Am dat atunci târcoale unei mânăstiri ca o cetate inexpugnabilă, făcută de ucenici ai părintelui Rafail Noica, la Cib. Am ascultat povești despre nenumărații pustnici care au viețuit, cu veacuri în urmă, în grote săpate în stâncile abrupte, vreme de sute de ani, și care găuresc, și azi, muntele. Și printre atâtea comori, am aflat și una mai pământească, legată de un preot tânăr și vrednic, pe care oamenii îl iubesc nespus și care își împarte viața între Sfintele Daruri și coarnele plugului: Părintele Cosmin Voinea din Glod. Ne-am propus să-l cunoaștem, dar timpul s-a scurs cu repeziciunea unui șarpe în iarbă și n-am mai ajuns în lumea de basm a rezervației naturale din Glod decât în această primăvară. Într-o zi ca o duminică de Paști, cu lumină aurie și densă, prelingându-se peste dealurile de un verde crud, peste pomii înfloriți și stupii înconjurați de roiuri de albine, într-o pace deplină, nepământeană.
Părintele Cosmin s-a îndrăgostit de aceste locuri în urmă cu peste douăzeci de ani și a slujit pentru prima oară la Glod acum 16 ani. A învățat să trăiască precum oamenii de aici, din dărnicia pământului. Are o familie bogată, cu patru copii, pe care și-o dorește mai numeroasă. Părintele și soția sa s-au născut și au crescut în oraș, la Brașov, dar jinduind mereu după libertatea și frumusețea vieții la țară. Și-au dorit să-și poată crește copiii simplu, curat și frumos, și au reușit.
Armonia care domenește în vatra satului cuprinde și familia părintelui Cosmin. Lipsa confortului de la oraș nu-i stânjenește, pentru că e compensată de alte bucurii, mult mai mari. Trăiesc în ritmul pământului, ca toți țăranii autentici, și asta îi apropie mai mult de Dumnezeu. Am aflat acestea și încă multe altele, despre cum e să fii preot la țară, într-un dialog pe care l-am avut în grădina casei părintelui, sub un soare blând, de Aprilie, în cântat de păsări și bâzâit de albine, sub florile de măr pe care părintele se trezește în miez de noapte, ca să le sărute ca pe niște minuni.
Satul cu minuni
- Părinte, în pofida numelui foarte înșelător al acestui sat, Glod, dvs. trăiți într-un Rai. Slujiți într-o biserică veche, cu o istorie la fel de spectaculoasă ca peisajul în care ne aflăm. Vă sunt de folos toate acestea, ca slujitor al lui Dumnezeu? Vă ajută, ca preot, minunea locului în care trăiți?
- E drept, am primit un mare dar. Locul acesta te sfințește prin el însuși, dar dacă îți mai dai și tu puțin silința... (Râde). E un loc minunat, iar sfântul lăcaș în care Hristos coboară în mijlocul nostru la Liturghie este și el marcat de multe minuni. Nu mai e nevoie să fac eu altele. Un miracol a fost însăși construirea bisericii în anul 1841. În vremea aceea, după cum știm, românii din Transilvania nu aveau voie să zidească biserici, decât din lemn. Țăranii din Glod și părintele lor duhovnicesc, Iosif Rob Becar, și-au luat îndrăzneala să ridice, totuși, un lăcaș de cult din piatră, fapt care a stârnit furia grofului de la Geoagiu, care stăpânea aceste pământuri. Drept urmare, groful a trimis o armată ca să zădărnicească lucrările de construcție a bisericii. Soldații i-au bătut pe preot și pe credincioșii aflați la lucru pentru biserică și au început s-o dărâme. Singura speranță rămăsese la Dumnezeu. Părintele s-a pus în genunchi, dimpreună cu creștinii aflați de față, și a implorat mila lui Dumnezeu și ajutorul sfinților ocrotitori, Sfinții Arhangheli Mihail, Gavriil și Rafail. Pe dată s-a pornit o furtună îngrozitoare, cu fulgere, care i-a ucis pe loc pe câțiva soldați, și cu uragane de apă și tunete, care i-au speriat pe ceilalți. Înspăimântată, căpetenia oștii l-a rugat în genunchi pe părintele Iosif să ceară lui Dumnezeu să-i ierte. Și părintele a făcut întocmai, iar furtuna s-a potolit. Auzind cele întâmplate, groful a trimis el însuși bani pentru terminarea bisericii.
- Mai sunt și alte minuni legate de această biserică?
- Satul e plin de ele, doar să ai răbdare să stai de vorbă cu oamenii. O alta se spune că s-ar fi întâmplat la mormântul unui părinte călugăr, al cărui nume nu s-a mai păstrat în memoria satului, dar care a iubit mult Glodul și care era, practic, duhovnicul satului, prin secolul al XIX-lea. În semn de mare cinste, când călugărul a trecut la cele veșnice, sătenii l-au îngropat în fața bisericii. Ei știau că e făcător de minuni, iar bătrânii povestesc până astăzi că, atunci când se ruga, se auzea toaca-n cer. Satul a avut, deci, mare evlavie la el și după moarte. Veneau să se roage la mormântul lui când aveau vreun necaz, și mulți spuneau că au fost ajutați. În timpul comuniștilor, mormântul a fost acoperit, i s-a luat crucea și a fost dat uitării, pentru că regimul nu accepta credința și mai ales venerarea unui "mort". Sătenii însă știau cam pe unde fusese îngropat și veneau acolo să se roage în continuare. La un moment dat, pământurile oamenilor s-au uscat și nu mai creștea nimic pe câmp. Atunci, câțiva credincioși au semănat grâu pe mormântul părintelui, iar când grâul s-a copt, și-au împărțit boabele între ei și au semănat cu ele în tot satul. A fost belșug de roade apoi. Și sătenii au mulțumit pentru binecuvântarea lui Dumnezeu, venită prin acest sfânt, care își are încă moaștele în curtea bisericii noastre.
Dumnezeu interzis la Glod
- Din câte știm, biserica din Glod a mai cunoscut și alte momente de prigoană, decât acela al nașterii sale...
- Da, vedeți, parohia aceasta a fost păstorită generații întregi de o familie preoțească, Hancheș, așa cum era mai demult, când preoții erau din tată în fiu. Ultimul preot din familia Hancheș a murit în 1949. A avut 17 copii, dar nu i-au trăit toți. Unul dintre copii, Mircea Hancheș, a făcut parte din rezistența anticomunistă armată. Ca să-l poată prinde, Securitatea l-a persecutat pe tatăl lui. L-au arestat pe bătrânul preot și l-au bătut până când fiul s-a predat. Părintelui Hancheș i s-a tras moartea din schingiuirile suferite la Securitate, iar puterea comunistă s-a răzbunat pe sat și nu a mai permis să vină vreun preot slujitor, până în anul 1980. În lipsa unui păstor de suflete, oamenii s-au sălbăticit. În astfel de situații, se întâmplă ca într-un stup fără matcă, nu mai e rânduială de nici un fel.
- Când s-au auzit din nou clopotele la Sfânta Liturghie în Glod?
- În 1980, a venit un preot tânăr, de numai 19 ani, proaspăt absolvent de seminar, Dorinel Popa. Lumea era, cum v-am spus, neinteresată de cele sfinte și fără respect față de preot. Părintele Dorinel a îndurat multe lipsuri și umilințe cât a stat aici, 6-7 ani. Dar a dus totul cu bucuria că jertfește pentru Hristos. Și-apoi a avut și satisfacții duhovnicești, când i-a văzut pe unii cum se îndreaptă pe Cărarea Împărătească. Biserica era destul de neprimitoare, după ce a stat închisă trei decenii, și nu avea casă parohială. Părintele a stat în gazdă, când la unul, când la altul. Mergea cu copiii în desagă pe drum, cântând alături de preoteasă, când slujea în satul vecin, Nădăștie. Acum este paroh la Dumbrava Marga, lângă Sebeș, iar fiul său cel mai mare e și el preot. Toți ceilalți opt copii cântă dumnezeiește - au participat și la un concurs la televiziune, ca familie. Prin părintele Dorinel, oamenii s-au reobișnuit cu preotul în mijlocul lor și au reînvățat drumul spre biserică. Însă, abia în a doua parte a anilor 1980, a început aici o profundă lucrare misionar-duhovnicească, prin grija părintelui Ioan, starețul actual al Mânăstirii Afteia. Doi preoți călugări au venit ani de zile, la sfârșit de săptămână, să slujească și să îndrepte oamenii.
În 1990, ÎPS Andrei, pe atunci episcop al Albei, l-a hirotonit pe seama acestei biserici pe părintele Ioan Cândea. Un om foarte gospodar. A terminat casa parohială, a refăcut biserica, a stat mereu cu mânecile suflecate, dar și în rugăciune. Știa că un sat nu se poate reface sufletește decât cu rugăciune. Părintele Cândea i-a schimbat pe oameni în bine, prin exemplul personal. A avut și familie mare, cu cinci copii, a trăit printre credincioși, din sudoarea frunții lui, la plug, în biserică, peste tot unde era nevoie.
"Mi-a plăcut să am familie și copii, să-i slujesc lui Dumnezeu ca tată de familie"
- Îi evocați cu multă căldură pe preoții care v-au precedat...
- Da, le sunt recunoscător pentru tot ce au făcut pentru sat, că au lăsat în urma lor oameni întregi duhovnicește și că, prin asta, mi-au ușurat mult misiunea. De altfel, părintele Ioan Cândea mi-a fost model de preot și de cap de familie, începând din anul 1994, când am venit prima dată la Glod, adus de un coleg de seminar, într-o vacanță. Am cântat la strană și am cunoscut în toate amănuntele viața de preot. O experiență care m-a întărit și mai mult în năzuința mea de a mă hirotoni și de a deveni preot de mir, cum se spune, cu familie adică. Fiindcă mi s-a propus și să mă călugăresc, dar mi-a plăcut să am soție și copii și să-i pot sluji lui Dumnezeu din această postură, de părinte al familiei.
- Vă amintiți cum v-a primit satul ca preot, în prima zi?
- O, da! N-am să uit cât voi trăi. Mă emoționez și acum când vă povestesc, pentru că am fost primit cu foarte multă dragoste și cu respect. Am fost hirotonit și trimis de Episcopie aici în 2002. Pe atunci, nu era drum asfaltat în Glod, iar telefon era din acela prin centrală... Am găsit o mașină de ocazie care m-a adus, împreună cu preoteasa și puținele noastre bagaje, până la Cib, în satul vecin. De acolo, am luat-o peste deal, pe o cărare până în Glod. Urcând pe culmea cea mai înaltă din zonă, pe măsură ce înaintam de la hotar, oamenii, care erau la coasă, ne vedeau. Până am ajuns la biserică, tot satul știa că a venit preotul. Într-o jumătate de oră, au început să curgă sătenii la noi în curte, să ne spună bun-venit, aducând cu ei ce aveau mai bun în curte, un sac de cartofi, un borcan de miere de albine, o traistă de mălai... Era într-o joi. Duminica, am slujit și deja eram ca acasă. De atunci încoace, acest sentiment nu m-a părăsit, chiar dacă la un moment dat am fost preot, pentru un timp, în alt sat. M-am întors aici, ca la locul meu de suflet.
- Și sătenii vă simt de-al lor, după cum ne-au spus. Vă îndrăgesc și vă prețuiesc. Cum i-ați cucerit?
- Nu e meritul meu, ci al lor. Fără falsă modestie. Să știți că același om într-un loc este sfânt, în alt loc este diabolizat. Unii îl acceptă, alții îl resping. Probabil că m-am pliat pe structura lor sufletească. Ei nu sunt formaliști, chiar trăiesc credința. Iar mie nu-mi place să mă formalizez, sunt direct și sincer.
- Poate contează și felul în care le dați răspunsurile așteptate la predică sau la spovedanie...
- Cu siguranță, dar acestea vin de Sus și din hrana zilnică a preotului: din rugăciune și lecturi, din felul în care trăiește el relația cu Dumnezeu. Predica este mărturisire și împărtășire, nu lecție de la catedră, iar îndrumările de la spovedanie sunt bune dacă vin dintr-o inimă smerită, capabilă să simtă nevoia omului și voia Domnului. În predici încerc să răspund frământărilor și nevoilor credincioșilor, atât cât reușesc să le înțeleg. E foarte interesant că oamenii de aici sunt puțin atinși de ce se întâmplă dincolo de sat. Își ajung sieși. Ei nu trăiesc foarte diferit față de acum o sută de ani. Sunt în același ritm cu natura și au preocupări legate de micul lor univers. Stresul lor este să are și să semene la timp, să cosească atunci când vine vremea și să tundă oile când e nevoie... Nimeni nu face altceva. Și cresc animale, multe animale. Își urmează rostul străvechi. Au venit firme mari să-i recruteze ca să muncească în oraș, dar au refuzat. Ei nu pot lăsa vacile, oile, fânul... Asta e viața lor. Libertate.
"Suntem, cu toții, o mare familie"
- Oamenii ne-au povestit că lucrați la câmp cot la cot cu ei. Cum s-a integrat în acest stil de viață un orășean get-beget?
- Eu sunt brașovean, cu rădăcini moldovenești - mama fiind din Vaslui, dintr-un sat din care se vede Basarabia, iar tata din zona de câmpie a Vrancei. S-au cunoscut la Brașov și așa m-am născut eu. Am știut cum e să trăiești la țară din vacanțele petrecute la bunicii materni, dar nu pot spune că am învățat acolo să trăiesc ca țăranii. Când am venit în Glod, nu știam nici să aprind focul. Însă, în inima mea, mereu mi-am dorit libertatea pe care ți-o dă viața la țară. Și mi-am împlinit acest dor. Sunt bucuros că și familia mea este împlinită aici.
- Care e legătura dintre preot și credincioși în viața de zi cu zi? Mai este preotul un stâlp al satului, ca în trecut, un "luminător" al poporului?
- Nu știu cum e în alte părți, dar la Glod, preotul nu e părintele unei comunități, ci al unei familii. Cu toții suntem o familie, iar când spun asta, o simt în toată fibra ființei mele, nu e o declarație din vârful buzelor. Eu nu am doar patru copii, am două sute de copii. Eu nu-mi dreg glasul înainte de a vorbi cu cineva, adică să-mi fac vocea de preot, nici nu sar să-mi pun reverenda pe mine când bate cineva la ușă... Pot fi desculț și îmbrăcat în haine de lucru, intru într-o casă și cer de mâncare și mi se dă, firesc, ca unuia din familie. Asta e relația, normală, nepretențioasă, afectuoasă. Asta trebuie să fie parohia. Preotul să aibă casa oricui deschisă, iar casa preotului să fie deschisă pentru orice credincios. La noi, tot satul îl ajută pe unul dintre fiii lui când are o bucurie - o nuntă, un botez - sau un necaz - la o înmormântare sau la vreme de boală. Toată povara este luată de comunitate. Asta e familia! Acest spirit al satului nu eu l-am format, ci așa l-am găsit, făcut de preoții de dinaintea mea. Dar l-am întreținut.
"Ce nu pot eu, plinește tu, cu acest fiu al meu"
- Părinte, am vorbit despre sat, credința oamenilor și felul în care v-ați atașat de ei. Dar preoția cum ați descoperit-o? A fost ca alegerea unei meserii, ori altceva v-a îndemnat pe această cale?
- Credința am preluat-o de mic, de la părinți, dar de preoție m-am îndrăgostit în satul bunicilor mei după mamă. Acolo am cunoscut un preot care era precum Sfântul Nicolae, chipul blândeții. Avea niște ochi albaștri, mari, pe care atunci când îi punea pe tine, te linișteau și te odihneau. Era un adevărat tată al satului. Îi botezase și pe bunicii mei, și pe mama, și pe mine. Pe urmă, mult m-a ajutat să sporesc în rugăciune și nevoințe părintele Ambrozie Dogaru, de la Mânăstirea Sihăstria, pe care l-am avut duhovnic de la vârsta de 12 ani...
- Vreunul dintre acești părinți v-a îndemnat să vă preoțiți?
- Nu. Nu știu dacă și-a imaginat cineva că voi fi preot. A fost o surpriză și pentru părinții mei, când am ales să merg la seminar, în Alba Iulia, un oraș despre care nici nu știam unde se află pe hartă. Facultatea am urmat-o apoi în București, pentru că sunt mare iubitor de muzică psaltică, iar acolo aveam de unde învăța. În Ardeal nu se făcea. Mi-a plăcut foarte mult Bucureștiul, în care am mai prins o seamă de mari duhovnici, în primul rând pe părintele Sofian Boghiu, de la Mănăstirea Antim... Acolo am avut și profesori foarte buni, foarte severi, care mi-au dat o bună direcție. Ce pot să vă spun, în final, este că dintotdeauna nu m-am văzut decât preot. Dacă mi-ar spune cineva că de mâine nu mai pot fi preot, nu m-aș imagina să lucrez altceva decât în preajma bisericii: cântăreț, clopotar sau... îngrijitor al cimitirului. Nu că n-aș putea avea alt serviciu, că nu mi-aș putea dezvolta alte abilități, dar nu m-ar împlini nimic altceva decât să lucrez pentru Biserică.
- Faptul că slujiți într-un sat de pe un platou montan, cu spații atât de largi, vegetație sălbatică și lumină strălucitoare are vreun rol în felul în care simțiți relația cu Dumnezeu? E mai aproape Dumnezeu aici, la marginea lumii dezlănțuite?
- Eu l-am simțit aproape pe Dumnezeu tot timpul în viața mea. Singurul lucru în plus pe care mi l-a adus preoția este Liturghia pe care o pot săvârși. E minunat să stai în fața sfântului altar. În rest, relația cu Dumnezeu este aceeași. Îi simt prezența permanent. Și cred că asta se datorează mamei mele, care, după cum mi-a spus, atunci când m-a avut, m-a încredințat Maicii Domnului. I-a cerut Preasfintei Fecioare: "Ce nu pot eu, plinește tu cu acest fiu al meu!".