Eram în clasa a unsprezecea la un liceu din Ploieşti şi nu aveam deloc astâmpăr. Mă simţeam stăpânul oraşului, peste toate străzile, parcurile şi terasele lui, mă îndrăgosteam de toate fetele frumoase care-mi ieşeau în cale, pluteam într-o fericire continuă, trăind parcă un vis fără sfârşit. Deşi eram în anii '80, în plină dictatură ceauşistă, când lumina, apa şi căldura erau oprite în fiecare noapte, când nu aveam decât două ore de televizor pe zi, şi alea numai despre conducătorul nostru iubit, când rafturile magazinelor erau goale şi când oamenii erau mereu abătuţi şi străzile cenuşii, eu refuzam cu o încăpăţânare inocentă să văd toate ororile astea, alegând să mă ascund în lumea mea, mereu însorită şi plină de distracţii. Cam asta însemna pentru mine atunci libertatea, o zbenguială minunată şi ameţitoare, o joacă în care mă simţeam buricul pământului, fără să am habar, de fapt, cine eram la vremea aceea şi cam ce voiam de la viaţă. Şi, de câte ori mă întorc astăzi cu gândul la acei ani, mă întreb care ar fi fost, oare, destinul meu, dacă o ţineam tot aşa, în stilul ăsta fluşturatic, dacă în viaţa mea de-atunci nu s-ar fi ivit acea întâmplare care m-a adus cu picioarele pe pământ, dând un sens preocupărilor mele.
Mirajul Nichita
Ţin minte că era o zi frumoasă de iarnă, când un prieten m-a invitat la un spectacol de teatru, care avea loc la Palatul Culturii din Ploieşti, sub egida unui festival care se numea "Nichita Stănescu". Era în decembrie 1984, la numai un an de la moartea poetului despre care auzisem doar la orele de literatură. Nu citisem nicio poezie de-a lui, în afară de cea din manual, nu ştiam mai nimic despre el, deşi trăiam în acelaşi oraş, şi, sincer să fiu, la ora aceea, nici nu prea aveam chef să aflu ceva. Şi totuşi, o curiozitate ascunsă m-a îndemnat să merg la acel spectacol. E mult de atunci, dar îmi aduc aminte destul de clar câteva secvenţe ale acestei întâmplări care avea să-mi schimbe într-un fel viaţa. Prima imagine care îmi vine în minte este un afiş mare, alb, lipit chiar la intrarea în Palatul Culturii, cu un stejar desenat în tuş negru, sub care stătea scris "Festivalul de poezie Nichita Stănescu, 7-9 decembrie 1984". Iar undeva, deasupra stejarului, două versuri din Nichita, pe care nu le-am mai uitat niciodată, dominau, ca un motto, întregul afiş: "Nu trebuie mai ales să înţelegem/ trebuie mai ales să fim". Ţin minte apoi o sală înaltă, cu lambriuri din lemn pe pereţi şi candelabre patinate de timp, cu scaune vechi, aşezate în jurul unei scene cu podeaua tocită şi un decor sărăcăcios, cu nişte pânze albe şi măşti agăţate de tavan. Simt parcă şi-acum mirosul acela de mobilă veche, care plutea ca un duh în toată încăperea. Ştiu că m-am aşezat în primele rânduri şi am aşteptat până când sala s-a umplut ochi şi s-a făcut deodată beznă. Atunci, din spatele scenei, au început să se audă, în surdină, acordurile unui cântec straniu. Şi-n timpul ăsta, o lumină roşie, ca a unui răsărit de soare, s-a aşternut uşor peste măştile de pe scenă. Îmi amintesc apoi că au intrat primii actori, au apărut din spatele sălii, mergând printre spectatori, cu mişcări lente, în ritmul muzicii şi privirea aţintită în zare. Nu erau nişte actori obişnuiţi, iar ceea ce făceau ei nu era o piesă normală, aşa cum mai văzusem la teatru. Păreau mai degrabă nişte mimi ciudaţi, care parcă împlineau un ritual misterios. Îmi aduc aminte că apoi au început să vorbească între ei în versuri, legând un joc de replici pe armoniile muzicii. Erau versuri din Nichita Stănescu, şi e aproape sigur că tot acest joc ciudat şi toate cele ce-au urmat aveau o noimă profundă, pe care eu însă nu prea o puteam pricepe atunci. Ştiu doar că timp de o oră şi jumătate, cât a ţinut spectacolul, am stat smirnă pe scaun, fără să ştiu prea bine de ce. Îmi amintesc apoi că la sfârşit a urcat pe scenă, în ropote de aplauze, un domn îmbrăcat într-un costum de blugi, cu ochii plini de emoţie, făcând o reverenţă amplă, şi-apoi chemându-şi lângă el actorii. A fost un moment lung, cu aplauze frenetice, în care am văzut mai mulţi spectatori cu lacrimi în ochi şi am simţit cum valul acela de emoţie m-a cuprins şi pe mine. Domnul în costum de blugi era regizorul spectacolului, îl chema Mihai Vasile şi era singurul om din Ploieşti care se gândise să facă un festival în memoria lui Nichita Stănescu.
Prima repetiţie ca actor
Trebuie să recunosc că am plecat de-acolo total nedumerit, dar asta a trezit în mine o curiozitate aparte. Zile la rând, am tot încercat să-mi amintesc momente din spectacol, străduindu-mă să le găsesc înţelesul. M-am apucat să-l citesc pe Nichita, să-i descifrez versurile, să simt emoţia lor. Mă întâlneam tot mai des cu Horia Ţurcanu - fostul nostru coleg de redacţie, ploieştean şi el, cu care eram prieten din vremea copilăriei - şi ne "încingeam" serile cu lungi discuţii despre Nichita şi "necuvintele" sale, descoperindu-l împreună, cu o pasiune uriaşă. Apoi, împreună cu Horia, am început să mergem tot mai des la Palatul Culturii, în aceeaşi sală cu miros de lemn vechi, văzând noi spectacole, la fel de ciudate. Aflasem deja că trupa asta de teatru, pe nume Equinox, nu era una orişicare, că avea multe premii în palmares şi că numeroase personalităţi marcante din lumea teatrului spuseseră despre ea numai cuvinte de laudă. Cu timpul, devenisem spectatorii cei mai fideli, reuşind să ne împrietenim cu câţiva dintre actori, şi chiar să asistăm la repetiţii, ceea ce însemna un privilegiu enorm. Aşa am ajuns să-l cunoaştem şi pe Mihai Vasile, regizorul trupei, să-i vedem fervoarea cu care-şi îndrumă actorii, să ascultăm teoriile lui despre teatru liber şi teatru sărac, reuşind în cele din urmă, să legăm cu el o prietenie specială. După un an, am fost invitat să urc pe scenă, participând la prima repetiţie ca actor. Şi chiar dacă n-am strălucit în această postură, pot să spun că vreme de aproape doi ani, am trăit cea mai consistentă experienţă a tinereţii mele. Aceasta a fost întâmplarea care m-a luat aşa, pur şi simplu, de pe stradă, şi mi-a deschis un drum de care altminteri, poate, n-aş fi ştiut niciodată.
În urmă cu o lună, am primit o invitaţie la un spectacol în Ploieşti. Era vorba despre una din serile unui festival care se numea "Nichita Stănescu la echinocţiu", organizat de acelaşi om din povestea relatată mai sus. Au trecut 34 de ani de atunci şi Mihai Vasile era la fel de viu şi determinat în ceea ce făcea. Actorii erau alţii, dar la fel de tineri şi scânteietori. Şi spectatorii erau alţii, însă emoţia lor era aceeaşi ca acum 34 de ani. Şi-atunci a fost aşa, un moment ciudat, în care parcă am descoperit prin mulţime, acolo, în sală, chipul meu cel de acum 34 de ani, când aplaudam, şi eu, emoţionat şi nedumerit. De 34 de ani, Mihai Vasile face posibilă o asemenea întâmplare pentru mii de tineri din Ploieşti. Iată de ce m-am hotărât să scriu despre el.
Tinerii de elită
Ne-am întâlnit în Palatul Culturii, casa lui de-o viaţă, într-o cameră mică din culisele teatrului. De-a lungul anilor s-au scris sute de pagini despre el, dar în ultimul timp, a refuzat să mai dea interviuri.
- Presa de azi e o mizerie, îmi zice. Am acceptat să-ţi dau interviu pentru că ştiu ce înseamnă "Formula AS" şi pentru că ştiu cum scrii tu. Şi vreau să-ţi zic că am chiar emoţii, e un moment special pentru mine.
"Chiar diseară am repetiţii", îmi spune cu bucurie în priviri. "Voi face asta până la sfârşit, când o să închid ochii".
În martie, anul acesta, a reuşit să organizeze o nouă ediţie a festivalului care astăzi se numeşte "Nichita la echinocţiu". Au fost zece zile de teatru, film şi poezie, de ateliere cu elevii, de expoziţii şi lansări de carte, toate puse la cale numai de el. Zece zile în care i-au trecut pragul sute de tineri dornici să facă parte din această mare familie de elită a oraşului.
- De-a lungul anilor, îmi zice, au venit la festival tineri care nu ştiau nimic despre Nichita. Chiar şi anul ăsta, le-am dat să facă un chestionar, şi 80 la sută din ei au recunoscut că, dacă n-ar fi venit la festival, n-ar fi auzit niciodată de Nichita Stănescu. E o catastrofă în şcolile din România de azi. Copiii ăştia nu au nicio vină, în manuale nu există decât o poezie de-a lui, iar odată ce l-au descoperit aici, în spectacolele noastre, mulţi dintre ei i-au citit aproape toată opera.
Îi spun că la fel mi s-a întâmplat şi mie atunci, în 1984, şi pe chipul lui apare brusc un zâmbet nostalgic şi tandru. Îl întreb despre tinereţea lui, despre primele lui întâlniri cu lumea teatrului. Îmi povesteşte de mahalaua ploieşteană în care trăia, printre ţigani oropsiţi şi evrei scăpaţi de ororile războiului, despre părinţii lui, ţărani sadea de prin părţile Bărăganului, despre tatăl, tâmplar iscusit, şi mama, croitoreasă de lux.
"Ţin minte că aveam nouă ani şi a venit într-o zi o evreică la mama, să-i facă o rochie. O chema Estica şi era actriţă aici, la Teatrul din Ploieşti. Rochia era pentru petrecerea de după premiera unei piese în care juca. Şi-atunci când a venit să ia rochia, s-a uitat aşa, lung, la mine, şi i-a zis mamei: «Frumos băiat ai! Nu-l laşi să vină cu mine la premieră? Să vadă şi el cum e la teatru». Nu ştiu ce miracol s-a întâmplat, dar mama, care nu mă lăsa nici până la prăvălia din colţ, a acceptat fără nicio ezitare. Nu mai ştiu ce piesă era, dar ţin minte că eram într-o sală plină de oameni mari, care stăteau vrăjiţi cu ochii la scenă. Atunci l-am văzut pentru prima oară pe Toma Caragiu. Pe-atunci era directorul teatrului din Ploieşti şi ţin minte că nu-mi puteam lua ochii de la el. Avea ceva, un farmec şi-o energie care mă fascinau. Era suficient să apară pe scenă, că toată lumea îl aplauda. Privirea, glasul lui tunător, gesturile, toată prezenţa lui emanau parcă o forţă de supraom. După premieră, a urmat o petrecere la care doamna Estica m-a luat şi pe mine, eu eram singurul copil. Eu, un mucos de nouă ani, din mahalaua Ploieştiului, stăteam printre cei mai importanţi oameni din oraş. Ei bine, începând din seara aceea, am devenit copilul răsfăţat al Teatrului din Ploieşti. Fugeam de acasă sau chiuleam de la şcoală, doar ca să stau la repetiţii. Mă băgam prin toate cotloanele teatrului, trăgeam cortina, mă jucam cu reflectoarele, stăteam prin cabinele actorilor, îi vedeam cum se pregătesc înainte de spectacole, le simţeam de fiecare dată emoţia, ce să mai zic, descopeream o lume fermecătoare, din care începusem să fac şi eu parte. După câteva luni, cu acordul lui Caragiu, am urcat pentru prima oară pe scenă. A fost cea mai frumoasă zi. Aveam un rol micuţ, dar mi se părea că eu sunt eroul cel mai important. Era vorba de Omul cu mârţoaga, cu Octavian Cotescu în rolul principal. Trebuia să strig "Mamă!", să traversez scena şi să mă arunc în braţele femeii care era mama mea. Asta era tot. Atunci am fost nevoit să le spun părinţilor despre secretul meu cu teatrul şi, cu chiu, cu vai, i-am convins să vină şi ei la spectacol. Ţin minte că au fost tare emoţionaţi, dar până la urmă, a doua zi, mi-au zis să las prostiile şi să mă apuc de lucruri serioase, cum ar fi învăţatul. Aşa că am continuat să-i mint şi să fug iar de-acasă. Au aflat despre toate astea târziu, abia la bătrâneţe. Şi cred că m-au iertat."
"Fenomenul de la Ploieşti"
Marea lui aventură s-a numit Equinox. O trupă de teatru şi film, pe care Mihai a înfiinţat-o în 1980 şi cu care a reuşit să câştige admiraţia celor mai exigenţi critici de teatru. "Fenomenul de la Ploieşti", aşa se vorbea în lumea teatrului despre Equinox. "Equinoxiştii ne dau speranţa unui teatru mai liber şi, în consecinţă, mai pur". (Marin Sorescu). "Nu am cunoştinţă că s-ar produce în altă parte din ţară ceva asemănător. E bine ca «fenomenul de la Ploieşti» să fie cunoscut în toată mişcarea noastră teatrală". (Dumitru Solomon, dramaturg). "Filmul «Nichita Azi» produs de Equinoxul ploieştean, rămâne, pentru mine, în întregul lui, o reuşită unică, un poem elegiac superb pentru o mare dragoste". (Andrei Blaier, regizor). Sunt doar câteva citate din cronicile vremii. De fapt, fenomenul Equinox era o adevărată şcoală de antropologie teatrală, un loc în care teatrul se întorcea la începuturile sale, devenind mai pur, mai profund şi mai emoţionant. În scurt timp, au început să curgă premiile. Nu era festival prin ţară de unde să nu se întoarcă măcar cu o diplomă. Bucuria succesului a fost însă destul de repede umbrită de cei care se ocupau cu cenzura, iar mai târziu, chiar de către temuta securitate.
- Ţin minte, îmi povesteşte Mihai, că, iniţial, prima ediţie a Festivalului Nichita Stănescu, aceea la care ai venit şi tu, nu mi-au dat voie s-o fac. Mi-au zis: "Cine-i Nichita ăsta, să-i faci tu festival?". Le-am spus că e vorba de memoria unui mare poet, că nu avem voie să-l uităm, mai ales aici, la Ploieşti, unde s-a născut. Am reuşit cu greu, dar în fiecare an am avut aceleaşi piedici, aceleaşi discuţii, deşi de la a doua ediţie, aveam şi girul Uniunii Scriitorilor. Numai eu ştiu cât m-au chinuit oamenii ăştia. 1989 a fost primul an în care chiar mi-au interzis categoric să-l mai organizez, şi tot ce-am putut face atunci a fost să ţin aproape clandestin o conferinţă despre Nichita, la care au participat poetul Ion Stratan, Victor Rebengiuc şi Andrei Pleşu.
După decembrie '89, Equinox era la vârsta maturităţii depline. Iar libertatea redobândită atunci părea să-i aducă un suflu nou şi-o viaţă mai plină. Au început ieşirile din ţară, premii la festivaluri internaţionale, colaborări cu regizori sau actori străini care erau fascinaţi de teatrul marca Equinox. Generaţii întregi de tineri şi-au făcut aici ucenicia, intrând apoi la universităţi de teatru şi film şi ajungând pe marile ecrane sau în importante teatre din ţară. Şi, totuşi, în ciuda acestor merite vizibile, nici de data asta Equinox-ul n-a scăpat de duşmani.
Sfârşitul unui vis
După entuziasmul din decembrie '89, năravurile din vremea comunismului s-au reactivat parcă mai abitir, iar foştii activişti de partid au prins din nou curaj, încercând să pună pe butuci toată această construcţie ridicată cu-atâta râvnă şi migală. Aşa se face că în anul 2013, adică la vârsta hristică de 33 de ani, toată această frumoasă poveste numită Equinox s-a năruit. Asta, pentru că aşa a vrut un singur om, pe nume Mircea Cozma, fost preşedinte al Consiliului Judeţean Prahova, care astăzi tocmai e judecat pentru acte de corupţie. El a fost cel care a venit într-o zi la Palatul Culturii şi a cerut imperativ ca sala aceea în care s-a scris istoria plină de succese a teatrului Equinox să fie renovată şi predată la cheie Consiliului Judeţean. E un capitol tragic, despre care Mihai Vasile nu prea vrea să vorbească.
- Ce pot să spun e că atunci am crezut că viaţa mea s-a sfârşit. Tot ce-am trăit în aceşti 33 de ani a fost legat de viaţa acestui teatru. Mii de tineri au plecat în viaţă legaţi definitiv de experienţele pe care le-au trăit aici, de tot ceea ce şcoala, familia, societatea nu le-au putut oferi: libertatea de a se exprima, de a imagina, de a face în mod real o artă. A fost cea mai grea lovitură pe care mi-a dat-o destinul. Toţi prietenii noştri, publicul, colegii de teatru din ţară, foştii actori ai trupei, cu toţii au fost şocaţi. Au fost articole în presă, memorii, proteste, toate degeaba.
Într-o zi, unul din colaboratorii lui i-a spus, aşa, într-o doară, că ar fi o sală mai mică la subsolul palatului, unde-ar putea relua repetiţiile. Nu l-a ascultat la început, pentru el totul părea pierdut. Şi totuşi, după multe insistenţe, a mers să vadă despre ce sală e vorba.
- Era o ruină, îmi zice. Plină de gunoaie, mirosea a urină, avea pereţii jupuiţi, şi-n plus, era foarte mică. Cândva, când Palatul Culturii era, prin anii '50, Palat al Justiţiei, acolo fusese o mică cantină a arestaţilor. Când am văzut cum arată, mi-am luat orice gând. Şi totuşi, îngerul meu nu m-a lăsat. M-am dus din nou în sala aia, şi toată noaptea n-am ieşit de-acolo. Am făcut poze, schiţe, planuri, liste cu ce-ar trebui, şi-a doua zi mi-am anunţat actorii că demarăm proiectul. Şi uite aşa, încet, încet, cu bani de acasă sau cu donaţii de la foşti actori de-ai mei, o mână de oameni am reuşit în două luni să ridicăm din ruinele alea o sală. Nu mai aveam acum 200 de locuri, ci doar 80. De fapt, nu mai era nimic ca înainte, era clar pentru mine că spiritul numit Equinox nu mai putea fi resuscitat, oricât de mult ne-am fi dorit. Aşa că noul proiect trebuia să aibă alt nume, şi i-am zis Centrul Dramatic Mythos. Am început din nou repetiţii, spectacole, proiecţii de filme, şi sala asta mică a prins viaţă. Acum, când avem spectacol, n-ai loc să arunci un ac, stau zeci de oameni în picioare.
Într-o seară, acum vreo trei ani, când a auzit că se terminase renovarea sălii mari a Equinox-ului, a făcut rost de o cheie şi, fără să-l ştie nimeni, şi-a luat inima-n dinţi şi a intrat. În primele clipe n-a mai putut respira. Totul era rece şi străin, ca într-o sală de şedinţe festive. A stat o vreme acolo, pe fosta lui scenă, şi a plâns, a plâns în hohote mari, ca un copil încremenit de durere.
Astăzi, după repetiţie, o să meargă la mica lui moşie de la ţară. Acolo se retrage mereu în ultimul timp, într-un sat de lângă Ploieşti, unde şi-a ridicat cu mâna lui o casă ca-n poveşti. Scrie, pictează, citeşte, face plimbări lungi pe dealurile din jur, iar noaptea, când nu are somn, iese afară să se joace cu câinii din curte. E singurul loc care îi dă mereu vlagă s-o ia de la capăt.