Nu era nimic legat de pământ sau de mare. Era doar o presimţire nedesluşită, care o înfiora şi, în acelaşi timp, o umplea de bucurie. Câteva ceasuri, şi va pune piciorul pe ţărm, iar mâine va fi în Ierusalim, unde va trebui să afle urmele pătimirii prin lumea lui Hristos, Golgota răstignirii şi Sfântul Mormânt al Învierii. Abia când creştinii vor putea atinge cu palmele lor zdrobite de persecuţii, piatra aspră unde stătuse trupul mort al Domnului, abia atunci, imperiul plămădit de fiul ei, Constantin, avea să îşi afle miezul, capitala inimii. De asta se pornise pe drum, deşi avea aproape 80 de ani. Era cea mai vie, mai tulburătoare şi mai grea misiune a vieţii. Singura pe care i-o încredinţase fiul ei, de acum împărat.
Cetatea Sfântă
În anul 326, când împărăteasa Elena a venit în Ţara Sfântă, din vechea cetate a Ierusalimului, pe ale cărei uliţe trecuse de multe ori însuşi Domnul, nu mai rămăsese mare lucru. Cei 70.000 de legionari ai lui Titus Vespasianus o puseseră la pământ în timpul cumplitului asediu, din primăvara anului 70. Nu a fost cruţat nici măcar Marele Templu ridicat de Irod, deşi Titus se luptase chiar şi cu soldaţii săi pentru a-l păstra intact. Zadarnic, însă. Ura legionarilor faţă de evrei nu avea pereche, aşa că au nesocotit până şi ordinele împăratului şi au distrus sălaşul cel sfânt al lui Iahve. La final, când au numărat morţii şi răniţii, au aflat că masacraseră cam jumătate de milion de iudei, mulţi dintre ei pelerini veniţi să se închine la Ierusalim. Peste ruinele cetăţii sfinte, împăratul Adrian a ridicat mai târziu un oraş nou, Aelia Capitolina, cu străzi largi, băi romane, hipodrom şi teatru. Pe locul fostului templu, i-a înălţat un monument lui Jupiter.
În noua cetate, împărăteasa Elena avea să se întâlnească cu ura tuturor: a iudeilor, pentru că era împărăteasă romană, a romanilor, pentru că era creştină. Până la edictul promulgat de Constantin, cu doar 13 ani înainte, credinţa în Hristos fusese văzută ca spurcată, iar adepţii Nazarineanului ucişi la drumul mare, în rând cu marii criminali, prin răstignire sau aruncarea la fiarele sălbatece de la circ. Sângele martirilor nu se uscase încă în nisipul arenelor, când fiul ei, Constantin, venise pe tron şi dăruise bisericii libertatea.
Bătrânul Iuda
Zile întregi a pierdut, şi ea, şi oamenii ei. Întrebau în tot locul, în dreapta şi în stânga, dacă cineva îşi mai aminteşte de Sfântul Mormânt al lui Iosif din Arimateea, în care fusese îngropat Iisus. Sau măcar locul din Ierusalim în care îşi înmormântau iudeii bogaţi morţii, în urmă cu trei veacuri. Toată cetatea era tăcută ca un peşte. Creştinii erau prea noi, nu mai ştiau, iar ceilalţi, iudei sau romani, nu voiau să îşi amintească. A mers chiar ea prin satele prăfuite dimprejurul cetăţii, însoţită mereu de larma copiilor care stăteau cu mâna întinsă după un bănuţ. Împărătesei i se rupea inima după ei şi se oprea, ore în şir, să îi ajute şi să le asculte poveştile. Şi, drept răsplată, copiii o duceau la bătrânii satului, de la care ar fi vrut să afle poveşti despre urmele lăsate de Iisus pe pământ, dar ori pe cine întreba, împărăteasa nu întâlnea decât priviri dispreţuitoare. Era romană, iar prietenia evreilor nu putea fi cumpărată cu tot aurul din vistieriile Constantinopolului.
Într-un târziu, a aflat o istorie, cum că iudeii îi priveau ca spurcaţi pe cei care-L huliseră pe Iahve, în rând cu criminalii. Spurcate erau şi obiectele de care se atinseseră, mai ales crucea pe care erau răstigniţi. Aşa că, întotdeauna după o crucificare, aveau grijă să sape o groapă mare, lângă locul execuţiei, iar înăuntru să arunce tot ceea ce le aparţinuse celor condamnaţi. Dacă împărăteasa vrea să găsească Mormântul Domnului, va trebui să caute mai întâi Sfânta Cruce, pentru că ea a fost îngropată lângă Golgota. Elena aflase şi un nume - Iuda, un evreu bătrân, care, spuneau creştinii, ar fi fost fiul unui prooroc şi ar şti bine toate tainele vechii cetăţi a Ierusalimului.
Iuda era însă învechit în ură, ură faţă de creştini, care venerau un fals Mesia, un blasfemiator care-şi meritase soarta răstignirii pe cruce. Nazarineanul înşelase mulţimile cu nădejdi deşarte, iar acum, la trei veacuri după moartea lui, ei, iudeii, erau străini pe propriul pământ. Dacă Iisus ar fi fost cine se credea, atunci i-ar fi scăpat de blestemaţii de romani şi ar fi făcut din Israel stăpânul lumii. Când împărăteasa l-a ameninţat cu cazne, Iuda a surâs strâmb şi nu a mai scos o vorbă. Ca să-i dezlege limba ferecată, l-au aruncat într-o groapă şi au pus pază lângă el. Erau amândoi bătrâni şi încăpăţânaţi - dacă va fi să cedeze cineva, atunci e limpede că nu va fi ea, împărăteasa, ci Iuda. Şi Iuda a cedat. După doar câteva nopţi petrecute pe fundul gropii, încăpăţânarea lui s-a înmuiat. I-a spus Elenei că, în timpul lui Adrian, locul Golgotei era loc de pelerinaj al creştinilor, aşa cum ruinele templului erau vizitate de iudei. Împăratul Adrian a vrut să le distrugă pe amândouă, pentru că ura atât credinţa creştinilor, cât şi pe cea a evreilor, aşa că a ridicat statuia lui Jupiter pe ruinele templului, iar creştinilor le-a pregătit o răzbunare mai mare. Întâi a umplut cu gunoaie toate locurile sfinte la care veneau să se roage, Golgota şi Sfântul Mormânt, ca să le spurce. Apoi a ridicat deasupra lor o colină de pietre, peste care a construit un templu închinat zeiţei Venus. Acolo, în măruntaiele fundaţiei noii capişti, ar putea găsi împărăteasa, dacă ar săpa adânc, locul pătimirii lui Hristos. Nu se ştie cum, dar Elena l-a crezut pe Iuda. Ce va fi fost în sufletul ei, ascultându-l pe evreul bătrân, duşmanul neamului şi credinţei ei? Poate că, într-un fel, erau legaţi mai mult decât credeau ceilalţi. Deşi era împărăteasa romanilor, iar fiul său îi dăduse titlul de Augusta, originea ei era umilă, aşa că îi înţelegea foarte bine pe oamenii simpli şi, în adâncul inimii ei, îl compătimea pe Iuda şi toată suferinţa neamului său. Neamul care îl dăruise lumii pe Hristos, Domnul.
Aflarea Sfintei Cruci
Miracolul Lemnului Sfânt
Aici, chiar aici, pe bârnele cioplite grosolan, se întinseseră răstignite braţele care înconjuraseră lumea cu dragostea lor. După atâta zbucium trăit pe drumurile Palestinei, după marea de îndoieli care îi frământaseră inima, acum, lemnele acestea simple i-L aduceau Elenei, în inimă, pe Iisus. Bârnele dezgropate de sub templul lui Venus puteau spune povestea iubirii depline, în stare să îndure cele mai cumplite chinuri, pentru adevărul dragostei. O dragoste mistuitoare, dumnezeiască, în care încap, de la cel mai mare sfânt, până la cel mai josnic criminal. O dragoste care îi îmbrăţişase chiar şi pe mai marii templului, care, prezenţi în faţa Răstignitului, îi strigau zeflemitor să se coboare de pe cruce, dacă tot este Fiul lui Dumnezeu. Da, acum pricepea Elena, că dragostea lui Iisus este cheia care descuie toate misterele, toate dramele şi bucuriile lumii. Ea, iubirea lui Iisus, care îi preschimbase şi ei, de multe ori, amarul lacrimilor în dulceaţa unei bucurii.
Patriarhul Macarie a luat crucile găsite în groapă şi a atins, pe rând, cu ele, un mort care tocmai era purtat spre groapă. Când lemnul sfinţit de sângele Fiului lui Dumnezeu a fost lipit de trupul neînsufleţit, s-a întâmplat un mare miracol. Au văzut cu toţii, patriarhul, împărăteasa şi mulţimea de păgâni şi credincioşi care se strânsese ciopor, cum cel mort a început să respire, apoi a deschis ochii şi s-a ridicat de pe năsălie. Când mortul s-a ridicat de pe năsălie, bătrânul Iuda, prezent şi el la aflarea crucii, a căzut în genunchi. Credea din toată inima. La scurtă vreme, avea să se boteze şi să primească numele de Chiriac. Dumnezeu i-a dat ani mulţi, încât a apucat să fie hirotonit preot, iar mai apoi, chiar patriarh al Ierusalimului în timpul domniei lui Iulian Apostatul.
Plecarea
Ţara Sfântă i s-a lipit Elenei de inimă cu totul. Înainte vreme îl aflase pe Domnul din Scripturi şi din rugăciune, dar acum, când paşii ei călcaseră praful în care El îşi purtase tălpile goale, acum, când strânsese în braţe lemnul pe care El murise, acum, când, în sfârşit!, putea adăsta în liniştea zorilor, îngenuncheată în faţa pietrei de pe care Înviase, acum, mai mult decât oricând, îl înţelegea şi îl iubea pe Iisus ca om. Ştia că Domnul întrupat văzuse şi se bucurase de apusurile, miresmele, dealurile, măslinii şi ploile Ţării Sfinte. Că râsese împreună cu copiii zdrenţuroşi ai Palestinei şi plânsese împreună cu bolnavii şi sărmanii ei. Şi, ca să arate întregii lumi comorile Ţării Sfinte, Elena a ridicat peste tot bazilici - una la Ierusalim, măreaţă, uriaşă, ca să încapă în ea şi Golgota, dar şi Mormântul. I-a spus Bazilica Învierii. Alta, la Bethleem, ca să amintească de Naşterea lui Iisus, alta la Nazareth, unde Domnul a trăit, şi o alta, chiar în grădina Ghetsimani, unde El s-a rugat şi unde se află mormântul Prea Curatei Fecioare Maria. Cu toate au fost douăzeci de biserici construite de Sfânta Elena, în toată Ţara Sfântă.
Dacă îndatoririle ei de Augustă nu ar fi cerut-o la Roma şi la Constantinopol, probabil că Elena nu ar mai fi plecat niciodată de la Ierusalim. Şi ca să îşi aline dorul după acest loc sfânt, a încărcat o corabie cu pământ luat din preajma Sfântului Mormânt şi a plecat spre Roma. Acolo, în Palazzo Sessoriano, împărăteasa îşi transformase o încăpere în capelă. Era locul ei de rugăciune, locul în care, seară de seară, se întâlnea cu Iisus. Aici a presărat pământul Ţării Sfinte şi tot aici a aşezat, spre cinstire, o parte din lemnul Sfintei Cruci şi un piron dintre cele patru care ţintuiseră mâinile Domnului. Când a trecut la cer, în anul 328, pe braţele fiului ei, Constantin, Sfânta Elena avea sub tălpi pământul pe care călcase Mântuitorul, iar deasupra capului, Crucea pe care Domnul murise. Toate aceste sfinte relicve se află şi acum la Roma, chiar în palatul de odinioară al Augustei, transformat, între timp, în "Basilica Santa Croce in Gerusalemme". Mergeţi şi vedeţi. Sunt urmele lăsate prin istorie de prima sfântă împărăteasă a creştinismului.