În grila postului naţional de televiziune e acum tot mai puţin loc pentru cultură, deşi acolo sunt angajaţi jurnalişti culturali foarte buni. Oameni nu doar cu înfăţişare plăcută, ci şi competenţi şi pasionaţi, ale căror emisiuni popularizau valori reale ale domeniului, artişti români şi străini cu interpretări şi creaţii de vârf. Din 2016, de când prim-planul e ocupat de cei ce vor cu tupeu să-şi legifereze fărădelegile, de impostori needucaţi şi divertismente dubioase, rar şi la ore târzii îi mai poţi întâlni, de obicei cu reluări, pe aceşti realizatori ale căror nume sunt o marcă de calitate. (Probabil nu li se mai acordă nici fonduri pentru emisiuni noi, deşi în viaţa culturală românească sunt destule evenimente ce ar merita un impact mediatic pe măsura talentului şi muncii puse în joc.) Cătălin Ştefănescu, Mirela Nagîţ, Marius Constantinescu sunt figuri pe care, dacă le întâlnesc zapând, mă opresc, ştiind că mă va interesa ce au de spus şi ei, şi invitaţii lor de elită. Despre profesioniştii pe care-i apreciezi "de la televizor", eşti legitim curios să ştii mai multe. În cartea pe care vi-o propun, Marius Constantinescu - al cărui nume s-a legat în principal, din 2005 încoace, de toate ediţiile Festivalului Enescu, dar şi de alte emisiuni despre muzică, literatură, arte vizuale, film de pe desfiinţatul canal Cultural - ne satisface cu prisosinţă curiozitatea. "Rosé" e un autoportret mozaicat, alcătuit din texte scurte, publicate iniţial pe un site, începând din 2011. Pentru carte, le-a structurat în trei etaje, după tipic oenologic - Note de vîrf, Note de mijloc, Note de bază - oferind degustării propria persoană. S-ar zice că e o dovadă de vanitate (vanitatea e unul dintre păcatele capitale), dacă autocentrarea n-ar fi echilibrată de realizările lui profesionale şi mai ales de asumarea tuturor obiecţiilor ce ai putea să i le aduci. Deşi nu mi-e uşor să înţeleg de ce crede autorul că cititorul necunoscut ar trebui să fie interesat de preferinţele lui în materie de parfumuri, mâncăruri, băuturi, haine şi pantofi (cu o abundenţă de branduri care pentru mulţi dintre noi nu au reprezentare), încadrez această plăcere de a scrie despre toate astea în mania pentru selfie ce bântuie mediul online. Manierat, cochet şi cu gusturi rafinate, metrosexual preocupat de fashion şi style, Marius Constantinescu nu se sfieşte să dea sfaturi de expert în eleganţă masculină şi bune maniere, fără să genereze poveşti în jurul ideilor sale. Ceea ce dă savoare textelor şi le salvează de o anume suficienţă e pe de o parte autoironia cu care îşi recunoaşte renumele de snob, pe de alta căldura din "notele de bază". Sunt emoţionante în special fragmentele - fără poză şi răsfăţ - în care scrie despre profesia lui şi despre familie. Mai ales acestea din urmă, care ne relevă fără ostentaţie un fiu, un soţ şi un tată afectuos. Împreună cu mărturisirile despre copilărie, adolescenţa rebelă şi revelaţii din călătorii, ele completează autoportretul unui jurnalist pe care am vrea să-l vedem mai des făcând ceea ce ştie el mai bine, emisiuni
Selecţia "Formula AS"
* Marius Constantinescu, "Rosé", Editura Nemira (tel. 021/201.79.64), 304 p.
În grila postului naţional de televiziune e acum tot mai puţin loc pentru cultură, deşi acolo sunt angajaţi jurnalişti culturali foarte buni. Oameni nu doar cu înfăţişare plăcută, ci şi competenţi şi pasionaţi, ale căror emisiuni popularizau valori reale ale domeniului, artişti români şi străini cu interpretări şi creaţii de vârf. Din 2016, de când prim-planul e ocupat de cei ce vor cu tupeu să-şi legifereze fărădelegile, de impostori needucaţi şi divertismente dubioase, rar şi la ore târzii îi mai poţi întâlni, de obicei cu reluări, pe aceşti realizatori ale căror nume sunt o marcă de calitate. (Probabil nu li se mai acordă nici fonduri pentru emisiuni noi, deşi în viaţa culturală românească sunt destule evenimente ce ar merita un impact mediatic pe măsura talentului şi muncii puse în joc.) Cătălin Ştefănescu, Mirela Nagîţ, Marius Constantinescu sunt figuri pe care, dacă le întâlnesc zapând, mă opresc, ştiind că mă va interesa ce au de spus şi ei, şi invitaţii lor de elită. Despre profesioniştii pe care-i apreciezi "de la televizor", eşti legitim curios să ştii mai multe. În cartea pe care vi-o propun, Marius Constantinescu - al cărui nume s-a legat în principal, din 2005 încoace, de toate ediţiile Festivalului Enescu, dar şi de alte emisiuni despre muzică, literatură, arte vizuale, film de pe desfiinţatul canal Cultural - ne satisface cu prisosinţă curiozitatea. "Rosé" e un autoportret mozaicat, alcătuit din texte scurte, publicate iniţial pe un site, începând din 2011. Pentru carte, le-a structurat în trei etaje, după tipic oenologic - Note de vîrf, Note de mijloc, Note de bază - oferind degustării propria persoană. S-ar zice că e o dovadă de vanitate (vanitatea e unul dintre păcatele capitale), dacă autocentrarea n-ar fi echilibrată de realizările lui profesionale şi mai ales de asumarea tuturor obiecţiilor ce ai putea să i le aduci. Deşi nu mi-e uşor să înţeleg de ce crede autorul că cititorul necunoscut ar trebui să fie interesat de preferinţele lui în materie de parfumuri, mâncăruri, băuturi, haine şi pantofi (cu o abundenţă de branduri care pentru mulţi dintre noi nu au reprezentare), încadrez această plăcere de a scrie despre toate astea în mania pentru selfie ce bântuie mediul online. Manierat, cochet şi cu gusturi rafinate, metrosexual preocupat de fashion şi style, Marius Constantinescu nu se sfieşte să dea sfaturi de expert în eleganţă masculină şi bune maniere, fără să genereze poveşti în jurul ideilor sale. Ceea ce dă savoare textelor şi le salvează de o anume suficienţă e pe de o parte autoironia cu care îşi recunoaşte renumele de snob, pe de alta căldura din "notele de bază". Sunt emoţionante în special fragmentele - fără poză şi răsfăţ - în care scrie despre profesia lui şi despre familie. Mai ales acestea din urmă, care ne relevă fără ostentaţie un fiu, un soţ şi un tată afectuos. Împreună cu mărturisirile despre copilărie, adolescenţa rebelă şi revelaţii din călătorii, ele completează autoportretul unui jurnalist pe care am vrea să-l vedem mai des făcând ceea ce ştie el mai bine, emisiuni
În grila postului naţional de televiziune e acum tot mai puţin loc pentru cultură, deşi acolo sunt angajaţi jurnalişti culturali foarte buni. Oameni nu doar cu înfăţişare plăcută, ci şi competenţi şi pasionaţi, ale căror emisiuni popularizau valori reale ale domeniului, artişti români şi străini cu interpretări şi creaţii de vârf. Din 2016, de când prim-planul e ocupat de cei ce vor cu tupeu să-şi legifereze fărădelegile, de impostori needucaţi şi divertismente dubioase, rar şi la ore târzii îi mai poţi întâlni, de obicei cu reluări, pe aceşti realizatori ale căror nume sunt o marcă de calitate. (Probabil nu li se mai acordă nici fonduri pentru emisiuni noi, deşi în viaţa culturală românească sunt destule evenimente ce ar merita un impact mediatic pe măsura talentului şi muncii puse în joc.) Cătălin Ştefănescu, Mirela Nagîţ, Marius Constantinescu sunt figuri pe care, dacă le întâlnesc zapând, mă opresc, ştiind că mă va interesa ce au de spus şi ei, şi invitaţii lor de elită. Despre profesioniştii pe care-i apreciezi "de la televizor", eşti legitim curios să ştii mai multe. În cartea pe care vi-o propun, Marius Constantinescu - al cărui nume s-a legat în principal, din 2005 încoace, de toate ediţiile Festivalului Enescu, dar şi de alte emisiuni despre muzică, literatură, arte vizuale, film de pe desfiinţatul canal Cultural - ne satisface cu prisosinţă curiozitatea. "Rosé" e un autoportret mozaicat, alcătuit din texte scurte, publicate iniţial pe un site, începând din 2011. Pentru carte, le-a structurat în trei etaje, după tipic oenologic - Note de vîrf, Note de mijloc, Note de bază - oferind degustării propria persoană. S-ar zice că e o dovadă de vanitate (vanitatea e unul dintre păcatele capitale), dacă autocentrarea n-ar fi echilibrată de realizările lui profesionale şi mai ales de asumarea tuturor obiecţiilor ce ai putea să i le aduci. Deşi nu mi-e uşor să înţeleg de ce crede autorul că cititorul necunoscut ar trebui să fie interesat de preferinţele lui în materie de parfumuri, mâncăruri, băuturi, haine şi pantofi (cu o abundenţă de branduri care pentru mulţi dintre noi nu au reprezentare), încadrez această plăcere de a scrie despre toate astea în mania pentru selfie ce bântuie mediul online. Manierat, cochet şi cu gusturi rafinate, metrosexual preocupat de fashion şi style, Marius Constantinescu nu se sfieşte să dea sfaturi de expert în eleganţă masculină şi bune maniere, fără să genereze poveşti în jurul ideilor sale. Ceea ce dă savoare textelor şi le salvează de o anume suficienţă e pe de o parte autoironia cu care îşi recunoaşte renumele de snob, pe de alta căldura din "notele de bază". Sunt emoţionante în special fragmentele - fără poză şi răsfăţ - în care scrie despre profesia lui şi despre familie. Mai ales acestea din urmă, care ne relevă fără ostentaţie un fiu, un soţ şi un tată afectuos. Împreună cu mărturisirile despre copilărie, adolescenţa rebelă şi revelaţii din călătorii, ele completează autoportretul unui jurnalist pe care am vrea să-l vedem mai des făcând ceea ce ştie el mai bine, emisiuni
Alte articole din acest numar
- Fără nostalgii, cu MARGARETA PÂSLARU - "Trăiesc şi lucrez cu pasiune, în prezent, cu gândul spre viitor"
- ADRIAN CACOVEAN - "De fiecare dată când i-am cerut ceva lui Dumnezeu, mi-a dat"
- Răspuns pentru CONSTANTIN - Cugir, jud. Alba, F. AS nr. 1308 - "Caut un leac pentru colită de fermentaţie"