Localitatea Roşia se află la doi paşi de oraşul Beiuş, judeţul Bihor. Satul are cele mai multe peşteri la numărul de locuitori şi duce mai departe o istorie atât de veche, încât n-a reuşit nimeni s-o desluşească vreodată. Patru sute de peşteri pe o suprafaţă de şapte mii de hectare au fost găsite până acum şi nu s-a isprăvit cercetarea. În Peştera Ciur Izbuc există aproape 300 de urme de paşi de om, mărimea 45, 41 şi 38, ce datează de 38-40.000 de ani. Sunt urme de paşi de bărbaţi, femei şi copii, oameni cu o înălţime de peste doi metri. În Peştera cu Morminţi au fost descoperite scheletele unor conducători din urmă cu 5-6 mii de ani, bijuterii din aur şi bronz. Peştera Farcu are cele mai frumoase cristale transparente din calcit din Europa. "Această zonă are o locuire milenară", spun specialiştii. Aici a fost un culoar de circulaţie care a mers până în zona baltică. O ramură s-a deplasat spre nord-vest, până în Danemarca şi Franţa.
Peşterile pictate
Speologii spun că o bună parte din cele peste 400 de peşteri descoperite în satul Roşia din judeţul Bihor au fost folosite pentru ritualuri religioase. Pereţii acestor caverne sunt decoraţi cu picturi rupestre, reprezentând urşi, bizoni, cai şi lei, iar în peştera Farcu, spre exemplu, au fost găsite urme de foc şi stalagmite sub formă de falus, plantate în jur, ca într-un ceremonial ritualic. Pe toată aria comunei, zeci de dole, ca nişte vârtejuri cu vârfurile adânc înfipte în pământ, indică faptul că mai sunt şi alte goluri în subteran. La suprafaţă, contopirea satului cu istoria se face prin mistuirea oamenilor în natura cu pământul roşu, pietre albe şi păduri în jur. Înteaga aşezare are o geografie creată pentru uzul unor vremuri îndepărtate, cu stânci abrupte, de apărare şi dealuri înalte, cu creste rotunde, de pe care se văd toate punctele cardinale. Satul Roşia este cum nu se poate mai simplu şi cum nu se poate mai ermetic, iar bucuria de a-l descoperi este cu atât mai mare cu cât e mai neînţeleasă.
Viaţa şi cornul lunii
Când am ajuns prima oară la Roşia, satul era atât de bine înfipt în arhitectura de vară a crengilor pădurii, încât nimic nu părea să-l clintească din loc, nici măcar planurile acelei călduri puternice. Totul părea calm şi lipsit de grabă, totul părea să respire liniştea interioară şi ştiinţa de a trăi. După ce am trecut de vatra satului, "Oraşul de Jos", cum îi spun localnicii, în faţă mi se deschise o privelişte blândă, cu orizonturi rotunde, repetate, ca într-un canon muzical, o deschidere neînchipuit de largă, asemenea unui vechi talger dacic de aur, căruia multele carate îi abat strălucirea spre roşu. Centrul comunei şi-a pierdut farmecul vechimii, lăsându-se atins, necuviincios, de prezent. Spre margini, casele erau răspândite în cătunuri, pe vârfurile dealurilor şi prin păduri colorate în verde intens, de o frumuseţe biruitoare.
Străbăteam un ev mediu tăcut. Case cu odăi joase şi târnaţul îngust, cu mirosul acela ţărănesc de pământ şi de var proaspăt, cu pardoseala muruită cu lut, cu prispa întoarsă spre soare şi deschisă deasupra întregii împărăţii. Aici am descoperit o forţă capabilă să rămână şi să învingă, urmându-şi legile propriei ei deveniri istorice, în mijlocul istoriei noastre răvăşite.
"În momente de repaos, am fost surprins de bogăţia obiceiurilor şi a creaţiei populare. Bogăţia aceasta s-a păstrat pentru că Roşia este un sat care, sute de ani, a fost izolat de multe din întâmplările din jur. Roşienii au părăsit cetatea lor naturală, doar când au fost duşi la război şi cătănie şi când, siliţi de sărăcie, au căutat să-şi găsească traiul slugărind în «pustă» şi prin Banat. Femeile n-au coborât în centrul comunei decât atunci când au trebuit să se cunune. Toată viaţa şi-au petrecut-o în casele ascunse în pădurile din dealurile Roşiei", notează profesorul Dumitru Bărăitaru, în Schiţa monografică a satului Roşia.
În vremuri nu prea îndepărtate, oamenii din cătunele acestea izolate nu cunoşteau întrebuinţarea banilor. Îmbrăcămintea şi uneltele de lucru şi le confecţionau singuri. Întorceau pământul aproape cu mâinile goale, pe toate feţele, pentru a scoate din el măcar cât au băgat. Purtau haine simple, din cânepă sau lână, cusute cu mâna. Lipseau încrustrăturile, lipseau înfloriturile. Negrul nu era îmblânzit cu roşu, albul nu era luminat de albastru. Lipsea tot ceea ce era lipsit de sens imediat, tot ceea ce nu e pretins de nimeni, în afară de utilitate. Oamenii trăiau cu pace-n suflet şi în bună rânduială cu natura. Se trezeau după cum cânta cocoşul sau se orientau după stele. Nu semănau nimic în pământ la "ivit", între luna plină şi luna nouă, pentru că boabele nu se legau şi nici nunţi nu făceau, că se destrăma căsnicia. Dacă un corn al lunii era îndreptat în jos, era semn de vremuială, dacă ambele coarne erau în sus, era semn de secetă. "Trăiau câte două-trei familii împreună şi n-aveau treabă unii cu alţii. Coceau pâinea o dată pe săptămână şi ajungea la toţi. Într-adevăr, nu era atâta carne, un pic era de-ajuns la şapte persoane, dar mâncau zamă de fasole şi cartofi, mămăligă cu lapte. Cine punea brânză era bogat. În orice caz, mâncau sănătos şi trăiau până la 80-90 de ani", îmi povesteşte Floriţa Codoban.
Onuca şi duhul necurat
Aşa după cum era obiceiul străvechi al dacilor, roşienii îşi tratau toate beteşugurile prin descântece. Ştiu cu toţi şi astăzi să descânte de deochi, de ulcior, de scrântitură sau de gânduri murdare. Nu exista om din sat care să nu fi auzit de strigoi sau care să nu fi avut de a face cu practicile acestora. La Roşia, singurul lucru care nu se vinde şi nu se dă este laptele de la vacă. Printre localnici există şi persoane care ştiu să prevină şi chiar să desfacă vrăjitoria strigoilor. De altfel, satu-i renumit, nu numai prin descântecele celor care ştiu să "tocmească" vacile sau să aducă laptele înapoi, dar şi prin prezicătorii pe care i-a avut de-a lungul vremii.
"Pe Petrea Cuţii îl ştie o ţară-ntreagă. Eu l-am înmormântat. La el veneau oameni şi din Bucureşti. Numai ce privea omul şi deja ştia tot despre el. Avea darul acesta şi nu lua bani de la nimeni, niciodată", îmi mărturiseşte fostul preot Petru Ciuhandu, acum în vârstă de 95 de ani. Îl întreb dacă ştie ceva şi despre Onuca, cunoscută prin toate satele depresiunii Beiuşului, pentru puterile sale nelumeşti. Oamenii povesteau că Onuca avea slugă un spirit pe care-l punea să facă şi să desfacă diferite farmece, iar înainte să moară, a chemat o tânără din sat, vrând să i-l dea acesteia pe mai departe. "Da' cum arată spiritul aista?" a întrebat fata. Atunci Onuca s-a dus în curte, a aruncat o mână de grăunţe la găini şi, la un moment dat, a apărut un porumbel alb care nu mânca, doar se plimba printre celelalte păsări. "No, ia fata mea, aista-i sluga", i-a spus bătrâna. Fata ar fi refuzat oferta, iar după înmormântare, rudele bătrânei au trebuit să-i pună în fiecare seară câte o farfurie de mâncare în curte, că altfel le bântuia şi nu le lăsa să doarmă toată noaptea. "Onuca a lucrat cu un duh necurat şi n-a făcut bine ce-o făcut", spune bătrânul preot şi închide discuţia despre puterile nelumeşti.
Sibila din Roşia
Urcam costişa unui deal cu un sentiment aproape religios, gândindu-mă la vremurile îndepărtate, la practicile şi la credinţa celor care au locuit pe aceste meleaguri în urmă cu trei-patru mii de ani. Mă gândeam la consemnările marelui cărturar român Nicolae Densuşianu care, în "Dacia preistorică", susţine şi argumentează faptul că marea profetesă antică Sibila Eritree ("Roşiana") s-ar fi născut la Roşia, în această zonă "roşie datorită cantităţilor mari de bauxită". Tot aici, renumita profetesă şi-ar fi întocmit puternicele sale oracole, scrise pe nouă suluri de coajă de frasin, cu care a plecat mai apoi în bătrâna cetate de la Roma. Profetesa Sibila de la Roşia a ajuns renumită, temută şi respectată în întreaga lume, mai ales după celebrele întâlniri (510 î.e.n.) cu cel de-al şaselea şi ultimul rege al Romei, Tarquinius Superbus, căruia îi prezisese mărirea şi decăderea imperiului roman, dar şi după profeţiile privind viitorul Greciei, rostite la templul din Delphi, tălmăcite şi răstălmăcite de toată elita de poeţi şi filozofi eleni.
Pe vremea Sibilei, dacii din acest ţinut credeau că spiritele, înainte de a ajunge într-un loc minunat din cer, făceau un popas pe Lună, unde avea loc un fel de selecţie. Cele pure urcau mai departe, iar celelalte erau azvârlite pe pământ, printre sufletele care rămâneau legate de oase.
Ei îşi îngropau morţii lângă stejarii pe care-i venerau, crezând că sufletele mai trăiesc o vreme în trunchiuri de copaci, cu care, de altfel, vorbeau adesea, în momente de cumpănă. În schimb, spiritele aruncate de pe Lună, multe alergând bezmetice pe pământ, fără trup, fără linişte şi fără de suflare, erau folosite de femeile dace, care le făceau părtaşe magiei şi vrăjilor nocturne.
Cu boii, la plug
În liniştea aceea aproape ameţitoare, zăresc în dreapta mea nişte stânci albe, ţâşnite spre cerul acoperit de nori pufoşi, înfierbântate de căldură şi părând ele însele să ardă alb, în liniştea văii. În faţă, un deal înalt, cu trei case ascunse sub streaşina pădurii. Din vârful dealului, pământul se lasă în jos şi dezvăluie larg întreaga ţară a Beiuşului, printr-o vale care se numeşte, atât de paşnic, Valea Albă. Nu se vedea nimeni împrejur, nu se arăta nimeni, dar toată întinderea aceea părea pregătită ca pentru o întâmpinare, dacă nu cumva erau aşteptate să se bucure de toate acele minuni făpturile nevăzute.
Mai spre asfinţitul zilei, o siluetă purtând pe cap o pălărie cu boruri largi se îndrepta, agale, spre umbra unei păduri. Părul şi barba, de un alb clar, nu dădeau impresia de bătrâneţe, ci mai degrabă de izolare călugărească, precum piscurile acelea semeţe, ivite deasupra Văii Cuţii. "Doamne, ajută, părinte!", era cât pe ce să-i zic. Dar nu era preotul satului. Era primarul.
În ultimii ani, valul modernismului a năvălit şi peste aşezarea roşienilor. Au apă-n fiecare casă, fabrică de pâine-n sat, iar asfaltul şerpuieşte pe dealuri şi leagă ca o curea cătun după cătun. Cu toate astea, oamenii locului se încăpăţânează să are pământul tot cu sudoarea boilor şi se apleacă după fiecare spic de grâu rămas în urma cosaşilor tocmiţi cu ziua.
De-a lungul mileniilor, oamenii din Roşia au rămas precum copacii, care, cu cât sunt mai falnici, cu atât au rădăcinile mai adânci. Şi, pe cât le este istoria mai ascunsă sub pământ, pe atât le sunt legendele mai faimoase.
Comuna Roşia îşi întinde cele 7.252 de hectare pe dealurile premontane ale masivului Pădurea Craiului şi în luncile pâraielor Albioara şi Şoimuş şi ale văilor Pietrei Albe şi Pietrei Negre, pe care sunt aşezate cele două sate componente, Roşia şi Lazuri de Roşia, cu cătunele lor - Curătura, Runcuri, Teiş, Farcu, Ţarina şi Cuţii.
Roşia are 2.644 de locuitori, din suprafaţa pe care localitatea o deţine revenindu-i fiecăruia aproape 3 hectare de teren şi câte o peşteră, la 66 de suflete.
Dacă doriţi să vizitaţi zona, cazaţi-vă la Tradiţional Casa. Este caldă şi primitoare ca şi casa bunicilor, simplă şi nesofisticată, oferind însă confortul de care aveţi nevoie.
Date de contact: COSTACHE ROMAN, tel. 0744/60.37.06, e-mail: costache.roman@ecojur.ro, costache.roman@ traditionalcasa.ro