uri pline de aprecieri, am fost invitaţi să cântăm acolo, de mai multe ori. Au mai fost şi alte articole în presa internaţională despre noi, dintre ele aş mai cita unul canadian, de care-mi amintesc acum: "Dacă aţi avut cumva sentimentul că la vocabularul blues-ului nu se mai poate adăuga nimic, înseamnă că încă n-aţi auzit blues-ul transilvănean al celor de la Nightlosers!" ("Montreal Gazette", Canada). Aşadar, putem afirma că drumul nostru e bun şi cred că ne putem ţine de el încă multă vreme de aici încolo. Dacă încă ne place ce facem şi, mai ales, dacă abordăm lucrurile fără presiune, nu trebuie neapărat să ne schimbăm stilul muzical doar de dragul imaginii. Ne place să fim pe scenă, noi şi invitaţii noştri în concerte, să improvizăm, să vedem cum publicul se "inflamează" odată cu noi, pe măsură ce muzica ne ia pe toţi în stăpânire!
- Ce-ţi lipseşte de acum 20 de ani? Ce n-ai putut păstra din starea pe care o aveaţi atunci, la lansarea primului vostru CD?
- Aş putea zice că tinereţea de-atunci, dar cum suntem, cu toţii, copilăroşi la minte şi mereu puşi pe şotii, nu ar fi chiar adevărul-adevărat. Încerc să mă împac cu vârsta de acum şi să nu fac o criză a bărbatului la 50 de ani. Uneori, chiar uit că am trecut de pragul acesta şi cred că dacă uit câţi ani am, atunci sunt în regulă. Îmi lipseşte, însă, colegul nostru "Barila", Octavian Andreescu, basistul nostru, colegul nostru de drum, de la început şi până anul trecut, când s-a stins fulgerător, în urma unui infarct. Ne lipseşte tuturor buna lui dispoziţie molipsitoare, era principalul "responsabil" pentru farsele puse la cale unuia sau altuia dintre noi. Dar nu ne lăsăm şi chiar dacă au trecut anii peste noi şi ne-au albit tâmplele, suntem în continuare puşi pe glume.
"Nu ne sufocăm şi nu ne călcăm pe bombeuri"
- În afara acestui spirit de glumă, ce altceva vă ţine împreună şi ce datorezi colegilor tăi de trupă de la "Nightlosers"?
- Le datorez faptul că pot sta cu ei!
- ... Mai mult decât cu o nevastă?...
- Hmmm, da!... Glumesc, spunând că pe noi ne ţine împreună faptul că locuim în trei oraşe diferite: Bucureşti, Cluj şi Buzău (aici, mai nou, s-a tras Jimi). Dar şi faptul că în timpul liber, facem lucruri diferite. Cam toţi trăim din muzică şi fiecare mai cântă şi în tot felul de alte combinaţii, dar Nightlosers este în continuare trupa principală, care are prioritate, şi asta ne ţine împreună. Nu suntem sub o mare presiune să scoatem hit-uri pe fiecare vară, să facem videoclipuri, să "atârnăm" pe uşile producătorilor, nici nu facem 30 de repetiţii pe lună, nu ne călcăm pe bombeuri în fiecare zi, nu ne sufocăm unii pe alţii, iar faptul că ne întâlnim pentru concerte ne bucură, ne face să le aşteptăm cu nerăbdare şi ne dă chef de cântat împreună. Fiecare a venit cu ce a avut mai bun şi, atunci când cântăm împreună, fiecare dă ce are mai bun! Sigur, fanii ne cam ceartă că n-am mai scos un album din 2013 ("Cinste lor"), şi că în 25 de ani am scos doar patru albume. Recolta noastră nu e foarte bogată, în schimb, cântăm foarte mult live. Şi asta ne-a sudat foarte mult ca echipă.
- Te-au văzut întotdeauna ca pe un lider toţi aceşti colegi şi prieteni ai tăi din trupă?
- Nu, nici vorbă, nici nu am vrut asta. Şi, de fapt, acesta este un alt lucru care ne ţine împreună, poate cel mai important, şi anume acela că nimeni nu are orgolii de mare artist sau de vedetă. E o oarecare democraţie în trupă, suntem dispuşi, fiecare, să experimentăm ceea ce propune celălalt sau să ne contrazicem, după caz. Şi până acum, lucrurile au funcţionat. Cum e când ne ciondănim? Nu vrei să ştii! De obicei, toate lucrurile astea se întâmplă în duba închiriată cu care mergem la concerte şi cu care ne cărăm instrumentele. Acolo ni le spunem pe toate, acolo ne certăm, ne împăcăm, ne spălăm rufele murdare "în familie".
- No, acum ce să zic... era mai bine dacă aş fi cântat la "The Rolling Stones", dar merge şi cu "Nightlosers", ha-ha! Acum, serios vorbind, la anul o să facem 25 de ani de când s-a înfiinţat trupa, în 1994... Doamne, cum mai trece vremea!
- "Toate mândrele-mi zic «nenea»"... - zice cântecul! Hanno, te simţi împlinit?
- Cumva, da. Dar nici nu aş spune că mă simt împlinit, ar fi şi rău să mă simt aşa, căci asta ar însemna un fel de începutul sfârşitului, căci eu am căutări în continuare. Asta a fost alegerea mea - muzica şi cinematografia - şi încerc să trăiesc din ceea ce fac cu plăcere. Până acum, am reuşit şi sunt oarecum mândru că în ultimii 30 de ani am fost propriul meu patron, nu am avut şefi sau program fix (ultimul meu loc de muncă cu contract a fost la Teatrul din Timişoara, în 1988). Mai sunt bătrâni care mă întreabă: "Bine, bine, cânţi! Dar ce munceşti, ce meserie ai?".
Antropologie şi umor
- Şi regizorul care zace în tine ce mai face?...
- Zace, deocamdată. Şede şi cugetă! Dar se va trezi într-o zi, îmi e dor să fac un film, asta, da! Am o groază de idei pe care le-am scris, dar pe care nu am avut timp sau disponibilitate să le dezvolt. Va trebui să mă retrag undeva, în pădure, pentru că numai aşa se poate să mă adun şi să le transpun într-un scenariu. Am mai lucrat câte ceva între timp, nu am ieşit complet din domeniul cinematografic, am făcut câteva documentare pentru ONG-uri, unul despre risipa de hrană în România şi despre reciclare, de pildă, un subiect care mi s-a părut foarte interesant. Românii chiar risipesc foarte multă hrană, o aruncă la gunoi (filmul se poate vedea pe canalul youtube). Mă mai interesează şi cultura urbană industrială, îmi place să descopăr "peisaje" cu artă brută între blocuri şi atunci când merg prin oraşele din ţară cu cântări, îmi rezerv timp ca să mă şi plimb pe străzi şi să fac fotografii. De fiecare dată, descopăr lucruri absolut năucitoare, afişe vechi, panouri publicitare din comunism, ale căror îndemnuri par bizare acum. Mi se spune des că sunt un bun recuperator al memoriei, şi în muzică, şi în film: e un demers antropologic, până la urmă, să ilustrezi o epocă trecută şi să o faci cu umor, nu privind înapoi cu mânie.
- Muzică, fotografie, film. Ce altceva mai compune puzzle-ul care e viaţa ta la momentul acesta?
- Am moştenit o colecţie de fotografie veche, istorică, de la tatăl meu, care s-a stins în 2014, în Germania. Sunt câteva zeci de mii de fotografii, datate începând de la 1850, şi câteva sute de negative de sticlă, pe care încerc să le identific şi să le sistematizez. Pe lângă acestea, mai sunt şi fotografiile-documentar făcute de el însuşi între anii 1957 şi 1987 (tatăl meu, Edmund Hofer, a fost fotoreporter la ziarul de limbă germană "Neuerweg", şi făcea călătorii de documentare prin toată ţara, ilustrând această epocă în absolut toate domeniile). Selectând o parte dintre imaginile de la evenimente muzicale, am făcut anul trecut, la clubul "Green Hours", o expoziţie cu fotografie de jazz, cu toţi marii artişti străini care au vizitat România în epocă, începând de la Louis Armstrong care au fost aici în 1965, la Sala Palatului, şi pe care tatăl meu i-a fotografiat.
"Publicul cântă şi dansează cu noi"
- Publicul ţi-a oferit tot ce ţi-ai dorit, în timpul acesta? Cum e publicul vostru de azi, faţă de cel de acum 20 de ani?
- Da, cât timp vine lume la concertele noastre eu sunt mulţumit. Să cântăm în faţa unui public entuziast, ca şi noi, să avem reacţiile lor de bucurie la muzica noastră, e tot ce îmi pot dori. Asta e, de fapt, toată filosofia! Cât timp publicul încă ne găseşte interesanţi, e bine! E adevărat că şi publicul se schimbă, tinerii de acum 20 de ani sunt la rândul lor părinţi şi vin cu copiii lor la concertele noastre, ceea ce ne încântă din cale-afară. Am avut emoţii, trebuie să recunosc, la acest concert aniversar de 20 de ani, dar a ieşit extraordinar: am avut parte de o atmosferă incendiară, încă de la primele acorduri de joc, ţâşnite din arcuşul viorii lui Jimi El Laco, iar publicul a dansat şi a cântat cu noi toate piesele. Era miezul nopţii, şi lumea nu voia să plece, am mai stat pe terasa Clubului Ţăranului, unde am cântat şi am vorbit cu o mulţime de prieteni, cunoscuţi şi fani de-ai noştri, veniţi anume ca să fie cu noi la această aniversare.
- Fiul tău, Thomas, îţi urmează pasiunea pentru muzică? E deja la vârsta studenţiei. Ce studiază?
- Thomas are 20 de ani şi tocmai a terminat anul întâi la Arte Plastice, specializarea Foto-Video. Cântă într-o trupă care se numeşte "Impex", un electro-rock cu influenţe balcanice, fiind în acelaşi timp implicat şi în alte proiecte muzicale. Am cântat împreună pe când avea vreo zece ani (era deja de atunci un foarte promiţător chitarist) şi l-am invitat la "Lăptăria lui Enache", într-un concert "Nightlosers". El e foarte bun pe creaţie, pe compoziţie, pe concepţie, însă avem stiluri diferite şi fiecare mergem pe drumul lui, dar, cine ştie, poate la un moment dat vom găsi şi proiecte comune.
Unde să fugim de acasă?
- Ce locuri interesante s-au mai adăugat în agenda de turnee a "Nightlosers"?
- Am fost anul trecut în Cuba, acum doi ani în India şi în Rusia, şi fiecare dintre aceste lungi călătorii au fost şi nişte experienţe de viaţă foarte interesante. În Rusia, de exemplu, mergeam câte o mie de kilometri pe zi, iar seara trebuia să mai şi cântăm şi să bem cu ruşii, iar asta nu era puţin lucru. Dar a fost şi foarte interesant, adică am ajuns în locuri în care, altfel, nu am fi ajuns niciodată. Am cântat la Volgograd, fostul Stalingrad, am cântat la Rostov pe Don, la Sankt Petersburg, Moscova, în oraşul Dubna, unde e centrul lor de fizică nucleară şi care până acum câţiva ani era un oraş interzis altora, sunt vreo 10.000 de fizicieni acolo, inclusiv câţiva români şi a fost foarte interesant, am primit şi o diplomă pentru că le-am cântat. Publicul rus era foarte bun, foarte cald, rezona cu noi, şi oamenii erau foarte disponibili, săritori. Le-a plăcut stilul nostru, partea asta de world music, suprapusă peste blues standard. Nucu ştia nişte piese ruseşti vechi, pe care le cânta cu frunza şi a fost foarte fain, ruşii erau înnebuniţi. În India am fost la un festival studenţesc, am stat o săptămână în sud şi ne-au plăcut foarte, foarte mult tuturor culorile pregnante, oamenii calzi şi simpli, peisajele, mâncarea: am vrea să mai mergem! În Cuba am fost la un festival de world music, am stat o săptămână la Havana, a fost o experienţă fantastică, muzica e extraordinară acolo iar publicul ne-a primit foarte bine, cheful de muzică şi cheful de viaţă sunt la cote înalte la cubanezi, dar din alte puncte de vedere, Cuba mi-a amintit de o perioadă nu prea fericită de la noi, cea a comunismului din România anilor '70-'80.
- Unde mergi când vrei să fugi din Bucureşti?
- Când vreau să îmi încarc bateriile, merg în Deltă. Tot acolo mi le şi descarc, ha-ha! Nu pescuiesc, dar am prieteni care pescuiesc şi merg cu ei că îmi place să stau în natură sau să alunec cu caiacul pe canale. Cu puţin timp în urmă, am cântat în Tulcea şi am ajuns şi la Mila 23, unde ne-a întâmpinat, evident, un cor de lipovence. Cunosc destul de mulţi muzicanţi de-ai lor, din Sulina, din Sf. Gheorghe, chiar am şi cântat cu ei, de vreo două-trei ori. Mă simt foarte bine între aceşti oameni ai apelor, şi când am o săptămână liberă, într-acolo mă trage aţa.
- Dar concertele pe unde te poartă în vara asta?
- Am cu "Nightlosers" o agendă aproape plină: tocmai ne-am întors de la Făgăraş şi vom participa, curând, cu un recital, la Festivalul de Muzici şi Tradiţii de la Bucureşti, la început de iulie, apoi vom merge la Oradea şi la Râşnov, apoi la mare. În străinătate, avem şanse mari să ajungem într-un lung turneu, în ianuarie viitor, în Australia, pentru că eu am cântat în primăvară, ca basist, alături de un mare muzician australian de blues şi rockabilly, Louis King, care a făcut un turneu în România, iar el ne-a invitat pe acest continent îndepărtat: sunt foarte curios cum va fi! Ca proiecte personale, mai sunt şi apariţiile cu "Soul Serenade", o trupă de blues-jazz, old time, din anii '20, foarte bună, şi mai am, alături de Raul Kusak şi Liviu Pop, concertele "Blues Core" prin ţară.