Cred că e nedrept ca numele unor campioni în diferite sporturi sau ale unor staruri de cinema cu origine românească să intre în cultura generală a conaţionalilor ca "prilej de mândrie" iar cele ale marilor interpreţi de muzică clasică să fie ignorate în afara cercului restrâns al melomanilor. Chiar dacă, în lipsa educaţiei muzicale în şcoală, excelenţa lor nu poate fi apreciată, măcar numele să ne intre în memorie, îmboldind curiozitatea de a-i asculta, acum când avem la îndemână pe computer înregistrări, interviuri şi comentarii ce ne pot apropia de minunile săvârşite de ei. Pofta vine mâncând. Dintre muzicienii născuţi în România cărora li s-a recunoscut mondial genialitatea, pe lângă George Enescu şi Sergiu Celibidache, ar trebui popularizate mai mult şi alte personalităţi legendare printre cunoscători, între care pianiştii Clara Haskil, Dinu Lipatti sau, dintre contemporani, Radu Lupu. Îmi place să cred că ei pot vrăji pe oricine, căci miracolul marii muzici dă naştere unor emoţii-trăiri incomparabile chiar şi celor care "nu o înţeleg". Clara Haskil (1895-1960) face parte dintre aceşti magicieni: "Oricât de minunate ar fi orizontul inteligenţei sale, uşurinţa supremă a tehnicii sale şi ansamblul celor mai mari calităţi reunite armonios în fiinţa ei, toate acestea nu sunt de ajuns pentru a explica vraja cu care îşi subjugă publicul. Interpretarea sa e o încântare şi o mângâiere. Pianul Clarei Haskil nu mai e doar un instrument. Este Muzica însăşi care îl face să prindă viaţă. Muzica pe care ea o traduce şi o însufleţeşte prin viaţa sa interioară" - scria un cronicar elveţian în 1923. Născută la Bucureşti într-o familie sefardă cu talentul muzical în gene (şi cele două surori ale ei au profesat-o, una ca violonistă, cealaltă ca profesoară de pian), Clara a fost un copil minune. A plecat din ţară cu o bursă oferită de regina Elisabeta la 13 ani şi şi-a păstrat aproape toată viaţa cetăţenia română. Şi totuşi, la noi, memoria ei nu e onorată ca în Elveţia, de pildă, unde există la Vevey şi o stradă, şi un concurs internaţional de pian cu numele ei. Abia de curând, datorită eforturilor unei tinere pianiste românce stabilite la Hamburg, Alina Azario, s-a iniţiat la Sibiu, Festivalul internaţional de muzică clasică "Clara Haskil", ajuns la a patra ediţie, şi tot ei datorăm şi propunerea acestei biografii, apărute în original încă din 1975 (i-au mai fost consacrate Clarei, de către muzicologi occidentali, şi altele). Alina Azario s-o fi gândit, cum sper şi eu, că, dacă îi veţi cunoaşte povestea vieţii, veţi fi mai dispuşi să-i ascultaţi interpretările câte s-au păstrat şi să-i recunoaşteţi excepţionalitatea. Parcursul Clarei Haskil de la copilul minune la celebritatea internaţională târzie e plin de obstacole şi suferinţe datorate sănătăţii şubrede, persecuţiilor rasiale, sărăciei, extenuării prin muncă. O peregrinare continuă prin camere de hotel, trenuri, vapoare şi avioane, mult timp fără un pian al ei. Timidă, introvertită, nesigură, fără abilităţi sociale şi de o sinceritate totală, existenţa ei se concentra pe studiul partiturilor, pe pregătirea răbdătoare a interpretărilor, astfel încât, la apariţiile publice, reuşea să întipărească emoţional în conştiinţa melomanilor un repertoriu în care existau ilustre comparaţii. Şi era unică. Biograful - care a avut acces la jurnalele şi corespondenţa Clarei, a stat de vorbă cu surorile ei, cu oameni ce i-au fost apropiaţi şi încă mai trăiau în anii '70, care a urmărit în presa internaţională toate cronicile concertelor ei - reconstituie minuţios viaţa şi cariera artistei de geniu pe fundalul unei epoci zbuciumate.
Selecţia "Formula AS"
* Jérôme Spycket, "Clara Haskil", prefaţă de Herbert von Karajan, traducere de Lidia Dumitru, Elena Ciocoiu şi Adina Cobuz, Ed. Humanitas (tel. 021/311.23.30), 420 p.
Cred că e nedrept ca numele unor campioni în diferite sporturi sau ale unor staruri de cinema cu origine românească să intre în cultura generală a conaţionalilor ca "prilej de mândrie" iar cele ale marilor interpreţi de muzică clasică să fie ignorate în afara cercului restrâns al melomanilor. Chiar dacă, în lipsa educaţiei muzicale în şcoală, excelenţa lor nu poate fi apreciată, măcar numele să ne intre în memorie, îmboldind curiozitatea de a-i asculta, acum când avem la îndemână pe computer înregistrări, interviuri şi comentarii ce ne pot apropia de minunile săvârşite de ei. Pofta vine mâncând. Dintre muzicienii născuţi în România cărora li s-a recunoscut mondial genialitatea, pe lângă George Enescu şi Sergiu Celibidache, ar trebui popularizate mai mult şi alte personalităţi legendare printre cunoscători, între care pianiştii Clara Haskil, Dinu Lipatti sau, dintre contemporani, Radu Lupu. Îmi place să cred că ei pot vrăji pe oricine, căci miracolul marii muzici dă naştere unor emoţii-trăiri incomparabile chiar şi celor care "nu o înţeleg". Clara Haskil (1895-1960) face parte dintre aceşti magicieni: "Oricât de minunate ar fi orizontul inteligenţei sale, uşurinţa supremă a tehnicii sale şi ansamblul celor mai mari calităţi reunite armonios în fiinţa ei, toate acestea nu sunt de ajuns pentru a explica vraja cu care îşi subjugă publicul. Interpretarea sa e o încântare şi o mângâiere. Pianul Clarei Haskil nu mai e doar un instrument. Este Muzica însăşi care îl face să prindă viaţă. Muzica pe care ea o traduce şi o însufleţeşte prin viaţa sa interioară" - scria un cronicar elveţian în 1923. Născută la Bucureşti într-o familie sefardă cu talentul muzical în gene (şi cele două surori ale ei au profesat-o, una ca violonistă, cealaltă ca profesoară de pian), Clara a fost un copil minune. A plecat din ţară cu o bursă oferită de regina Elisabeta la 13 ani şi şi-a păstrat aproape toată viaţa cetăţenia română. Şi totuşi, la noi, memoria ei nu e onorată ca în Elveţia, de pildă, unde există la Vevey şi o stradă, şi un concurs internaţional de pian cu numele ei. Abia de curând, datorită eforturilor unei tinere pianiste românce stabilite la Hamburg, Alina Azario, s-a iniţiat la Sibiu, Festivalul internaţional de muzică clasică "Clara Haskil", ajuns la a patra ediţie, şi tot ei datorăm şi propunerea acestei biografii, apărute în original încă din 1975 (i-au mai fost consacrate Clarei, de către muzicologi occidentali, şi altele). Alina Azario s-o fi gândit, cum sper şi eu, că, dacă îi veţi cunoaşte povestea vieţii, veţi fi mai dispuşi să-i ascultaţi interpretările câte s-au păstrat şi să-i recunoaşteţi excepţionalitatea. Parcursul Clarei Haskil de la copilul minune la celebritatea internaţională târzie e plin de obstacole şi suferinţe datorate sănătăţii şubrede, persecuţiilor rasiale, sărăciei, extenuării prin muncă. O peregrinare continuă prin camere de hotel, trenuri, vapoare şi avioane, mult timp fără un pian al ei. Timidă, introvertită, nesigură, fără abilităţi sociale şi de o sinceritate totală, existenţa ei se concentra pe studiul partiturilor, pe pregătirea răbdătoare a interpretărilor, astfel încât, la apariţiile publice, reuşea să întipărească emoţional în conştiinţa melomanilor un repertoriu în care existau ilustre comparaţii. Şi era unică. Biograful - care a avut acces la jurnalele şi corespondenţa Clarei, a stat de vorbă cu surorile ei, cu oameni ce i-au fost apropiaţi şi încă mai trăiau în anii '70, care a urmărit în presa internaţională toate cronicile concertelor ei - reconstituie minuţios viaţa şi cariera artistei de geniu pe fundalul unei epoci zbuciumate.
Cred că e nedrept ca numele unor campioni în diferite sporturi sau ale unor staruri de cinema cu origine românească să intre în cultura generală a conaţionalilor ca "prilej de mândrie" iar cele ale marilor interpreţi de muzică clasică să fie ignorate în afara cercului restrâns al melomanilor. Chiar dacă, în lipsa educaţiei muzicale în şcoală, excelenţa lor nu poate fi apreciată, măcar numele să ne intre în memorie, îmboldind curiozitatea de a-i asculta, acum când avem la îndemână pe computer înregistrări, interviuri şi comentarii ce ne pot apropia de minunile săvârşite de ei. Pofta vine mâncând. Dintre muzicienii născuţi în România cărora li s-a recunoscut mondial genialitatea, pe lângă George Enescu şi Sergiu Celibidache, ar trebui popularizate mai mult şi alte personalităţi legendare printre cunoscători, între care pianiştii Clara Haskil, Dinu Lipatti sau, dintre contemporani, Radu Lupu. Îmi place să cred că ei pot vrăji pe oricine, căci miracolul marii muzici dă naştere unor emoţii-trăiri incomparabile chiar şi celor care "nu o înţeleg". Clara Haskil (1895-1960) face parte dintre aceşti magicieni: "Oricât de minunate ar fi orizontul inteligenţei sale, uşurinţa supremă a tehnicii sale şi ansamblul celor mai mari calităţi reunite armonios în fiinţa ei, toate acestea nu sunt de ajuns pentru a explica vraja cu care îşi subjugă publicul. Interpretarea sa e o încântare şi o mângâiere. Pianul Clarei Haskil nu mai e doar un instrument. Este Muzica însăşi care îl face să prindă viaţă. Muzica pe care ea o traduce şi o însufleţeşte prin viaţa sa interioară" - scria un cronicar elveţian în 1923. Născută la Bucureşti într-o familie sefardă cu talentul muzical în gene (şi cele două surori ale ei au profesat-o, una ca violonistă, cealaltă ca profesoară de pian), Clara a fost un copil minune. A plecat din ţară cu o bursă oferită de regina Elisabeta la 13 ani şi şi-a păstrat aproape toată viaţa cetăţenia română. Şi totuşi, la noi, memoria ei nu e onorată ca în Elveţia, de pildă, unde există la Vevey şi o stradă, şi un concurs internaţional de pian cu numele ei. Abia de curând, datorită eforturilor unei tinere pianiste românce stabilite la Hamburg, Alina Azario, s-a iniţiat la Sibiu, Festivalul internaţional de muzică clasică "Clara Haskil", ajuns la a patra ediţie, şi tot ei datorăm şi propunerea acestei biografii, apărute în original încă din 1975 (i-au mai fost consacrate Clarei, de către muzicologi occidentali, şi altele). Alina Azario s-o fi gândit, cum sper şi eu, că, dacă îi veţi cunoaşte povestea vieţii, veţi fi mai dispuşi să-i ascultaţi interpretările câte s-au păstrat şi să-i recunoaşteţi excepţionalitatea. Parcursul Clarei Haskil de la copilul minune la celebritatea internaţională târzie e plin de obstacole şi suferinţe datorate sănătăţii şubrede, persecuţiilor rasiale, sărăciei, extenuării prin muncă. O peregrinare continuă prin camere de hotel, trenuri, vapoare şi avioane, mult timp fără un pian al ei. Timidă, introvertită, nesigură, fără abilităţi sociale şi de o sinceritate totală, existenţa ei se concentra pe studiul partiturilor, pe pregătirea răbdătoare a interpretărilor, astfel încât, la apariţiile publice, reuşea să întipărească emoţional în conştiinţa melomanilor un repertoriu în care existau ilustre comparaţii. Şi era unică. Biograful - care a avut acces la jurnalele şi corespondenţa Clarei, a stat de vorbă cu surorile ei, cu oameni ce i-au fost apropiaţi şi încă mai trăiau în anii '70, care a urmărit în presa internaţională toate cronicile concertelor ei - reconstituie minuţios viaţa şi cariera artistei de geniu pe fundalul unei epoci zbuciumate.
Alte articole din acest numar
- Ţara Moţilor - Biserica din Valea Verde nu vrea să moară!
- AMALIA ENACHE (PRO TV) - "O iubire mare, mare de tot!"
- Roşia Bihorului