Am dat atunci târcoale unei mânăstiri ca o cetate inexpugnabilă, făcută de ucenici ai părintelui Rafail Noica, la Cib. Am ascultat poveşti despre nenumăraţii pustnici care au vieţuit, cu veacuri în urmă, în grote săpate în stâncile abrupte, vreme de sute de ani, şi care găuresc, şi azi, muntele. Şi printre atâtea comori, am aflat şi una mai pământească, legată de un preot tânăr şi vrednic, pe care oamenii îl iubesc nespus şi care îşi împarte viaţa între Sfintele Daruri şi coarnele plugului: Părintele Cosmin Voinea din Glod. Ne-am propus să-l cunoaştem, dar timpul s-a scurs cu repeziciunea unui şarpe în iarbă şi n-am mai ajuns în lumea de basm a rezervaţiei naturale din Glod decât în această primăvară. Într-o zi ca o duminică de Paşti, cu lumină aurie şi densă, prelingându-se peste dealurile de un verde crud, peste pomii înfloriţi şi stupii înconjuraţi de roiuri de albine, într-o pace deplină, nepământeană.
Părintele Cosmin s-a îndrăgostit de aceste locuri în urmă cu peste douăzeci de ani şi a slujit pentru prima oară la Glod acum 16 ani. A învăţat să trăiască precum oamenii de aici, din dărnicia pământului. Are o familie bogată, cu patru copii, pe care şi-o doreşte mai numeroasă. Părintele şi soţia sa s-au născut şi au crescut în oraş, la Braşov, dar jinduind mereu după libertatea şi frumuseţea vieţii la ţară. Şi-au dorit să-şi poată creşte copiii simplu, curat şi frumos, şi au reuşit.
Armonia care domeneşte în vatra satului cuprinde şi familia părintelui Cosmin. Lipsa confortului de la oraş nu-i stânjeneşte, pentru că e compensată de alte bucurii, mult mai mari. Trăiesc în ritmul pământului, ca toţi ţăranii autentici, şi asta îi apropie mai mult de Dumnezeu. Am aflat acestea şi încă multe altele, despre cum e să fii preot la ţară, într-un dialog pe care l-am avut în grădina casei părintelui, sub un soare blând, de Aprilie, în cântat de păsări şi bâzâit de albine, sub florile de măr pe care părintele se trezeşte în miez de noapte, ca să le sărute ca pe nişte minuni.
Satul cu minuni
- Părinte, în pofida numelui foarte înşelător al acestui sat, Glod, dvs. trăiţi într-un Rai. Slujiţi într-o biserică veche, cu o istorie la fel de spectaculoasă ca peisajul în care ne aflăm. Vă sunt de folos toate acestea, ca slujitor al lui Dumnezeu? Vă ajută, ca preot, minunea locului în care trăiţi?
- E drept, am primit un mare dar. Locul acesta te sfinţeşte prin el însuşi, dar dacă îţi mai dai şi tu puţin silinţa... (Râde). E un loc minunat, iar sfântul lăcaş în care Hristos coboară în mijlocul nostru la Liturghie este şi el marcat de multe minuni. Nu mai e nevoie să fac eu altele. Un miracol a fost însăşi construirea bisericii în anul 1841. În vremea aceea, după cum ştim, românii din Transilvania nu aveau voie să zidească biserici, decât din lemn. Ţăranii din Glod şi părintele lor duhovnicesc, Iosif Rob Becar, şi-au luat îndrăzneala să ridice, totuşi, un lăcaş de cult din piatră, fapt care a stârnit furia grofului de la Geoagiu, care stăpânea aceste pământuri. Drept urmare, groful a trimis o armată ca să zădărnicească lucrările de construcţie a bisericii. Soldaţii i-au bătut pe preot şi pe credincioşii aflaţi la lucru pentru biserică şi au început s-o dărâme. Singura speranţă rămăsese la Dumnezeu. Părintele s-a pus în genunchi, dimpreună cu creştinii aflaţi de faţă, şi a implorat mila lui Dumnezeu şi ajutorul sfinţilor ocrotitori, Sfinţii Arhangheli Mihail, Gavriil şi Rafail. Pe dată s-a pornit o furtună îngrozitoare, cu fulgere, care i-a ucis pe loc pe câţiva soldaţi, şi cu uragane de apă şi tunete, care i-au speriat pe ceilalţi. Înspăimântată, căpetenia oştii l-a rugat în genunchi pe părintele Iosif să ceară lui Dumnezeu să-i ierte. Şi părintele a făcut întocmai, iar furtuna s-a potolit. Auzind cele întâmplate, groful a trimis el însuşi bani pentru terminarea bisericii.
- Mai sunt şi alte minuni legate de această biserică?
- Satul e plin de ele, doar să ai răbdare să stai de vorbă cu oamenii. O alta se spune că s-ar fi întâmplat la mormântul unui părinte călugăr, al cărui nume nu s-a mai păstrat în memoria satului, dar care a iubit mult Glodul şi care era, practic, duhovnicul satului, prin secolul al XIX-lea. În semn de mare cinste, când călugărul a trecut la cele veşnice, sătenii l-au îngropat în faţa bisericii. Ei ştiau că e făcător de minuni, iar bătrânii povestesc până astăzi că, atunci când se ruga, se auzea toaca-n cer. Satul a avut, deci, mare evlavie la el şi după moarte. Veneau să se roage la mormântul lui când aveau vreun necaz, şi mulţi spuneau că au fost ajutaţi. În timpul comuniştilor, mormântul a fost acoperit, i s-a luat crucea şi a fost dat uitării, pentru că regimul nu accepta credinţa şi mai ales venerarea unui "mort". Sătenii însă ştiau cam pe unde fusese îngropat şi veneau acolo să se roage în continuare. La un moment dat, pământurile oamenilor s-au uscat şi nu mai creştea nimic pe câmp. Atunci, câţiva credincioşi au semănat grâu pe mormântul părintelui, iar când grâul s-a copt, şi-au împărţit boabele între ei şi au semănat cu ele în tot satul. A fost belşug de roade apoi. Şi sătenii au mulţumit pentru binecuvântarea lui Dumnezeu, venită prin acest sfânt, care îşi are încă moaştele în curtea bisericii noastre.
Dumnezeu interzis la Glod
- Din câte ştim, biserica din Glod a mai cunoscut şi alte momente de prigoană, decât acela al naşterii sale...
- Da, vedeţi, parohia aceasta a fost păstorită generaţii întregi de o familie preoţească, Hancheş, aşa cum era mai demult, când preoţii erau din tată în fiu. Ultimul preot din familia Hancheş a murit în 1949. A avut 17 copii, dar nu i-au trăit toţi. Unul dintre copii, Mircea Hancheş, a făcut parte din rezistenţa anticomunistă armată. Ca să-l poată prinde, Securitatea l-a persecutat pe tatăl lui. L-au arestat pe bătrânul preot şi l-au bătut până când fiul s-a predat. Părintelui Hancheş i s-a tras moartea din schingiuirile suferite la Securitate, iar puterea comunistă s-a răzbunat pe sat şi nu a mai permis să vină vreun preot slujitor, până în anul 1980. În lipsa unui păstor de suflete, oamenii s-au sălbăticit. În astfel de situaţii, se întâmplă ca într-un stup fără matcă, nu mai e rânduială de nici un fel.
- Când s-au auzit din nou clopotele la Sfânta Liturghie în Glod?
- În 1980, a venit un preot tânăr, de numai 19 ani, proaspăt absolvent de seminar, Dorinel Popa. Lumea era, cum v-am spus, neinteresată de cele sfinte şi fără respect faţă de preot. Părintele Dorinel a îndurat multe lipsuri şi umilinţe cât a stat aici, 6-7 ani. Dar a dus totul cu bucuria că jertfeşte pentru Hristos. Şi-apoi a avut şi satisfacţii duhovniceşti, când i-a văzut pe unii cum se îndreaptă pe Cărarea Împărătească. Biserica era destul de neprimitoare, după ce a stat închisă trei decenii, şi nu avea casă parohială. Părintele a stat în gazdă, când la unul, când la altul. Mergea cu copiii în desagă pe drum, cântând alături de preoteasă, când slujea în satul vecin, Nădăştie. Acum este paroh la Dumbrava Marga, lângă Sebeş, iar fiul său cel mai mare e şi el preot. Toţi ceilalţi opt copii cântă dumnezeieşte - au participat şi la un concurs la televiziune, ca familie. Prin părintele Dorinel, oamenii s-au reobişnuit cu preotul în mijlocul lor şi au reînvăţat drumul spre biserică. Însă, abia în a doua parte a anilor 1980, a început aici o profundă lucrare misionar-duhovnicească, prin grija părintelui Ioan, stareţul actual al Mânăstirii Afteia. Doi preoţi călugări au venit ani de zile, la sfârşit de săptămână, să slujească şi să îndrepte oamenii.
În 1990, ÎPS Andrei, pe atunci episcop al Albei, l-a hirotonit pe seama acestei biserici pe părintele Ioan Cândea. Un om foarte gospodar. A terminat casa parohială, a refăcut biserica, a stat mereu cu mânecile suflecate, dar şi în rugăciune. Ştia că un sat nu se poate reface sufleteşte decât cu rugăciune. Părintele Cândea i-a schimbat pe oameni în bine, prin exemplul personal. A avut şi familie mare, cu cinci copii, a trăit printre credincioşi, din sudoarea frunţii lui, la plug, în biserică, peste tot unde era nevoie.
"Mi-a plăcut să am familie şi copii, să-i slujesc lui Dumnezeu ca tată de familie"
- Îi evocaţi cu multă căldură pe preoţii care v-au precedat...
- Da, le sunt recunoscător pentru tot ce au făcut pentru sat, că au lăsat în urma lor oameni întregi duhovniceşte şi că, prin asta, mi-au uşurat mult misiunea. De altfel, părintele Ioan Cândea mi-a fost model de preot şi de cap de familie, începând din anul 1994, când am venit prima dată la Glod, adus de un coleg de seminar, într-o vacanţă. Am cântat la strană şi am cunoscut în toate amănuntele viaţa de preot. O experienţă care m-a întărit şi mai mult în năzuinţa mea de a mă hirotoni şi de a deveni preot de mir, cum se spune, cu familie adică. Fiindcă mi s-a propus şi să mă călugăresc, dar mi-a plăcut să am soţie şi copii şi să-i pot sluji lui Dumnezeu din această postură, de părinte al familiei.
- Vă amintiţi cum v-a primit satul ca preot, în prima zi?
- O, da! N-am să uit cât voi trăi. Mă emoţionez şi acum când vă povestesc, pentru că am fost primit cu foarte multă dragoste şi cu respect. Am fost hirotonit şi trimis de Episcopie aici în 2002. Pe atunci, nu era drum asfaltat în Glod, iar telefon era din acela prin centrală... Am găsit o maşină de ocazie care m-a adus, împreună cu preoteasa şi puţinele noastre bagaje, până la Cib, în satul vecin. De acolo, am luat-o peste deal, pe o cărare până în Glod. Urcând pe culmea cea mai înaltă din zonă, pe măsură ce înaintam de la hotar, oamenii, care erau la coasă, ne vedeau. Până am ajuns la biserică, tot satul ştia că a venit preotul. Într-o jumătate de oră, au început să curgă sătenii la noi în curte, să ne spună bun-venit, aducând cu ei ce aveau mai bun în curte, un sac de cartofi, un borcan de miere de albine, o traistă de mălai... Era într-o joi. Duminica, am slujit şi deja eram ca acasă. De atunci încoace, acest sentiment nu m-a părăsit, chiar dacă la un moment dat am fost preot, pentru un timp, în alt sat. M-am întors aici, ca la locul meu de suflet.
- Şi sătenii vă simt de-al lor, după cum ne-au spus. Vă îndrăgesc şi vă preţuiesc. Cum i-aţi cucerit?
- Nu e meritul meu, ci al lor. Fără falsă modestie. Să ştiţi că acelaşi om într-un loc este sfânt, în alt loc este diabolizat. Unii îl acceptă, alţii îl resping. Probabil că m-am pliat pe structura lor sufletească. Ei nu sunt formalişti, chiar trăiesc credinţa. Iar mie nu-mi place să mă formalizez, sunt direct şi sincer.
- Poate contează şi felul în care le daţi răspunsurile aşteptate la predică sau la spovedanie...
- Cu siguranţă, dar acestea vin de Sus şi din hrana zilnică a preotului: din rugăciune şi lecturi, din felul în care trăieşte el relaţia cu Dumnezeu. Predica este mărturisire şi împărtăşire, nu lecţie de la catedră, iar îndrumările de la spovedanie sunt bune dacă vin dintr-o inimă smerită, capabilă să simtă nevoia omului şi voia Domnului. În predici încerc să răspund frământărilor şi nevoilor credincioşilor, atât cât reuşesc să le înţeleg. E foarte interesant că oamenii de aici sunt puţin atinşi de ce se întâmplă dincolo de sat. Îşi ajung sieşi. Ei nu trăiesc foarte diferit faţă de acum o sută de ani. Sunt în acelaşi ritm cu natura şi au preocupări legate de micul lor univers. Stresul lor este să are şi să semene la timp, să cosească atunci când vine vremea şi să tundă oile când e nevoie... Nimeni nu face altceva. Şi cresc animale, multe animale. Îşi urmează rostul străvechi. Au venit firme mari să-i recruteze ca să muncească în oraş, dar au refuzat. Ei nu pot lăsa vacile, oile, fânul... Asta e viaţa lor. Libertate.
"Suntem, cu toţii, o mare familie"
- Oamenii ne-au povestit că lucraţi la câmp cot la cot cu ei. Cum s-a integrat în acest stil de viaţă un orăşean get-beget?
- Eu sunt braşovean, cu rădăcini moldoveneşti - mama fiind din Vaslui, dintr-un sat din care se vede Basarabia, iar tata din zona de câmpie a Vrancei. S-au cunoscut la Braşov şi aşa m-am născut eu. Am ştiut cum e să trăieşti la ţară din vacanţele petrecute la bunicii materni, dar nu pot spune că am învăţat acolo să trăiesc ca ţăranii. Când am venit în Glod, nu ştiam nici să aprind focul. Însă, în inima mea, mereu mi-am dorit libertatea pe care ţi-o dă viaţa la ţară. Şi mi-am împlinit acest dor. Sunt bucuros că şi familia mea este împlinită aici.
- Care e legătura dintre preot şi credincioşi în viaţa de zi cu zi? Mai este preotul un stâlp al satului, ca în trecut, un "luminător" al poporului?
- Nu ştiu cum e în alte părţi, dar la Glod, preotul nu e părintele unei comunităţi, ci al unei familii. Cu toţii suntem o familie, iar când spun asta, o simt în toată fibra fiinţei mele, nu e o declaraţie din vârful buzelor. Eu nu am doar patru copii, am două sute de copii. Eu nu-mi dreg glasul înainte de a vorbi cu cineva, adică să-mi fac vocea de preot, nici nu sar să-mi pun reverenda pe mine când bate cineva la uşă... Pot fi desculţ şi îmbrăcat în haine de lucru, intru într-o casă şi cer de mâncare şi mi se dă, firesc, ca unuia din familie. Asta e relaţia, normală, nepretenţioasă, afectuoasă. Asta trebuie să fie parohia. Preotul să aibă casa oricui deschisă, iar casa preotului să fie deschisă pentru orice credincios. La noi, tot satul îl ajută pe unul dintre fiii lui când are o bucurie - o nuntă, un botez - sau un necaz - la o înmormântare sau la vreme de boală. Toată povara este luată de comunitate. Asta e familia! Acest spirit al satului nu eu l-am format, ci aşa l-am găsit, făcut de preoţii de dinaintea mea. Dar l-am întreţinut.
"Ce nu pot eu, plineşte tu, cu acest fiu al meu"
- Părinte, am vorbit despre sat, credinţa oamenilor şi felul în care v-aţi ataşat de ei. Dar preoţia cum aţi descoperit-o? A fost ca alegerea unei meserii, ori altceva v-a îndemnat pe această cale?
- Credinţa am preluat-o de mic, de la părinţi, dar de preoţie m-am îndrăgostit în satul bunicilor mei după mamă. Acolo am cunoscut un preot care era precum Sfântul Nicolae, chipul blândeţii. Avea nişte ochi albaştri, mari, pe care atunci când îi punea pe tine, te linişteau şi te odihneau. Era un adevărat tată al satului. Îi botezase şi pe bunicii mei, şi pe mama, şi pe mine. Pe urmă, mult m-a ajutat să sporesc în rugăciune şi nevoinţe părintele Ambrozie Dogaru, de la Mânăstirea Sihăstria, pe care l-am avut duhovnic de la vârsta de 12 ani...
- Vreunul dintre aceşti părinţi v-a îndemnat să vă preoţiţi?
- Nu. Nu ştiu dacă şi-a imaginat cineva că voi fi preot. A fost o surpriză şi pentru părinţii mei, când am ales să merg la seminar, în Alba Iulia, un oraş despre care nici nu ştiam unde se află pe hartă. Facultatea am urmat-o apoi în Bucureşti, pentru că sunt mare iubitor de muzică psaltică, iar acolo aveam de unde învăţa. În Ardeal nu se făcea. Mi-a plăcut foarte mult Bucureştiul, în care am mai prins o seamă de mari duhovnici, în primul rând pe părintele Sofian Boghiu, de la Mănăstirea Antim... Acolo am avut şi profesori foarte buni, foarte severi, care mi-au dat o bună direcţie. Ce pot să vă spun, în final, este că dintotdeauna nu m-am văzut decât preot. Dacă mi-ar spune cineva că de mâine nu mai pot fi preot, nu m-aş imagina să lucrez altceva decât în preajma bisericii: cântăreţ, clopotar sau... îngrijitor al cimitirului. Nu că n-aş putea avea alt serviciu, că nu mi-aş putea dezvolta alte abilităţi, dar nu m-ar împlini nimic altceva decât să lucrez pentru Biserică.
- Faptul că slujiţi într-un sat de pe un platou montan, cu spaţii atât de largi, vegetaţie sălbatică şi lumină strălucitoare are vreun rol în felul în care simţiţi relaţia cu Dumnezeu? E mai aproape Dumnezeu aici, la marginea lumii dezlănţuite?
- Eu l-am simţit aproape pe Dumnezeu tot timpul în viaţa mea. Singurul lucru în plus pe care mi l-a adus preoţia este Liturghia pe care o pot săvârşi. E minunat să stai în faţa sfântului altar. În rest, relaţia cu Dumnezeu este aceeaşi. Îi simt prezenţa permanent. Şi cred că asta se datorează mamei mele, care, după cum mi-a spus, atunci când m-a avut, m-a încredinţat Maicii Domnului. I-a cerut Preasfintei Fecioare: "Ce nu pot eu, plineşte tu cu acest fiu al meu!".